آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

اخبار خودرو

چرا ما راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس را تهیه کردیم؟ موتورسیکلت طرح ایروکس با توجه به قیمت بالای یاماها ایروکس اصلی تبدیل به گزینه اصلی جامعه برای سواری با یک موتور زیبا و با امکانات جذاب شده است. فروش بالا بخاطر درخواست این اسکوتر باعث شده هر برند و مونتاژ کننده‌ای در کشور به سراغ تولید آن برود و همین مقوله باعث شده تا در کنار طرح کلیک این موتور در خیابان‌های شهر بسیار ببینید.

مقاله مرتبط: چرا یاماها ایروکس ۱۵۵ اینقدر محبوب است؟

وقتی از یکی از سازندگان موتورسیکلت در ایران یک طرح ایروکس تهیه می‌کنید، عملا با خروج از فروشگاه یا نمایندگی هر برندی دیگر خودتان باید به فکر نگهداری از این وسیله نقلیه‌ای که خریدید باشید (البته برای بقیه مدل‌های موتوسیکلت نیز باید این موضوع را در نظر بگیرید)؛ همین موضوع باعث شد تا مقاله‌ی راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس بنویسیم که برای همه مدل‌های مونتاژ شده یکسان است.

مقاله مرتبط: طرح ایروکس کویر S7 150؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

متاسفانه با وجود همه تبلیغات گسترده‌ای که این روزها از فروشندگان شاهد هستیم، شرکت‌های تولید کننده اصلا به فکر راهنمایی و تامین قطعات و خدمات پشتیبانی کالای فروخته شده خود نیستند.

بارها در قسمت کامنت‌های سایت پلاس موتو از شکایت کاربرانمان در خصوص عدم دریافت خدمات نامناسب و حتی قطعات یدکی پیغام دریافت کرده‌ایم، بنابراین تصمیم بر این شد تا سلسه مقالاتی برای سرویس و نگهداری موتورسیکلت‌های پر طرفدار داخلی تهیه کنیم.

مقاله مرتبط: راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک یا طرح کلیک

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

سرویس و نگهداری طرح ایروکس

قلب تپنده موتورسیکلت‌ طرح ایروکس انجین آن است که هم در نوع هوا خنک و هم نوع مایع خنک آن امروزه به فروش میرسد. پس بنابراین اگر از این انجین ظریف ساخت کشور چین مراقبت نکنید قطعا از خرید این موتور پشیمان خواهید شد زیرا هزینه‌های سرویس و نگهداری بعد از خراب شدن آن سرسام آور بوده و با یک تعویض بموقع روغن موتور و فیلترهای آن از این هزینه‌ها جلوگیری کرده‌اید.

بعد از انجین مهمترین بخشی که نیاز به نگهداری درست دارد سیستم انتقال قدرت CVT این موتورسیکلت است. بدیهی است که این قوای فنی همانند هر وسیله‌ی نقلیه نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارد.

پس در ادامه با نکات فنی این مدل موتورسیکلت با در پلاس موتو ما همراه باشید.

مقاله مرتبط: مقایسه طرح کلیک با طرح ایروکس، انتخاب اسکوتر برتر بازار ایران

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس
رنگ روعن نمایش دهنده وضعیت برای تعویض آن است

بهترین زمان تعویض روغن طرح یاماها ایروکس

اگر این موتور را بصورت صفر خرید کردید به این نکته باید توجه کنید که به علت قرارگیری و کارکرد صحیح چرخ دنده‌ها در زمان صفر و نو بودن، احتمال ایجاد براده در انجین بسیار بالاست. لذا بهتر است در 1000 کیلومتر اول، روغن موتور 2 مرتبه تعویض گردد. 

مرتبه اول در بین کارکرد 200 الی 500 کیلومتر و مرتبه دوم پس از طی کردن مسافت 1000 کیلومتر و در نهایت پس از آن شما باید مابین 1000 – 1500 کیلومتر نیز اقدام به تعویض روغن موتور طرح ایروکس خود نمایید.

بهترین معیار برای تعویض روغن = کارکرد کیلومتر موتور طرح ایروکس

مناسب ترین روغن برای انجین اسکوتر طرح آیرکس، روغن 20W-50 می‌باشد. حجم مصرفی روغن در انجین اکثر موتورسیکلت‌های طرح آیرکس حدود 800 سی‌سی می‌باشد. نوع و برند روغن موتور بسته به انتخاب شما می‌تواند متفاوت باشد‌.

اما تمامی موتورسازی‌ها این مدل روغن را موجود ندارند و روغن 10W-40 (روغن مورد استفاده در موتور TU5 از خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷) را در هنگام تعویض روغن یاماها ایروکس مصرف می‌کنند.

البته با توجه به روغن مورد نیاز این موتور، مغازه‌های موتورسازی در سطح شهر پیشنهاد می‌کنند در فصل زمستان از روغن موتورهای 10W-40 و در تابستان 20W-50 استفاده نمائید.

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

سرویس و نگهداری روغن گیربکس طرح ایروکس

تاکید میکنیم اگر موتور شما صفر کیلومتر بوده، بهتر است روغن گیربکس را در 200 کیلومتر اول به همراه تعویض روغن موتور، تعویض گردد.

(‌با توجه به اینکه روغن پایه (‌موتور یا گیربکس‌) با برند ایرانی به علت پایه اول بودن و دارا بودن مخازن نفتی بسیار، از کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به روغن موتور و گیربکس برندهای چینی است)

پس از تعویض اولیه، بهتر است روغن گیربکس طرح ایروکس را در هر 5000 کیلومتر تعویض نمایید.

مناسب ترین روغن گیربکس برای انجین طرح ایروکس، “واسکازین 85W-90” می‌باشد. حجم مصرفی واسکازین در گیربکس طرح ایروکس حدود 120 سی‌سی است.

مقاله مرتبط: طرح یاماها ایروکس بخریم یا نخریم؟

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوا

در سرویس و نگهداری طرح ایروکس باید توجه داشته باشید که فیلتر هوا را پس از هر 10.000 کیلومتر تعویض کنید، ولی قبل از رسیدن به این میزان کارکرد، بهتر است در هر بار که برای تعویض روغن اقدام می‌کنید از تعمیرکار بخواهید که فیلتر هوا را برایتان با باد پرفشار تمیز کند تا شتاب حرکتی موتورسیکلت شما حفظ شود.

البته این شرایط در موتور سیکلت شما در آب و هوای بارانی و گرد و غبار زیاد در حال تردد است برای کمتر وارد شدن آسیب به داخل انجین در کارکرد کمتر از 10.000 کیلومتر آنرا تعویض کنید.

فیلتر یا صافی بنزین طرح ایروکس

به علت وجود آلودگی‌ها وریزگردهای معلق در بنزین، بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن و سوختن پمپ بنزین همانند هر خودرو، فیلتر یا صافی بنزین را در هر 3000 کیلومتر کارکرد تعویض کنید.

لنت ترمز چرخ جلو و عقب

زمان تعویض لنت ترمز کاملا بستگی به نحوه استفاده از موتور سیکلت و شرایط رانندکی توسط راکب آن دارد و نمی‌توان یک عدد خاصی برای آن در نظر گرفت. یک قاعده کلی برای تعویض لنت ترمز چرخ جلو و عقب وجود دارد، که بعد از هر دو بار تعویض لنت عقب، یکبار لنت ترمز جلو تعویض می‌گردد و نسبت 2 به 1 در آنها وجود دارد. بهتر است به دلیل وجود خطرات جانی ناشی از عدم عملکرد لنت ترمز، به محض افت کردن عمل ترمز گیری، وسیله نقلیه را به یک تعمیرکار ماهر جهت بررسی نشان بدهید.

طبق آمار پلیس راهور بیشتر موتورسیکلت‌هایی که در معاینه فنی رد می‌شوند مشکل ترمز دارند.

مقاله مرتبط: آموزش ترمز گیری صحیح با موتور سیکلت

در ابتدای استفاده از موتورسیکلت صفر بدلیل آب بندی نبودن لنت ترمز جلو و عقب موتورسیکلت؛ در 100 کیلومتر اول بهتر است در زمان ترمزگیری این کار را شدید و محکم انجام ندهید. پس از آن در زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای، تعمیرگاه باید ترمز عقب موتورسیکلت را تنظیم نماید تا عمل ترمزگیری به درستی انجام شود (فقط در مدلهایی که ترمز عقب آنها کاسه‌ای بوده نیاز به تنظیم ترمز عقب وجود دارد). این عمل با تنظیم کابل ترمز عقب یا ریگلاژ آن براحتی قابل انجام بوده و در صورت عدم انجام این کار، ممکن است شما تصور کند که سیستم ترمز به درستی عمل نمی‌کند و نیاز به تعویض لنت ترمز عقب خود را احساس کنید.

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

سرویس و نگهداری تسمه و کلاچ طرح ایروکس

سیستم انتقال قدرت و کلاچ در اسکوتر (CVT) شامل پولی جلو، پولی عقب، لنت کلاپ و تسمه انتقال قدرت می‌باشد . در اغلب موتورسیکلت‌های طرح ایروکس از سیستم کلاچ تایوانی استفاده شده و لازم است بعد از طی مسافت حدود 5000 کیلومتر جهت بررسی وضعیت سیستم کلاچ، برای بررسی وضعیت کلی به یک تعمیرکار نشان داده شود.

در طرح ایروکس قطعاتی که ممکن است در سیستم انتقال قدرت نیاز به تعویض داشته باشند عبارتند از:

  • بوش فولی جلو
  • لنت کلاچ
  • تسمه انتقال قدرت

توصیه میشود در صورت امکان در هر 5000 تا 7000 کیلومتر به منظور جلوگیری از کاهش شتاب موتورسیکلت و جلوگیری از کندی در عملکرد سیستم کلاچ، تسمه انتقال قدرت آن توسط سرویس‌کار چک شود تا موتورسیکلت در بهترین شرایط عملکردی از نظر انجین و شتاب قرار بگیرد. تعویض مابقی قطعات نیز بسته به تشخیص تعمیرکار موتور شما صورت می‌گیرد.

راهنمای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

بهترین زمان تعویض شمع طرح ایروکس

توصیه می‌شود که در سرویس دوره ای 5000 کیلومتر شمع موتورسیکلت توسط تعمیرگاه مورد بررسی قرار بگیرد. جهت بازدهی و عملکرد ماکزیمم در شمع و عمل جرقه زنی موتورسیکلت، بهتر است شمع طرح ایروکس را در هر 10000 کیلومتر تعویض کنید.

سیستم پاشش سوخت و انژکتور طرح ایروکس

به علت حساس بودن سیستم انژکتور و احتمال گرفتگی سوزن انژکتور در موتورسیکلت طرح ایروکس و دشوار بودن شستشوی انژکتور توسط تعمیرگاه‌ها و پرهزینه بودن آن، توصیه میشود به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در سیستم پاش سوخت، پس از هر 3 باک بنزین، از اکتان بنزین یا بنزین سوپر استفاده کنید. مصرف 100 سی‌سی مکمل بنزین موتورسیکلت بین 3 باک کافی است و حتما از اکتان های اورجینال و مورد تایید افراد متخصص استفاده شود تا در عملکرد موتورسیکلت تاثیر مثبت بگذارد و عمر قطعات انژکتور را بالا ببرد.

مکمل سوخت پتروبایک پتروتکس؛ تنها مکمل بنزین مخصوص موتورسیکلت در کشور با تکنولوژی نانو است.

میزان باد لاستیک‌ در چرخ جلو و عقب

میزان باد لاستیک جلو و عقب بر روی عمل ترمزگیری موتورسیکلت تاثیر مستقیم دارد. بیش از حد بودن باد لاستیک، باعث کاهش سطح استحکاک لاستیک با آسفالت شده و عمل ترمزگیری در این شرایط به درستی صورت نمی‌گیرد. میزان باد لاستیک مناسب برای هر لاستیک موتورسیکلت طرح ایروکس، 25psi می‌باشد. همچنین میزان باد لاستیک بر روی سیستم تعلیق و فنربندی نیز نقش مستقیمی دارد و باد لاستیک زیاد جزء خرابی زودهنگام لاستیک باعث عدم راحتی در دست اندازها می‌شود.

بازدید های دوره ای سرویس و نگهداری طرح ایروکس

بازدید‌های دوره ای موتورسیکلت در زمان صفر بودن به شرح زیر می‌باشد.

  • ۲۰۰ کیلومتر
  • ۱۰۰۰ کیلومتر
  • ۵۰۰۰ کیلومتر
  • ۱۵۰۰۰ کیلومتر

چک لیست سرویس و نگهداری طرح ایروکس

جز موارد تعویض روغن انجین و گیربکس پیشنهاد می‌گردد موارد زیر را نیز در سرویس 1000 کیلومتری اولیه حتما بررسی کنید:

جدول سرویس و نگهداری طرح ایروکس

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!