برترین‌هاپیشنهاد سردبیرتاریخچه

بهترین موتورهای تاریخ بی ام و – بخش اول

اخبار خودرو

بی ام و در کنار هوندا و سوزوکی از محدود سازندگانی است که هم خودرو و هم موتورسیکلت تولید می‌کند. این شرکت در سال 1916 به‌عنوان سازنده موتورهای هواپیما شروع به کار کرد. BMW در سال 1921 تولید موتورسیکلت برای دیگر شرکت‌ها را آغاز کرد و در سال 1923 به‌طورجدی به ساخت موتورسیکلت‌های خودش پرداخت. البته مثل بسیاری از شرکت‌های آلمانی قدیمی، بی‌ام‌و هم دوران پرفرازونشیبی را تجربه کرد اما نهایتاً دوام آورد و امروزه تبدیل به سازنده‌ای درجه‌یک در حوزه خودرو و موتورسیکلت شده است. این شرکت در طول دهه‌ها در این صنعت بهتر و بهتر شد و به مهندسی دقیق و قابل‌اعتماد شهرت یافت. بی ام و در طول تاریخ خود تقریباً در هر کلاسی از اسپرت گرفته تا کروزر، موتورسیکلت‌های شگفت‌انگیزی تولید کرده است. در ادامه بهترین موتورهای تاریخ این شرکت المانی را معرفی خواهیم کرد.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

1- موتور بی ام و مدل R32

ویژگی‌های برجسته BMW R32

  • بازطراحی موتورسیکلت هلیوس
  • اولین موتورسیکلت بی‌ام‌و با پیشرانه تخت
  • استفاده از میل‌گاردان بجای زنجیر
بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - موتور بی ام و مدل R32 -  BMW R32

هرچند ب‌ام‌و فعالیت خود را به‌عنوان سازنده موتور هواپیما آغاز کرد اما پس از جنگ جهانی اول از ادامه این فعالیت منع شد. خوشبختانه اما ب‌ام‌و مسیر خود را تغییر داد و اولین موتورسیکلتش را با نام R32 تولید کرد. از سال 1897، پیشرانه تختی وجود داشت که ب‌ام‌و با استفاده از نسخه‌ای از آن پیشرانه کل امپراطوری موتورسیکلت خود را بنا کرد. پس از ادغام این شرکت با Flugzeugwerke، بی‌ام‌و به موتورسیکلت هلیوس دسترسی پیدا کرد که پایه‌ای برای ساخت R32 شد. مهندسان بی‌ام‌و هلیوس را از نو طراحی کردند. این موتورسیکلت به پیشرانه تخت 494 سی‌سی و میل‌گاردان مجهز شد که نگهداری آن راحت‌تر بود.  

2- موتورسیکلت بی ام و R37

ویژگی‌های برجسته BMW R37

  • موتورسیکلتی با منشأ مسابقه‌ای
  • تولید اندک به دلیل قیمت بالا
  • قهرمانی آلمان در سال 1924
بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - موتورسیکلت بی ام و R37 - BMW R37

R32 برای بی‌ام‌و موفق عمل کرد و بنابراین، قدم منطقی بعدی ورود به مسابقات بود. هرچند این شرکت مدل R37 را در اصل برای مسابقه تولید کرد اما نهایتاً برای فروش به عموم مردم هم عرضه شد. بااین‌حال، ابن موتورسیکلت به دلیل قیمت بالا فقط به مدت دو سال تولید و تنها 152 دستگاه از آن فروخته شد؛ اما صرف‌نظر از میزان فروش، R37 در دنیای مسابقات موفق بود و در سال 1924 قهرمان آلمان شد. پیشرانه تخت این موتورسیکلت تنها 16 اسب بخار قدرت داشت اما همین برای قهرمانی کافی بود.  

3- موتور سیکلت بی ام و R12

ویژگی‌های برجسته BMW R12

  • اولین موتورسیکلت تولیدی با دوشاخه تلسکوپی جلو و کمک‌فنرهای روغنی
  • نوآوری‌هایی که تحسین سراسر جهان را برانگیخت
  • یکی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های آن سال‌ها
بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - موتور سیکلت بی ام و R12- BMW R12

تا سال 1935، ب‌ام‌و با وجود عرضهٔ چند مدل موتورسیکلت موفق، هنوز آن‌طور که باید جدی گرفته نشده بود تا اینکه R12 به بازار آمد و سرانجام در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفت. این تحسین اما به خاطر پیروزی در مسابقات یا شکستن رکورد سرعت نبود بلکه درنتیجه یک نوآوری فنی بود که امروز برای راکبین موتورسیکلت ویژگی کاملاً بدیهی محسوب می‌شود. R12 اولین موتورسیکلت تولیدی جهان با دوشاخه جلوی تلسکوپی و کمک‌فنرهای روغنی بود. تا قبل از R12، سیستم تعلیق موتورسیکلت‌ها بسیار سفت بود. R12 موفقیت بین‌المللی خیره‌کننده‌ای به همراه داشت و به یکی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های آن دوران تبدیل شد.  

4- بی ام و R60/6

ویژگی‌های برجسته موتور BMW R60/6

  • استفاده از کاربراتور و ترمزهای کاسه‌ای قدیمی
  • به‌روزرسانی گیربکس و کنترل‌ها
  • «الثبیت بیرد» اولین زن بریتانیایی بود که با این موتورسیکلت به کل جهان سفر کرد
بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - بی ام و R60/6-  BMW R60/6

تولیدکنندگان آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم شرایط پرتلاطمی داشتند و باید به تولید کالا برای ارتش می‌پرداختند. ب‌ام‌و نیز به تولید موتورسیکلت برای ارتش مشغول شد و با سایدکار R75 موفقیت بزرگی کسب کرد. پس از جنگ، مدتی طول کشید تا شرایط ب‌ام‌و سروسامان بگیرد اما خیلی زود شرکت سرپا شد و به تولید موتورسیکلت‌های غیرنظامی پرداخت. در سال 1973، ب‌ام‌و مدل R60/6 را به بازار فرستاد که جایگزین مدل پایه قبلی یعنی R50/5 شد. هرچند R60/6 در آن زمان موتورسیکلت چندان مدرنی محسوب نمی‌شود و همچنان از کاربراتور و ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کرد اما به‌روزرسانی‌های مهمی را در قسمت‌های مختلفی مثل گیربکس تجربه کرده بود.  

5- بی ام و R90 S

ویژگی‌های برجسته موتور سیکلت BMW R90 S

  • اولین مدلی که توسط «هانس موث» طراحی شد
  • اولین موتورسیکلت تولیدی با طراحی حبابی
  • ارائه رنگ چشمگیر معروف به نارنجی دیتونا
بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - بی ام و R90 S - موتور سیکلت BMW R90 S

تا پیش از معرفی R90 S، موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و هرچند شیک بودند اما به رنگ یکنواخت شهرت پیدا کرده بودند که معمولاً مشکی با تریم‌های سفید بود؛ اما زمانی که این شرکت طراحی بنام «هانس موث» را به خدمت گرفته همه‌چیز تغییر کرد. وی برای اولین بار طراحی حبابی را در یک موتورسیکلت تولیدی ارائه و رنگ چشمگیر نارنجی دیتونا را ارائه کرد. R90 S اما صرفاً ظاهر چشمگیر و اسپرتی نداشت بلکه می‌توانست به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این موتورسیکلت پرچم‌داری زیبا و محبوب برای بی ام و بود و امروزه خصوصاً نمونه‌های نارنجی‌رنگ به مدل‌های کلکسیونی ارزشمندی تبدیل شده‌اند.  

این مقاله ادامه دارد … منتظر قسمت بعدی آن باشید./

سلسله مقالات مرتبط:

بهترین موتورهای تاریخ بی ام و  - بی ام و R90 S - موتور سیکلت BMW R90 S

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!