مشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی و مقایسه موتورسیکلت بنلی 300 و 249 دو سیلندر

اخبار خودرو

موتورسیکلت بنلی 300s و 249s از خانواده موتورسیکلت‌های دو سیلندر ارائه شده توسط نیکران موتور است. در واقع بنلی 249 دو سیلندر جایگزین بنلی 300 دو سیلندر شده است که دیگر به بازار عرضه نمی‌شود.

این موتورها از نسل موتورهای شهری یا naked از برند benelli که با طراحی جذاب چراغ‌ها و ظاهر عضلانی، صدای جذاب اگزوز و شتاب بالا علاقه‌مندان موتورسواری را مجاب به خریدش کرده است.

در سال 1401 موتور بنلی 300 دو سیلند به بازار عرضه نشد و جایگزین آن بنلی 249s دو سیلندر معرفی و به فروش می‌رسد یا به عبارتی بنلی TNT 249S نمونه به روز شده TNT300 است که تغییرات اندکی را در ظاهر تجربه کرده اما از نظر فنی تفاوت زیادی بین این دو موتورسیکلت دیده نمی‌شود.

بررسی موتورسیکلت بنلی 300 و 249 دو سیلندر tnt300s tnt249s
بنلی 300 در سال 2015 و بتلی 249 در سال 2018 طراحی شده اند.

دلیل تغییر نام از بنلی 300 به بنلی 246

در بازارهای جهانی نسخه اصلی این موتورسیکلت با حجم 300cc توزیع می‌گردد اما به دلیل محدودیت‌های قانونی در ایران نسخه‌ی تغییر یافته آن با حجم موتور 249cc اوایل با نام TNT300S و جدیدا با نام TNT249S ارائه می‌گردد.

البته این باور غلط در میان مردم نیز رایج است که حجم این موتور بنلی 300 واقعا 300cc بوده و شرکت وارد کننده فقط برای اخذ مجوز آنرا 249cc اعلام کرده است.

بررسی موتورسیکلت بنلی 300 و 249 دو سیلندر

مشخصات فنی انجین TNT 300S یا TNT 249S

سوخت رسانی در انجین بنلی TNT 300s یا TNT 249s موتورسیکلت انژکتوری است و سیستم برقی EFI (انژکتور برقی) موجود، انتقال سوخت به انجین را به صورت دقیق و زمان بندی شده انجام می‌دهد که در نتیجه باعث بالارفتن راندمان و کاهش مصرف سوخت آن شده است.

ترکیب استفاده از سیستم EFI و کنترل توسط کامپیوتر مرکزی ECU دلیل مصرف بهینه سوخت در آن است.

سیستم استارت بنلی 300 و 249 آن الکتریکی بوده که باعث می‌گردد تا موتور بنلی TNT300S یا TNT249S در زمان سرمای زمستان مشکلاتی چون خفه کردن و روشن نشدن نداشته باشند.

چینش 2 سیلندرهای این موتور بصورت موازی چهارزمانه با 8 سوپاپ و سیسم پاشش سوخت انژکتور برقی (EFI) است.

طراحی بنلی 300s و 249s دو سیلندر

همانطور که قبلا اعلام کردیم بنللی TNT 249S نمونه به روز شده TNT300 است که تغییرات اندکی را در ظاهر با مدل دیگر دارد.

خطوط طراحی جذاب با زوایای تیز و بدنه عضلانی ابهتی خاص به این دو مدل موتور داده است.

در طراحی بدنه آرگونومی با قرار گیری بدن انسان هماهنگ شده است تا فرد در زمان نشستن احساس راحتی داشته باشد.

این موتورسیکلت از شاسی فولادی مدل trilles استفاده می‌کند که باعث بالارفتن میزان مقاومت و استحکام این موتور در برابر ضربه‌های وارد شده است.

مزایای شاسی trilles در بنلی 300 و 249

کلمه trellis در نام این شاسی به معنی چارچوب است.

قاب کفی شاسی شامل تعدادی لوله مستقیم کوچک است که با زوایای مثلث‌های متعدد با هم جوش داده شده‌اند.

جنس این شاسی‌ها از فولاد یا آلومینیوم است.

بررسی موتورسیکلت بنلی 300 و 249 دو سیلندر

نتیجه گیری

با توجه به جدول مشخصات فنی هر دو مدل جز تغییرات اندک ظاهری و رنگامیزی فرق آنچنانی بین این دو نوع مدل نیست. چه بهتر بود مدل 300 از همان ابتدا با نام 246 به بازار توسط نیکران موتور معرفی می‌شد.

بزرگترین تغییر بین این دو مدل در صفحه کیلومتر و چراغ جلو آنهاست.

جدول مقایسه مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی 300 و 249 دو سیلندر

* رقم اول سه رقمی از سمت چپ لاستیک پهنای لاستیک و رقم دوم نشان دهنده درصد فاق لاستیک یا بیانگر نسبت فاق لاستیک به پهنای آن می باشد و رقم سوم نشانگر قطر رینگ داخل تایر بوده و به آن سایز رینگ نیز گفته می شود.
 
مزایا این دو موتورسیکلت چیست؟

عملکرد فنی مطلوب، ظاهر خوش‌هیبت شبیه به موتورهای سنگین، سواری نسبتا نرم و پایداری قابل قبول در رانندگی جزء مزایای این مدل‌هاست.

معایب این دو موتورسیکلت چیست؟

استهلاک اندکی بالا، هزینه نگهداری بالا و قیمت بالای قطعات و خود موتور را می‌توان جزء معایب این مدلها دانست.

منبع
نیکران موتور
تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

‫12 دیدگاه ها

  1. در کشورهای پیشرفته مقوله استفاده از موتور سیکلت پیشرفته چشمگیری داشته و امروزه به علت ترافیک سازندگان موتورسیکلت سعی در طراحی و ساخت سایزهای کوچیک و تر و فرز و در عین حال خوش چهره میکنند و از همه مهمتر اصطحلاک و صدای کمتر باعث فروش این پسره بده دوستداشنی میشود.
    متاسفانه در ایران به علت قیمت بالای این وسیله نقلیه و قطعات یدکی و تجهیزات ایمنی باعث شده مصرف کنندگان به سمت موتورسیکلتهای بی کیفیت رو بیارند و همینطور استفاده از تجهیزات ایمنی بی کیفیت.
    این امر دلیل اتفاقات بسیار دردناک در جامعه موتورسواران است.
    ولی مهمترین امر بدون تعارف، عدم وجود فرهنگ موتورسواری در خیابان است. بهتر است از خود بپرسیم آیا فرهنگ استفاده از این وسیله در کشورهای دیگر هم به همین منوال است؟
    از دولت انتظار میرود برای این امر ضروری حتما اقدامی درست انجام دهد.
    ایران هرگز از هیچ کشوری در ضمینه استفاده از هر نوع وسیله نقلیه عقب نمیماند و اگر امکانات و قیمت درست و از همه مهمتر پایینه این وسیله نقلیه محبوب برای عموم مردم تامین شود حتما استفاده از این وسیله نقلیه در شهرها بیشتر میشود و ترافیک و خیلی از عوامل الودگی و سر و صدا در شهرهای بزرگ کم میشود.

  2. با سلام و خسته نباشید
    در ابتدا باید بگم که مکانیزم عملکرد این دوتا موتور طرح قدیم و جدید با هم یکی هست ولی حجم سیلندرهای اون ها با هم تفاوت داره
    چون مدل های ۹۵ و۹۶ با توجه با گفته تعمیرکارها و لوازمی که استفاده میشه جهت تعمیرات و همچنین با توجه با استفاده شخصی خودم و سواری هر دو موتور با هم تفاوت دارن
    حتی سوزن انژکتورهای اونا باهم تفاوت دارن و مدل های ۹۵ و ۹۶ دارای چهار سوراخ هست
    اما مدل های ۹۷ به بالا چه فیس قدیم و چه جدید علاوه بر حجم پایین تر سیلندر سیستم سوخت رسانی و پاشش سوختش و سوزن انژکتوری که دو سوراخ استفاده شده دارای قدرت و شتاب کمتری هستن
    قدرت مدل های ۹۵ و ۹۶ حداقل ۷ الی ۸ اسب بخار بیشتر از مدل های ۹۷ به بعد هستن
    خودم به شخصه چندین تست انجام دادم و کاملا این موضوع برام روشن شده
    حتی دوستانی که توی کار ریمپ و تیونینگ این موتورها هم هستن میگن بنلی های دو سیلندر مدل ۹۷ به بعد خیلی عملکرد ضعیفی دارن به طوری که حتی توی شتاب یه موتور معمولی مثل سی دی آی ۲۰۰ سی سی توی شتاب گرفتن میتونه پا به پای بنلی های جدید حرکت کنن
    اما مدل های ۹۶ و ۹۵ خیلی شتاب و سرعت بالاتری دارن و حتی تونستن توی سرعت رکورد ۱۸۰ یا یه کم بالاتر هم بزنن

    1. تمام موارد مطرح شده پیرو انجین بنلی 300 اس و اختلاف حجم آن توسط سازنده بصورت رسمی رد شده است.

  3. شما فقط کافی هست پشت این دو مدل موتور بشینی در همون لحظه او تفاوت مدل ۹۶ رو با بقیه مدل ها متوجه خواهید شد به اذعان اکثر تعمیرکاران و مالکان این موتور، قدرت و سرعت نهایی مدل ۹۶ به مراتب بالاتر از مدل های بالاتر هست

  4. فقط کافیه برای روشن شدن این قضیه که تفاوت حجمی بین مدل های ۹۶، ۹۵ با مدل های ۹۷ به بالا رو کامل درک کنید واشر سرسیلندر هاشون رو مقایسه کنید، کامل متوجه میشین که سوراخ ایجاد شده برای بوش پیستون، روی واشرسرسیلندر موتورهای مدل ۹۶ و ۹۵ بزرگتر از سوراخ واشر سرسیلندر مدل های ۹۷ به بالا هستش
    حتی اگه خود نمایندگی هم مراجعه کنید برای خرید واشرسر سیلندر از شما میپرسن سال ساخت و یا مدل موتور چیه تا بدونن که اگه مدل ۹۶ یا ۹۵ باشه واشر مخصوص خودشو بهتون بدن

  5. به گواه و تایید تمامی تعمیرکاران ، نمایندگی ها و مصرف کنندگان مدل های ۹۵ و ۹۶ این موتور سیکلت از حجم سیلندر و قدرت و شتاب بالاتری نسبت به مدل های بعدیش برخوردار هست و بنده شخصا برام این موارد محرز شده

  6. بله کاملا درسته هم پیستون مدل ۹۵ و۹۶ به نسبت مدل های بالاتر بزرگتره هم خروجی انژکتور ۹۵و۹۶چهار سوراخه ومدل بالا دو سوراخه دوست عزیز اگر این کاره نیستی مطلب خلاف واقعیت ننویس حداقل میرفتی هر دو موتورو سوار میشدی بعد

    1. من خودم بنلی ۹۶ داشتم رفتم نمایندگی پیستون و سوزن موتوربنلی ۳۰۰ رودیدم با مدل ۹۷ چه فرغی داشت
      من بنلی۳۰۰ مدل۹۶ دارم تاسرعت ۱۷۲ رفتم ریمپ کردم تا ۱۹۲ هم راه میره
      هرکسم مدل ۹۶ به بالا داره و میگه فرق نداره سره موتورم کورس میزارم
      تهران تا کرج سره موتورامون.
      پس الکی بنلی ۹۷.۹۸.۹۹.۴۰۰.۴۰۱.۴۰۲ نخرید که نسبت به حجم موتور شاسی وبدنه سنکینه و راه نمیره.

  7. سلام بنلی نخرید چون خدمات بعد از فروش خیلی خیلی ضعیف میباشد از ۲۶۰ تا کیلومتر خراب شده میگین شامل گارانتی نمی‌شود فقط میخوان بفروشن تمام من ۱۵۰ گرفتم مدل ۱۴۰۱ هستش ۱۲۵ هندا مدل ۹۳ دارم ۱۰۰ مرتبه بهتر از بنلی هست بنلی تو حرکت اولیه تنبل هستش و بنظر من خوب نیست هزینه بیشتری داره خدا برکت بده هندا ۱۲۵ رو بنزین و روغن بزن تمام

    1. وجدانا من تعجب می‌کنم طرف امده میگه مدل 96 موتور باز کرده و جیک پوک موتور تعویض کرده خدایش همون هندا 125 چینی بی ادعا حداقل 10 سال کار میکنه بعد شاید بخوای موتور باز کمی هر روز دارم استفاده بی رحم میکنم از این بد بخت با مدل 88 هنوز موتور باز نشده خدا بده برکت تیز تک کار

  8. من خودم مدل ۹۵ وارداتیشو دارم با این نسخه های جدید مقایسه کردیم این حرفو به هرکی بزنی فوری جبهه میگیره ولی خب حقیقته چه باور کنید چه نکنید اصلا حرفی برای گفتن با مدل ۹۵ نداره و داخل ۵ ثانیه سرعتش به ۱۰۰ میرسه حتی با دنده ۳ ۱۳۰ تارو بهراحتی اب خوردن پر میکنه برید از نزدیک ببینید کاری هم نداره از یه لوازم یدک فروش فرق بینه سرسیلندر و واشرشو ببینید خودتون میفهمید
    بدرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!