تاریخچه

داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی

اخبار خودرو

بنلی Benelli یک شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی است که در سال 1911 در شهر پسارو تأسیس شد و قدیمی‌ترین سازنده موتورسیکلت ایتالیایی محسوب می‌شود که هنوز در حال فعالیت است.

این شرکت در ابتدا گاراژی که بنللی نام داشت و به تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت می‌پرداخت اما توان تولید تمام قطعات یدکی موردنیاز برای تعمیرات را هم داشت. در طول جنگ جهانی اول، به‌سختی برای تعمیر قطعات ماشین‌آلات ایتالیایی در جنگ کار می‌کرد و در سال 1919 اولین موتورسیکلت خود را ارائه کرد.

توصیر برادران بنلی

اولین پیشرانه و موتورسیکلت ساخت بنلی

در سال 1920 نیز شرکت بنلی اولین پیشرانه کامل ساخت خود را به تولید رساند.

انجین ساخته شده توسط برادران benelli آنها یک پیشرانه تک سیلندر دو زمانه 75 سی‌سی بود که روی دوچرخه‌ها نصب می‌شد.

یک سال بعد یعنی در سال 1921، بنلی اولین موتورسیکلت خود را با استفاده از پیشرانه ساخت خودش تولید کرد. این پیشرانه حالا با ارتقاء به یک نمونه 98 سی‌سی تبدیل شده بود؛ اما موفق‌ترین پیشرانه بنلی که هم در ایتالیا و هم در عرصه بین‌المللی شهرت یافت، یک نمونه چهارزمانه 175 سی‌سی و میل بادامک بالا بود که در سال 1927 معرفی شد.

پیشرانه‌ای که نوآوری‌های مهمی در آن به کار رفته بود، آغازگر موفقیت تجاری و مسابقه‌ای برند بنلی و شرکت benelli بود.

بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی

داستان برند بنللی پس از جنگ جهانی دوم

وقوع جنگ جهانی دوم، لطمه بزرگی به بنلی زد. پس از جنگ، بسیاری از کارخانه‌های این شرکت ویران شده و تجهیزات آن آسیب دیده بودند.

به همین دلیل، سه تا چهار سال طول کشید تا در آن شرایط شرکت بنلی بتواند دوباره سرپا شود.

این شرکت برای جبران کمبود منابع مالی خود، هزاران موتورسیکلتی که توسط ارتش‌های دشمن در میادین جنگ رها شده بود را خریداری کرد تا آن‌ها را برای استفاده‌های غیرنظامی بازسازی کند.

بنلی در آن سال‌ها همچنان توسط برادران benelli اداره می‌شد اما پس از جنگ، برادر بزرگ‌تر، «جوزپه» به دلیل اختلافات، از شرکت جدا شد و مدیریت کارخانه به برادر دوم «جیووانی» واگذار شد. از دید او، موتورسیکلت‌های جدید شرکت باید سبک، قابل‌اعتماد و ارزن می‌بودند و این‌گونه شد که موتورسیکلت بنلی لتیزیا (benelli Letizia) متولد شد.

 

تصویر موتورسیکلت بنلی لتیزیا Letizia بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنلی لتیزیا Letizia

 

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 98 سی‌سی دو زمانه استفاده می‌کرد که ارزان‌تر از چهارزمانه بود. بنلی لتیزیا به مشهورترین موتورسیکلت بنلی پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شد و از سال 1950 تا 1960 حدود 45 هزار دستگاه از آن به تولید رسید.

در دهه 60 بنلی با صادرات موتورسیکلت به ایالات‌متحده توانست خود را از اثرات بحران اقتصادی بزرگ ایتالیا دور نگه دارد.

یکی از مشهورترین مدل‌های صادراتی این شرکت در بازار ایالات‌متحده و همین‌طور اروپا، مدل تورنادو 650 بود که با وجود وزن نسبتاً سنگین 220 کیلوگرمی، به دلیل قابلیت اطمینان بالا و عملکرد مناسب شهرت یافت.

 

تصویر موتورسیکلت بنلی تورنادو 650 بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنلی تورنادو 650

دوران مدیریت آلخاندرو دتوماسو

در اواخر دهه 60، ورود شرکت‌های ژاپنی به بازار موتورسیکلت، بحرانی را در صنعت موتورسیکلت‌سازی اروپا ایجاد کرد.

همچنین عرضه موتورسیکلت‌های ژاپنی به بازار ایالات‌متحده موجب شد مدل‌های بنلی محبوبیت خود را در این کشور هم از دست بدهند زیرا درحالی‌که موتورسیکلت‌های هوندا به پیشرانه‌های میل بادامک بالا و استارت برقی مجهز بودند، پیشرانه‌های بنلی هنوز عمدتاً از نوع تک سیلندر پوشراد بودند.

به همین دلیلاین شرکت درگیر مشکلات اقتصادی شدیدی شد و در نهایت توسط صنعتگر آرژانتینی-ایتالیایی «آلخاندرو دتوماسو» خریداری شد.

او که بدون شک یکی از قدرتمندترین چهره‌های ایتالیا در دهه‌های 60، 70 و 80 بود، در سال 1959 شرکت خودروسازی دتوماسو را در مودنا تأسیس کرد و سپس تعدادی از شرکت‌های ایتالیایی مثل مازراتی، گیا و اینوچنتی را خریداری کرد.

او در سال 1971در کنار خرید برند بنلی، شرکت رقیبش یعنی موتو گوتزی را هم خرید.

 

تصویر موتورسیکلت بنلی Sei 750 بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنلی Sei 750

 

دتوماسو شرکت‌هایی که مشکل مالی داشتند را می‌خرید و سپس آن‌ها را احیا می‌کرد تا سپس شرکت‌ها را بفروشد و سودی به جیب بزند.

بااین‌حال، این استراتژی جواب نداد و بنلی در دوران مالکیت دتوماسو پردردسرترین دوران تاریخ صدساله خود را تجربه کرد.

آلخاندرو دتوماسو برای به چالش کشیدن سازندگان ژاپنی، بلافاصله از طراحان بنلی خواست برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از روی موتورسیکلت هوندا CB500 کپی کنند.

بدین ترتیب در سال 1974 بنلی 500 benelli Quattro متولد شد که بر اساس بنلی benelli Sei 750 ساخته شده بود.

موتور Sei 750 اولین موتورسیکلت جاده‌ای جهان با پیشرانه شش سیلندر خطی بود و هرچند کارشناسان آن را موتورسیکلت خوبی ارزیابی کردند اما به دلیل فقدان شبکه توزیع و خدمات پس از فروش مناسب و همین‌طور کیفیت نه‌چندان خوب متریال، به محصولی ضرر ده تبدیل شد.

ادغام با رقیب دیرینه، موتو گوتزی نیز ضربه نهایی را به پیکر نیمه‌جان بنلی وارد کرد و این شرکت را عملاً به نابودی کشاند.

 

تصویر موتورسیکلت بنللی Sei 750 بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنللی Sei 750

احیای مجدد برند benelli

در سال 1995، یک جوان 28 ساله بنام «آندریا مرلونی» که از خانواده مالک فروشگاه‌های مشهور لوازم‌خانگی بود، تصمیم به احیای برند بنلی گرفت.

بدین منظور، ابتدا کارخانه جدیدی را افتتاح کرد و سپس محصولات جدیدی را به بازار فرستاد که موفقیت تجاری خوبی را به دنبال داشتند.

در نتیجه این احیای برند سال 1999، بنلی مدل جدید تورنادو Tre به‌عنوان یک موتورسیکلت اسپرت به بازار معرفی کرد و سپس دوباره وارد مسابقات شد و در آنجا هم توانست بالاتر از حد انتظار عمل کند؛ اما با وجود عملکرد دلگرم‌کننده بنلی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی که برای توسعه مدل جدید تورنادو انجام گرفته بود با میزان فروش آن جبران نمی‌شد و آندریا مرلونی تصمیم به توقف تولید آنرا گرفت.

 

تصویر موتورسیکلت بنلی تورنادو Tre بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنلی تورنادو Tre

دوران کنونی شرکت بنلی و مالکیت Qianjiang

در سال 2005، بنلی توسط یک شرکت چینی بنام Qianjiang Motor Group که از سال 2015 تحت کنترل هلدینگ جیلی است خریداری شد.

گروه Qianjiang که یک موتورسیکلت‌ساز کوچک چینی است، تصمیم گرفت تولید و مهندسی بنللی را در پسارو ایتالیا حفظ کند.

بدین ترتیب، بنللی به مدت دوازده سال پروژه‌ها و تولیدات دوران مدیریت قبلی را ادامه داد و مدل‌های benelli Leoncino 500 و benelli TRK 500 همچنان در ایتالیا تولید می‌شوند.

TRK موفقیت خیره‌کننده‌ای کسب کرد و در سال 2020 با اختلاف زیادی به پرفروش‌ترین موتورسیکلت ایتالیا تبدیل شد.

شرکت بنلی هم‌اکنون طی گسترده‌ای از این مدل را به پیشرانه‌هایی از تک سیلندر 125 سی‌سی تا چهار سیلندر 600 سی‌سی تولید می‌کند.

امروزه این شرکت به لطف دانش ایتالیایی و تولید در مقیاس بزرگ به لطف مالکیت چینی، مدل‌های جذابی را با قیمت‌های بسیار رقابتی به بازار عرضه می‌کند.

 

تصویر موتورسیکلت بنللی TRK500 بنللی داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی benelli موتورسیکلت بنلی و موتور بنلی برند بنلی
تصویر موتورسیکلت بنللی TRK500

 

واردات برند بنللی به ایران

اخذ نمایندگی بنللی ایتالیا با مالکین چینی در ایران توسط نیکران موتور پاسارگاد موجب گسترش مدل‌های  بنلی در بازار ایران شده است.

این شرکت فعالیت خود را با 3 محصول و فعالیت کنونی با بیش از 20 محصول ادامه دارد و اکنون پس از گذشت چندین سال فعالیت مستمر بعنوان یکی از تخصصی ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور شناخته می‌شود.

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!