اخباراخبار موتورسیکلتپیشنهاد سردبیر

نظارت بر واردات موتورسیکلت بنام ایتالیا و ژاپن ولی به کام چین و هند کجاست؟

بیماری صنعت خودرو در حال سرایت به صنعت موتورسیکلت کشور

اخبار خودرو

با نزدیک شدن به روزهای آخر سال 1402 به جرات می‌توان این سال را بهترین سال مونتاژکاران موتور سیکلت و وارد کنندگان آن از نظر نقدینگی و فروش دانست که اگر مدیران این شرکت‌ها بتوانند با نگاهی به آینده این صنعت در کشور، با برنامه ریزی گام‌های مهمی برای خودکفایی آن بردارند.

رابطه مستقیم واردات با ارز و تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور و مردم باعث شد برندهای مطرح و سازنده موتورسیکلت در دنیا مثل خودروسازان ایران را ترک و قراردادهایشان را کنسل کنند و این کالای ارزان تبدیل به یک کالای لوکس و گران شود.

چینی‌های پیشتاز

چینی‌هایی که این بازار خالی از رقبای درجه یک را بهترین فرصت در بهترین شکل برای آزمایش و خطای محصولاتشان می‌دیدند به سرعت با شرکت‌های این صنعت وارد مذاکره شدند. امروزه به جرات می‌توانیم بگوییم 90 درصد واردات این وسیله نقلیه از کشور چین بوده به صورتی که پر کردن فاصله ایجاد شده و چند برابری توسط دیگر کشورها دیگر قابل جبران توسط آنها نخواهد بود.

سازندگان یا بهتر بگوییم مونتاژ کاران ایرانی هم هر روز وابستگی بیشتری به آنها پیدا می‌کنند بطوری که در بهترین حالت این چینی‌های زرنگ حتی اجازه فکر کردن و خودکفایی را با پایین آوردن قیمت تمام شده محصولاتشان از چین تا نمایندگی فروش مونتاژ کاران در ایران به مدیران ایرانی نمی‌دهند. در مقابل با خروج ارزی که باید در راه ساخت و اعتلای صنعت کشور هزینه شود صرف وسایل نقلیه‌ی بی کیفیتی می‌شود که نهایتا بعد از 3 سال دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

نوک این پیکان این اتهام هم به سمت بازاریابان و کارشناسان فروش این محصولات بوده که آنها را با اسم ایتالیایی به مردم می‌فروشند ولی در اصل همه چینی است. برند بنلی که تحت مالکیت Qianjiang چین است بهترین مثال خواهد بود که محصولاتش را هم کویر موتور و هم نیکران موتور در کشور می‌فروشند.

مقاله مرتبط: داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی

برند Qianjiang که خودش زیر مجموعه کمپانی جیلی است در حال حاضر محصولاتش را با 4 برند زیر عرضه می‌کند:

  • QJMotor
  • Benelli
  • KSR Moto
  • Keeway

وسپای ایتالیایی یا وسپای هندی / هوندای ژاپنی یا هوندای هندی!؟

از آنجایی که اروپایی‌ها همواره تجارت خود را با دنیا در اولویت بیشتری با کشورمان قرار داده‌اند پس از بیشتر شدن تحریم‌ها همانند خودروسازان از کشور خارج و این بازار را به رقبای دیگر واگذار کردند.

با توجه به اسناد و مدارکی که به دستمان در پایگاه خبری و تحلیلی پلاس موتو رسیده همه برندهای معتبری نظیر وسپا و هوندا که در کشور به اسم ایتالیایی و ژاپنی با قیمت‌های سرسام آوری بفروش می‌رسند از تولیدات این برندها برای عرضه اختصاصی در بازار کشور هند بوده و این مدلها را در دیگر نقاط دنیا نمی‌بینید.

پر واضح است که با توجه به شرایط کنونی، هیچ نظارت مشخصی بر روی بازار موتورسیکلت و البته مونتاژ کاران این صنعت از روی وزارت صمت وجود نداشته و یا اگر هست، معلوم نیست این نظارت به چه حدی است که هیچ کس، متوجه هیچ تغییری در روند غلط و واردات نادرست موتورسیکلت در ایران نمی‌شود.

اگر تنها 1 درصد از نظارتی که بر روی بازار خودرو وجود دارد بر روی حوزه موتورسیکلت نیز وجود داشته باشد، می‌توان امید داشت که پس از چندین سال، حداقل موتورسیکلت‌های بی نام و نشانی که در کارخانه های داخلی مونتاژ می‌شوند از برندهای معتبر بازار بوده و امنیت و سلامت موتورسواران و خریداران کشورمان نیز تامین شود.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!