آموزش و ترفنداخبارپیشنهاد سردبیر

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت – حرفه‌ای بنزین بزنید

اخبار خودرو

پرکردن باک بنزین موتور سیکلت بسیار ساده تر از خودرو است. بدلیل دسترسی سریع به باک بنزین موتورسیکلت برخی از صاحبین این وسیله نقلیه فکر می‌کنند که بنزین زدن موتورسیکلت در هنگام نشستن روی آن ایمن است و حتی پا را فراتر گذاشته و باک بنزین را تا لبه درب آن پر می‌کند، فارغ از اینکه همین عمل ساده خطرات خود را دارد و ممکن است حادثه بیافریند و آتش سوزی رخ دهد.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

اجزاء موتورسیکلت همانند خودرو نیست. با توجه به ساختار این وسیله نقلیه کاربردی و برخلاف خودروها، اگزوز و انجین اغلب موتور سیکلت ها در معرض دید قرار دارند و همین نکته ساده ممکن است برای راکب موتور در زمان بنزین زدن در پمپ بنزین حادثه بیافریند.

چرا باید در زمان سوختگیری با موتور مراقب بود؟

انجین و اگزوز موتور سیکلت همیشه جزء داغترین و گرمترین نقاط این وسیله هستند. ما یک فیلم در یوتیوب مشاهده کردیم که راکب موتور با اشتباه سهوی و ساده‌ای که در زمان سوختگیری مرتکب شد و ریختن مقداری بنزین روی اگزوز باعث ایجاد آتش سوزی شد.

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

موارد ایمنی در زمان بنزین زدن موتور سیکلت

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی به نکات و موارد ایمنی زیر توجه کنیم:

  1. اجازه ندهید که فرد دیگری برای موتورسیکلت شما بنزین بزند. زیرا شما هستید که چه مقدار سوخت در داخل باک بنزین شما جای می‌گیرد و چه زمانی پر می‌شود و سرریز نمی‌شود.
  2. همواره در زمان بنزین زدن برای موتورسیکلت آنرا روی جک وسط قرار دهید تا بدنه موتور و باک شما تا حد امکان به حالت متعادل و صاف باشد.
  3. موتور سیکلت باید در زمان سوختگیری حتما خاموش باشد یا حداقل با کلید قطع کن جریان برق آنرا قطع کنید.
  4. بهترین روش برای تخلیه الکتریسته ساکن قبل از سوختگیری این است که بدون دستکش بدنه فلزی هر چیزی که جز موتور خود را لمس کنید.
  5. در زمان استفاده از پمپ و نازل پمپ همواره تا انتهای سوختگیری با دیدن باک بنزین موتور از وضعیت پر شدن آن مطلع باشید
  6. موقع بنزین زدن دستگیره را تا آخر فشار ندهید یا به آرامی اهرم نازل بنزین را فشار دهید تا از بیرون ریختن بنزین به اطراف خودداری کنید.
  7. معمولاً پمپ‌های بنزین مجهز به سیستم قطع کن یا خاموش کردن اتوماتیک پمپ هستند. این سیستم برای زمانی است که وقتی سطح سوخت به اندازه کافی در مخزن سوخت قرار می گیرد عملیات انتقال سوخت پایان دهد. اگر این سیستم بدرستی کار نکند، شما باید تا انتهای سوخت گیری مراقب بوده و سر نازل بنزین را بیرون آورده تا از سرریز شدن آن پیشگیری کنید.
نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

موارد ایمنی بعد از بنزین زدن موتورسیکلت

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند. وقتی دیگر چکه نکرد، نازل را سرجای خودش قرار دهید، توصیه می‌کنم هرگز برای خروج آخرین قطره‌ها از نازل به خروجی باک ضربه نزنید، چرا که احتمال جرقه و انفجار در چنین حالتی دور از انتظار نیست. لوله‌ی نازل را کمی به سمت بالا بگیرید و بدون قطره‌ای چکه در محل خود قرار دهید.

اگر احیانا چند قطره بنزین از نازل ریخت مراقب باشید روی لباس و کفشتان نریزد. شاید خطرناک نباشد، اما می‌تواند بوی بدی داشته باشد. در پیچی باک را تا جایی که می‌توانید سفت کنید.

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

چگونه و چه زمانی مناسب بنزین زدن موتورسیکلت است؟

بهترین زمان سوخت‌گیری در زمان روز صبح و صبح زود است، زیرا در این زمان حرارت زمین در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد. طبق طراحی و اصول ساخت در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن اصلی و مادر بنزین جایگاه‌ها در زیر زمین قرار دارد. در نتیجه هرچه زمین سرد‌تر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط شده و میزان گاز آن نسبت به مایع آن بیشتر می‌شود.

بنابراین با رعایت همین قانون ساده، در زمان خرید کردن بنزین در بقیه ساعات روز و حتی شب که هنوز هوا و زمین کاملا سرد نشده‌اند و بر روی بنزین و مخزن جایگاه سوخت اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعا یک لیتر نباشد.

در صنعت نفت، گرانش معین و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند. در نتیجه هرچه درجه حرارت افزایش یابد منفعت زیادی نصیب جایگاه داران سوخت می‌شود. بنابرین جایگاه‌های سوخت دارای دستگاه خنک‌کننده برای مخزنشان و پمپ‌هایشان نیستند.

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

با باک نیمه خالی بنزین بزنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک موتورسیکلت شما نصفه است بنزین بزنید. این به این دلیل است که هرچه بنزین بیشتری داخل باک شما باشد، هوای کمتری (فضای خالی) داخل آن را اشغال می‌‎کند.

با توجه به ساختار بنزین، آن به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصوّر می‌‎کنید تبخیر می‌شود. مخازن بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه صفر بین بنزین و جوّ عمل می‌کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند.

هنگام تخلیه تانکر سوخت، بنزین نزنید

نکته مهم دیگری که باید یادآوری کنیم این است که اگر شما تانکر بنزین را در حال تخلیه در جایگاه بنزین دیدید و شما هم در همان زمان آنجا باشید، اصلا در آن موقع بنزین‌ نزنید.

زیرا زمانیکه بنزین در مخزن اصلی تخلیه می‌شود باعث می‌شود که مایع بنزین داخل مخزن به حرکت درآید یا به اصطلاح ساده هم بخورد و هرآنچه از آشغال و آلودگی که معمولا در مخزن اصلی ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل یا موتور سیکلت شما شود.

در نتیجه این بنزین آلوده باعث گرفتگی نازل انژکتور و مسیر سوخت رسانی و خرابی پمپ بنزین شما خواهد شد.

آموزش مراحل بنزین زدن موتورسیکلت با کارت سوخت

  1. کارت بنزین را به گونه‌ای که تراشه‌ی طلایی رنگ به سمت بالا باشد، تا انتها در قسمت اسلات کارت خوان وارد کنید.
  2. کمی صبر کنید تا عبارت “رمز را وارد کنید” در صفحه نمایان شود. حالا رمز را وارد کنید، توجه کنید که کلید دستگاه کارت‌خوان را معمولا باید پرقدرت فشار داد!
  3. اگر رمز کارت را تغییر نداده‌اید، به صورت پیش‌فرض چهار رقم آخر شماره‌ی کارت ملی مالک ماشین است.
  4. بعد از ورود رمز، دکمه‌ی سبز رنگ تایید را فشار داده تا عبارت “لطفا کمی صبر کنید” بر روی صفحه نقش ببندد، بعد از چند ثانیه پمپ فعال خواهد شد.
نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

چرا پرکردن بیش از حد باک، به موتورسیکلت و خودروی شما آسیب می‌رساند؟

در خودرو و موتورسیکلت شما قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت رسانی دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل بنزین جایگاه‌ها با قطع جریان بنزین به باک در زمان پر شدن، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

کنیستر در باک بنزین چیست؟

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است.

کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

چگونه باک را تا انتها پُر کنم؟

بعضی از پمپ‌ها برای جلوگیری از سرریز بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند، بهتر است این مورد را قبل از بنزین زدن با مامور جایگاه چک کنید. اگر پمپ فاقد قطع کن اتوماتیک است به صدایی که از لوله‌ی باک خارج می‌شود به دقت گوش کنید. اگر صدایی مانند پُر شدن آفتابه به گوشتان می‌رسد، یعنی باک‌تان تا خرخره پر شده.

نحوه صحیح بنزین زدن موتورسیکلت - حرفه‌ای بنزین بزنید - نحوه صحیح بنزین زدن در پمپ بنزین برای موتورسیکلت

در نهایت به میزان دقیق بنزین بزنید

وقتی کارت سوخت را وارد کردید و همه چیز برای زدن بنزین آماده بود قبل از اینکه نازل را بردارید به صفحه اطلاعات کارت سوخت روی پمپ نگاه کنید مثلا با توحه به نوع کارت سوخت برای موتورسیکلت نوشته 10 و برای خودرو نوشته 60 لیتر، این یعنی شما می‌تونید درهرنوبت 10 تا 60 لیتر نسبت به نوع کارت سوختتان بنزین بزنید.

اگر شما کارت بنزین خودرو دارید و مثلا می‌خواهید دقیق ۲۰ لیتر بنزین بزنید باید در اینجا عدد ۲۰ را وارد کنید و سپس دکمه سبز رنگ را بزنید. حالا نازل را درون باک بگذارید و با خیال راحت بنزین بزنید و بصورت اتومات با رسیدن به عدد ۲۰ جریان سوخت گیری قطع خواهد شد.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!