پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی 180

اخبار خودرو

اسکوتر لاکی ۱۸۰ – SYM LUCKY 180 یکی از محبوب‌ترین اسکوترهای در بازار کشورمان محسوب می‌شود که از همان ابتدای ورود خریداران زیادی پیدا کرد. این اسکوتر محصول شرکت تایوانی SYM است.

این شرکت در سال 1954 در تایوان تأسیس شد و هم‌اکنون سه کارخانه اصلی در تایوان، چین و ویتنام دارد. SYM همچنین مینی وانت‌هایی را هم با برند هیوندا تولید می‌کند.

لاکی 180 عضوی از خانواده موتورهای سری سمفونی SYM است که در نسخه‌های مختلف 50 سی‌سی، 125 سی‌سی، 180 سی‌سی و 200 سی‌سی تولید می‌شوند. لاکی ۱۸۰ در ایران توسط شرکت سهند سیکلت سپاهان عرضه می‌شود و طبق گفته‌ها، تنها محصول SYM در ایران است که از کارخانه اصلی تایوان این شرکت وارد می‌شود و دیگر مدل‌های SYM که در ایران می‌بینیم ساخت چین هستند. در ادامه به بررسی کامل این اسکوتر محبوب در موتور پلاس می‌پردازیم.

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

طراحی لاکی 180

این اسکوتر در مقایسه با رقبای خود ظاهر خیلی هیجان‌انگیزی ندارد و در نگاه اول کاملاً ساده و معمولی به نظر می‌رسد و این می‌تواند کسانی که خواهان یک اسکوتر جذاب هستند را دچار تردید کند اما ویژگی‌های مثبت لاکی 180 آن‌قدر هستند که این ظاهر ساده را جبران کنند.

البته این به معنای زشتی ظاهری لاکی نخواهد بود زیرا به لطف راهنماهای مثلثی شکل در طرفین پانل جلویی، کاور مشکی‌رنگ زیبای اگزوز و خطوط تیز روی پانل‌های کناری نمای قابل‌قبولی برای یک اسکوتر دارد هرچند که شاید به‌اندازه رقبا چشمگیر نباشد.

در عقب نیز شاهد چراغ آشنایی هستیم. در این اسکوتر، تنها چراغ ترمز عقب از نوع LED است و در دیگر چراغ‌ها از لامپ معمولی استفاده شده است. این اسکوتر 1,985 میلی‌متر طول، 725 میلی‌متر عرض و 1,195 میلی‌متر ارتفاع دارد و وزن خشک آن 129 کیلوگرم است.

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

فرمان و صفحه آمپر اسکوتر LUCKY 180

لاکی 180 در مقابل راکب فرمان زیبایی را قرار می‌دهد که روی آن صفحه آمپر دیجیتالی با طراحی جالبی جای گرفته است. این صفحه آمپر از یک بخش دایره‌ای برای نمایشگر سرعت و دور موتور به همراه یک بخش کوچک چهارضلعی در سمت راست برای اطلاعات دیگر مثل ساعت تشکیل شده است.

در طرفین فرمان هم دکمه‌های مختلف مثل قطع و وصل کردن برق، بوق و… نصب شده‌اند که برای یک اسکوتر میان رده واقعاً کیفیت خوبی دارند.

در این اسکوتر فضای پای راکب حتی برای کسانی با قد 180 سانتی‌متر هم مناسب است.

در این قسمت محفظه‌ای برای اشیاء کوچک به همراه پورت USB هم تعبیه شده اما خبری از سیستم کی‌لس نیست و اسکوتر با سوئیچ روشن می‌شود.

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰
بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰
بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

زین و باک اسکوتر لاکی ۱۸۰

زین لاکی خیلی خوب طراحی شده و در رانندگی‌های طولانی خسته‌کننده نخواهد بود. همچنین نرمی و کیفیت جنس زین هم قابل‌قبول است.

در انتهای زین دستگیره فلزی نسبتاً بزرگی تعبیه شده که هم ترک‌نشین می‌تواند برای کنترل بهتر از آن استفاده کند و هم امکان نصب باکس را دارد.

ارتفاع زین این اسکوتر از زمین 79 سانتی‌متر است که مناسب به نظر می‌رسد و بنابراین افرادی با قد حداقل 175 سانتی‌متر مشکلی برای سواری با این موتورسیکلت نخواهند داشت.

فضای زیر زین لاکی در این کلاس بهترین است امکان قرار دادن یک کلاه ایمنی کامل در آن وجود دارد. در این قسمت همچنین کلید زردرنگی هم تعبیه شده که برق موتورسیکلت را قطع می‌کند و به‌نوعی نقش سوئیچ مخفی برای امنیت بیشتر را دارد.

باک لاکی هم زیر زین جای گرفته و 7 لیتر ظرفیت دارد که برای این کلاس و حجم موتور رقم مناسبی است.

مشخصات فنی لاکی 180

هرچند این اسکوتر با اسم ۱۸۰ سی‌سی عرضه می‌شود اما حجم دقیق پیشرانه تک سیلندر دو سوپاپ چهار زمانه آن 169 سی‌سی است.

این پیشرانه با نسبت تراکم 10 به یک، 11.8 اسب بخار قدرت در دور 8 هزار rpm و 12.2 نیوتن متر گشتاور در دور 6,500 rpm تولید می‌کند.

هرچند این پیشرانه چندان پیشرفته نیست و تکنولوژی خاصی در آن دیده نمی‌شود اما خیلی خوب و بهینه طراحی شده و ایرادی نمی‌توان در آن پیدا کرد.

انتقال نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس CVT و تسمه صورت می‌گیرد و مصرف سوخت آن بسته به نوع رانندگی حدود 2 لیتر در هر صد کیلومتر است که یعنی می‌توان با هر بار سوخت‌گیری کامل تا 350 کیلومتر را طی کرد.

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

سواری و رانندگی

لاکی ۱۸۰ در جلو به دو کمک‌فنر تلسکوپی و در عقب دو کمک‌فنر معمولی مجهز است. مهم‌ترین نقطه قوت این اسکوتر اما استفاده از رینگ‌های بزرگ 16 اینچی است که از اکثر اسکوترهای بازار دو اینچ بزرگ‌تر هستند.

این موضوع تأثیر بسیار بزرگی روی کاهش کوبش، لرزش و تکان‌های مسیر داشته و سواری موتورسیکلت را بهبود داده است. این در حالی است که مشکل لرزش در اکثر اسکوترها به دلیل رینگ‌های کوچک دیده می‌شود.

البته شرکت سهند سیکلت در لاکی از لاستیک‌های ایران یاسا استفاده کرده که برای تجربه سواری بهتر باید آن‌ها را با لاستیک‌های باکیفیت‌تری تعویض کرد.

سیستم ترمز لاکی 180 هم در هردو چرخ دیسکی با قطر 260 میلی‌متر در جلو و 230 میلی‌متر در عقب با کالیپرهای دو پیستونه تشکیل شده است درحالیکه در اکثر اسکوترهای این باز قیمتی در عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌شود. درنتیجه و به لطف وجود سیستم CBS، قدرت توقف لاکی 180 بسیار خوب است.

بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

مزایا و معایب لاکی ۱۸۰

نقاط قوت لاکی 180

  • رینگ‌های بزرگ‌تر از اکثر اسکوترها
  • لرزش و کوبش کمتر نسبت به دیگر اسکوترها
  • کیفیت سواری بالا
  • ترمزهای قدرتمند و دیسکی در هردو چرخ
  • زین راحت با فضای بزرگ زیر آن
  • کیفیت بالا

نقاط ضعف اسکوتر لاکی 180

  • فقدان سیستم کی‌لس
  • لاستیک‌های بی‌کیفیت ایران یاسا
  • نمایندگی‌های محدود خدمات پس از فروش
  • قیمت بالای قطعات
بررسی مزایا و معایب اسکوتر لاکی ۱۸۰

قیمت و رقبا

قیمت لاکی ۱۸۰ هم‌اکنون در بازار حدود 140 میلیون تومان است و رقبای اصلی آن بیشتر از محصولات خود SYM مثل گلکسی SF180 هستند که توسط نیرو موتور عرضه می‌شود.

انتخاب بین این دو مدل اما بیشتر سلیقه‌ای خواهد بود زیرا اکثر قطعات لاکی و گلکسی یکسان هستند. به‌طورکلی، لاکی 180 را می‌توان یکی از بهترین اسکوترهای حال حاضر بازار کشورمان دانست و بزرگ‌ترین نگرانی در مورد آن را می‌توان شرکت عرضه‌کننده نه‌چندان مشهور و فقدان نمایندگی در شهرهای کوچک است که می‌تواند خریداران را در تأمین قطعات با مشکل مواجه کند.

مشخصات فنی لاکی 180

موتورسیکلتاسکوتر لاکی ۱۸۰
پیشرانهتک سیلندر دو سوپاپ
حجم موتور169 سی‌سی
قدرت11.8 اسب بخار
گشتاور12.2 نیوتن متر
ضریب تراکمیک به 10
سوخت‌رسانیانژکتوری برقی
سیستم خنک‌کنندههوا خنک
گیربکسCVT
نوع انتقال نیروتسمه‌ای
طول1,985 میلی‌متر
عرض725 میلی‌متر
ارتفاع1,195 میلی‌متر
وزن خالص129 کیلوگرم
ترمز جلودیسکی 260 میلی‌متری
ترمز عقبدیسکی 230 میلی‌متری
مصرف سوخت20 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک7 لیتر
حداکثر سرعت120 کیلومتر بر ساعت
قیمت بازار در اردیبهشت 1402حدود 140 میلیون تومان
جدول مشخصات فنی اسکوتر لاکی 180
مشخصات فنی لاکی ۱۸۰ چیست؟

لاکی ۱۸۰ از یک پیشرانه تک سیلندر دو سوپاپ هوا خنک استفاده می‌کند که 11.8 اسب بخار قدرت و 12.2 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس CVT متصل است.

اصلی‌ترین نقطه قوت اسکوتر لاکی 180 چیست؟

رینگ‌های بزرگ 16 اینچی مهم‌ترین نقطه قوت لاکی ۱۸۰ هستند که سواری بسیار راحت‌تری را نسبت به دیگر اسکوترها فراهم می‌کنند.

اسکوتر لاکی 180 توسط چه شرکتی عرضه می‌شود؟

شرکت سهند سیکلت سپاهان عرضه‌کننده این اسکوتر تایوانی در بازار کشورمان است.

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!