آموزش و ترفندبرترین‌هاپیشنهاد سردبیرنقد و بررسی

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ در موتورسیکلت

اخبار خودرو

موتورسیکلت‌های امروزی دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های فنی پیشرفته‌ای هستند که رانندگی را برای راکبان به این وسیله نقلیه لذت‌بخش و امن‌تر می‌کنند. یکی از این ویژگی‌ها سیستم کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ (Slipper Clutch) است که در بسیاری از موتورسیکلت‌های امروزی و مدرن و حتی برخی از مدل‌های میان رده بازار ایران و خیابانی موجود استفاده شده است.

این مقاله را با عشق تقدیم به دوستانی می‌کنیم که یکی از وب‌سایت‌های صاحب نام خوردرویی کشور هستند و مقالات پلاس موتو و … را بازنویسی و بازنشر می‌کنند. ?

بصورت خلاصه کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ با جلوگیری از چرخش برعکس موتور و لرزش چرخ عقب در هنگام تغییر دنده معکوس، باعث می‌شود که راننده بتواند کنترل بهتری بر روی موتورسیکلت خود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به شما نحوه عملکرد و مزایای این کلاچ را توضیح دهیم.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

در چه موتورهایی از اسلیپر کلاچ استفاده می‌شود؟

برای آشنایی با کارکرد و تأثیر کلاچ لغزنده در موتور سیکلت با یک مثال به شما توضیح می‌دهیم: برفرض با سرعت زیادی در حال رانندگی در جاده هستید و قصد دارید از یک پیچ تند عبور کنید؛ در این موقعیت، طبیعی است که اگر راننده حرفه ای باشید ترمز می‌کنید، قطعا پس از ترمز گیری سرعت شما کاهش یافته و با دنده معکوس به روند کاهش سرعت خود کمک می‌کنید. گاهی ممکن است در زمان کم کردن دنده‌، بصورت همزمان دو یا سه دنده را کم کنید و این مسئله باعث ایجاد فشار بر روی گیربکس یا جعبه دنده موتور سیکلت خواهد شد و در نتیجه احتمال خراب شدن و خسارت به گیربکس شما بالا می رود.

پس از معرفی تکنولوژی کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ آسیب‌های ناشی از تعویض نادرست دنده‌ها در گیربکس (چه در حالت افزایش دنده و چه در حالت کاهش آن) بسیار کاهش یافته است.

با کمک این فناوری هزینه های بالای تعمیر گیربکس کاهش یافته است. بنابراین این تکنولوژی، در کنار بالابردن ایمنی و به افزایش عمر انجین و گیربکس کمک بسیاری کرده و به راکب موتور سیکلت این اجازه را می‌دهد که با آرامش بیشتری از وسیله نقلیه خود استفاده کنند.

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ در موتورسیکلت sliper clutch

در موتورسیکلت‌هایی که از سیستم کلاچ معمولی استفاده می‌کنند، در زمانی که راننده قصد کاهش دنده یا معکوس دادن دنده را دارد، احتمال قفل شدن گیربکس و چرخ عقب وجود دارد، در نتیجه این اتفاق باعث سُر خوردن و زمین خوردن موتور سوار می‌شود، اما اگر موتورسیکلت شما مجهز به سیستم اسلیپرکلاچ (کلاچ لغزنده) باشد، هرگز این اتفاق روی نخواهد افتاد.

با استفاده از اسلیپرکلاچ، فشار وارد شده بر روی گیربکس کم می‌شود و این به راننده این اطمینان را می‌دهد که به راحتی دنده معکوس بکشد، بدون اینکه چرخ عقب و گیربکس قفل شود.

بصورت کلی هنگامی که شما قصد دارید دنده موتور سیکلت خود را کم کنید، فناوری موجود در سیستم اسلیپر کلاچ به صفحه کلاچ این اجازه را داده که با لغزش خودکار، اقدامی کند تا سرعت انجین با سرعت حرکت شما هماهنگ شود و شما را از لیز خوردن نجات دهد.

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ در موتورسیکلت sliper clutch

در ایران چه موتورهایی از اسلیپر کلاچ استفاده می کنند؟

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی این روزها تعداد موتورهایی که از این سیستم کلاچ استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش است و امروزه این فناوری به عنوان یک آپشن و ویژگی جذاب در اغلب موتورسیکلت به کار گرفته می‌شود.

از جمله مدل‌هایی که از کلاچ لغزنده استفاده می‌کنند می‌توان به موتور سیکلت های زیر اشاره کرد:

  • Zontes Z2
  • Z4
  • Kawasaki Ninja 250 (چهار سیلندر و دو سیلندر)
  • Z250
  • Yamaha XSR 155
  • CFMoto 250SR
  • KTM Duke 250
  • Husqvarna Svartpilen 250
  • Honda CBR250RR
  • Bajaj Dominar 250
فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ در موتورسیکلت sliper clutch

مزایای استفاده از اسلیپر کلاچ – Slipper Clutch

مهمترین مزایای استفاده از سیستم Slipper Clutch می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش نیروهای ناگهانی در گیربکس
  • بهبود عملکرد کلی انجین و گیربکس
  • جلوگیری از قفل شدن چرخ عقب
  • کاهش فشار روی سیستم تعلیق
  • تمرکز بیش تر روی کنترل موتور سیکلت

معایب استفاده از اسلیپر کلاچ

  • هزینه بالا بابت اضافه شدن قطعات مربوطه
  • پیچیدگی ساختاری و تعمیرات
  • نیاز به تنظیم صحیح برای استفاده

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!