اخباراخبار موتورسیکلتپیشنهاد سردبیرگوناگون

نگاهی به میزان داخلی سازی محصولات نیرو موتور؛ اختصاصی پلاس موتو

اخبار خودرو

چندی پیش در یادداشتی به این موضوع اشاره داشتیم که چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت در حوزه تولید موتورسیکلت ورود نکرده و خبری از قیمت گذاری در این بخش نیست!

شاید شورای رقابت تولید موتور سیکلت را انحصاری ندانسته و با توجه به تعدد شرکت‌های عرضه کننده یا بهتر بگوییم مونتاژ کننده موتورسیکلت در ایران، این نگاه وجود دارد که در این حوزه نیاز به قیمت گذاری دستوری و انحصاری وجود نداشته و شرکت‌ها می‌توانند هر آنطور که دوست دارند محصولات بی کیفیتشان را قیمت گذاری کنند.

اما در این مطلب در نظر داریم تا نگاهی به میزان نرخ داخلی سازی محصولات یکی از بزرگترین شرکت‌های عرضه موتورسیکلت در ایران بی اندازیم و ببینیم آیا صلاح است که محصولات این شرکت با این شرایط، با این قیمت‌ها وارد بازار شود؟

شرکت نیرو موتور یا نیرو موتورسامان به گواه اطلاعات پایگاه رسمی آنان، بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت در ایران شناخته می‌شود. اما بگذارید ببینیم بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت در بازار ایران، محصولاتش تا چه حد تولیدی و تا چه میزان وارداتی است و آیا اصلا نام تولید کننده برازنده آنان هست یا خیر!

طبق اسنادی که به دست پایگاه خبری پلاس موتو رسیده است، نرخ داخلی سازی محصولات گروه نیرو موتور که با برند Galaxy به بازار عرضه می‌شود، از تنها 14 درصد آغاز و نهایتا به 20 درصد می‌رسد که نشان می‌دهد حداقل محصولات زیر برند موتور گلکسی نیرو موتور مونتاژی بوده و خبری از تولید در این گروه موتورسیکلت سازی نیست!

حال آنکه پس از این همه سابق تولید و عرضه موتورسیکلت در کشور و در طی 40 سال فعالیت این صنعت، داخلی سازی یک محصول تایوانی تنها 14 الی 20 درصد باشد، نشانه عدم پیشرفت این صنعت و یا منفعل بودن مدیران صنعتی این حوزه است!

شاید حاشیه سود بالای مونتاژ و واردات قطعات موتور سیکلت با این نرخ بالای ارز سودآوری بالایی برای این تولید کنندگان دارد. قضاوت با شماست.

نگاهی به میزان داخلی سازی محصولات نیرو موتور؛ اختصاصی پلاس موتو
میزان داخلی سازی محصولات شرکت نیرو موتور – برند گلکسی

کمترین داخلی سازی Galaxy JX 249cc

موتورسیکلت گلکسی جی ایکس که از برند مادر sym تایوان وارد کشور شده و مونتاژ می‌شود، تنها 14 درصد داخلی سازی شده است! Galaxy JX 249cc با قدرت 13 اسب بخار و گشتاور 18 نیوتن بر متر، موتورسیکلت متوسطی بوده و علیرغم بهره گیری از پیشرانه 250 سی سی، قدرت بالایی ندارد!

گلکسی jx 249 - Galaxy JX 249
Galaxy JX 249

بیشترین داخلی سازی Galaxy NA180

در سوی دیگر و بین 22 موتورسیکلت از زیر برند گلکسی نیرو موتور، محصول گلکسی NA180 با ظرفیت 180 سی سی، با نرخ داخلی سازی 20.34 رکورد دار است!

تبلیغ پایین مطلب

محمد سعید بهمنی

دنیای موتور و ماشین، دنیای عجیبیه! قبول دارین؟ سوالی داشتین در خدمتم @msaeidb

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. یک کسی هم به قیمت موتورهانظارت بکندخیلی گران هستن.تولیدکنندههای داخلی یامونتاژکنندههاانصاف ندارن وخیلی گران فروشی میکنند

  2. نیرو موتور واقعا خدمات پس از فروش نداره
    من طرح آروکس صفر خریدم کمکش خراب بوده
    نمایندگی کمک باز کرده فرستاده گارانتی
    الان ۶۵ روزه هنوز کمک نیومده
    واقعا خدمات پس از فروش مزخرفه

    1. سلام ممنون از اطلاع رسانی به موقع قصد خرید چند دستگاه برای شرکت داشتم با راهنمایی شما منصرف شدم

  3. کشوری که سازمان های نظارتی در خواب غفلت باشند یا اینکه مدیران نالایق راس امور قرار گیرند نتیجه اش این است که میبینم کجا ی صنعت کشور دارند درست محصولات خود را عرضه می‌کنند که موتور سیکلت باشد فقط این مردم هستند که تاوان می‌دهند از ماست که بر ماست

  4. همشون فقط فکر پر کردن جیب هاشون هستن، اینها تولید کننده نیست،یه عده پولدار و تاجر هستن که واردات رو انحصارن دست خودشون و دور و اطرافیانشون گرفتن،ملت هم نه حق اعتراض دارن و نه صداشون به جایی میرسه،وقتی عظمی بر نظارت نباشه همین میشه.مردم ناچارن بخرن موتوری که نه کیفیت داره نه گارانتی داره و خدادتومنم قیمتشه.از ماست که بر ماست…

  5. کلا تولید کنندگان ما فقط ادعا داخلی سازی دارند و اونو تا جایی پیش میبرن که بتونن ازش بعنوان ابزار حیات و قدرت استفاده کنن.
    مونتاژ کاری بهترین راه پول دراوردن هست براشون. اینکه بخان کشور صنعتی بکنن و رشد بدن براشون بیشتر هزینه داره

    حالا نیرو موتور، کویر موتور و … بقیه هیچ فرقی با هم ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!