برترین‌هاپیشنهاد سردبیرنقد و بررسی

آشنایی با خانواده وسپا PX اسب بارکش ایتالیایی – نوستالژی

اخبار خودرو

وسپا پی ایکس – Vespa PX یک مدل از اسکوترهای معروف برند وسپا است که توسط شرکت ایتالیایی Piaggio در سالهای 1977 تا 2017 تولید شده می‌شد. PX اولین بار در سال 1977 در میلان به عنوان مدل “nuova linea” با دو ترمز کاسه‌ای و یک انجین تک سیلندر هوا خنک مجهز بود.

وسپا PX در طول 40 سال تولیدش در مدلهای مختلف با حجم انجین مختلف از 80 تا 200 سی‌سی و 12 مدل مختلف ساخته و به بازارهای جهانی عرضه شد. این مدل یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین مدلهای این شرکت ایتالیایی بوده است.

آشنایی با خانواده وسپا PX - وسپا پی ایکس - vespa px - px 125 - px 150 - px 200

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

انواع مدلهای وسپا پی ایکس

در همین سالهای که پی ایکس تولید می‌شد و با توجه به میزان محبوبیتش مدلهایی از آن وارد کشورمان شد و در دهه 70 شمسی حتی در برخی از کارخانه‌های داخل ایران مونتاژ می‌شد. در ادامه می‌خواهیم سه مدل از خانواده PX که هنوز در خیابان‌های شهرها در حال تردد هستند بررسی کنیم. این مدل‌ها وسپا وارد شده به ایران عبارتند از:

  • PX 125 تولید شده در سال‌های 1998-2008
  • PX 150 تولید شده در سال‌های 1998-2008
  • PX 200 تولید شده در سال‌های 1998-2001
آشنایی با خانواده وسپا PX - وسپا پی ایکس - vespa px - px 125 - px 150 - px 200

این مدل‌ها با توجه به نحوه تعویض متمایزش نسبت به دیگر موتورسیکلت‌‎های رایح است. بطوری که تعویض دنده وسپا به جای اینکه زیر پای چپ راننده باشد روی دسته موتور قرار دارد.

(چیزی شبیه تعویض دنده در دوچرخه)

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این مدل در ایران قدرت بالا و توانایی آن در حمل بار بود. گویی در دهه 70 هجری شمسی وقتی در زمانی در بازارهای شهر تردد می‌کردی یک گروه موتو وسپا PX می‌دیدی که در حال حمل بار حجیم و زیاد همانند بک اسب بارکرش قوی است.

آشنایی با خانواده وسپا PX - وسپا پی ایکس - vespa px - px 125 - px 150 - px 200

وسپا پی ۱۲۵ ایکس در سال ۱۹۷۸

این مدل از Vespa PX یک جهش بزرگ در سبک سازی بدنه موتور سیکلت و خودش داشت که با بازطراحی مجدد توسط مهندسان ایتالیایی باعث شده بود که عملکردش بهتر شود. در همان سال مدل P 200 E نیز عرضه شد. در سه سال بعد PX 150 E با یک انجین جدید فاصله بین 125 تا 200 سی‌سی را تکمیل و روانه بازار شد.

شکوه وسپا PX در سال ۲۰۰۱

این مدل با ترمز دیسکی جلو، و طراحی زیبا، رنگ‌های جدید و یک بازگشت باشکوه و تاریخی برای وسپا PX بود که توانست بیش سه میلیون دستگاه تولید که یک رقم خارق العاده برای موتورسیکلت در آن سالها بود برسد.گویی این مدل نتیجه بیش از ۳۰ سال این مدل بود.

وسپا پی ایکس در سال ۲۰۱۱ دوباره بازطراحی و اصلاح شد و در نسخه‌های ۱۲۵ و ۱۵۰ در دسترس است.

نگاهی کوتاهی به تاریخچه وسپا در Piaggio

این موتور سیکلت یک مدل لوکس اسکوتر بحساب می‌آید. معنی کلمه Vespa در زبان ایتالیایی معادل “زنبور” است و کمپانی موتورسازی Piaggio از سال 1946 تا به امروز انواع مختلف وسپا را در کارخانه پونتدرا ایتالیا تا به امروز تولید می‌کند.

تاریخچه تولید وسپا پی ایکس در ایران و نیرو محرکه

پس از تاسیس شرکت نیرومحرکه در سال ۱۳۶۴ این شرکت در سال ۱۳۶۵ تصمیم به تولید موتورگازی و موتورسیکلت – تحت لیسانس از PIAGGIO ایتالیا کرد و در ادامه این همکاری گروه صنعتی نیرو موتور در سال ۱۳۷۰ اقدام به تولید انبوه موتورگازی براوو کرد.

در نتیجه این همکاری سال ۱۳۷۱ بالاخره نوبت به تولید و مونتاژ وسپا در ایران رسید و مدل وسپا PX۲۰۰ تولید انبوه شد.

مشخصات فنی Vespa PX 125

این مدل دارای یک انجین تک سیلندر دو زمانه با حجم ۱۲۳ سی‌سی است که توانایی تولید 8.8 اسب بخار در 6600 دور در دقیقه و گشتاور 9.6 نیوتن متر در 6000 دور در دقیقه را دارد. وسپا PX 125 چهار دنده است که راننده با کمک یک دسته چرخان در فرمان آنرا تعویض می‌کند.

ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب از دیگر ویژگی‌های آن است. وزن خشک این مدل حدود 96 کیلوگرم و ظرفیت سوخت آن 8 لیتر می‌باشد. حداکثر سرعت آن نیز حدود 90 کیلومتر در ساعت است.

مشخصات فنی Vespa PX 150

PX 150 دارای یک انجین تک سیلندر دو زمانه با حجم ۱۴۹ سی‌سی بود که توانایی تولید 9.5 اسب بخار در ۶۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۹.۶ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را داشت. این مدل نیز همانند مدل 125 سی‌سی دارای چهار دنده بود. ترمز این مدل نیز دیسکی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب بوده و وزن خشک آن به ۹۵ کیلوگرم و ظرفیت باک بنزین آن ۸ لیتر است. سرعت نهایی که این مدل می‌تواند برود حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات فنی Vespa PX 200

مدل PX 200 دارای یک انجین تک سیلندر دو زمانه با حجم ۱۹۸ سی‌سی است که توانایی تولید ۱۲ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۶.۵ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را دارد.

این مدل نیز دارای چهار دنده بوده که طبق سنت وسپا و دیگر مدلها با یک دسته دنده چرخان در فرمان عوض می‌شود. ترمز این مدل نیز دیسکی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب بوده. وزن خشک این مدل حدود ١٠٥ کیلوگرم و ظرفیت سوخت آن نیز 8 لیتر است. حداکثر سرعت این مدل حدود ١٠٥ کیلومتر در ساعت است.

منبع
ویکی‌پدیا
تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من مدل ۲۰۰ را هنوز دارم حیف که تعویض پلاک نمی شود الان به عنوان کلاسیک حفظش کردم

    1. این موتور دیگه توی کشور ما تولید نمیشه و تقریبا برای 20 سال قبل هست و باید از توی سایت های آگهی دنبال مدلهای دسته دوم اون باشید

  2. سلام من مدل80دارم200 سوارم میشم مشکلی هم ندارم قطعات لوازمش حتی از موتور جدیدا راحتر هست پیدا میشه فوقلاده‌ هم ارزونه‌ مسله قوانین غلط هست که ما داریم من دوستی دارم توی ایتال شهر پارما برام جالب بود که به من گفت این موتور تاکید میکنم این موتور با موتور دو زمانه با همین حجم صدا ولی بی دود هم اونجا فراون هست هم سواری میشن و به توریست‌ها اجاره میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!