برترین‌هانقد و بررسی

موتورسیکلت مسابقه‌ای یا اسپرت Sport Bike

اخبار خودرو

موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike دارای سرعت، شتاب، قدرت ترمز گیری و قدرت مانور بالایی هستند. در طراحی این نوع موتور عملکردهای در اولویت ویژه‌ای داشته تا کاهش هزینه ها برای تولید انبوه و فروش قرار دارد.

به همین دلیل رانندگی با این وسیله نیاز به هوش و سرعت عمل بالا دارد.

تعریف

سوئیچیرو هوندا موسس Honda در کتابچه راهنمای موتورسیکلت CB92 Benly Super Sport 1959 می‌گوید “در درجه اول، ضروریات این مدل موتورسیکلت شامل سرعت و هیجان است” در حالی که به تعریف کوین کامرون تحلیلگر این حوزه از وب سایت Cycle World می‌گوید: “موتورسیکلت مسابقه‌ای یا اسپرت باید لذت رانندگی آن شامل توانایی آن در عملکردش در انواع بزرگراه‌ها آسفالت‌ شده با هندلینگ مناسب به همراه شتاب و قدرت ترمز هیجان‌انگیز آن در کنار سرعت آن داشته باشد.”

اولویت‌های طراحی و ظاهری

موتورهای اسپرت یا مسابقه‌ای معمولاً دارای فلاپ‌ و شیشه هستند تا بتوانند با رعایت قوانین فیزیک و شکستن باد و انحراف آن از موتورسوار خواص آیرودینامیک را بهبود بخشند.

فرمان کوتاه با قابلیت گردش بسیار محدود (بین 10 تا 15 درجه!) ارتفاع زین بیشتر و طول کمتر موتورسیکلت نسبت به دیگر مدل‌های رایج موتورسیکلت و عقب بودن جاپایی باعث می‌شود که راکب قدری روی موتور خمیده شده و شکلی آیرو دینامیکی به خود می‌گیرد.

ترمزها، لاستیک‌ها، سیستم انتقال نیرو و سیستم تعلیق موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike نیز از بهترین عملکرد زمان طراحی و ساخت خود برخوردارند.

معمولا بر روی این نوع موتورسیکلت‌ها انجین‌هایی (موتور) با حجم 125 سی سی تا 1300 سی سی نصب می‌گردد و وزن تقریبی آنها معمولا بین 125 کیلوگرم تا 235 کیلوگرم است.

سیستم انتقال نیرو در این موتورها در دو نوع زنجیری و شفت است و آنها فاقد جک بغل یا وسط بوده و برای پارک کردنشان از خرک‌های مخصوص که در زیر چرخ عقب نصب می‌گردند استفاده می‌شود.

موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike

انواع موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike

موتورهای مخصوص مسابقه در انواع مختلفی از جمله تک سرنشین و به ندرت دو نفره تولید می‌گردند.

جالب اینجاست که هیچ مرجع رسمی برای بخش بندی این نوع موتورها در دنیا وجود ندارد و اغلب دسته بندی‌های موجود مروبط به مسابقات و قوانین مربوطه آنها انجمن موتورسواران آمریکا (AMA) و فدراسیون بین‌المللی موتورسواری (FIM) است.

نسبت به اندازه موتورسیکلت و حجم موتور بکار رفته در این گروه از موتورسیکلت آنها معمولا به 3 تا 5 زیرگروه تقسیم می‌کنند.

موتورسیکلت مسابقه‌ای از نظر وزن و اندازه:

  • سبک وزن (Lightweight)
  • وزن متوسط (Middleweight)
  • ابر موتور (Superbike)

موتورسیکلت اسپرت از نظر حجم موتور

  • موتور اسپرت با ظرفیت کوچک Small Capacity Sport Bikes :125- 400 Cc
  • موتورهای سوپر اسپرت Super Sport Bikes : 500-800 Cc
  • ابر موتورسیکت Super Bikes 800-1100 Cc
  • موتورسیکلت جهانگردی اسپرت Sport Touring : 1100

 

منبع
ویکی‌پدیا
تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آرزو میکنم به روزی شرایط لذت سواری از موتورسیکلت دلخواهت رو در هر کجایی از ایران داشته باشی محمدحسین خان گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!