اخباراخبار موتورسیکلتپیشنهاد سردبیر

آیا وزارت صمت از وضعیت نابسامان بازار موتورسیکلت خبر دارد؟

اخبار خودرو

بالاخره به ایستگاه چهارم بزرگترین رویداد موتور سیکلت کشور یعنی نمایشگاه بین المللی موتور سیکلت Cycle Show رسیدیم. اولین چیزی که به چشم هر متخصص بازاریابی و روابط عمومی در این نمایشگاه می‌خورد هرج و مرج شبیه سه شنبه بازارهای قدیمی مخصوصا در غرفه کویر موتور و آگاه نبودن پرسنل غرفه برای راهنمایی و پاسخگویی به اصحاب رسانه است.

شرح حال صنعت موتورسیکلت ایران

موتورسازان داخلی یا بهتر بگوییم مونتاژ کاران که اغلب برندهای دسته دوم و سوم چینی را با پرایویت لیبل یا برند خودشان بفروش می‌رسانند به لطف جهش قیمت ارز و مشکلات اقتصادی در دو سال گذشته حتی دیگر با شاه هم فالوده نمی‌خورند و فقط به فکر پر کردن جیب خود با محصولات بی کیفیت و بدون هیچ خدماتی بابت پس از فروش به مشتریان مواجه هستند.

بزرگترین ایراد این بازار متنوع و رنگارنگ چینی در برندهای مختلف تامین قطعات و لوازم یدکی است که مشکل اصلی تمامی مدل‌ها از هر برندی است که بیداد می‌کند. تامین قطعات فقط برای چند مدل پر فروش از مدل‌های طرح (کپی مدل اصلی و ارجینال) بوده به اندازه انگشتان دو دست هم نیستند و همه مونتاژ کاران برای جا نماندن از قافله فروش به سبد خود آنها را اضافه کردند.

مقاله مرتبط: مقایسه خدمات فروش و خدمات پس از فروش نیرو موتور و کویر موتور

به اسم داخلی سازی به کام گرفتن ارز دولتی

با توجه به اسناد و مدارکی که پیرو داخلی سازی برندهای که ادعا می‌کنند در راستای رشد صنعت موتورسازی گام نهادند بدون نظارت دقیق از سمت وزارت صمت، سازمان استاندارد و شورای رقابت ماکسیمم برای محصولی مثل هوندا سی جی 125 که حکم پیکان را دارد در بهترین حالت 40 درصد است!

لیست مقالات داخلی سازی صنعت موتور سیکلت ایران

وقتی به عمق این صنعت نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مونتاژ کاران موتور سیکلت دقیقا با همان فرمان و فرمول خودروسازان در حال نابود کردن آن بوده و بدون هیچ آینده نگری و با اتکا به شرکای چینی خود به همراه عدم اتکا به دانش روز و متخصصان داخلی فقط به فکر گرفتن ارز با نرخ دولتی برای واردات محصولات بی‌کیفیت چینی و رانت‌های پشت پرده آن هستند و این قصه راه درازی دارد.

فقر ارتباط با اصحاب رسانه

از مسئولین فروش و روابط عمومی که با بودجه حاصل از فروش بالای محصولاتی که مردم به ناچار از کشور چین می‌توانند بخرند نصیبشان شده تا آنجایی که برندینگ و مارکتیگ را فقط در هزینه کرد در تبلیغات تلویزیونی می‌بینند توقعی نیست که ابتدایی ترین و ساده ترین و البته گرانترین نوع تبلیغات در دنیای امروز انجام دهند و همانند دانش قدیمی خود از روش‌های منسوخ شده این حوزه در حال استفاده هستند.

همانطور که می‌دانید در دنیای امروز نقش تلویزیون درحال کمرنگ شدن است و با تلفن همراه جامعه به سمت سرویس‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی گرایش پیدا کرده ولیکن ساده ترین اطلاعات حتی 4 خط از موتورسیکلت‌های خود را در وب سایتشان به همراه 4 تا عکس صنعتی از محصولاتشان نمی‌توانید بیابید.

نیرو موتور و نیکران موتور کجا هستند؟

این دو شرکت نیز از آن طرف بوم افتاده و بجای شرکت در نمایشگاه تخصصی و هم راستا با فعالیتشان بیشتر در نمایشگاه‌های خودرویی شرکت می‌کنند. شاید خود را فرای مونتاژ و کپی موتورسیکلت دانسته و محصولاتشان را با اسم خودرو بفروش می‌رسانند.

البته از آنجاییکه مبدا و مقصد تمامی این موتورها کشور چین بوده نبودشان احساس نشد مثلا کویر موتور بنلی 150 به اسم کمپانی مادر آن QJMotor با افتخار به اسم محصول جدید معرفی می‌کند و قصد دارد تا با نیکران موتور شانه به شانه وارد رقابت شود.

کافی است کمی آشنایی با انواع برندهای چینی داشته باشید تا از این دسته مثال‌ها در هر غرفه مدام ببینید.

نبود نظارت استاندارد و ایمنی بر این صنعت

در دهه گذشته که به لطف آگاهی مسئولین جهت کاهش تلفات ناشی از تصادف خودروهای مونتاژی با الزامی کردن استانداردهای ایمنی نظیر کیسه هوا، ترمز ABS و … در خودروهای پرتیراژ از این موارد کاسته‌اند ولی ساده ترین موارد ایمنی ما در تمامی موتورسیکلت‌ها نمیبینیم زیرا می‌خواهند با پایین آوردن قیمت تمام شده محصولاتشان فقط بفروشند.

  • حال بحث اینجاست که وزارت صمت کجاست؟
  • آیا یک هزارم نظارت در بازار خودرو در بازار موتورسیکلت وجود دارد؟
  • آیا وزارت صمت که هر روز برای خودرویی‌ها مجوز یک نمایشگاه را صادر میکنند تا جیب برخی پر شود، آیا خبر دارند که موتورسیکلت بی کیفیتی چون سی جی 125 با قیمت گزافی مونتاژ و به فروش میرسد؟

امیدواریم که وزارت صمت و سازمان استاندارد سازی، کمی از حوزه خودرو پارا فراتر گذاشته و سری به این بازار موتورسیکلت نیز بزنند تا ببینند که این شرکتهای معروف چه طور با عرضه محصولاتی بی کیفیت و گران قیمت قشر متوسط و پایین کشور که بعضا با خرید این موتورها گذران زندگی میکنند را گروگان گرفته اند!

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. مقاله و گزارش بسیار خوبی داشتید اما از چه وزارتخانه ای توقع دارید و با آن روبرو هستید. تا زمانیکه مثل منی می‌رود و 90 میلیون تومان بابت یک موتورسیکلت ابر بی کیفیت مثل کی ال دی پول می‌دهد و خوشحال و راضی سوار این ارابه مرگ می‌شود آش همین آش است و کاسه همین کاسه

  2. اون وزارتخونه نمیتونه رو ماشینا نظارت درست کنه و باهاشون تو بحث قیمت گذاری هم پیاله شده بعد توقع هست رو موتوریا نظارت داشته باشه؟!

    1. گزارش خیلی خوبی بود و امید وارم از این جور مطالب بیشتر باشند تا شاید مسئولین به خودشون بیان.
      ولی داداش تا وقتی که با قیمت زیاد و کیفیت کم و حداکثر سود دارن به ملت جنس میفروشن هیچ دلیلی برای سامان دادن یه اوضاع ندارن

  3. آقا من یه موتور کی تی ام 249 به قیمت پول خون 4 تا آدم از کویر خریدم موقع خرید همچین دلا راست میشدن و بعد از یکسال سواری 6 ماهه لنگ کلاچشم قطعات نیست هر وقت هم به تهران زنگ میزنم امروز و فردا میکنن و میرم نمایندگی اصلا محل نمیزارن و میگن باید از شرکت باید دبی بیاره و ….

    1. تازه شما از یه شرکتی که به نسبت بقیه کمی خدمات پس از فروش بهتری داره خرید کردی !وای به حال بقیشون

  4. توقع میرفت در مورد عدم نظارت بر قیمت موتور سیکلت هم مطلبی درج بشه!
    متأسفانه هیچ نظارتی بر قیمت هم نیست تا جاییکه شرکت کویر موتور بدون هیچ دردسری، حدود ۲۲ درصد قیمت موتورهای cdi ۱۲۵، ۱۵۰ و … رو تو همین دو سه هفته اخیر افزایش داده در حالیکه قیمت این موتورها در شرکتهای دیگه هنوز چنین افزایشی نداشته!البته کویر موتور کمتر از یک ماه پیش و قبل از این افزایش قیمت، با نهادهای بزرگ و مسئول در بسیاری از امور کشور، قرارداد فروش با شرایط اقساطی و … بسته و بعدش اقدام به افزایش قیمت کرده!!!!!

  5. متاسفانه صنعت موتورهم مثل خودروپرازچالش وبحران هستش،بیشترین تعجب دراین هستش که چرابه هیچ وجه ازسوی متصدیان امورنظارت نمیشه ویااصلأجرأت ورودندارند،باتوجه به وسیله نقلیه ای که امروزموردنیازاقشارپایین جامعه شده ولی قیمتهااصلأبامنطق بازارسنخیتی نداشته وروزبه روزمشتریان باقیمتهای جدیدی روبروهستن وبدترازهمه مدتیست بانکهاهم جهت تسهیلات دهی به مشارکت وفروش موتورورودکردن آن هم باسودهای خارج ازعرف نظام بانکداری!!!؟
    خلاصه که صنعت موتوردرکشورماخیلی پرونده پرباری نداره وفقط درعرصه بنگاهداری ومونتاژقدعلم کرده ومتاسفانه حرفی درصنعت موتورنداره.

  6. آخ که حرف دل همه ما رو زدی .گناه منه جوون چیه که تو ایران به دنیا اومدم و در حسرت خرید حتی آپاچی که چندین سال کار کرده هستم .با این کیفیت های پایین و نرخ های نجومی فقط حسرتش به دلم مونده که روزی بتونم به آرزوی چندین سالم برسم.

    1. وزارت صمت اول باید وزیر و کارمندان ارشد را از بار مسئولیتی که در قبال مردم و کشور دارند اموزش و دوره های تخصصی ببینند و از تجارب کشورهای پیشرفته استفاده کنند چرا که کشور و مردم از نبود مدیران کارآمد و دلسوز و متخصص رنج میبرد و هزینه های سنگینی را به مردم تحمیل میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!