اخباراخبار موتورسیکلتپیشنهاد سردبیر

آزادسازی موتورسیکلت تا حجم حدود 550 سی‌سی

اخبار خودرو

در ایران موتورها رو بر اساس حجم انجین، به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از انجین کمتر از ۱۰۰ سی‌سی، انجین ۱۰۰ الی ۱۵۰ سی‌سی، انجین ۱۵۰ الی ۲۰۰ سی‌سی و موتورهایی که حجم انجینشان از ۲۵۰ سی‌سی بیشتر است که اصطلاحا به آنها موتور سنگین می‌گویند. البته چند سالی است که با ورود موتورهای برقی این چهار دسته تغییراتی داشته که آنها را نیز براساس توان و ظرفیت نگهداری باطری از یکدیگر متمایز کرد. حالا با توجه به مصاحبه‌ی ویدیویی که از آقای دکتر مجید رضایی سهامدار و مدیر استراتژی کویرموتور در چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی دوچرخه، موتورسیکلت وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی در اینترنت منتشر شده قرار است بزودی شاهد آزادسازی موتورسیکلت تا حجم حدود 550 سی‌سی در کشور باشیم.

آزادسازی موتورسیکلت تا حجم حدود 550 سی‌سی

چه موتورهایی قرار است تا حجم حدود 550 سی‌سی آزاد شوند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است کمی به تغییرات مثبت سال 1402 در راستای قوانین موتورسواری در ایران بپردازیم که 2 تا از مهمترین خبرهای آن گواهینامه آسان موتور و مجوز گواهینامه موتور برای ۱۶ ساله‌ها بود. در سال 1401 نیز یک موتور سیکلت چهار چرخ با حجم 400 سی‌سی مجوز پلاک و تردد در شهرهای ایران را از مراجع قانونی دریافت کرد.

در ادامه این تغییرات مثبت پیرو مصاحبه‌ی ویدیویی مدیر استراتژی کویرموتور ایشان خبر آزاد سازی موتورسیکلت تا حدود حجم 550 سی‌سی را اعلام کرده است.

بر اساس این مصاحبه با توجه به همکاری که با نهادهای نظارتی و امنیتی مثل وزارت کشور و وزارت صمت انجام شده قرار است محدودیت و بازه حجم موتور نسبت به گذشته بازتر شود و در همین راستا قرار است برای موتور سیکلت اسکوتر بزودی این محدودیت برداشته شود و محدودیت آن با توجه به نسبت توان به جرم و میزان چالاکی آنها طبق قوانین کنترل خواهد شد.

با توجه به اینکه اغلب اسکوترها از گیربکس CVT برای انتقال قدرت از انجین به چرخ استفاده می‌کنند و شاسی سنگین‌تری نسبت به دیگر موتورسیکلت‌ها دارند بنابراین باید بزودی شاهد تردد اسکوترهایی باشیم که قدرتشان از 35 کیلووات (نزدیک 47 اسب بخار) تجاوز نکند و نسبت توان به جرم آنها از 2 یا 2.2 بالاتر نرود. در همین راستا بزودی شاهد حضور اسکوترهایی تا حدود 500 و 550 سی سی در کشور خواهیم بود.

البته قبلا شاهد پلاک شدن برخی از موتورسیکلت‌هایی که بنام 250 سی‌سی بفروش می‌رسند بودیم که ظرفیتشان تا 300 سی‌سی یا نزدیک به این عدد بوده مثل اسکوتر کی وی ویسته با انجین 278 سی‌سی و NH250 SYM با انجین 278 سی‌سی و موتورهای مانند بنلی‌ دو سیلندر ۳۰۰ مدل سال‌های ۹۶-۹۵، یاماها R3، نینجا ۳۰۰ و … اشاره کرد.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. آقای محمد حسین که عاشق هنر و تکنولژی و آی تی هستی،و برای دل خودت مینویسی و عاشق روندن ماشین و موتور هستی و کم کم در حوزه خبرنگاری موتورسیکلت داری ایشالله مسلط میشی،ببخشید اما بنظرخودت بهتر نیست یا عکسی از خودت نذاری یا وقتی میذاری یه عکس معمولی بذاری؟آخه اینکه آدم عکسش رو بذاره اما ماکس زده باشه مثل اینه که توی انجام کاری مردد باشه یا نخواد کسی بشناسه اونرو در حالیکه اینکار خیلی هم افتخاره که آدم سایت درست کنه.امیدواریم حرفامون رو بد برداشت نکنید.یاحق.

    1. اوه اوه چقدر مقدمه گفتی تا بری سر اصل مطلب خخخخ، سایت من تنهایی نزدم ما یک تیم دوستانه هستیم. کلمه من در تیم ما حرفی برای گفتن نداره رفیق بالاخره هر کسی سلیقه ای داره برای عکس پروقایلش

  2. با سلام خدمت همه ی عزیزان ک عاشقان سرعت
    بنده به عنوان کسی که ۲۵ سالِ موتور سوار میشم و عضو هیات اتومبیلرانی و موتور سواری بودم خدمتتون عرض کنم که این کار نیاز به یک سری مقدمات و فرهنگ سازی گسترده داره
    کلاس های آموزشی،تئوری و عملی
    متاسفانه عزیزترین دوستای من در سانحه موتور سواری جون خودشون رو از دست دادن و همشون حجم بالای ۴۰۰ سی سی داشتن
    خواهشا بدون کاسکت،بدون لباس سوار موتور نشید

  3. دوستان فقط اسکوتر تا ۵۵۰ سی سی برابر ۴۷ اسب قراره آزاد بشه و بقیش …
    آخه نامردا موتور و ماشین چیه که ما ایرانیا حسرتشو میخوریم

  4. باسلام خیلی ها قدرت خرید متور سیکلت
    معولی را ندارن بااین قیمتهای نجومی
    چه برسه ۵۰۰ccواقعان یک فکری بکنید
    که جوانان بتوانند بخرند ماشین که برایشان یک رویاشده من ۶۲سال هستم
    حدود ۲۰سال موتور سوار شدم بهترین
    موتورها باقیمت مناسب ولی الان قیمتها
    فضای است باتشکر

  5. بنده 56 سالمه و جز نسل سوخته هستیم چقدر منتظر موندیم که چند سال پیش این اتفاق بیفتد ولی نشد
    حالا دیگه فرقی برامون نداره موتور هزار هم آزاد بشه

  6. سلام
    چرا مسولان نمیزارن جوانها موتور سنگین سوار شن همه کشورهای دنیا کسی کار نداره ما بدبختیم فقط

  7. سلام , واقعا چرا اینقدر محدودیت و قیمت بالا فقط برای کشور ماست چرا همه جای دنیا موتورهای مختلف مجوز حرکت دارند و ما نداریم ؟! حتا توی عراق و افغانستان بجز موتورهای استریت و تریل وو… موتور هارلی دیویسون 1800cc هم دیده میشه ولی اینجا برای آزاد شدن اسکوتر 500cc باید اینقدر خوشحال بشیم !?

  8. آخ آخ یعنی میشه فورزا ۲۵۰ انقدی وارد بشه اینام طمعو کم کنن مثلا ۴۰۰ بشه فورزا برداشت :/من سه ساله میخوام اسکوتر بگیرم اول نظرم ان مکس بود بعد که دیدمش اصلا از هیکل بخصوص جلوش خوشم نیومد بعد ویسته رو تست زدم از هیکل اینم خوشم نیومد انگار اون موتور قوی رو شاسی نسخه ۱۵۰ گذاشتن! آیروکس نشستم اون راحتی که مد نظرم بود توش پیدا نکردم یجور رو به جلو در حال هل داده شدنی، کلیکم که اصلا حال نمیده، اون پیاجیو گرونه هست کویر داره شاید ظهاری خیلی خوشگل نباشه ولی فقططط باید بشینی فکرشم نمیکنی چقدر خوش دست و همه چیش اوکیه حتی بهتر از مثلا ایکس مکسی که دیگه یکم زیادیم حجمو بادش کردن، اینیکی اروپا طراحی کاربردی ترو خوب به رخ کشید ولی خوب خیلی گرونه ۶۰۰ پولشه، خلاصه سر اخر رفتم رو پی سی ایکس باز این به ما میخورد دو بار پولم جمع کردم اما یبار دستی به سرو روی خونم کشیدم بار دومم ماشینمو عوض کردم، خلاصه تا آخر سال دیگه بتونم سیصد چهارصدتا جور کنم حتما دلار ۱۰۰ رد کرده و دوباره هی موتور بدو ما بدو، بی پدرام که ول کن نیستن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!