مشاوره خریدنقد و بررسی

طرح کلیک کویر S2 – تجربه خرید و سواری از صفر تا 100

اخبار خودرو

طرح کلیک کویر S2 (های کلیک) نسخه کِی لِس، محصول باز طراحی شده از اسکوتر پرطرفدار و جوان پسند هوندا کلیک توسط شرکت کویر موتور در ایران است. این محصول از لحاظ ظاهری بسیار دقیق طراحی شده به طوری که در هنگام حرکت در خیابان بیشتر بیننده‌ها، آن را با نمونه اصلی اشتباه می‌گیرند.

مدت زمان مطالعه دقیق این مقاله: 10 دقیقه

کویر اس 2 adv - kavir s2 150cc adv
طرح کلیک – کویر s2 نسخه adv یا فیس لیفت

مقایسه طرح کلیک با طرح ایروکس، کدام یک اسکوتر بهتری است؟

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن موتورسیکلت‌های وارداتی، یکی از گزینه‌های مهیج برای سواری در ابر شهرهای ترافیکی، موتورسیکلت‌های بدون دنده یا اسکوترهای طرح اصلی است که توسط کشور چین تولید و بعضا برخی از نسخه‌های معروف آنها در ایران توسط نامهای مختلف مونتاژ و وارد بازار شده اند.

البته که برای برخی افراد، سوار شدن یک محصول اصلی، قابل مقایسه با سواری مدل‌های کپی شده نخواهد بود اما در جایی که قرار باشد، طرح ظاهری و قیمت تمام شده تعیین کننده باشد، هر طرح کلیکی می‌تواند برنده رقابت شود.

نسخه تست شده در این مقاله “موتورسیکلت کویر S2 150cc کی لس” مدل 1400 با 6500 کیلومتر کارکرد است.

نمایندگی برج آناهید کویرموتور طرح کلیک کویر s2 اس 2
تصویر نمایندگی کویرموتور- شعبه برج آناهید

تجربه خرید از نمایندگی کویر موتور

در هنگام خرید این موتور از نمایندگی‌های شرکت کویر نماینده فروش در دو حالت خرید این موتور را به شما پیشنهاد می‌کند.

  1. خرید نقدی
  2. خرید اقساطی

من با وجود پرداخت نقدی و پرکردن فرم‌های مربوطه و انتخاب با سه رنگ انتخابی (خاکستری-مارون، مشکی-قرمز و سفید-قرمز) با زمان تقریبی 3 ماه موتور به رنگ دلخواه را تحویل داده و قبل از تحویل پس از هر مرتبه تماس با نمایندگی آنها اعلام می‌کردند که در خط تولید رنگ‌های انتخابی موجود نیست.

طرح کلیک کویر S2 - تجربه خرید و سواری از صفر تا 100 - های کلیک - kavir s2 - کویر S2 - طرح هوندا کلیک
رنگ بندی کویر اس 2 معمولی

رنگ‌های موجود در نمایشگاه که تحویل فوری داشتند تمام زرد و آبی مازراتی بود.

پس از سه ماه انتظار و پیرو تماس که موتورسیکلت مربوطه آماده تحویل است، ضمن مراجعه به نمایندگی، مشاهده شد که رنگ خاکستری متالیک-مارون و خاکستری مات-مارون برای تحویل موجود است و بنا به پیشنهاد کارشناس نمایندگی رنگ متالیک به دلیل موجود بودن فلاپ‌ها در بازار انتخاب شد.

در جعبه موتورسیکلت یک آچار، پیچگوشتی و … قرار داشت.

با موتور دو سوئیچ کی لس تحویل شده که در صورت تمام شدن باتری ریموت کی لس می‌توانیم آنرا با کلید تعبیه شده در ریموت روشن کرد.

متاسفانه هیچ دفترچه راهنمایی همانند خودروسازان همراه موتور بابت نحوه سرویس و نگهداری، راهنمای استفاده و … تحویل نشد.

در نگاه اول یکی از وجوه تمایز کویر اس 2 در قیاس با همه رقبای مشابه بازار، رینگ‌های طلایی آن است.

استراتژی کویر موتور برای رقابت با موتور هوندا کلیک

ابتدا شرکت کویر موتور برای رقابت در سطح بازار طرح کلیک کویر S2 را با قیمت مناسب در دو تیپ با کلید و بدون کلید (کی لس) معرفی کرد که امروزه شاهد مدل S2 ADV با تغییرات اندک ظاهری و تقویت سیستم ترمز آن نیز هستیم.

مدلهای مختلف کویر S2

مزایا و معایب سوئیچ های کلیک کی لس

  • فقط یکی از ریموتها کی لس است.
  • با دور شدن کی لس از موتور همچنان روشن می‌ماند.
  • کی لس موتور مربوطه (شناسایی نزدیک شدن ریموت به موتور) بعد از 1500 کیلومتر خراب شده و حتما باید با دکمه موتور فعال کرد.
  • داشتن دزدگیر با صدا و بی صدا
کلید کی لس کویر اس 2 kavir s2 key
کلید کی لس موتور کویر

بررسی انجین S2، سیستم انتقال قدرت و سیستم ترمز های کلیک

در بررسی طرح هوندا کلیک کویر موتور باید اشاره کرد که قلب تپنده آن را موتوری هوا خنک، چهارزمانه و ۱۵۰ سی‌سی تشکیل داده که از نظر قدرت و گشتاور نسبت به کلیک اصلا شباهتی ندارد.

در حالی که هوندا کلیک با یک پیشرانه 150 سی‌سی در حدود 13 اسب بخار قدرت دارد، کویر S2 از این حجم فقط 9.11 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که اختلاف 4 اسب بخاری در یک موتور صد کیلویی بسیار چشمگیر است.

پیشرانه کویر S2 به حجم 150 سی‌سی، یک پیشرانه چهارزمانه با دو سوپاپ و به صورت هوا خنک بوده که به لطف داشتن سیستم تزریق سوخت انژکتوری، استاندارد یورو 4 را پاس کرده است.

از نکات مثبت این پیشرانه این هست که هم با استارتر برقی و هم با هندل روشن می‌شود.

یکی از موارد و نکات کاربردی این موتور این مورد هست که با زدن جک، پیشرانه خاموش می‌شود و برای توقف در مسیرهای سرازیری و سربالایی، وجود ترمز پارک دستی، کمک بزرگی به راننده خواهد کرد.

از نظر ایمنی نیز این وسیله به ترمز دیسکی جلو تجهیز شده و سیستم تعویض دنده آن اتوماتیک است (CVT با سیستم انتقال قدرت تسمه‌ای) ضمنا انتقال نیروی نهایی آن از طریق تسمه با کلاچ گریز از مرکز خودکار صورت می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های ترمز کویر S2 وجود سیستم ترمز ترکیبی CBS در آن است. این سیستم باعث می‌شود تا با گرفتن ترمز عقب، ترمز جلو نیز وارد مدار می‌شود. به این ترتیب موتورسیکلت یک توقف نسبتاً سریع و ایمن خواهد داشت.

بزرگترین ایراد مطرح شده به ترمز عقب کاسه‌ای بودن آن بوده است و بعد از مدت کوتاهی باید آن را ریگلاژ کرد تا عملکرد خود را حفظ نماید. بصورت ماهانه 🙁

در کل از مزایای آن سیستم تعلیق نسبتا خوب، اتومات بودن، سواری نرم، مصرف سوخت قابل قبول و شتاب نرمال آن است.

   اگر به موتورسیکلت‌های هوندا علاقه دارید پیشنهاد میکنم مقالات بخش موتور هوندا را مطالعه کنید.   

طرح کلیک کویر S2 - تجربه خرید و سواری از صفر تا 100 - های کلیک - kavir s2 - کویر S2 - طرح هوندا کلیک

باک سوخت و صندوق زیر صندلی طرح کلیک کویر

یکی از معایب کویر S2 در حجم کم باک سوخت آن است.

تولیدکنندگان چینی احتمالا برای کاهش قیمت از یک باک سوخت با ظرفیت کمتر استفاده کرده‌اند.

موتورسیکلت کلیک اصلی در حدود 5.5 لیتر ظرفیت سوخت دارد که این مقدار برای کویر S2 در حدود 4 لیتر است و برای یک اسکوتر 150 سی‌سی شهری که قرار است در خیابان‌های شهر و در ترافیک تردد کند، عدد کمی است.

متاسفانه اگر شما مثل من روزانه فاصله‌ی تقریبی 20 کیلومتری را در مسیر رفت و برگشت به منزل طی کنید هر 4 روز یکبار باید به پمپ بنزین مراجعه و باک خود را پر کنید.

در اغلب اسکوترهای موجود بازار شما می‌توانید در فضای صندوق تعبیه شده در زیر صندلی یک کلاه ایمنی قرار داده و با وجود کاهش ظرفیت باک سوخت در مدلهای طرح هوندا کلیک شما در این فضا نمی‌توانید یک کلا ایمنی با ابعاد کوچک قرار بدهید.

نکته بعدی اگر شما هنگام ترک موتور فراموش کنید حالت کلید را از روی بازکردن درب صندوق تغییر دهید هر فردی می‌تواند با فشردن دکمه مربوطه به این فضا دسترسی پیدا کند.

سیستم تعلیق موتورسیکلت کویر S2

سیستم تعلیق جلو به صورت یک دوشاخه با کمک فنر روغنی است و در عقب فقط یک کمک فنر در یک طرف موتور دیده می‌شود که البته قابل تنظیم در چهار حالت نیز هست.

در مجموع می‌توان گفت تعلیق و فنربندی های کلیک خوب است.

نه آنقدر نرم است که راکب را در یک حالت گهواره‌ای قرار دهد و نه آنقدر سفت که در عبور از دست اندازهای خیابان‌ها، راننده خسته شود.

اما به خاطر شکل خاص و کلاس طراحی این نوع موتورها، ارتفاع پایین‌ترین نقطه موتور تا زمین که در حدود 132 میلیمتر است، برای خیابان‌های کشورمان می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد، چرا که در عبور از برخی معابر طبق فرهنگ رانندگی در ایران امکان گیر کردن کف موتور و حتی شکستن فلاپ زیر در اثر برخورد به زمین بسیار بالاست.

طرح کلیک کویر S2 - تجربه خرید و سواری از صفر تا 100 - های کلیک - kavir s2 - کویر S2 - طرح هوندا کلیک

گارانتی و خدمات پس از فروش

شما انتخاب یکسری نمایندگی مجاز در شهر برای مراجعه به سرویس اولیه موتور خودتان در اختیار دارید.

نگارنده موتور خود را بعد از گذشت 500 کیلومتر و سه ماه مراجعه کردم و نماینده شرکت بابت آچارکشی و تعویض روغن هزینه را کامل دریافت کرد و متاسفانه بعد از 1 ماه و کیلومتر 700 با سر و صدای ایجاد شده از چرخ عقب متوجه شدم پیچ چرخ عقب موتور افتاده و با مراجعه به نمایندگی مربوطه زیر بار این موضوع نرفته که آچارکشی بدرستی انجام نداده است و متعاقبا هزینه‌های پیچ و یک قطعه دیگر اخذ کردند.

لاستیک

خرابی و باد کردن لاستیک ایران یاسا تفتان موتور طرح کلیک Iran Yasa Tire taftan
وضعیت باد کردن (جوش زده) لاستیک عقب موتور کویر اس 2 بعد از یک سال و نیم کارکرد

جمع بندی و انتخاب طرح کلیک کویر S2

با جستجو در اینترنت متوجه خواهید شد که یک مقاله و متن را همه خدمات پس از فروش کویر را وجه تمایز برای انتخاب این موتور معرفی می‌کنند و با توجه به تجربه شخصی اینجانب هیج خدمات خاصی بابت این موضوع ندیده‌ام.

در حال حاضر، بازار کشورمان از موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر اشباع شده و مدل‌های طرح کلیک یا همان های کلیک وارداتی و مونتاژ به واسطه فراوانی و عرضه توسط چندین موتورساز، وضعیت تامین قطعات یا تعمیر و نگهداری آنرا برای خریداران و مصرفکنندگان مناسبی تبدیل کرده است.

بدیهی است موتورسازان داخلی راه درازی برای پشتیبانی و خدمات پس از فروش در کنار احترام به مشتری در پیش دارند.

در زمان نگارش این مقاله شما می‌توانید هر طرح هوندا کلیک یا همان های کلیک خودمان را بصورت نقدی کمتر 50 میلیون تومان بجای طرح کلیک کویر S2 برای مدل کی لس تقریبا 66 میلیون تومان برای مدل AD به صورت نقدی یا شرایطی خریداری کنید (با افزایش قیمت در حالت شرایطی) که انتخاب کویرموتور s2 با توجه به تجربه شخصی کمی معقول نیست.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!