برترین‌هاپیشنهاد سردبیرتاریخچهنقد و بررسی

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها – بخش دوم

اخبار خودرو

قصد داریم نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها که با کارایی‌های مختلف ساخته شده و برای این کمپانی ژاپنی تاریخ ساز بوده‌اند بپردازیم و اگر از طرفداران این برند هستید حتما پیشنهاد میکنیم با ما در موتور پلاس همراه باشید.

در ادامه مقاله قبلی و بخش اول از 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها 5 مدل مختلف که از سال 1955 تا 1983 توسط یاماها تولید می‌شدند به نام‌های یاماها YA-1، یاماها YD-2، یاماها XT500، یاماها XS-Eleven و یاماها RD350LC YPVS بررسی و معرفی کردیم. در ادامه این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

معرفی بخش دوم از 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها

مطالعه: بخش اول از ۱۵ موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها -

6- سال 1984 یاماها RD500LC YPVS

یاماها RD500LC YPVS با موتور 500 سی سی متخصصی برای حرکت در جاده‌ها بود، در آن زمان تولیدکنندگان به ندرت دست به تولید موتور سیکلت‌ مسابقه‌ای می‌زدند اما کمپانی یاماها با ساخت و تولید Yamaha RD500LC YPVS آنرا به خوبی انجام و به دیگر رقبا یاد داد.

RD500LC YPVS یک موتورسیکلت جذاب مسابقه‌ای با موتور 500 سی سی بود که 88 اسب بخار قدرت داشت و فقط 197 کیلوگرم وزن داشت.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500
نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500
نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500

درنتیجه این موتور سیکلت که در سال 1984 با اینجین 4 سیلندر 2 زمانه‌ی خود که روانه بازار شده بود به یکی از بهترین‌های تاریخ بدل شد.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500
نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500
نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1984 یاماها RD500LC YPVS - yamaha rd 500

یکی از نکات جالب در مورد Yamaha RD500LC YPVS این بود که این برخلاف بسیاری از موتورهای چهار سیلندر دو زمانه، دارای 4 سیلندر تفنگی بود، برای داشتن 4 سیلندر تفنگی، سیلندرهای موتور در 2 مجموعه 2 تایی در طول موتور قرار می‌گرفتند و برخلاف موتورهای 2زمانه دیگر زمان خود، این موتور دارای 2 دیسک ترمز جلو بود که برای کنترل بهتر و کاهش فاصله ترمزی در سرعت‌های بالا طراحی شده بودند.

تمامی این خصوصیات باعث شد که یاماها RD500LC YPVS به عنوان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین موتورهای 2 زمانه در تاریخ موتورسواری دنیا شناخته شود.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1985 یاماها vmax - Yamaha VMAX
یاماها VMAX مدل 1985

7- سال 1985 موتور یاماها V-Max

اگر Yamaha XS-Eleven به روی قدرت بر دینامیک شاسی متمرکز بود، موتورسیکلت یاماها V-Max در سال 1985 تنها متمرکز بر داشتن سرعت در جاده‌هاست است و به نظر می‌رسد که طراحان یاماها یادشان رفته که وی مکس باید در پیچ‌ها بپیچد!

این هیولا با یک انجین 1197 سی‌سی ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ماکسیمم سرعتش به بالای 240 کیلومتر در ساعت می‌رسید که برای بسیاری از عاشقان سرعت و موتورسواری، در سال 1985 همانند یک محقق شدن یک رویا بود.

یاماها VMax تا سال ۲۰۱۹ در خط تولید یاماها قرار داشت، و در آخرین نسخه حجم انجین آن به ۱٬۶۷۹ سی سی رسیده بود و توان ۱۷۳ اسب بخار در چرخ عقب به راننده خود تحویل می‌داد.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 2019 یاماها vmax - Yamaha VMAX
یاماها VMAX مدل 2019

طراحی یاماها V-Max همانند یک موتورسیکلت کلاسیک با استفاده از شاسی که از لوله‌های فولادی در بخش جلو و عقب تشکیل شده است.

این موتور سیکلت دارای یک گیربکس 5 سرعته با کلاچ ترکیبی و سیستم ترمز دیسکی در هر دو چرخ است.

همچنین، Yamaha VMax دارای برخی امکانات اضافی مانند ترمزهای ABS، سیستم کنترل کرنرینگ، کنترل چرخش و سیستم کنترل سرعت است.

به طور کلی، VMax به عنوان یکی از موتورهای پرقدرت و قابل توجه با طراحی جذاب و خاص، امورزه توانسته است جایگاه خود را در بازار عاشقان موتور سوار حفظ کند.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1985 یاماها RX100 - yamaha rx100

8- سال 1985 Yamaha RX100

موتور یاماها RX100 مدل 1985 از نظر قدرت انجین زیاد جذاب نبوده که فقط حدود 11 اسب بخار قدرت داشت.

اما موتورسیکلت Yamaha RX100 یکی از ارزان‌ترین، کم استهلاک‌ترین و همه فن حریف‌ترین موتورسیکلت‌های جهان باشد.

RX100 در قدرت و سرعت حرفی برای گفتن نداشت، اما هزینه‌هایی که صاحب آن باید برای نگهداری و تعمیرات آن انجام دهد بسیار کم و ناچیز بود.

البته، اگر از این موتورسیکلت اقتصادی درست استفاده کنید و به آن فشار زیادی وارد نکنید، سال‌ها برای شما کار خواهد کرد و قابل اعتماد بوده و به اصطلاح در رفاقتش با صاحبش کم نمی‌گذارد.

امروزه به عنوان یک مدل قدیمی، Yamaha RX100 را نمی‌توان به طور گسترده در بازار بیابید و اکثرا در بازار دست دوم خرید و فروش می‌شوند.

این موتورسیکلت دارای یک موتور 2 زمانه ۹۸ سی سی و ۵ دنده است و به خاطر وزن سبک آن، به راحتی قابل حمل و کنترل است.

یاماها RX100 برای رانندگی در شهر و روستا مناسب بوده و گزینه قابل توجه و جذابی برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های کلاسیک است.

امروزه در بسیاری از کشورها RX100 به عنوان یک موتورسیکلت اقتصادی و مناسب برای دانشجویان و جوانان شناخته می‌شود؛ ولی با این حال، در برخی از کشورها، از جمله اروپا و آمریکا، این موتورسیکلت به دلیل نبود استانداردهای امنیتی و زیست محیطی، مورد تأیید قرار نمی‌گیرد و فروش آن ممنوع است.

در کشورهایی که قوانین آنها اجازه استفاده از این موتور را می‌دهد، اغلب به عنوان یک موتورسیکلت قدیمی و کلاسیک شناخته شده و همچنان مورد توجه مردم قرار دارد.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1989 Yamaha XTZ750 - یاماها XTZ750

9- سال 1989 موتور Yamaha XTZ750

موتور یاماها XTZ750 به یک انجین موازی دوبل 750 سی‌سی، که قدرت 69 اسب بخار و 49 پوند-فوت گشتاور را تولید می‌کرد، مجهز شده بود.

این موتور با داشتن پنج سوپاپ در هر سیلندر، از تفکر سنتی موتور سازی خارج شده بود.

مدل 750 سی سی، نسخه مسابقه‌ای XTZ به نام Yamaha XTZ750 در سال 1991 مسابقه Paris Dakar را برنده شد، در حالی که مدل دیگر این موتورسیکلت با انجین بزرگترش یاماها YZE850 توانست در شش سال متوالی از هفت مسابقه‌ای که تا سال 1998بصورت سالانه برگزار میشد به رتبه نخست دست یابد.

این موتور در کلاس ماجراجویی یا Advancer قرار می‌گیرد و همچنان در خط تولیدبا یک انجین حجیم‌تر 1200 سی‌سی است.

جانشین این پیرمد و نسل جدید این موتور Yamaha Ténéré 700 است.

یاماها XTZ750 یک موتورسیکلت آفرودی با ظاهری قدرتمند و سخت‌ بود که در دهه ۹۰ میلادی بسیار محبوب شد.

از ویژگی‌های بارز آن چرخ جلو با قطر ۲۱ اینچ و یک چرخ عقب با قطر ۱۷ اینچ است که باعث می‌شود بتواند به خوبی با شرایط آفرودی سخت سازگار باشد.

نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها - سال 1997 یاماها YZF-R1 - Yamaha YZFR1
موتور سمت راست و قرمز رنگ نسل قدیمی YZF-R1 در کنار نسل جدید

10- سال 1997 یاماها YZF-R1

در زمانی که هوندا با مدل CBR-900R FireBlade در حوزه‌ی موتورهای مسابقه‌ای ورزشی همه را حیرت زده کرد، رقبایش یاماها، سوزوکی و کاواساکی باید سریعاً اقدام می‌کردند تا سهم بازار را از دست ندهند.

یاماها حالا فرصت داشت تا از تجره هوندا درس بگیرد و مدل بهتری را ارائه دهد پس خود را بهبود بخشید و موتور YZF-R1 یاماها را خلق کرد.

این موتور به اندازه‌ یک موتور اسپرت ورزشی ۶۰۰ سی‌سی، عملکردی شبیه به موتور ورزشی ۷۵۰ سی‌سی و توانی معادل موتور مسابقه‌ای ۱۰۰۰ سی‌سی داشت.

انجین آن چهار سیلندر و بیست سوپاپ داشت که به دلیل قرارگیری دنده‌ها پشت بلوک سیلندر به صورت برجسته قرار می‌گرفتند، این موضوع باعث کوتاه شدن طول انجین شده بود.

موتورسیکلت Yamaha YZF-R1 یکی از موتورهای سوپراسپورت پرقدرت و پرطرفدار است که از تکنولوژی Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) برای کنترل گاز استفاده می‌کند و دارای سیستم ترمز Brembo و سیستم ضد قفل ترمز (ABS) می‌باشد.

سیستم کنترل کشش یا Traction Control System (TCS) این موتورسیکلت از نوع 6 محوره است و می‌تواند به‌طور خودکار با سرعت و شرایط جاده و دما و اطلاعات سیستم‌های دیگری که در موتور قرار دارند، تنظیم شود.

جالب است بدانید این موتور دارای تعلیق از نوع شوک‌های KYB می‌باشد که قابلیت تنظیم در سه حالت فشار مختلف را دارد همچنین، این موتور دارای یک صندلی مناسب است که به راننده کمک می‌کند که به‌خوبی در قسمت رانندگی مستقر شود.

در نهایت این موتورسیکلت نیز به عنوان یکی ازغول‌های سوپراسپورت با طراحی شگفت‌انگیز، کنترل دقیق و قابلیت‌های پیشرفته در لیست موتور پلاس و 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها قرار می‌گیرد.

مطالعه: بخش اول از ۱۵ موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با سلام
    V-MAX1200 حداکثر قدرت ۱۰۲ اسب بخار را دارا می باشد ولی در نسخه های سفارش آمریکا به کمک سیستم V-BOST به قدرت ۱۴۵ اسب بخار می رسد.
    با تشکر.

  2. با سپاس از شما!خوب بود!ایکس آر ۱۰۰ خاطرات بچگی من بوده!البته خب اینجا هنوز ایکس تی یاماها داریم که کار می کنه قدیمی هست اما ۵۰۰ سی سی نیست!تا چند وقت پیش یه yd2 هر روز گردوخاک رو با دود به خورد ما می داد.یادشون بخیر!منتظر مطالب گرانقدر بعدی شما هستم.سپاس

  3. موتورهای وای بی ۱۲۵ یاماها بسیار عالی بودند.یکیشو داشتم،هنوز عکسش تو آلبومم هست.ولی مدل ۲۰۰ الکتریک که دو سیلندر بود،اصلا خوب نبود،بعد از مدتی راه رفتن،یک سیلندر از کار می افتاد و سیلندر دوم چند دقیقه بعد داغ می کرد،اونقدری که موتور کلا از کار می افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!