برترین‌ها

10 موتورسیکلت معروف بنلی قبل از مالکیت QJMotor چین

اخبار خودرو

همه چیز از سال 1911 آغاز شد. در آن زمان خانمی به نام ترسا بونی بنلی در ایتالیا برند بنلی را ایده‌پردازی کرد و به نوعی کانسپت اولیه آن را به همگان نشان داد. او هیچ وقت نمی‌دانست که چه کار بزرگی دارد انجام می‌دهد، چرا که تاکنون برند بنلی به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین برندهای جهان تبدیل شده است.

این شرکت در همان ابتدا سعی می‌کرد که با برطرف کردن اشکالات موتورسیکلت‌ها و بایک‌های مختلف، آنها را تعمیر کند. دیری نگذشت که مهندسان با تقویت مهارت‌های مکانیکی خود، دست به تولید موتورسیکلت‌های بسیار خوبی زدند.

تولید محصولات مختلف از سال 1919 شروع شد. بنلی از همان زمان استارت کار را زده بود تا اکنون با یکی از قدیمی‌ترین برندهای سازنده موتورسیکلت جهان روبرو باشیم. البته چند وقتی است که این شرکت به دلیل اوضاع نه چندان خوب خود توسط غول چینی QJ Motor Group خریداری شده است. در هر صورت، بیایید به برخی از جذاب‌ترین بایک‌ها و موتورسیکلت‌های کلاسیک ایتالیایی بنلی که تا به حال تولید شده‌اند، نگاهی بیندازیم.

اگر به تاریخچه شرکت بنلی علاقه دارید حتما داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی را مطالعه نمایید.

1919 Benelli 75 و 1921 Benelli Velomotore A

قدرت خروجی: نامشخص

برادران بنلی در سال 1919 کار بر روی نمونه اولیه بایک خود را آغاز کردند. این بایک ظاهری معمولی دارد که با پیشرانه 75 سی‌سی دو زمانه‌ای طراحی شده بود و می‌توانست انتظارات علاقمندان را در آن زمان برآورده کند.

1919 Benelli 75 و 1921 Benelli Velomotore A
1919 Benelli 75

 البته اطلاعات زیادی در مورد این دوچرخه در دسترس نیست، ولی بدون شک با یکی از خاص‌ترین محصولات این کمپانی طرف هستیم. سپس در سال 1921، شاهد رونمایی از اولین موتورسیکلت بنلی با نام Velomotore A بودیم که قادر بود نسبت به مدل قبلی با پیشرانه 98 سی سی خود قدرت بالاتری تولید کند. حالا بیایید در ادامه به بررسی مشخصات عملکرد بنلی 75 بپردازیم.

مشخصات عملکرد بنلی 75 1919

نوع پیشرانهپیشرانه تک سیلندر دو زمانه 75 سی‌سی
نوع فریمفریم از نوع بایک
حداکثر گشتاورنامشخص
حداکثر سرعتنامشخص

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت قدرتمند کلاسیک دنیا

1937 Benelli 250 TN

قدرت خروجی: نامعلوم

بنلی قبل از سال 1936 به موفقیت زیادی رسیده بود و به لطف مدل‌های 175 سی‌سی خود، علاقمندان فراوانی در سراسر جهان به این برند توجه نشان دادند. حالا بهترین موقعیت بود تا بنلی از مدل‌های جدیدتری رونمایی کند.

1937 Benelli 250 TN
1937 Benelli 250 TN

در نتیجه، این برند اعلام کرد که قصد دارد روی توسعه یک بایک یک چهارم لیتری قدرتمندتر تمرکز کند، نتیجه تلاش‌ها 1937 Benelli 250 TN بود که در اصل به عنوان Benelli 250 Turismo Normale شناخته می‌شد. این بایک به قدری موفقیت‌آمیز بود که حتی ارتش سلطنتی نیز یک نمونه نظامی از آن به نام M37 را برای اسکورت خریداری کرد. این مدل از سیستم احتراق مغناطیسی و گیربکس اهرمی برخوردار بود تا عملکرد بهبودیافته‌تری را به ارمغان بیاورد.

 این دوچرخه به یک فریم فولادی و یک پیشرانه تک سیلندر مجهز شده بود، قدرت حاصل از این پیشرانه نیز توسط گیربکس سه سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

مشخصات عملکرد بنلی 250 TN 1937

نوع پیشرانهپیشرانه تک سیلندر چهار زمانه 246.79 سی‌سی
نوع فریمفریم فولادی
حداکثر گشتاورنامشخص
حداکثر سرعتنامشخص

1940 Benelli 500 VLMs

قدرت خروجی: 12 اسب بخار در 4750 دور در دقیقه

بنلی در آن زمان در تولید محصولات نظامی حسابی سروصدا به پا کرد و به جز مدل‌ M37، مدل‌های دیگری به نام‌های 500 VLM یا M40 را در این رده به بازار عرضه کرده است. او 500 VLM را پس از آغاز جنگ جهانی دوم ساخت که نقطه شباهت‌های بسیاری با M37 داشت. البته موتور تک سیلندر بزرگی که در این مدل قرار داشت می‌توانست عملکرد بهتری را فراهم کند و حتی گفته شده که نیروهای رزمی موتوری نیز در طول جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کردند.

1940 Benelli 500 VLMs
1940 Benelli 500 VLMs

شاید اکنون گمان کنید که این موتور سیکلت خیلی هم خاص نیست ولی باید بدانید که بنلی توانسته در بخش مهمی از تاریخ جنگ جهانی حضور داشته باشد و با محصولات مختلف خود تاثیر زیادی روی جنگ بگذارد.

مشخصات عملکرد بنلی 500 VLMs 1940

نوع پیشرانهپیشرانه تک سیلندر چهار زمانه 493.6 سی‌سی
نوع فریمفریم از نوع فولادی لوله‌ای
حداکثر گشتاورنامشخص
حداکثر سرعت80.5 کیلومتر بر ساعت

1951 Benelli 125 Leoncino

قدرت خروجی: 6 اسب بخار

موتورسیکلت 125 Leoncino در ابتدا به عنوان یک مدل ساده به بازار آمد و می‌خواست که بر موفقیت روزافزون این برند بیفزاید. بنابراین طولی نکشید که علاقمندان زیادی برای خریداری این مدل با سرعت بالا در سواری صف‌های طولانی ایجاد کردند. حتی برخی از مردم در آن زمان از این مدل در مسابقات مختلف نیز استفاده می‌کردند.

1951 Benelli 125 Leoncino
1951 Benelli 125 Leoncino

اگرچه بنلی در سال ۱۹۷۰ با چالش‌های فراوانی در زمینه ساخت محصولات مختلف روبرو بود، ولی موفق شد که با عرضه این مدل توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. Benelli 125 Leoncino با یک پیشرانه 123 سی‌سی دو زمانه ساخته شده بود و تریم‌های مختلف آن نیز مانند Normale ،Faired ،Lusso و Sport به عنوان محبوب‌ترین آن‌ها شناخته می‌شدند.

مشخصات عملکرد بنلی 1951 125 Leoncino

نوع پیشرانهپیشرانه تک سیلندر دو زمانه 124 سی‌سی
نوع فریمفریم تک میله
حداکثر گشتاور7 پوند فوت
حداکثر سرعت83.7 کیلومتر بر ساعت

1973 Benelli Sei 750

قدرت خروجی: 71 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه

بنلی Sei 750 یکی از اولین موتور سیکلت‌های جهان با شش سیلندر است‌ و نشان از توقف تولید محصولات تک سیلندر دو زمانه و چهار زمانه دارد. این امر نتیجه تلاش الخاندرو دتوماسو بود که در سال 1970 شرکت را خریداری کرد.

1973 Benelli Sei 750
1973 Benelli Sei 750

در نهایت با یک محصول بسیار سریع با سواری منحصر به فرد روبرو بودیم که در آن زمان عالی به نظر می‌رسید و با پیشرانه شش سیلندر چهار زمانه 748 سی‌سی می‌توانست به سرعت 189.90 کیلومتر بر ساعت برسد.

مشخصات عملکرد بنلی Sei 750

نوع پیشرانهپیشرانه شش سیلندر چهار زمانه 748 سی‌سی
نوع فریمفریم فولادی دوقلو
حداکثر گشتاورنامشخص
حداکثر سرعت189.90 کیلومتر بر ساعت

1970 Benelli 650 Tornado

قدرت خروجی: 52 اسب بخار در 7200 دور بر دقیقه

بنلی در دهه 70 حسابی پیشرفت کرد و با عرضه 650 Tornado به موفقیتی بیش از پیش رسید. البته بیشتر علاقمندان در آن زمان به سراغ خریداری موتورسیکلت‌های ژاپنی چند سیلندر از جمله هوندا CB750 رفته بودند. اما با تغییراتی که سازنده در این مدل به وجود آورده بود، بنلی 650 Tornado از بسیاری جهات از رقبای دیگر خود بهتر عمل کرده بود.

1970 Benelli 650 Tornado
1970 Benelli 650 Tornado

از جمله ویژگی‌های خوب این مدل می‌توانیم به سواری خوب، سرعت بالا و طراحی جذاب اشاره کنیم. سایر مشخصات این مدل را در جدول پایین قرار داده‌ایم:

مشخصات عملکرد بنلی 650 Tornado 1970

نوع پیشرانهپیشرانه چهار زمانه دوقلو موازی 642.8 سی‌سی
نوع فریمفریم دوبلکس گهواره‌ای
حداکثر گشتاورنامشخص
حداکثر سرعتنامشخص

1976 Benelli Quattro 500

قدرت خروجی: 55 اسب بخار در 9400 دور در دقیقه

اگرچه بنلی در دهه 70 به شهرت بالایی رسید ولی همچنان رقبای ژاپنی حسابی در بازار سر و صدا به پا کرده بودند و به موفقیت زیادی دست یافتند. در نتیجه بنلی تلاش می‌کرد تا با ایجاد تغییرات اساسی در محصولات خود جایگاه خود را پس بگیرد.

1976 Benelli Quattro 500
1976 Benelli Quattro 500

نتیجه این امر محصول جدیدی بود که به معنای واقعی کلمه از هوندا CB500 الهام گرفته شده بود. با این وجود، Quattro 500 با طراحی ایتالیایی ساخته شد. در بخش پایین جزئیات مربوط به آن را برایتان ارائه کردیم.

مشخصات عملکرد بنلی Quattro 500 1976

نوع پیشرانهپیشرانه چهار سیلندر خطی چهار زمانه 498 سی‌سی
نوع فریمفریم فولادی گهواره‌ای دوگانه
حداکثر گشتاور34 پوند فوت در 9300 دور در دقیقه
حداکثر سرعت 189.90 کیلومتر بر ساعت

2003 Benelli Tornado Tre 900

قدرت خروجی: 113 اسب بخار

شاید بنلی تورنادو Tre 900 خیلی شناخته شده نباشد اما بدون شک افرادی که در گذشته آن را خریداری کرده بودند می‌دانند که این موتور سیکلت چه شاهکاری بوده است. اصلا جای تعجب نیست که آن به عنوان یکی از بهترین موتورسیکلت‌های ایتالیایی در نظر گرفته می‌شد. طراحی خاص و ارگونومی تهاجمی در نگاه اول بسیار به چشم می‌آیند.

2003 Benelli Tornado Tre 900
2003 Benelli Tornado Tre 900

بنلی در زیر صندلی از اگزوز استفاده کرده و پیشرانه سه‌گانه خطی و فریم آلومینیومی در کنار هم قرار گرفتند تا یک تجربه عالی سواری را به ارمغان آوردند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که کیفیت ساخت این مدل نسبت به رقبای ایتالیایی یکسان نیست و کمی پایین‌تر از آنها قرار گرفته است.

مشخصات عملکرد بنلی Tornado Tre 900 2003

نوع پیشرانهپیشرانه 3 سیلندر خطی 898 سی‌سی
نوع فریمفریم آلومینیومی دوقلو
حداکثر گشتاور74 پوند فوت
حداکثر سرعت272.5کیلومتر بر ساعت

2003 Benelli Tornado 1130

قدرت خروجی: 163 اسب بخار در 10500 دور در دقیقه

بنلی پس از عرضه Tre 900 به سراغ ساخت مدل جدیدی به نام تورنادو 1130 رفت‌. این مدل با همان طراحی نسخه 900 ساخته شده بود، اما به پیشرانه بزرگ‌تر و سیستم تعلیق پیچیده‌ای مجهز شد.

2003 Benelli Tornado 1130
2003 Benelli Tornado 1130

پیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سی‌سی قرار گرفته در آن قادر بود تا حداکثر گشتاور 91.45 پوند فوت در 8000 دور در دقیقه را تولید کند و تنها در چشم برهم زدنی به حداکثر سرعت 268.76 کیلومتر بر ساعت برسد.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ تا از سریع‌ترین موتورهای ژاپنی ۲۰۲۴

مشخصات عملکرد بنلی Tornado 1130 2003

نوع پیشرانهپیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سی‌سی
نوع فریمفریم آلومینیومی دوقلو
حداکثر گشتاور91.45 پوند فوت در 8000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت268.76 کیلومتر بر ساعت

2004 Benelli TNT 1130

قدرت خروجی: 130 اسب بخار

آخرین موتورسیکلت کلاسیک لیست ما بنلی TNT 1130 است که در سال 2004 به بازار آمد. پس از آن، QJ Motorcycles شرکت بنلی را خریداری و تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرد. پیشرانه 1130 سی سی قادر بود قدرت و گشتاور خوبی را تولید کرده تا رسیدن به سرعت 157 مایل بر ساعت کار دشواری بنظر نرسد.

2004 Benelli TNT 1130
2004 Benelli TNT 1130

در ادامه جزئیات زیادی از این موتور سیکلت را در جدول پایین قرار داده‌ایم:

مشخصات عملکرد بنلی TNT 1130 2004

نوع پیشرانهپیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سی‌سی
نوع فریمفریم چفت آلومینیومی
حداکثر گشتاور86 پوند فوت
حداکثر سرعت252.667 کیلومتر بر ساعت

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!