آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

اخبار خودرو

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت چه زمانی است؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از رانندگان موتورسیکلت را به خود درگیر کرده است. روغن موتورسیکلت نقشی مهم در عملکرد و عمر مفید انجین این وسیله نقلیه کاربردی دارد و باید همانند خودرو به صورت منظم تعویض شود. اگر شما این سرویس‌های دوره ای را انجام ندهید ممکن است هزینه‌های غیر قابل پیشبینی برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مقوله در پلاس موتو همراه باشید.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

نقش و اهمیت روغن موتور در عملکرد و حفظ سلامت موتور سیکلت

از آنجایی که روغن موتور (انجین) یک نقش حیاتی در عملکرد و عمر مفید موتورسیکلت شما دارد. روغن موتور باعث کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک انجین مانند پیستون، سیلندر، شاتون و سوپاپ‌ها می‌شود.

همچنین روغن موتور با خنک کردن قطعات داغ، جذب ذرات خارجی و زائد سوخت، حفظ فشار مناسب در داخل سیستم و انتقال نیرو به قطعات دارای حرکت مثل چرخ دنده‌ها دارد و باعث بهبود عملکرد و کارآیی ایجاد خواهد کرد.

انتخاب روغن مناسب برای موتورسیکلت 

انتخاب روغن موتور مناسب برای موتورسیکلت یکی از مهمترین کارهایی است که باید به عنوان یک راننده موتور سیکلت برای نگهداری از آن انجام دهید.

نوع روغن انتخابی باید با مدل انجین موتورسیکلت، شرایط استفاده شما و دمای هوا محل سکونتتان سازگار باشد.

ویسکوزیته یا گرانروی روغن (viscosity)، به غلیظ ‌بودن یا رقیق‌ بودن مایع گفته می‌شود. ویسکوزیته روغن موتور با عدد SAE (Society of Automotive Engineers) نشان داده می‌شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

این عدد دارای دو قسمت است:

  • قسمت اول با حرف W (Winter) نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین است.
  • قسمت دوم نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای بالا است.

به طور کلی، هر چه عدد W کمتر و عدد دوم بالاتر باشد، روغن مناسب تر است. برای مثال، روغن 10W-40 بهتر از روغن 20W-50 است.

ترکیب روغن موتور نشان دهنده نحوه تولید آن است. به صورت کلی سه نوع اصلی روغن موتور وجود دارد:

  • روغن های معدنی
  • نیمه سنتتیک
  • کاملا سنتتیک
بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت
تشخیص بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت از روی رنگ آن

اما چگونه بفهمیم که زمان تعویض روغن فرا رسیده است؟

به طور کلی، بسته به نوع روغن و شرایط استفاده از موتورسیکلت، فاصله زمانی تعویض روغن موتورسیکلت متفاوت است.

برای مثال، روغن‌های نیمه سنتتیک باید هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر یا هر ۲ ماه (بسته به اینکه کدام یک زودتر فرا برسد) تعویض شوند. روغن‌های کاملا سنتتیک نیز هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر فصل (بسته به اینکه کدام یک زودتر فرا برسد) نیاز به تعویض دارند.

تمامی این اعداد و ارقام ذکر شده باید با شرایط کشورمان ایران که آب و هوای گرمی دارد بسنجیم و عموما بصورت استاندارد زمان تعویض روغن موتورسیکلت را در ایران هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا در فصل تابستان و گرما هر یک ماه یکبار و در فصل زمستان و سرما در هر دو ماه یکبار باید تعویض شود.

دیگر موارد مهم زمان تعویض روغن موتور

البته، اگر شما از افرادی هستید که از موتورسیکلت خود به صورت مستمر یا در مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید، باید روغن خود را زودتر از زمان تعیین شده تعویض کنید.

علاوه بر این، بعضی از عوامل دیگر نظیر دمای هوا، میزان فشاری که به انجین موتور خود در رانندگی وارد می‌کنید، نحوه نگهداری و سرویس موتورسیکلت و حجم و قدرت موتور نیز بر فاصله زمانی تعویض روغن تأثیر دارد که باید به آنها توجه کنید.

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت
روشن شدن چراغ روغن موتور سیکلت

بصورت کلی اینگونه اعلام می‌کنیم که برای آگاهی از زمان مناسب برای تعویض روغن موتور سیکلت خود، بهتر است به دفترچه آن و در برخی از انجینهای پیشرفته تر چراغ نمایش وضعیت روغن در صفحه کیلومتر توجه کنید.

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت
رنگ روغن یکی از علائم هسدار برای تعویض آن است

برای بررسی مستمر و دقیق تر بهتر است خودتان بصورت دوره ای گیج روغن خود را نیز چک نمایید تا اگر سطح میزان روغن انجین شما از حد استاندارد کمتر شده باشد سریعا برای رفع ایران احتمالی و سر ریز کردن روغن مورد نیاز انجین اقدام کنید.

همچنین با پایش روغن موتور سیکلت خود علائمی مانند رنگ، بو، میزان چربی و سطح درجه آن می‌توانید به وضعیت سلامت روغن خود را بشناسید.

انجین برخی از موتور سیکلت‌ها دارای فیلتر روغن و باید در زمان مناسب تعویض روغن آن را نیز با توجه به توصیه سازنده تعویض نمایید.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!