برترین‌هاپیشنهاد سردبیرتاریخچهنقد و بررسی

بررسی و مشخصات فنی موتور گازی براوو – نوستالژی

اخبار خودرو

موتور گازی گونه‌ای از موتور سیکلت‌های کم قدرت بوده که همانند دوچرخه دارای پدال برای کمک به حرکت است که البته با پیشرفت تکنولوژی امروزه شاهد مدل‌های بدون پدال آن نیز هستیم. یکی از این موتورهای خاطره انگیز در ایران براوو نام دارد. محصولی که آنروزها با تبلیغات فراوان تلویزیونی، آرزوی هر نوجوان یا جوانی شده بود.

حداکثر سرعت مجاز موتور گازی معمولاً ۵۰ کیلومتر در ساعت در شرایط و جاده بدون شیب است و در بیشتر کشورها مجوز حرکت دارند.

دهه 70 شمسی بود که نسل جدیدی از موتورهای گازی وارد بازار کشور شد. شعار تبلیغاتی‌اش این بود: «براوو برای نسل جوان».

حالا دیگر موتور گازی براوو به خاطرات پیوسته و موتورهای پرسرعت جدید جای آن را گرفته‌است. در ادامه میهمان پلاس موتو شوید تا برگی از تاریخ نوستالژی خیلی از دارندگان این موتور را با هم مرور کنیم.

بررسی و مشخصات فنی موتور گازی براوو Piaggio - نوستالژی

تاریخچه ورود موتور گازی براوو به بازار ایران

در زمان معرفی در بازار ایران موتور گازی براوو رقبای سرختی بنام های موتور گازی رکس و موتو گازی پژو داشت اما براوو با طراحی و ظاهری مدرنتر در زمان ورود به بازار کشورمان در دهه هفتاد شمسی وارد شد.

البته قبلتر هم زمزمه‌های حضور آن و شرکت‌های سازنده اش در حدود سال ۱۳۶۴ شنیده می‌شد.

براوو که محصولی از شرکت Piaggio ایتالیا بود، در دو شرکت ایران دوچرخ و نیرو محرکه تولید شد و یکی از مهم ترین ویژگی های آن در انتقال قدرت تسمه به جای زنجیری بود که صدای تولیدی و کثیفی کمتری به همراه داشت.

این موتور سیکلت به زودی انواع و اقسام سبدها، زین‌ها، جعبه‌ها و دیگر وسایل جانبی تولید شده مجهز شد و به سرعت به یکی از پر شمارترین وسایل نقلیه شهری در ایران تبدیل شد.

موتورگازی رکس
موتور گازی رکس

کلاس و نوع موتور گازی

این موتورسیکلت محبوب در دسته Moped ها قرار می‌گیرد، رقبایی قدیمی به نام رکس و موتور گازی پژو داشت که با توجه به ظاهر زیباتر، سرعت و شتاب بالاتر توانست به سرعت دل جوانان آن روز ها را به تسخیر خود در آورد و یکه تاز بازار زمان خود شود.

موتور گازی

زمانی مردم، چهارپنج نفری با این موتورِ لاغر و ظریف، تردد می‌کردند. موتور گازی، وسیله ای یک درجه پیشرفته‌تر از دوچرخه بود و تنها تفاوتش با دوچرخه، موتوری بود که به آن اضافه شده بود اما جعبه دنده نداشت.

موتورگازی نه سرعت موتورسیکلت‌های دنده‌ای را داشت و نه هیکل و ابهتش را و کیلومترشمارش 60 درجه سرعت را بیشتر نشان نمی‌داد.

زمانی که سرعت این موتور به نزدیکی‌های 30 کیلومتر می‌رسید، به موتور فشار می‌آمد و راننده باید کمی آهسته‌تر حرکت می‌کرد.

جالب است بدانید موتور گازی دسته دوم، در روزهای اوجش، فقط کمی بیشتر از یک دوچرخه قیمت داشت. معروف‌ترین مدل موتورگازی، مدل «رکس» بود که مشخصه اش، باک‌ بیضی شکل آن بود.

بررسی و مشخصات فنی موتور گازی براوو Piaggio - نوستالژی

براوو موتوری برای نسل جوان

موتور گازی‌های براوو شیک‌‌تر و باکلاس‌تر از نسل قبلی بود.

در واقع براوو نسخه خوشگل شده همان موتور گازی بود و بیشتر طرفدارانش، جوانان و نوجوانان لاکچری آن زمان بودند.

براوو در بحث سرعت کاملا متفاوت با موتورگازی‌های دیگر عمل میکرد و تا 60-70 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد. اگر این روزها سن شما نزدیک به 40 سال باشد، حتما روزی آرزوی این موتورسیکلت را داشته اید و تبلیغات تلویزیونی این محصول دل شما را نیز برده است، اینطور نیست؟

جدول مشخصات فنی موتور گازی براوو

نام موتور سیکلتبراوو
کمپانی مادر سازندهPiaggio ایتالیا
تولید کننده در ایرانشرکت ایران دوچرخ و نیرو محرکه
نوع پیشرانهبنزینی / دو زمانه / هوا خنک
سیستم سوخت رسانیکاربراتوری با دهانه 12 میلیمتری
حجم پیشرانه49.28 سی سی
قدرت تولیدیدر حدود 1.4 اسب بخار
ضریب تراکم8.9 به 1
وزن خالص49 کیلوگرم
فاصله محور دو چرخ1050 میلیمتر
طول/ عرض / ارتفاع1595 / 670 / 1025 میلیمتر
سیستم انتقال قدرتتسمه
جدول مشخصات فنی موتور گازی براوو

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام من یکی در سال ۷۵ خریدم نو حدود ۷۰ هزار تومان سربالایی دربند بالا نرفت بردم‌ پسش دادم رکس اولین موتور گازی پرقدرت بود بعدش پژو براوو فقط بدرد شهرهایی چون یزد اصفهان و رشت می خورد که سربالا نداشت و هم اکنون نیز هست حیف دیگر کسی بفکر مردم طبقه ضعیف نیست تا با قیمت کم وسیله نقلیه داشته باشد رکس موتور طبقه کارگر بود و خوب خدمت می کرد

    1. البته براوو های وارداتی که سال هفتاد وارد شده بودن واسه تا رنگ آلبالویی ،سرمه ای و نقره‌ای داشتن با رینگ اسپرت ،یه سرو گردن از مونتاژی ها از نظر قدرت بالاتر بودن

    2. من سال ۷۸ مادرم رو راضی کردن واسم یه براو صفر بع قیمت 220 هزار تومان خرید از مشهد گاز شو گرفتم تا شیروان 5 ساعته رسیدم مثل خر کیف می کردم وقتی از اگزوز دود سفید میزد بیرون اونقدر کیف می کردم که الان سوار ماشین گران قیمت هستم اون لذت رو ندارد یادش بخیر

      1. “اگر این روزها سن شما نزدیک به ۴۰ سال باشد، حتما روزی آرزوی این موتورسیکلت را داشته اید و تبلیغات تلویزیونی این محصول دل شما را نیز برده است”
        38 سالمه و دقیقاً این جمله مصداق منه. خیلی دلم میخواست. خیلی از شبا خوابشو میدیدم ولی طفلکی پدر عزیز پول نداشت و نمیتونست بخره هرچند که بارها به شرط فلان نمره و فلان معدل قولشو داده بود.

  2. باتشکر از برنامه خوبتون جهت معرفی موتورهای خوب به نسل جدید((من تو عمرموتورسواریم فقط زوزکی ۲۵۰x7 سوروکی 750 رو پسندیدم هم از لحاظ استایل زیبا و هم صدا و البته سرعتذشتاب اولیه

  3. موتورگازی دهه ۶۰ پژو و رکس بود .رکس موتور بهتر و قویتر و یه دنده اتومات داشت اما بسیار زشت و بدترکیب بود و پژو شکیلتر اما دارای ایرادات زیاد مخصوصا طبق و تسمه و پلاتینش .دهه ۷۰ که براوو اومد تنها موتور بدون گواهینامه و گازی اون موقع بود.برای سن ۱۴ تا ۲۰ خوب و خاطره انگیز بود .اما با اومدن طرح هندا ارزون دیگه از رده خارج شد یادشون گرامی,,،،?

  4. سلام . من یک براوو سال 77 خریدم الان پس از 20 سال هنوزم دارم خیلی رازیم ازش موتور خوبی .. موتورشم تقویت کردم سربالایی راحت بیره

    1. سلام و ارادت
      میشه راهنمایی کنی چطوری موتورش رو تقویت کردی برای بالا رفتن از سر بالایی چون محله ما سر بالایی داره ممنون میشم بفرمایید??

  5. یادش بخیر داداش بزرگم تازه براوو خرید و دوچرخه کهنه شو بمن داد.
    موتورشو نه تنها بمن بلکه به هیچکس نمیداد
    یه سر ظهری که داداش از سر کار برگشته و خواب بود به اتفاق پسر دایی ام یواشکی براوو رو برداشتیم و رفتیم تو کوچه با فاصله دور از خونه روشنش کردیم
    حسابی دور می‌زدیم و سعی می‌کردیم جاهایی بریم که دوستان و همکلاسی ها، ما رو ببینن
    وقتی متوجه شدیم که حداقل یک ساعتی دور دور کرده بودیم
    لذا بسرعت بطرف خونه برگشتیم.اما چشمتون روز بد نبینه تا رسیدیم دیدیم داداش خیلی عصبانی در خونه ایستاده ،
    از ترس و دستپاچگی کنترل براوو رو از دست دادیم و خوردیم زمین.
    زمین خوردن همان و شکستن آیینه و چراغ جلو همان و ….
    روح مادرم شاد که مارو از دست داداش نجات داد

  6. درود، اینم بگیم تصادفات زیادی هم داشت، سرعت بالا و کنترل بد یادتون باشه خیلی تلفات جرحی وفوتی براوو، زیادبود

  7. سالها قبل یه پزو گازی پسر عمه من داشت که چندین بار سوارش شدم و حسرت اون رو میخوردم تا اینکه خودم یه موتور گازی به اسم رها ۶۵ یا puch که آلماني بود خریدم ..بین موتور گازی و موتور دنده ای بود ‌.حجم موتور ۶۵ سی سی دو زمانه و ۲ تا دنده دستی میخورد و کلاج داشت ظاهر بسیار شکیلی هم داشت .چندین سال داشتمش و دوران قبل و حین و بعد دانشگاه رو با اون سپری کردم و واقعا خاطرات خوبی باهاش داشتم بعد دانشگاه و استخدام شدنم یه پیکان خریدم و اون رو فروختم ولی سالها بهم خدمت کرد و واقعا کمک حالم بود .

  8. انواع موتورگازی همه راخریدم وسوارشدم پژو خریدم ۱۱۰۰۰تومن ورکس ۲۰۰۰۰وبراوو۴۰۰۰۰وهیچ کدام به پژو فرانسوی بتک عقب نرسید بی صدافقط راه می رفت یادش بخیر براووورکس بیشترین خرابی داشتند

  9. یادش بخیر
    هرچقدر سواری میداد همانقدر هم از أدم سواری میگرفت خیلی اذیتم کرد
    ولی بازم دوسش دارم
    جذاب لعنتی برازندش هست

  10. دوتا داشتم اولی ایتالیایی کمک بلند حالت تریلر بود رینگم داشت خیلی خوب بود اونو تصادف کردم بابام خدابیامرز فروخت،، تو دلم مونده بود تا اینکه یه تابستون با پول بلال فروشی قایمکی یه دونه نیرو محرکشو خریدم از ترسم میزاشتم خونه رفیقم بابام نفهمه دوباره موتور خریدم،، دومی سرطان بود همش گیربکسش ایراد پیدا میکرد یا شفت می‌شکوند سه ترکه می‌رفتیم کن و دربند یه جاهایی تو سربالایی باید پیاده می‌شدیم هولش می‌دادیم یادش به خیر

  11. سلام خوش بحال پولدارها میتوانند ماشین بخرند می توانند کویر موتور بخرند میتوانند پای چپ خودشان درمان کنند پول ندارم دوچرخه ای بخرم

  12. اونموقع ها میشد باپول کمی پژو دست دوم خریدکه خوبم کارموراه مینداخت من ازنوجوانی موتوربازبودم والانم باداشتن ماشین بازعشق موتورم ۱۲۵ هندادارم که خودم آب بندیش کردم راحت ۱۲۰ تا رومیره بیشترخاستم بگم اینو سال۹۴ -صفرشو۹۵۰ هزارتومن خریدم الان ارزونترین موتوردنده ای ۸۰ به بالاست که بازم خریدش واسه خیلیاآرزوشده .???

  13. اگه قرار بود این مقاله را من می نوشتم تمام احساسمو توی کلمات می ریختم .
    سال شصت و چهار ۱۷ساله بودم با حقوق کار در تراشکاری سه ماه تابستان یک پژو خریدم ۷۵۰۰ تومان بخاطر علاقه ای که به فیزیک داشتم این موتور زود از چشمم افتاد. چون بدلیل نداشتن گیربکس با فولی و تسمه حد وسط را گرفته بودند و همین باعث میشد موقع راه افتادن جون بکنه مقل اینکه با دنده ۲ ماشین راه بیافتی ضمن اینکه خشک و سنگین هم بود .
    تا اینکه عمو کوچیکم یک براوو خرید اما پذیرش دانشگاه خارجی گرفت و رفت و این موتور افتاد دستم …
    دفعه اول که سوارش شدم واقعا از شتاب و نرمی و سواری عالی که داشت شوکه شدم فکر کردم موتورش بزرگتره دیدم ۲ سی سی هم کمتره وقتی قاب بغل شو در آوردم عاشق طرز کار سیستم انتقال نیروی اتوماتیکCVT تسمه ایش شدم و تازه فهمیدم چرا انقدر شتاب داره که میشه با جمع کردن کمک های جلو تک چرخ هم باهاش زد در مقایسه با پژو که تک نفره تو سربالائی برای راه افتادن باید پدال میزدی این موتور جواهر بود سه ترک راحت راه میافتاد ضمن اینکه آنقدر فنرهاش نرم بود که انگار روی هوا بودی .
    البته موتور اصل وسپای ایتالیا بود آلبالوئی و با زین تک نفره و یک زین قابل جدا کردن و بستن روی ترک بند عقب فوق العاده عالی بود تا اینکه همون قیمت ۱۲ هزار تومن که خودش خریده بود از عموم خریدمش ۵سال روزی ۴۰ – ۵۰ کیلومتر باهاش ویزیتوری کردم فقط لاستیک و یکبار کوئل و شمع و تسمه عوض کردم و به برکتش کف بازار تهران مغازه خریدم .لذتی که اون بهم داد اتاق ۵ که الآن دارم بهم نمیده جوونی خیلی زیباست جوونها، قدرش را بدانید

  14. درود بشما ، سال ۷۰ ی براوو نیرومحرکه رینگ پره ای خریدم ۴۵ هزارتومن صفر و بقول معروف خشک ، هر باک که پر میکردم از تعویض روغنی ۵ تا تک تومن میدادم درپوش باک پیمانه روغن بود و اون رو داخل باک میریختم ، چقدر کیف داشت و چقدر ارزونی بود ، الان هیچ چی حال نمیده هیچی لذت نداره.

  15. سلام بر شما.من یه براوو دارم که میخوام ارتقا بدم چون محله ما سر بالایی زیاد داره بخاطره همین می خوام ارتقا بدم.چطور باید ارتقا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!