پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی 6 دلیلی که گلکسی JT200 نیرو موتور را نباید بخریم

اخبار خودرو

SYM شرکتی تایوانی است که در سال 1954 تأسیس شد و هم‌اکنون سه کارخانه اصلی در تایوان، چین و ویتنام دارد. SYM همچنین مینی وانت‌هایی را هم با برند هیوندای تولید می‌کند. در کشورمان، محصولات این شرکت توسط نیرو موتور و با نام گلکسی عرضه می‌شوند.

یکی جدیدترین محصولات SYM در بازار ایران، اسکوتر (Galaxy جی تی 200 – گلکسی JT200) است که از حدود یک سال پیش توسط نیرو موتور راهی بازار شده است. در ادامه ابتدا به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این موتورسیکلت می‌پردازیم و سپس دلایلی برای نخریدن آن بیان می‌کنیم.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

تصاویر مورد استفاده در این مقاله متعلق به مدل SYM Jet X 125 کی لس است.

Galaxy JT200 یا SYM Jet X

نام اصلی این موتورسیکلت جت X است اما در بازار کشورمان با نام JT200 عرضه می‌شود. در واقع، JT200 نسخه فیس‌لیفت و آپشنال گلکسی J200 است که از مدت‌ها پیش در ایران عرضه می‌شود؛ بنابراین، تفاوت این دو موتورسیکلت صرفاً در طراحی ظاهری و آپشن‌ها است اما SYM تصمیم گرفته Jet X یا JT200 را به‌عنوان محصولی جدید و مجزا به بازار عرضه کند.

در هر حال، اصلی‌ترین نقطه قوت J200 طراحی جذاب و چشمگیر آن است که قطعاً نظرها را جلب می‌کند. خطوط شارپ و شکسته نمایی خشن و تهاجمی به این موتورسیکلت بخشیده و باعث شده حس یک موتورسیکلت اسپرت را به بیننده القا کند. همچنین برخلاف J200، در این مدل جدید از چراغ‌ها و راهنماهای LED استفاده شده است.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

در JT200 از همان زین J200 قدیمی استفاده شده و تفاوتی در اینجا دیده نمی‌شود. البته این زین نرم و بزرگ بوده و سواری مناسبی را فراهم می‌کند.

زیر زین هم فضایی برای قرار دادن یک کلاه ایمنی کامل وجود دارد.

در اینجا همچنین دکمه زردرنگی تعبیه شده که برق موتور را قطع می‌کند. مقابل راکب، صفحه آمپر تمام دیجیتالی قرار گرفته و اطلاعات خوب و مناسبی را ارائه می‌کند. این صفحه آمپر همچنین از گرافیک خوبی هم برخوردار است.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

مشخصات فنی گلکسی جی تی 200

JT200 در کشورمان با یک پیشرانه 170 سی‌سی تک سیلندر دو سوپاپ هوا خنک عرضه می‌شود که با ضریب تراکم 10.9 به یک، حدود 12 اسب بخار قدرت و 11.5 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس CVT و تسمه به چرخ عقب منتقل می‌شود و سوخت‌رسانی آن از نوع انژکتوری برقی است. حجم باک سوخت این محصول جدید نیرو موتور 7.5 لیتر است و در هر صد کیلومتر بین 2 تا 2.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. سیستم ترمز JT200 در هر دو چرخ از نوع دیسکی با اندازه 260 میلی‌متر در جلو و 220 میلی‌متر در عقب است. این اسکوتر 1,980 میلی‌متر طول، 770 میلی‌متر عرض و 1,120 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 1,350 میلی‌متر است. فاصله زین موتورسیکلت از زمین هم 770 میلی‌متر است.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

چرا نباید گلکسی JT200 بخریم؟

پس از اینکه نگاهی اجمالی به مشخصات این اسکوتر جدید بازار داشتیم، حالا به سراغ دلایلی برای نخریدن آن خواهیم رفت.

پیشرانه ضعیف هوا خنک گلکسی جی تی 200

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات JT200 پیشرانه ضعیف هوا خنک با تکنولوژی قدیمی است. برای چنین موتورسیکلتی با ظاهری تهاجمی و قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان، این پیشرانه نقطه‌ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

همچنین پیشرانه JT200 از نوع دو سوپاپ است درحالی‌که امروزه اکثر موتورسیکلت‌های مدرن از پیشرانه‌های چهار سوپاپ استفاده می‌کنند.

مشکل بعدی پیشرانه JT200 هوا خنک بودن آن است زیرا این پیشرانه‌ها حرارت زیادی تولید می‌کنند که هم برای خود پیشرانه مضر است و هم می‌تواند برای راکب و ترک‌نشین آزاردهنده باشد.

حرارت پیشرانه JT200 می‌تواند آن‌قدر بالا برود که حتی باعث سوختگی لباس شود. این در حالی است که SYM این موتورسیکلت را با پیشرانه آب خنک هم تولید می‌کند اما متأسفانه نیرو موتور نمونه هوا خنک را انتخاب کرده است.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

طراحی کنسول، جاپایی و باک

طراحی قسمت کنسول و جاپایی JT200 چندان جالب نیست زیرا در این اسکوتر فضای پا به‌صورت یکپارچه طراحی نشده و پاها در طرفین یک برآمدگی قرار می‌گیرند. این نوع طراحی اما یکی از نقاط منفی J200 است زیرا در قسمت این برآمدگی خبری از باک بنزین نیست و باک زیر زین قرار دارد.

یعنی فضایی که بین پاهای راکب اشغال شده کاملاً بیهوده است و بهتر بود باک بجای زیر زین، در اینجا نصب می‌شد تا هم این فضا بیهوده اشغال نشده باشد و هم فضای محفظه زیر زین افزایش پیدا کند. همچنین در کنسول JT200 هم هیچ گیره‌ای برای آویزان کردن پلاستیک یا کیف و همین‌طور جایی برای بطری آب‌معدنی تعبیه نشده است.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
کلید کی لس jet x

فقدان سوئیچ کی لس و ترمز CBS و ABS

یکی از بزرگ‌ترین کاستی‌های JT200 در بخش تجهیزات، نبود سیستم کیلس است که برای موتورسیکلتی با این قیمت اصلاً جالب نخواهد بود. این یعنی موتورسیکلت را باید با چرخاندن سوئیچ روشن کنید.

کاستی بعدی JT200 نیز حذف سیستم ترمز CBS توسط نیرو موتور است درحالی‌که این سیستم در J200 وجود داشت.

فقدان چنین آپشن‌های مهمی در موتورسیکلتی با قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان اصلاً قابل‌قبول نخواهد بود.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

لاستیک‌های بی‌کیفیت

نیرو موتور برای JT200 از لاستیک‌های ایران یاسا استفاده کرده که همه از کیفیت پایین آن‌ها خبر داریم. این لاستیک‌ها همچنین لیز بوده و تأثیر منفی بزرگی روی کیفیت سواری موتورسیکلت می‌گذارند.

این یعنی خریدار باید پس از تحویل گرفتن موتورسیکلت خود، هزینه‌ای اضافی بابت تعویض لاستیک‌ها بپردازد تا کیفیت سواری بهتری را تجربه کند.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

وزن، سایز و ابعاد بزرگ گلکسی جی تی 200

در وب سایت نیرو موتور هیچ اطلاعاتی از این محصول وجود ندارد و وزن خالص این موتور نیز طبیعتا درج نشده ولی در نسخه موتور گلکسی j200 وزن آن 134 گیلوگرم اعلام شده که بدون درنظر گرفتن وزن راکب حدود 80 کیلوگرم و 10 کیلو مایعاتی نظیر بنزین و روغن انجین و … اگر افزایش وزنی نسبت به برادر بزرگترش نداشته باشد این موتور باید بتواند 224 کیلو گرم را برای یک ترک و برای دو ترک 300 کلوگرم را ججابجا کند که این اعداد کمی از چالاکی این اسکوتر شهری کاهش می‌دهد.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

طول این موتور نزدیک به 2 متر و عرض آن نزدیک به 80 سانتی متر است و همین مقوله تردد گلکسی JT200 در ترافیک با آن وزن بالا سخت خواهد کرد و با داشتن این موتور فکر تردد سریع در ترافیک و به سرعت به مقصد رسیدن باید فراموش کنید.در صورتی که بقیه راکبان موتور سیکلت می‌بینید خیلی سریع در کنار شما به سمت مقصدشان میروند و شما لابلای خودرو ها گیر کردید و هر روز در ترافیک و ذهن خود می‌گویید چرا این موتور خرید کردید.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

قیمت گران

یکی دیگر از مشکلات بزرگ گلکسی JT200 قیمت بسیار گران آن برای یک اسکوتر تایوانی با پیشرانه هوا خنک است. این موتورسیکلت هم‌اکنون با قیمتی بین 180 تا 190 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که رقم گزافی بوده و حدود 30 میلیون تومان از J200 بیشتر است.

این یعنی صرفاً برای طراحی جدیدتر و چند آپشن بیشتر که مهم‌ترین آن‌ها ترمز ABS است باید 30 میلیون تومان بیشتر پرداخت کرد که منطقی به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین، اگر می‌توانید قید طراحی جذاب‌تر و چشمگیرتر JT200 را بزنید، بهتر است همان J200 قبلی را انتخاب کنید زیرا این دو مدل از لحاظ فنی تفاوت خاصی باهم ندارند.

مشخصات فنی گلکسی JT200

نام موتور سیکلتGalaxy JT200 یا SYM Jet X
پیشرانهتک سیلندر دو سوپاپ
حجم موتور169 سی‌سی
قدرت12.0 اسب بخار
گشتاور11.5 نیوتن متر
ضریب تراکمیک به 10.9
سوخت‌رسانیانژکتوری برقی
سیستم خنک‌کنندههوا خنک
گیربکسCVT
نوع انتقال نیروتسمه‌ای
طول1,980 میلی‌متر
عرض770 میلی‌متر
ارتفاع1,120 میلی‌متر
فاصله محوری1,350 میلی‌متر
ترمز جلودیسکی 260 میلی‌متری
ترمز عقبدیسکی 230 میلی‌متری
مصرف سوخت2 تا 2.5 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک7.5 لیتر
حداکثر سرعت110 کیلومتر/ساعت
قیمت بازارحدود 185 میلیون تومان
جدول مشخصات فنی گلکسی جی تی 200
مشخصات فنی گلکسی JT200 نیرو موتور چیست؟

این اسکوتر از یک پیشرانه تک سیلندر دو سوپاپ هوا خنک استفاده می‌کند که 12 اسب بخار قدرت و 11.5 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس CVT متصل است.

مشکلات و نقاط منفی گلکسی JT200 چیست؟

پیشرانه ضعیف هوا خنک دو سوپاپ، طراحی نامناسب کنسول و جاپایی، مکان نامناسب نصب باک سوخت، قیمت گران، فقدان سیستم کی لس، فقدان ترمز CBS و لاستیک‌های بی‌کیفیت از بزرگ‌ترین مشکلات این موتورسیکلت هستند.

sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور
sys galaxy jt200 گلکسی جی تی 200 نیرو موتور

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. این اسکوتر خدایی خیلی بزرگه اصلا ارزش نداره برای توی شهر های پر ترافیکی مثل تهران بخریم. آها اینم بگم سواری با جی تی 200 گلکسی توی حالت دو ترک اصلا جون نداره راه بره چه برسه بخای ازش توقع شتاب خوب و بالا داشته باشی

    1. من چند روزه j200 واقعا موتوره عالی هست.
      قبل این من موتور دنده ای داشتم و از اسکوتری خوشم نمیومد چون فک میکردم نه شتاب دارن نه قدرته دنده ای ولی واقعا j200 عالیه

  2. سلام من خیلی دفاع نمیکنم و تعصبی هم روش ندارم ولی من خودم ۱ سال هست که این موتور را دارم و ازش استفاده میکنم هر دو چرخ دارای ترمز ای بی اس هست و واقعا عالی هستش موتور فوق العاده خوبی و نرم و راحتی هستش البته باید انتظار یه موتور ۱۷۰ سی سی را ازش داشت که یکمی بزرگه و تردد توی ترافیک باهاش سخته و زورش زیاد نیست ولی برای استفاده شهری بسیار مناسب هست البته موتور های جدید هزینه های نگهداری زیادی دارند که میتونه جالب نباشه مثلا هزینه هر فلاپش ممکنه به 1 میلیون و بیشتر برسه ولی در کل من ازش راضی هستم … ممنون از شما

  3. سلام من هم تو خریدش دو دل بودم ولی الان دیگه منصرف شدم از خریدش در حال حاضر j 200 دارم ازش راضیم

  4. کلا محصولات نیرو موتور آشغاله هرکی بخره باید یه پاش تعمیرگاه باشه یه پاشصنعت و معدن واسه شکایت هیچ قطعه ای هم تو بازار ندارم ‌نخرید آشغال بخرید از نیرو موتور نخرید.من خریدم با کلی ضرر زورکی فروختم موتورتم 2000تا هم راه نرفت هر روز موندم تو خیابون

  5. منم در مورد لاستیک یاسا همین نظر رو داشتم تا این که گارانتی قبول کرد و یک لاستیک جدید برام فرستاد الان موتورمو هر چقدر سر پیچ میخوابونم سر نمیخوره.بنابراین فهمیدم که بیشتر لاستیکایی که به ما میفروشن تاریخ گذشتس.

  6. ۳۰ میلیون فقط بخاطر قیمت با جی ۲۰۰ اختلاف داره؟! چ خبره همون انجین و مقدار پلاستیکای بدنه اونه ک قیافش با این عوض شده !!!!

  7. خدمات پس از فروش نیروموتور واقعا افتضاحه
    موتور صفر خریدم کمک عقبش خراب بود شش ماهه درخواست کمک کردم از گارانتی هنور ارسال نکردن
    واقعا سپاس فروان از خدمات پس از فروش نیروموتور

    1. ممنون بابت اطلاع رسانی، دوستان نیرو موتور و دیگر شرکتها واقعا باید فکری به حال تامین قطعات و خدمات پس از فروششون داشته باشند. متاسفانه ما بارها قصد ارتباط گیری با برندهای مربوطه را داشته تا این مشکلات به آنها اعلام کنیم ولی همیشه از بالا به پایین صحبت میکنند و نگاه میکنند و حتی جواب سلام ما را نمی دهند.

  8. نظر یک تعمیرکار:
    من در jt200 هیچ مزیت باارزشی نمیبینم که مجاب بشم اونو بگیرم.خرید j200 الان بسیار منطقی تر بنظر میرسه.صفرش رو حدود ١۴۰میلیون و کارکردش رو از ٨۰میلیون تومن میتونید تهیه کنید.انجین این موتور و ویند٢۰۰ و لاکی١٨۰ و Sr200 و… همگی یکی هستن و همگی ١۶٩ccمیباشند.
    انجین موتورهای این کلاس ها فوق العاده باکیفیت هستن و بجز لوازم مصرفی با رعایت چند نکته نگهداری از جمله روغن موتور مناسب و روغن گیربکس مناسب مشکلی پیدا نمیکنن.
    فقط “لاکی ٢۰۰” هستش که انجینش متفاوته وouro5 هست و حجم انجینش ١٩٧ccمیباشد.
    سایز موتورهم اونقدر بزرگ نیست که شما بخواید در ترافیک گیر کنید.ولی چابکی اسکوتر ویند و لاکی٢۰۰رو نداره.بجاش بخاطر وزن بالا نرم تر و پایدارتره.من ویند٢۰۰ و j200 هردورو دارم.باهاشون از تهران تا هشتگرد هم رفتم.j200فیس بهتری داره و سواریش بهتره.
    ویند شتابش بیشتره و چون کوچکتره… چالاکتره.
    لاکی٢۰۰رو به همه پیشنهاد میکنم.فقط باید لاستیکاش رو با یه لاستیک نرم تر و با کیفیت تر عوض کنید.

  9. سلام من جی ۲۰۰ خریدم الان کلا قاب‌های جلو کیلومتر و چراغ جلو رو میخام .نیست اصلا شرکت نیرو جواب نمیدن .منم از شهرستان باید بیام تهرون .نمایندگی اصفهان هم که ماشاالله همش بسته هست و هیچی ندارند .میگن برو بندازش دور به من ربطی نداره

    1. متاسفانه کیفیت خدمات پس از فروش و قطعات یدکی زیر صفر هست، شرکتها هر چقدر قطعه وارد میکنند تبدیل به موتور میکنن میفروشند و اصلا به فکر بازار و خریدارشون نیستند

  10. سلام من چند ماهه خریدم راضیم و به راحتی دو نفر با وزن کمتر از دویست کیلو رو جابجا میکنه شتاب خوبی داره و مشکلی باهاش ندارم اینقدرا هم طولش زیاد نیست و ترمزهاش معرکس و فقط لاستیک موتور رو درست گفتن لیزه و میخام عوضش کنم ولی کلا اگه بخام نمره بده از ده نمره هشت رو راحت میدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!