پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

طرح ایروکس کویر S7 150؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

اخبار خودرو

قبل از بررسی این موتور باید ببینیم که چرا طرح ایروکس کویر S7 150 روی خط مونتاژ رفت؟ زمانیکه تب و تاب بازار ایران با خرید و فروش موتور سیکلت هوندا کلیک یا همان واریو بالا گرفت شرکت کویر موتور تصمیم به ورود نسخه کپی چینی و افتضاحی از آن با نام طرح کلیک کویر و کد S2 گرفت؛ حرف S آن از اسکوتر (Scooter) و 2 نماد دومین نسل اسکوتر مونتاژ شده در کویر موتور است که بعد از طرح ویو کویر یا رادیسون S1 داشت در کویر مونتاژ می‌شد.

در همین راستای تاریخی اغلب سازندگان یا بهتر بگوییم مونتاژ کنندگان این وسایل نقلیه کاربردی در ایران با بالارفتن قیمت ارز از حدود 20 هزار تومان و قرارگرفتن در کانال 50 هزار تومان و کم شدن توان خرید جامعه بابت خودرو و هدایت این سیل نقدینگی‌های خورد به بازار موتورسیکلت از این رو به آن رو شدند.

عدم پیشبینی و نبود زیرساخت‌های مناسب در مونتاژکنندگان موتور با این حجم بزرگ باعث شد آنها نیز همانند خودروسازان تعهدات خود را دیرتر از موعد مقرر به مشتری تحویل دهند و یا با کمبود قطعات یدکی برای موتورسیکلت‌های فروخته شده در بازار مواجه شوند. که عدم رضایت مصرف‌کنندگان را در کامنت‌های کاربران سایت بخوبی می‌توان احساس کرد.

چرا طرح ایروکس کویر S7 150 روی خط مونتاژ رفت

مونتاژکنندگان موتورسیکلت که تا قبل از این جهش قیمت ارز (پشه می‌پراندند) و با کمک طرح‌های مختلف و آپشن اقساطی محصولات خود را در بهترین شرایط با دریافت نصف قیمت و مابقی را اقساط می‌کردند یا با انواع طرح‌های تشویقی دیگر مشتری را راغب به خرید می‌کردند؛ حالا یکشبه باید تمام قیمت محصول خود را فقط بابت پیش‌پرداخت و مقدار بهای افزایش یافته آن‌را در اقساط از مشتری می‌گرفتند را به این فکر فرو برد تا طرح یا کپی چینی ضعیفتر و بی‌کیفیت‌تر مدل‌های معروف موتورسیکلت دنیا را که همینک از سبد و قدرت خرید جامعه خارج شده بود را به بازار کشور تزریق کنند.

طرح اسکوتر محبوب هوندا کلیک (گلکسی clk 150 در نیرو موتور، کویر S2، نسخه فیس‌لیفت کویر S2 ADV، آوا 150 ایران‌دوچرخ…)، هوندا ADV (کویر AGVطرح یاهاما ایروکس (NVX)و … از چشم این سودجویی مونتاژ کنندگان ایرانی پنهان نماند و از آنجا که تولید کنندگان چینی در هر روستا و آبادی از کشور پهناور چین کپی روز آنها را می‌ساختند تهیه قطعات اولیه برایشان مشکلی نبود تا همینک با اسم‌های مختلف آنها را وارد بازار کشور کنند.

در این بحبوحه صنعت موتورسیکلت کشور همانند صنعت خودرو که بخاطر تحریم‌ها و عدم رقابت برندهای مطرح دنیا توسط چینی‌ها بلعیده شود با این فرق که خودروسازان این‌روزها در حال وارد کردن خودروهای باکیفیت و تکنولوژی روز چین که در حال رقابت با غول‌های خودروسازی دنیا هستند را وارد می‌کنند ولی موتورسازان بی‌کیفیت‌ترین محصولات آنها را با اسم و برند خودشان در کشور نظیر همین طرح کلیک و ایروکس مونتاژ می‌کنند.

کویر موتور کمی دیرتر از رقبا طرح ایروکس را با نام کویر S7 150 به بازار آورد؛ شاید دلیل این تصمیم نسخه فیس‌لیفت طرح کلبکشان یعنی کویر S2 ADV بود ولی به هر حال برای اینکه از دیگر رقبا عقب نیفتد بالاخره تصمیم به فروش طرح ایروکس کویر اس 7 گرفتند. در ادامه با ما در پلاس موتو وب سایت تحلیلی و خبری موتور همراه باشید تا با مزایا و معایب این اسکوتر چینی مونتاژ شده کویرموتور در ایران بیشتر آشنا شوید.

طرح ایروکس کویر S7 150؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

طراحی و ظاهر طرح ایروکس کویر S7 150

S7 150 کویر از نظر ظاهری تفاوتی با نمونه اصلی یاماها ایروکس ندارد و می‌بینیم که کویر موتور این اسکوتر براساس نسخه‌ی فیس لیفت به بازار ارائه کرده است. این موتورسیکلت همانند دیگر موتورسیکلت‌های استاندارد و شهری دارای دو جک که یکی در بغل و دیگری در وسط موتور سیکلت قرار دارد است.

از نظر ویژگی‌های ظاهری در بحث رنگ، مدلهای طرح ایروکس کویر موتور در بحت تنوع رنگی نمیتوانند با بازار رقابت کند و در تنوع رنگی کمتری بفروش می‌رسد.

البته در زمان نگارش این مقاله تصویر رسمی از این موتور در اینترنت موجود نبوده؛ احتمالا بدلیل عدم عرضه گسترده در بازار موجود نبوده و از آنجایی که سازندگان موتورسیکلت برعکس خودروسازان هنوز با اصحاب رسانه ارتباط خوبی ندارند و از نبود واحدی بنام روابط عمومی (PR) در سازمان خود رنج می‌برند و در نتیجه ما دسترسی به این موتور برای عکاسی و بررسی دقیقتر نداشتیم.

مشخصات فنی طرح ایروکس کویرموتور

مشخصات اسکوتر طرح ایروکس کویر S7 150 در وبسایت این شرکت به شرح زیر اعلام شده است. برای مقایسه با نسخه فیس لیفت طرح کلیک S2 ADV 150 آنرا مقایسه کرده و همانطور که میبینید طرح کلیک S2 ADV 150 جز گنجایش مخزن سوخت در بقیه موارد از نظر فنی طرح ایروکس کویر عملکرد بهتری داشته و حتی حدود 18 میلیون تومان ارزانتر از نسخه طرح ایروکس کویر S7 150 است.

لازم بذکر است یاماها ایروکس اصلی با حدود همین وزن 15 اسب بخار قدرت و این نسخه طرح از کویر 6 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به آن دارد که همین مقوله کمی جای تامل برای خرید آن دارد.

طرح ایروکس کویر S7 150طرح کلیک S2 ADV 150 فیس لیفت
وزن۱۱۳.۴ کیلوگرم۱۰۱.۶ کیلوگرم
ابعاد۱۹۹۳ × ۷۵۵ × ۱۱۴۰ میلی‌متر۱۹۴۵*۶۸۰*۱۰۶۰ میلیمتر
برندکویر موتورکویر موتور
نوع انجینتک سیلندر، چهار زمانه، OHC، هواخنکتک سیلندر، 4 زمانه، 2 سوپاپ، SOHC
حجم سیلندر۱۴۹ سی سی۱۵۰ سی سی
حداکثر توان۶.۷ کیلووات (۸.۹ اسب بخار) در ۷۴۸۹ دور در دقیقه۶.۸۰ کیلووات (۹.۱۱ اسب بخار), در ۷۵۰۷ دور در دقیقه
کلاچخشک اتوماتیک گریز از مرکزخشک اتوماتیک گریز از مرکز
انتقال قدرتCVTCVT
سیستم استارتهندلی / استارتیهندلی / استارتی
سطح آلایندگیEURO 4EURO 4
ترمز جلو و عقبدیسکیدیسکی ۲۰۰ میلیمتر
ویژگی ترمز‌هاترمز ترکیبی (CBS)ترمز ترکیبی (CBS)
تایر جلو۱۰۰/۸۰-۱۴۸۰/۹۰ – ۱۴”
تایر عقب۱۲۰/۷۰-۱۴۹۰/۹۰ – ۱۴”
تعلیق جلودو شاخ تلسکوپیجفت بازو دارای فنر مارپیچی و کمک فنر دو منظوره هیدرولیک
تعلیق عقبکمک فنر مارپیچکمک فنر دو منظوره- با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت
فاصله محورهای دو چرخ۱۳۵۵ میلیمتر۱۲۸۰ میلیمتر
گنجایش مخزن سوخت۸ لیتر۴ لیتر
قیمت در زمان نگارش این مقاله (آبان 1402)113,295,000 تومان95,062,500 تومان

جمع بندی

تاخیر در عرضه نسخه طرح ایروکس توسط کویرموتور نسبت به شرکتهای رقیب در حدود یکسال بعد، قیمت بالا، مشخصات فنی ضعیفتر که در راس آن قدرت موتور کمتر نسبت به طرح کلیک، ابعاد و وزن بیشتر نسبت به رقیب همه دلایلی هستند که ممکن است این موتورسیکلت مورد پسند خریداران زیاد قرار نگیرد.

در کنار معایب ذکر شده پستیبانی و گارانتی ضعیف این شرکت را که از کامنتهای بیشمار خریدارن در پایین مقالات بررسی نسخه های مختلف کویر کاربران ثبت کرده اند را نیز قبل از خرید از این شرکت باید درنظر داشته باشید. البته در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید و امیدواریم تصمیم درستی را اخذ کنید.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!