آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

راهنمای خرید قفل موتور سیکلت

اخبار خودرو

امنیت هر وسیله نقلیه در خیابان نسبی بوده، بطوری که هیچ موتور سیکلت یا خودرویی که سارقی بخواهد آنرا بدزدد در امان نخواهد بود. بنابراین همواره متخصصین امنیتی بر سخت کردن کار سارقان و بالابردن زمان سرقت تاکید می‌کنند. موتورسیکلت نیز از مقوله سرقت مستثنی نیست و نباید به قفل فرمان آن اکتفا کرد پیرو همین موضوع تصمیم گرفتیم تا راهنمای انتخاب و خرید قفل موتور سیکلت را در پلاس موتو منتشر کنیم.

انواع قفل برای موتور سیکلت

نوع قفل نیز یکی از معیارهای مهم برای انتخاب بهترین قفل موتورسیکلت محسوب می‌شود. نوع قفل به شیوه اتصال قفل به موتورسیکلت اشاره دارد و همین مورد به تنهایی تأثیر زیادی بر روی سطح امنیت و سهولت استفاده از آنراه به همراه خواهد داشت.

قبل از خرید هر قفل ابتدا باید نیاز و شرایط استفاده آنرا بررسی کنید. بهتر است قفلی را انتخاب کنید که به آسانی بتوانید با آن موتورسیکلت خود را قفل کنید و در عین حال امنیت لازم را برای آن فراهم کند.

قفل دیسک - راهنمای خرید قفل موتور سیکلت

قفل دیسکی موتور سیکلت – Disc Lock

قفل دیسکی چیست؟ بصورت خلاصه این نوع قفل بر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد و جلوی حرکت موتورسیکلت را مسدود می‌کند. قفل دیسکی معمولاً کوچک و قابل حمل است و می‌تواند به راحتی بر روی دیسک ترمز نصب شود.

امروزه قفل دیسکی موتور سیکلت طرفداران زیادی دارد چون هم امنیت بالایی دارد و با توجه به ابعاد کوچکی که دارد حجم زیادی نداشته و مزاحم راکب نیست و اکثر موتوسیکلت‌ها جدید دارای ترمز دیسکی در یکی از چرخ‌ها یا هردو چرخ هستند و به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن می‌توانید قفل را به دیسک ترمز متصل کنید.

اگرچه اندازه کوچک قفل دیسکی حمل آن را آسان کرده است ولی متاسفانه سارقان زمانی که از قفل دیسکی استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانند موتورسیکلت را به جای دیگری منتقل کنند و یا آن را پشت وانت سوار کرده و از محل دور کنند تا در محل امن با زمان کافی قفل را از روی دیسک باز کنند. پس یک نکته بسیار مهم این است که قفل دیسکی برای پارک موتور به مدت طولانی و در مکانی خلوت مناسب نیست و حتما باید از یک قفل کمکی موتور خود را به جایی ببندید.

قفل و زنجیر- راهنمای خرید قفل موتور سیکلت

قفل و زنجیر موتور سیکلت – Chain Lock

قفل زنجیری چیست؟ قفل زنجیری از یک زنجیر فلزی سخت و قفلی متصل به آن تشکیل شده است. قفل و زنجیر را می‌توانید به اطراف موتورسیکلت یا به سطوح ثابتی مانند نرده‌های فلزی متصل شود و از جابجایی موتور جلوگیری کند.

استفاده از قفل های زنجیر از دیرباز رایج بوده است، چرا که شکستن زنجیر دیگر به آسانی قفل نیست و سر و صدای زیادی ایجاد می کند، بنابراین سارقان معمولاً در سرقت موتورسیکلتی که از زنجیر و قفل باکیفیت استفاده کرده است، بی احتیاط می کنند. برای خرید قفل کتابی ضدسرقت کلیک کنید

همچنین می توانید از زنجیر برای وصل موتورسیکلت به یک جسم ثابت استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که ضخامت و جنس زنجیر بسیار مهم است زیرا برخی از سارقان با روشن کردن موتور و افزایش سرعت و همچنین فرار سعی در شکستن قفل دارند. یکی از بزرگترین معایب این نوع قفل این است که حمل آن سخت است،

قفل کابلی - راهنمای خرید قفل موتور سیکلت

قفل کابلی موتور سیکلت – Cable Lock

قفل کابلی چیست؟ قفل کابلی از یک کابل فلزی و یک قفل تشکیل شده است که به همراه یکدیگر استفاده می‌شوند. این کابل را می‌توانید به یک سطح ثابت مثل پایه‌های پارکینگ متصل و قفل کنید.

این مدل قفل تقریبا شبیه به قفل و زنجیر بوده که بجای زنجیر از کابل استفاده شده و مدل‌های دیگر قفل‌های ضد برش کابلی ساخته شده که از فولاد یا نیکل هستند. این قفل‌ها را نمی‌توان به راحتی جدا کرد و در نتیجه امنیت موتورسیکلت به میزان قابل توجهی تضمین می‌شود.

ویژگی ها و نکات مهم برای خرید بهترین قفل برای موتور

سطح امنیت

این معیار نشان می‌دهد که قفل مورد نظر چقدر در برابر تلاش‌های سارق مقاوم است و در نتیجه همین امر ساده قدرت محافظت از موتورسیکلت شما را افزایش می‌دهد.

سطح امنیت قفل بر اساس استانداردها و شاخص‌های مختلفی مانند مقاومت در برابر برش، ضربه، شکستن تعیین می‌شود.

جنس قفل

جنس قفل به مواد بکار رفته در آن اشاره دارد. جنس قفل می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی مقاومت قفل در برابر تلاش‌های سارقین و روش‌های آن‌ها در سرقت باشد. مهمترین جنس‌های استفاده شده در قفل‌ها عبارتند از:

  • فولاد ضدزنگ
  • آلیاژهای فولادی
  • تیتانیوم

وزن قفل

وزن قفل نیز یکی از معیارهای مهم انتخاب و خرید بهترین قفل موتورسیکلت محسوب می‌شود. این معیار به وزن کل قفل اشاره دارد و می‌تواند تأثیر زیادی بر راحتی استفاده و سهولت حمل قفل داشته باشد.

مهمترین نکته درباره وزن قفل این است که باید توازنی بین وزن قفل و میزان امنیت آن داشته باشد. بصورت ساده یعنی قفل‌های سنگین و حجیم معمولاً مقاومت بالاتری در برابر قفل‌های سبک‌تر داشته و در مقابل در استفاده روزمره سختی‌های کار کردن با آنها را باید در نظر داشته باشید.

مقاومت در برابر ضربه و برش

این معیار نشاندهنده این است که قفل شما چقدر در برابر ضرفه و برش مقاوم است.

قفل‌های موتورسیکلت باید مقاومت بالایی در برابر ضربه و برش داشته باشند. معیار مقاومت در برابر ضربه و برش بستگی به جنس و ساختار قفل موتور شما دارد. قفل‌هایی که از جنس فولاد ضدزنگ، فولاد تقویت شده یا آلیاژهای مقاوم استفاده می‌کنند، معمولاً در برابر ضربه و برش مقاومت بالایی دارند.

قفل و زنجیر- راهنمای خرید قفل موتور سیکلت

 نکات ایمنی و پیشگیری از سرقت موتور سیکلت

توصیه می‌شود که همواره از چند نوع مختلف قفل برای قفل کردن موتورسیکلت خود استفاده کنید مثلا ترکیب قفل دیسکی و بستن موتور با کمک زنجیر به یک میله یا تنه درخت. با این روش احتمال سرقت به حداقل خواهد رسید.

برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت و افزایش ایمنی آن همیشه موتورسیکلت خود را در خیابان و مکان های شلوغ پارک کنید زیرا سارقان همواره به دنبال اهداف آسان و بی دردسر هستند.

اگر موتورسیکلت در مکانی خلوت باشد د نتیجه سارق زمان زیادی برای باز کردن قفل و سرقت آن دارد، اما یافتن مکانی شلوغ و پر رفت و آمد را برای سارقان بسیار سخت می کند.

به طور کلی در صورت امکان موتورسیکلت خود را در گاراژ یا پارکینگ پارک کنید. نصب قفل موتور نیز خطر سرقت موتور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و سرعت کار سارقان کند می‌کند، اما نمی‌تواند به عنوان یک بازدارنده کامل عمل کند.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. هیچکدومش مناسب نیست فقط زمان زیر یک دقیقه میخرید،
    بهترین گزینه نصب جی پی اس بر روی موتور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!