برترین‌هاپیشنهاد سردبیرنقد و بررسی

بررسی موتور سوزوکی بیکینگ پادشاهی با قلب هایابوسا

اخبار خودرو

یکی از مدل‌هایی که بین علاقه‌مندان به موتورسیکلت در کشورمان محبوبیت بالایی دارد، سوزوکی بی کینگ – Suzuki B King است. ابتدا قرار نبود موتور بیکینگ که با طراحی تهاجمی و خشن ساخته شده بود تولید شود. در ادامه به بررسی این موتورسیکلت در کلاس استریت‌فایتر محبوب و جذاب ژاپنی می‌پردازیم.

سوزوکی می‌خواست این موتورسیکلت «پادشاه موتورسیکلت ها» شود، حرف “B” رمز سوزوکی برای این پادشاهی بود.

برخی B را مخفف کلمه Boost به معنی تقویت، برخی آنرا از Block Beauty یعنی بلوک زیبا بابت استای خارق‌العاده آن و برخی از Brutal (وحشی) یا Beast (جانور) می‌دانند، اما به طرز عجیبی B-King تمام نظرات را به خودش جلب کرد.

بی کینگ در مقایسه با هایابوسا

سوزوکی بی کینگ – از کانسپت تا خط تولید

بی کینگ اولین بار به‌عنوان یک موتورسیکلت کانسپت در سال 2000 به دنیا معرفی شد. این کانسپت به نسخه سوپرشارژ از پیشرانه مدل هایابوسا مجهز شده بود و سوزوکی آن را صرفاً به‌عنوان یک مدل نمایشی در نظر گرفته بود.

این موتورسیکلت در زمان معرفی انتقاداتی را برانگیخت چون ظاهری جلوتر از زمان خود داشت و همچنین سوزوکی در ابتدا برنامه‌ای برای تولید موتور بیکینگ نداشت زیرا عرضه یک موتورسیکلت استریت‌فایتر با همان قدرت هایابوسا را تصمیم درستی نمی‌دانست اما خوشبختانه، بی کینگ در آزمون‌های پایداری فراتر از انتظار عمل کرد و نهایتاً موتورسیکلتی که اصلاً قرار نبود تولید شود راهی بازار شد.

در سال 2008 پس از توقف تولید GSX1400 موتور بیکینگ به میدان آمد نسخه تولیدی آن در سال 2007 معرفی و از 2008 تا سال 2012 تولید شد.

طراحی موتور بیکینگ

Bking ظاهری بسیار جسورانه و خشن دارد که هرچند در ابتدا به مذاق برخی خوش نیامد بود اما بعداً با گذشت زمان توانست دل علاقه‌مندان را به دست آورد.

چراغ جلوی بزرگ با طراحی کلی شبیه کلاه ایمنی، باک بزرگ و عضلانی، رادیاتور عریض و پانل‌های بدنه با طراحی شارپ، باعث شده‌اند این موتورسیکلت در نگاه اول ترسناک به نظر برسد.

یکی از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب سوزوکی بی کینگ سر اگزوزهای آن است که با زیبایی چشمگیری از زیر زین بیرون آمده‌اند.

سوزوکی B-King ظاهر فوق‌العاده گیرایی دارد که قطعاً در خیابان‌ها سرها را به سمت خود برمی‌گرداند.

شما با دیدن آن یک هایابوسای برهنه با قدرت زیاد و ظاهری عجیب می‌بینید.

چراغ جلوی بزرگ با طراحی کلی شبیه کلاه ایمنی

سواری با سوزوکی بی کینگ

اما علیرغم این طراحی خشن، بی کینگ با ارگونومی فوق‌العاده‌ای طراحی شده تا هم لذت کافی را به راکب بدهد و هم باعث خستگی نشود.

شاید به دلیل ارتفاع کم زین آن است که باعث می‌شود راکب شروع، توقف یا با آن به راحتی مانور بدهد البته به شرطی که روی یک سطح صاف در حال رانندگی باشید.

برخلاف هایابوسا که یک سوپر بایک محسوب می‌شود، بی کینگ بیشتر شبیه موتورسیکلت‌های اسپرت تورینگ بوده و به همین دلیل موقعیت راکب روی موتورسیکلت به حالت عمودی نزدیک است.

به همین دلیل، بی کینگ هم برای مسافرت‌های خارج از شهر بسیار مناسب است و هم در رانندگی‌های شهری اصلاً راکب را خسته نمی‌کند.

مشخصات فنی سوزوکی بی کینگ

همان‌طور که گفته شد، بی کینگ در نمونه کانسپت به نسخه سوپرشارژ پیشرانه هایابوسا مجهز بود، اما سوزوکی در تصمیمی ناامیدکننده، در نسخه تولیدی سوپرشارژر را حذف و موتور بیکینگ با همان پیشرانه معمولی نسل دوم هایابوسا به بازار فرستاد.

هرچند این تصمیم به مذاق طرفداران خوش نیامد اما از آنجایی‌که هایابوسا زمانی سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی جهان را در اختیار داشت، بی کینگ با پیشرانه معمولی و بدون سوپرشارژ هایابوسا از لحاظ قدرت و سرعت چیزی کم و کسر نداشت و یکی از قوی‌ترین موتورسیکلت‌های زمانه خودش محسوب می‌شد.

پیشرانه 1340 سی‌سی چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ موتور بی کینگ 181 اسب بخار قدرت (135 کیلووات) در دور 9,500 rpm و 146 نیوتن متر گشتاور در دور 7,200 تولید می‌کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این هیولا فقط 2.7 ثانیه است.

هرچند این همان پیشرانه‌ای است که در نسل دون هایابوسا سال 2008 استفاده می‌شد اما در بی کینگ سیستم اگزوز و ورود هوای متفاوتی دارد.

این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته و زنجیر به چرخ عقب منتقل و امکان رسیدن به سرعت 254 کیلومتر بر ساعت را برای موتورسیکلت فراهم می‌کند.

ابعاد بی کینگ 2,220 میلی‌متر طول، 800 میلی‌متر عرض و 1,085 میلی‌متر ارتفاع بوده و فاصله بین دو محور آن 1,525 میلی‌متر است. فاصله زین این موتورسیکلت از زمین هم 805 میلی‌متر است.

وزن خشک سوزوکی بی کینگ 235 کیلوگرم اعلام شده که با مایعات (روغن، بنزین و آب رادیات) به 262 کیلوگرم می‌رسد.

حجم باک بنزین ۱۶.۵ لیتر بوده که این یعنی شما می‌توانید با یک باک پر از بنزین آن حدود ۲۶۶ کیلومتر را بدون توقف برانید. البته این مقدار بستگی به شرایط رانندگی، نوع سوخت و وضعیت موتور ممکن است برای شما متفاوت باشد.

رانندگی با سوزوکی بی کینگ

همان‌طور که اشاره شد، هرچند بی کینگ و هایابوسا پیشرانه یکسانی دارند اما سوزوکی سیستم اگزوز و ورود هوای این موتور را در بی کینگ اصلاح کرده تا عملکرد آرام‌تری داشته باشد اما صدای پیشرانه تفاوت چندانی با هایابوسا ندارد.

بی کینگ موتورسیکلت چابکی است و قدرت موردنیاز را در هر دور موتور و هر دنده‌ای از شش دنده ارائه می‌کند.

به لطف ارتفاع 805 میلی‌متری زین از زمین و همین‌طور جاپایی‌ها و فرمان بلند نیز راکب سطح بالایی از راحتی و مهندسی را احساس خواهد کرد.

در بی کینگ از فریم آلومینیومی فورج‌کاری شده کاملاً جدیدی استفاده شده که استحکام و تعادل موتورسیکلت را بهبود می‌بخشد.

وزن خشک 235 کیلوگرمی این موتورسیکلت هرچند باعث احساس بزرگی و سنگینی در پیچ‌ها می‌شود اما درعین‌حال پایداری بالایی را به همراه داشته و مانور دادن را آسان می‌کند.

قدرت فوق‌العاده B-King باعث می‌شود برای استفاده‌های شهری خیلی مناسب نباشد اما وقتی راکب راهی بزرگراه شود حیوان وحشی زیر پوست این هیولا آزاد خواهد شد.

بااین‌حال موتور بیکینگ خیلی مناسب مسابقات درگ نبوده و در عوض یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام حرکات نمایشی مثل تک‌چرخ زدن خواهد بود.

امکانات موتور بیکینگ

یکی از هوشمندانه‌ترین ویژگی‌های بی کینگ انتخاب‌گر حالات رانندگی است.

این سیستم با تغییر در تحویل سوخت و زمان‌بندی جرقه‌زنی پیشرانه، دو حالت A و B را برای راکب فراهم می‌کند.

  • حالت A که حالت پیش‌فرض است، مناسب رانندگان تازه‌کار نخواهد بود و باید راکبین حرفه‌ای که توانایی کنترل قدرت کامل بی کینگ را دارند سراغ آن بروند.
  • حالت B اما قدرت پیشرانه را روی 114 اسب بخار محدود می‌کند که سواری کمتر ترسناکی را برای رانندگان تازه‌کار فراهم می‌کند تا بتوانند از این موتورسیکلت وحشی لذت ببرند. این حالت همچنین برای شرایط بارانی هم بسیار مفید خواهد بود.

به‌طورکلی، بی کینگ موتورسیکلتی فوق‌العاده هیجان‌انگیز است که هر موتورسواری باید رانندگی با آن را تجربه کند. شاید تنها مشکل این موتورسیکلت را بتوان اندازه بزرگ و وزن سنگین آن دانست که می‌تواند رانندگی با آن را برای افراد تازه‌کار و همین‌طور افراد کوتاه‌قد دشوار کند.

مشخصات فنی موتور بیکینگ

نام موتورسوزوکی بی کینگ
پیشرانه1.3 لیتری چهار سیلندر
تعداد سوپاپ16
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
سیستم سوختانژکتوری
قدرت181 اسب بخار
گشتاور146 نیوتن متر
گیربکس6 سرعته
ظرفیت باک16.5 لیتر
وزن خشک235 کیلوگرم
فاصله محوری1,525 میلی‌متر
طول2,220 میلی‌متر
عرض800 میلی‌متر
ارتفاع1,085 میلی‌متر
حداکثر سرعت254 کیلومتر/ساعت
جدول مشخصات فنی موتور B-King
مهمترین مشخصات فنی موتور بیکینگ چیست؟

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ متعلق به هایابوسا استفاده می‌کند که 181 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد.

شتاب صفر تا صد این موتور چقدر است؟

شتاب صفر تا صد کیلومتر این هیولا فقط 2.7 ثانیه است.

سوزوکی بی کینگ چه زمانی تولید شد؟

این موتورسیکلت ابتدا به‌صورت کانسپت در سال 2001 معرفی شد و نسخه تولیدی آن از سال 2008 تا 2012 به تولید رسید

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!