برترین‌هاپیشنهاد سردبیرتاریخچه

بهترین موتورهای تاریخ بی ام و – بخش دوم

اخبار خودرو

همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم بی‌ام‌و در کنار هوندا و سوزوکی از محدود سازندگانی است که هم خودرو و هم موتور تولید می‌کند. BMW در سال 1916 به‌عنوان سازنده موتورهای هواپیما شروع به کار کرد. بی ام و در سال 1921 تولید موتورسیکلت برای دیگر شرکت‌ها را آغاز کرد و در سال 1923 به‌طورجدی به ساخت موتورسیکلت‌های خودش پرداخت. البته مثل بسیاری از شرکت‌های آلمانی قدیمی، بی‌ام‌و هم دوران پرفرازونشیبی را تجربه کرد اما نهایتاً دوام آورد و به سازنده درجه‌یک خودرو و موتورسیکلت تبدیل شد. بی‌ام‌و در طول تاریخ خود تقریباً در هر کلاسی از اسپرت گرفته تا کروزر، موتورسیکلت‌های شگفت‌انگیزی تولید کرده است که در قسمت قبلی این مطلب با نمونه از بهترین‌های آن‌ها آشنا شدیم و حالا در این قسمت به پنج موتورسیکلت برتر دیگر در تاریخ بی‌ام‌و خواهیم پرداخت.

بهترین موتورهای تاریخ بی ام و – بخش اول

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

موتور بی ام و مدل R80 G/S

موتور بی ام و مدل R80 G/S

ویژگی‌های برجسته R80 G/S

  • اولین مدل از سری موتورهای ادونچر GS که تولید آن‌ها تا امروز ادامه دارد
  • ابتدا با انتقاد مواجه و سپس بسیار محبوب شد
  • موتورسیکلتی که مدل‌های ادونچر را محبوب و متداول کرد

ب‌ام‌و در ایجاد یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های موتورسیکلت در دوران مدرن نقشی کلیدی داشت. با وجود رشد نجومی هارلی دیودسون در بازار موتورسیکلت‌های ادونچر به لطف موفقیت فوق‌العاده در بازار آمریکا، در سطح جهانی این بی‌ام‌و بود که با مدل R80 G/S باعث محبوبیت موتورسیکلت‌های ادونچر شد. سری GS بی‌ام‌و همچنان در حال تولید است و هنوز هم معیار بسیاری از سازندگان موتورسیکلت در کلاس ادونچر محسوب می‌شود. البته R80 G/S هنگام معرفی در سال 1980 با انتقاداتی روبرو شد زیرا برخی آن را برای رانندگی در مسیرهای خاکی بیش از حد سنگین می‌دانستند و برخی دیگر معتقد بودند R80 به دلیل تمرکز روی آفرود، راحتی سواری جاده‌ای را قربانی کرده است. بااین‌حال، این موتورسیکلت بسیار محبوب شد و امروز عادت کرده‌ایم که موتورسیکلت‌های ادونچر را به همین شکل ببینیم. در آن زمان، R80 ایده‌ای نو بود و علاقه‌مندان موتورسیکلت برای چیزی نشان از آینده داشت آماده نبودند.

موتورسیکلت بی ام و K1

موتورسیکلت بی ام و K1

ویژگی‌های برجسته موتور K1

  • ظاهری جنجالی و بحث‌برانگیز که اولین بار در موتورسیکلت‌های بی ام و دیده می‌شد
  • 100 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت
  • آیرودینامیک بهینه با ضریب درگ پایین

در سمت دیگر طیف موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و، مدل آینده‌نگرانهٔ K1 قرار داشت. این موتورسیکلت که به نظر می‌رسید از یک فیلم تخیلی بیرون آمده، شبیه هیچ مدل دیگری در بازار آن سال‌ها نبود. K1 علاوه بر ساختار بدنه کاملی که کل موتورسیکلت را محصور کرده بود، 100 اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت برسد. K1 همچنین به لطف پروفیل کم‌عرض، ضریب درگ پایینی داشت که امکان دستیابی به سرعت‌های بالا را فراهم می‌کرد. این موتورسیکلت با پیشرانه چهار سیلندر خطی 987 سی‌سی، از سال 1988 تا 1993 تولید شد.

موتور سیکلت بی ام و S 1000 RR

موتور سیکلت بی ام و S 1000 RR

ویژگی‌های برجسته BMW S 1000 RR

  • ظاهر منحصربه‌فرد و جذاب که با رقبای ژاپنی متفاوت است
  • 205 اسب بخار قدرت و 112 نیوتن متر گشتاور
  • شتاب صفرتاصد 3.1 ثانیه

موتورسیکلت‌های مدرن BMW هرچند بسیار عالی مهندسی شده‌اند اما به عقیده برخی، روح ندارند؛ اما روح داشتن یا نداشتن این موتورسیکلت‌ها بحثی جدا است و همه خریداران موتورسیکلت به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. به همین دلیل، S 1000 RR پرچم‌دار واقعی موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این مدل در ظاهر منحصربه‌فرد و جذاب است که آن را از موتورسیکلت‌های دیگر برندها متمایز می‌کند. S 1000 RR همچنین با پیشرانه چهار سیلندر خطی، قدرت چشمگیری هم دارد. موتورسیکلت‌های زیادی نیستند که 250 اسب بخار قدرت و 112 نیوتن متر گشتاور داشته باشند و بتوانند ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسند.

موتور BMW R NineT

موتور BMW R NineT

ویژگی‌های برجسته R NineT

  • ساخت نسخه‌های اسکرامبلر، کافه ریسر و GS بر اساس آن
  • موتورسیکلتی مدرن اما درعین‌حال ساده و با طراحی رترو

بی ام و هم برای اینکه نشان دهد به میراث خود پایبند است و هم برای رقابت جدی‌تر با موتورسازانی مثل تریومف، در سال 2014 پیشرانه تخت هوا خنک قابل‌احترام خود را بازگرداند و آن را در قالب پکیجی زیبا و جذاب بنام R NineT ارائه کرد. همچنین بر اساس همین پلت‌فرم، چندین نسخه دیگر مثل کافه ریسیر، اسکرامبلر و اوربان GS هم ساخته شد. R NineT هم مثل موتورسیکلت‌های کلاسیک مدرن تریومف همچون T100 بونوویل، موتوری کاملاً مدرن و درعین‌حال ساده است. در این موتور هیچ ویژگی نوآورانه خاصی وجود ندارد اما ظاهر زیبا و تمرکز بر لذت سواری کافی است تا آن را در لیست بهترین موتورسیکلت‌های تاریخ بی‌ام‌و جای دهیم.

موتور سیکلت ادونچر R 1250 GS

موتور سیکلت ادونچر R 1250 GS

ویژگی‌های برجسته موتور BMW R 1250 GS

  • ویترینی از تکنولوژی‌ها و توانایی‌های BMW
  • نسخه‌ها و مدل‌های مختلف از 310 سی‌سی تک سیلندر تا 1250 سی‌سی دو سیلندر تخت

هرچند R80 G/S در زمان معرفی به موتورسیکلت بحث‌برانگیزی تبدیل شد و خیلی‌ها از آن انتقاد می‌کردند اما این موتورسیکلت بعداً آن‌قدر محبوب شد که تمام انتقادات اولیه فراموش شدند. سری GS همچنان پرفروش بود و بی‌ام‌و دائماً نسخه‌های جدید آن را ارائه می‌کرد. در طول این سال‌ها، هزاران موتورسوار دیدند که مدل‌های GS در هر نوع مسیری چقدر توانمند هستند. تولید سری GS تا به امروز ادامه داشته و این خانواده از مدل‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت تشکیل شده است اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند به تخت پادشاهی مدل R 1250 GS چپ نگاه کنند.

سلسله مقالات مرتبط:

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!