پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی تریل یاماها WR 250 F

اخبار خودرو

موتورسیکلت‌های اندرو (تریل) طرفداران خاص خود را دارند و موتورهای عامه‌پسندی نیستند. این موتورسیکلت‌ها برای کسانی ساخته می‌شوند که به دنبال ماجراجویی در مسیرهای خاکی و جنگلی هستند. به همین دلیل، تنوع موتورهای تریل در بازار کشورمان چندان زیاد نیست. بااین‌حال، از سال 1400، نیرو موتور عرضه یاماها WR 155 را آغاز کرد که ارزان‌ترین موتور اندرو (تریل) ژاپنی بازار کشورمان لقب گرفت. چندی بعد نیز این شرکت نسخهٔ 250 همین موتور را به بازار ایران بنام یاماها WR 250 F فرستاد که در ادامه قصد بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن را داریم.

Yamaha WR250F - یاماها WR 250 F
پیشرانه

پیشرانه یاماها WR 250F

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 250 سی‌سی تک سیلندر آب خنک DOHC استفاده می‌کند که 36 اسب بخار قدرت در 12 هزار rpm و 24 نیوتن متر گشتاور در 8,100 rpm تولید می‌کند. این پیشرانه برای استفاده در مسیرهای خشن و ناهموار تنظیم شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در موتورسیکلت کراس یاماها YZ250FX هم استفاده می‌شود اما ازآنجایی‌که موتورسیکلت‌های تریل باید مطابق با قوانین آلایندگی و سروصدای موتورهای جاده‌ای باشند، در Yamaha WR 250F به دلیل استفاده از منبع اگزوز متفاوت، قدرت پیشرانه کمی نسبت به YZ250FX کاهش پیدا کرده است.

گیربکس شش سرعته دستی هم با YZ250FX مشترک است و در دنده‌های یک و دو عملکرد بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که در دنده دو بدون تنبل شدن موتورسیکلت می‌توان با سرعت‌های پایین حرکت کرد. همچنین به دلیل ضریب بلند دنده دو، در مسیرهای تنگ و باریک نیاز به تعویض دنده بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. کلاچ موتورسیکلت نیز از دوام بالایی برخوردار است و پس از استفاده‌های سنگین و طولانی‌مدت کاهش عملکردی در آن دیده نخواهد شد.

سیستم تعلیق یاماها WR 250 F

این موتورسیکلت به فنرهای پیچشی حساس به سرعت و کمک‌فنرهای KYB مجهز است. همچنین میزان نرمی و سفتی فنرهای دوشاخ جلو هم قابل تنظیم است. به لطف این ویژگی‌ها، WR 250F سواری فوق‌العاده راحتی دارد. تنظیمات تعلیق در قیاس با موتورسیکلت کراس یاماها به میزان قابل‌توجهی نرم‌تر است اما همچنان در برابر پایین رفتن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، دوشاخ جلو هنگام ترمز گیری آن‌قدر مقاومت دارد که در پیچ‌ها اطمینان بیشتری به راکب بدهد. از سوی دیگر، سیستم تعلیق به‌اندازه‌ای نرم است که می‌توان به‌راحتی با WR 250F روی مسیرهای سنگی حرکت کرد.

شاسی و طراحی یاماها WR 250F

یکی از ویژگی‌هایی که WR 250F را از YZ250F متمایز می‌کند، باک سوخت بزرگ‌تر 8 لیتری است که بدون تغییری در بدنه موتور، در جای باک کوچک‌تر نسخه کراس نصب شده است. فن خنک‌کننده رادیاتور برای خنک نگه داشتن پیشرانه هنگام عبور از مسیرهای تنگ، صفحه محافظ زیرین کامپوزیتی، رینگ عقب 18 اینچی، لاستیک‌های دانلوپ و زنجیر O-Ring هم از دیگر ویژگی‌های این موتورسیکلت هستند. علاوه بر این، در Yamaha WR 250 F چند ویژگی خاص موتورهای تریل مثل چراغ شیک جلو و چراغ جمع‌وجور عقب را هم می‌بینیم که در نسخه کراس یا همان YZ250F وجود ندارد.

سواری YAMAHA WR 250F

این موتورسیکلت تا جایی که توانسته به نسخه کراس مسابقه‌ای نزدیک شده اما درعین‌حال به تمام ویژگی‌های موردنیاز موتورهای تریل مجهز است. حتی با وجود تجهیز به باک بزرگ‌تر، هیچ لطمه‌ای به ارگونومی موتور وارد نشده است. این باک هرچند بزرگ‌تر شده اما عریض‌تر نیست زیرا طراحان یاماها راهی برای گسترش باک در شاسی موتور پیدا کرده‌اند. چراغ جلو و عقب هردو به‌خوبی طراحی شده و نمای شیکی دارند درحالی‌که به نظر می‌رسد چراغ عقب در قیاس با دیگر موتورهای تریل دوام بسیار بهتری دارد.

هرچند قدرت پیشرانه WR 250F در حد YZ250F نیست اما این موتور با وجود تجهیز به منبع اگزوز متفاوت، هنوز هم قدرت قابل‌توجه 36 اسب بخاری تولید می‌کند. همچنین ضرایب دنده، تنظیمات پیشرانه و اندازه چرخ عقب هم به‌خوبی باهم هماهنگ هستند. همان‌طور که اشاره شد، دنده دو در این موتورسیکلت تا کمترین سرعت ممکن قابل‌استفاده است و به همین دلیل، راکب مجبور نیست به‌اندازه دیگر موتورهای تریل اقدام به تعویض دنده کند. دنده سه برای مسیرهای روان بسیار خوب است و در دنده‌های چهار و بالاتر نیز همچنان قدرت فراوانی برای جاده‌های باز وجود خواهد داشت.

هرچند WR 250F همان حس سواری همتای کراس خود را دارد اما به دلیل سیستم تعلیق نرم‌تر، احساس پخته‌تری دارد و بدون قربانی کردن آن ثباتی که از موتورهای یاماها سراغ داریم، خیلی خوب می‌پیچد. من با این موتورسیکلت دو روز در مکان‌های مختلفی رانندگی کردم و پس از تحویل یاماها WR 250F با تنظیمات کارخانه‌ای، توانستم خیلی زود آن را مطابق با جثه خود تنظیم کند. این تنظیمات توانست تا 90 درصد از راحتی مدنظر من را فراهم کند و از هر دقیقه رانندگی با این یاماها لذت بردم. البته برای کسانی که مثل من که قدی بیش از 185 سانتی‌متر دارند، بهتر بود زین موتور کمی بلندتر باشد ولی خوشبختانه می‌توان بعداً زین را در بازار عوض کرد.

به‌طورکلی، از اینکه پکیج کلی Yamaha WR 250F این‌قدر خوب عمل می‌کند بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. می‌دانستیم که YZ250F در صدر کلاس خود قرار دارد و یاماها DNA آن موتور را به WR 250F در کلاس تریل تزریق کرده است؛ بنابراین، بدون شک این محصول یاماها را باید بهترین موتورسیکلت تریل حال حاضر بازار کشورمان دانست اما عرضه محدود و قیمت بسیار بالا به همراه کمبود قطعات را بزرگ‌ترین مشکلات این تریل ژاپنی در بازار ایران هستند. قیمت یاماها WR 250F در بازارهای جهانی حدود 8,600 دلار است اما در ایران قیمت این موتور به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده است!

جدول مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها WR 250 F

عنوانمشخصات
پیشرانهتک سیلندر
سوپاپ4 سوپاپ DOHC
حجم موتور250 سی‌سی
قدرت36 اسب بخار
گشتاور24.2 نیوتن متر
سوخت‌رسانیانژکتوری
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
گیربکس6 سرعته دستی
طول2,175 میلی‌متر
عرض825 میلی‌متر
ارتفاع1,270 میلی‌متر
فاصله محوری1,480 میلی‌متر
فاصله زین تا زمین955 میلی‌متر
فاصله تا زمین320 میلی‌متر
وزن خالص115 کیلوگرم
ظرفیت باک8 لیتر
ترمز جلودیسک 270 میلی‌متری
ترمز عقبدیسک 245 میلی‌متری
تایر جلو12-90/90
تایر عقب18-80/140

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!