برترین‌هاپیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر 1 میلیاردی کویرموتور

اخبار خودرو

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-25R، که در سال ۲۰۲۰ مجددا معرفی شد، معرفی دوباره آن بازگشتی به مدل محبوب نینجا ZX-25R در دهه ۹۰ میلادی تولید می‌شد بود. این موتورسیکلت دارای یک انجین چهار سیلندر خطی با حجم ۲۴۹ سی‌سی، دارای قدرت و شتاب بالایی است. در مجموع، Kawasaki Ninja ZX-25R یک موتورسیکلت در سبک مسابقه‌ای قدرتمند و جذاب در رده انجین زیر250 است که برای رانندگی در جاده‌های شهری و بزرگراهی طراحی شده است. این موتورسیکلت از نظر امکانات و تجهیزات ایمنی نیز در سطح بالایی قرار دارد و قصد داریم در پلاس موتو آن‌را بررسی کنیم، پس با ما در ادامه همراه باشید…

طراحی کاوازاکی نینجا ZX-25R

وقتی مدیران کمپانی کاوازاکی قصد فروش دوباره این مدل را گرفتند در اصل به فکر بازگشت یک افسانه جهانی موفق بودند. بنابراین وسواس خاصی در طراحی ظاهری این مدل انجام تا یک موتورسیکلت قدرتمندتر، شیک‌تر و مدرن‌تر روانه بازار کنند.

طراحی مدل امروزی ZX-25R ترکیبی از خاطرات افرادی که مدل قدیمی را دیده اند و یک بازنگری آپدیت جدید برای است. ظاهر کلی آن در نگاه اول، براق و مدرن بوده، اما همچنین سرنخ‌هایی از نینجا ZX-25R دهه ۹۰ در آن می‌بینید. جلوی آن، توسط چراغ جلوی LED جذابی به هنرمندی خاصی جانمایی شده که حالتی عضلانی و تهاجمی به آن داده است.

چراغ جلو مدل امروزی، شبیه به چراغ جلوی نینجا ZX-25R مدل دهه ۹۰ است، اما کمی باریک‌تر و مدرن‌تر شده است. بدنه ZX-25R نیز از پلاستیک فشرده ساخته شده و دارای خطوطی است که آنرا عضلانی و تهاجمی کرده است. این بدنه، شبیه به بدنه موتورسیکلت‌های سوپر بایک بوده و به ZX-25R ظاهری قدرتمند و اسپرت بخشیده است.

طراحی بخش عقب این موتور، ساده‌تر از بخش جلوی آن است، اما هنوز هم دارای طراحی جذابی است. چراغ عقب نیز LED بوده و در زیر یک قاب مشکی قرار دارد. همچنین، یک چراغ ترمز نیز در بالای زین وجود دارد.

بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر کویرموتور - kawasaki ninja zx-25r
انجین 4 سیلند 16 سوپاپ نینجا ZX-25R

بررسی مشخصات فنی نینجا ZX-25R

کاوازاکی ZX-25R توسط یک انجین با سطح آلایندگی EURO 4 و ۲۴۹ سی‌سی، چهارسیلندر خطی، چهارزمانه، DOHC، شانزده سوپاپ، مایع خنک انژکتوری نیرو می‌گیرد. این موتور، ۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۲.۹ نیوتن متر را در دور ۱۴,۵۰۰ تولید می‌کند که بیش از حد برای حرکت سریع ZX-25R کافی است. دریچه گاز برقی با کنترل هوشمند و همچنین مصرف سوخت این موتور ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که از دیگر مزایای آن است.

سیستم انتقال قدرت ZX-25R، از نوع ۶ سرعته دستی با یک کلاچ کمکی لغزشی است. این سیستم انتقال قدرت، تعویض دنده‌های روان و سریعی را ارائه و مانع قفل شدن چرخ هنگاه دنده معکوس می‌شود. در سیستم انتقال قدرت از آپشن کوییک شیفتر (تعویض سریع) در این موتور استفاده شده است تا بهترین عملکرد را در تعویض دنده و به خصوص، در زمان دادن دنده معکوس داشته باشد.

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور ۲۵۰ سی سی دنیاست که سیستم کنترل کشش را دارد.

دارای سیستم کنترل کشش اختصاصی کاواساکی (KTRC)
بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر کویرموتور - kawasaki ninja zx-25r

سیستم تعلیق جلو دارای کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی وارونه (SFF-BP) با قطر 37 میلیمتر بوده و عملکردی نرم و کنترل‌پذیر را ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق عقب ZX-25R، از نوع تک شوک گازی-فنر دومرحله‌ای با قابلیت تنظیم فشردگی- حالت اتصال افقی است. این سیستم تعلیق، عملکردی مناسب برای سواری‌های اسپرت را ارائه می‌دهد.

سیستم ترمز ZX-25R، از نوع دیسکی است. ترمزهای جلوی این موتورسیکلت، تک دیسک، ۳۱۰ میلیمتر نیمه شناور همراه با پمپ ۴ پیستون و ترمز عقب آن، تک دیسک، ۲۲۰ میلیمتر همراه با پمپ تک پیستون است. این سیستم ترمز، عملکردی قدرتمند و قابل اعتماد را ارائه می‌دهد.

وزن ZX-25R، ۱۷۲ کیلوگرم است. این وزن، برای یک موتورسیکلت اسپرت ۲۵۰ سی‌سی، کاملا مناسب می‌باشد. بدنه اصلی نینجا ZX-25R، از پلاستیک فشرده ساخته شده و حجم باک بنزین این موتورسیکلت، 15 لیتر است.

بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر کویرموتور - kawasaki ninja zx-25r

دیگر فناوری‌ها ZX-25R

در ادامه به برخی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های که در موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-25R استفاده شده است، اشاره می‌کنیم:

  • سیستم کنترل کشش (TCS): این سیستم، از لغزش چرخ‌ها در هنگام شتاب‌گیری یا دور زدن جلوگیری آن می‌کند.
  • سیستم کنترل شروع حرکت (KLCM): این سیستم، از سر خوردن چرخ‌ها در هنگام شروع حرکت از روی سطح صاف جلوگیری می‌کند.
  • سیستم کنترل لغزش (SLS): این سیستم، از لغزش چرخ عقب در هنگام ترمزگیری جلوگیری می‌کند.
  • سیستم تعلیق کمک‌های الکترونیکی (ESS): این سیستم، ارتفاع و سفتی تعلیق را با توجه به شرایط جاده تنظیم می‌کند.
  • سیستم روشنایی LED: این سیستم، نوری روشن و یکنواخت را ارائه می‌دهد.
  • صفحه نمایش دیجیتالی (LCD): این صفحه نمایش، اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور، و مصرف سوخت را نمایش می‌دهد.
  • سیستم مدیریت موتور (ECU): این سیستم، عملکرد موتور را کنترل می‌کند و به بهبود مصرف سوخت و عملکرد کمک می‌کند.
  • سیستم ترمز ضد قفل (Brembo ABS): این سیستم، از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، ZX-25R دارای برخی از ویژگی‌های راحتی و ایمنی نیز است، از جمله:

  • زین راحت
  • صندلی عقب قابل تنظیم
  • سیستم تعلیق نرم
  • سیستم ترمز قدرتمند
  • سیستم روشنایی LED
  • صفحه نمایش دیجیتالی
بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر کویرموتور - kawasaki ninja zx-25r

در این موتور علاوه بر خصوصیات فنی خاص ذکرشده، امکاناتی نظیر کیلومترشمار دیجیتال، نشانگر تعویض روغن، کامپیوتر سفر، حالت های مختلف سواری و اتصال USB را می‌بینیم. 

تمامی این فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها، به بهبود عملکرد و ایمنی کاوازاکی ZX-25R کمک می‌کنند و آن را به یک موتورسیکلت سوپر اسپرت مدرن و پیشرفته از نسل هیولاهای نینجاهای ژاپنی تبدیل می‌کنند.

این موتور همینک توسط کویر موتور در ایران بفروش می‌رسد و در زمان نگارش این مقاله حدود 1 میلیارد تومان قیمت دارد و پس از ثبت سفارش و پرداخت کل قیمت و یا بخشی از قیمت نهایی تقریبا 2 تا 3 ماه بعد به دستتان می‌رسد و در زمان تحویل مانده قیمت را باید پرداخت نمایید.

در بازار ایران تقریبا کاوازاکی نینجا ZX-25R یکه تاز سوپر اسپرت‌های تا 250 سی‌سی و چهار سیلندر بوده و قطعا با این قیمت خریداران گزینه‌های زیادی را در حد تعداد می‌توانند از یک برند یا چند موتور خرید کنند و خریدار نینجا 25آر قطعا باید عاشق آن باشد.

جدول مقایسه مشخصات مدل 1990 و مدل 2023 – Kawasaki Ninja ZX-25R

نام موتور و سال تاسیسZX-25R 2023نینجا ZX-25R دهه ۹۰
حجم موتور۲۴۹ سی سی۲۴۹ سی سی
قدرت موتور۴۷ اسب بخار۴۵ اسب بخار
گشتاور موتور۲۵ پوند-فوت۲۲ پوند-فوت
حداکثر سرعت۱۹۰ مایل در ساعت۱۷۰ مایل در ساعت
شتاب۰ تا ۶۰ مایل در ساعت در ۵.۶ ثانیه۰ تا ۶۰ مایل در ساعت در ۶.۵ ثانیه
مصرف سوختتا ۴۵ مایل در هر گالنتا ۴۰ مایل در هر گالن
سیستم تعلیقچنگال معکوس ۴۱ میلی‌متری، سیستم تعلیق عقب تک شوکچنگال تلسکوپی ۳۷ میلی‌متری، سیستم تعلیق عقب تک شوک
ترمز‌هادیسک‌های جلو دوگانه ۳۱۰ میلی‌متری، دیسک ۲۲۰ میلی‌متریدیسک ۲۷۶ میلی‌متری، دیسک ۲۲۰ میلی‌متری
وزن۳۹۶ پوند۴۲۰ پوند
قیمتشروع از ۵۵۹۹ دلارشروع از ۶۴۹۹ دلار
Kawasaki Ninja ZX-25R Datasheet

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!