آموزش و ترفند

مزایا و معایب موتورسیکلت در تردد شهری

اخبار خودرو

موتورسیکلت‌ها وسایل نقلیه دوچرخی هستند که توسط شرکت‌های زیادی در سراسر جهان در مدل‌ها، اندازه‌ها و کلاس‌های مختلفی به تولید می‌رسند که میخواهیم در این مقاله مزایا موتورسیکلت یا معایب موتورسیکلت بررسی کنیم.

چرا موتورسیکلت برای تردد در شهر مناسب است؟

کلاس‌های موتورسیکلت نیز از موتورسیکلت‌های شهری با پیشرانه‌های کم‌حجم و کم‌قدرت گرفته تا موتورهای اسپرت قدرتمند، آفرودی، مسافرتی و… را شامل می‌شود.

موتورسیکلت‌ها در سراسر جهان وسایل نقلیه بسیار محبوبی هستند و این محبوبیت در کشورمان هم به خاطر قیمت مناسب نسبت به خودرو، امکان تردد راحت‌تر در ترافیک‌های شهری، هزینه‌های نگهداری پایین و… هم دیده می‌شود.

علاوه بر این، بسیاری افراد عاشق رانندگی با موتورسیکلت و تجربه هیجان آن هستند و موتورسیکلت برای بسیاری وسیله کسب درآمد است.

به همین دلیل، در خیابان‌های کشورمان موتورسواران فراوانی را می‌بینیم. برخی نیز علاوه بر ترددهای شهری، از موتورسیکلت برای سفرهای برون‌شهری کوتاه و یا حتی سفرهای طولانی استفاده می‌کنند.

هرچند موتورسیکلت مزیت‌های زیادی دارد اما استفاده از این وسایل نقلیه دوچرخ معایبی هم به دنبال دارد؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه با مزایا و معایب استفاده از موتورسیکلت نگاهی داشته باشیم.

مزایا و معایب تردد با موتورسیکلت در مسیرهای شهری مزایا موتورسیکلت و معایب موتورسیکلت

معایب موتورسیکلت در شهر

بهتر است این مطلب را با بررسی معایب موتورسیکلت‌ها آغاز کنیم و سپس به مزیت‌ها بپردازیم تا پایان خوشی داشته باشیم!

اول از همه باید توجه داشت که با سوار شدن روی وسیله‌ای دوچرخ و بدون کابین و رانندگی با آن، در معرض انواع و اقسام عناصر طبیعی مثل آفتاب، باران، باد، برف، حشرات و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و پرترافیک قرار خواهید گرفت.

علاوه بر این، با یک خطا از طرف خودتان یا وسیله نقلیه دیگر و همین‌طور در اثر شرایط محیطی و مشکلاتی مثل دست‌اندازها یا چاله‌ها، احتمال بروز حادثه هنگام رانندگی با موتورسیکلت بسیار بیشتر از خودرو خواهد بود زیرا در اینجا دو چرخ کمتر از خودرو دارید و خبری از کابین محافظ با ایربگ، کمربند ایمنی و سایز تجهیزات ایمنی دیگر نیست و این یکی از بارزترین معایب موتورسیکلت است.

همچنین پایداری موتورسیکلت هم بسیار کمتر از خودرو بوده و امکان زمین خوردن با آن زیاد است.

مزایا و معایب تردد با موتورسیکلت در مسیرهای شهری مزایا موتورسیکلت و معایب موتورسیکلت

بنابراین، نکته مهم هنگام نشستن پشت فرمان موتورسیکلت حتی برای ترددهای کوتاه شهری استفاده از لباس مناسب بجای لباس‌های معمولی است.

شاید این کار کمی مشکل به نظر برسد اما پوشیدن لباس مناسب هنگام موتورسواری در کنار استفاده از کلاه ایمنی می‌توان بسیار به ایمنی راکب و سرنشین موتورسیکلت کمک کند؛ اما حتی در صورت رعایت این موارد هم رانندگی با موتورسیکلت می‌تواند مخاطراتی را به دنبال داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، در صورت تصادف، راکب هیچ محافظی نداشته و احتمال آسیب دیدن او زیاد است.

همچنین در برخوردهای شدیدتر، احتمال پرتاب شدن سرنشینان موتورسیکلت وجود دارد که می‌تواند خطراتی جدی مثل شکستگی استخوان، ضربه‌مغزی، جراحت‌های پوستی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

در فصل زمستان و هوای سرد یا بارانی و برفی نیز سواری با موتورسیکلت می‌تواند آزاردهنده و حتی خطرناک باشد.

مقالات مرتبط با آموزش و ترفند موتورسواری

مزایا موتورسیکلت در شهر

هرچند خطراتی که برای رانندگی با موتورسیکلت برشمردیم می‌تواند خیلی‌ها را از استفاده از این وسیلهٔ نقلیه منصرف کند اما موتور مزیت‌های زیادی را هم به دنبال دارد.

درواقع، می‌توان گفت کفه ترازو به سمت خوبی‌های موتورسیکلت سنگین‌تر است.

اولین و شاید مهم‌ترین دلیل برای انتخاب موتورسیکلت به‌عنوان وسیله نقلیه می‌تواند هزینه‌های به‌مراتب پایین‌تر آن نسبت به خودرو باشد.

وقتی بجای خودرو سراغ موتورسیکلت بروید، هم هزینه سوخت کمتری پرداخت خواهید کرد و هم در هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، هزینه تعویض روغن موتورسیکلت یا تعویض قطعات خراب آن بسیار ارزان‌تر از خودرو تمام می‌شود.

علاوه بر این، قیمت خود موتورسیکلت نیز چند برابر ارزان‌تر از یک خودروی اقتصادی است که این هم یکی از عوامل بسیار مهم انتخاب موتورسیکلت محسوب می‌شود.

مزایا و معایب تردد با موتورسیکلت در مسیرهای شهری مزایا موتورسیکلت و معایب موتورسیکلت

دلیل مهم دیگری که جز مزایا موتورسیکلت است و باعث می‌شود خیلی‌ها بجای خودرو سراغ موتورسیکلت بروند، صرفه‌جویی در زمان است زیرا بدون شک، هم در ترافیک‌های خسته‌کننده شهری و هم در برخی مسیرهایی که نمی‌توان با خودرو سرعت چندانی گرفت، موتورسیکلت حرف اول را می‌زند.

مزیت بعدی اینکه رانندگی با موتورسیکلت شبیه تمرین‌های ورزشی است این یعنی رانندگی با موتورسیکلت می‌تواند یک ورزش باشد زیرا بر اساس تحقیقات، در رانندگی با موتورسیکلت، کالری بیشتری نسبت به نشستن پشت فرمان خودرو سوخته می‌شود.

البته این نتایج، کلی بوده و بسته به شرایط و افراد، می‌تواند تغییر کند. آخرین مزیت از مزایا موتورسیکلت سواری با آن می‌تواند احساس لذت و هیجانی باشد که راندن یک وسیله نقلیه دوچرخ در به همراه خواهد داشت.

این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری از جوانان بجای خودرو، موتورسیکلت را انتخاب کنند.

البته میزان این لذت بردن نیز در افراد، متفاوت است اما هرچه که باشد، این حس سرخوشی و لذت بردن از موتورسواری، می‌تواند به آرامش روحی و روانی شما، کمک شایانی بکند.

مزایا و معایب تردد با موتورسیکلت در مسیرهای شهری

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. موتور و موتورسواری یک عشق خاصه و صدالبته هزینه بر و پر خطر.از ۱۵ سالگی با موتور گازی پژو دست به اچار شدم و تا الان موتور به ماشین در ترددهای شهری ارجحیت دادم.جدای از کلاه ایمینی و لباس و گارد و پروتکشنهای جدید موتور باید رانندگی معقولانه داشت و احساسات فقط تو محل خاص خرج کرد.پیست برای علاقه مندان واقعا کمه وگرنه شاهد تکچرخها و ویراژهای بیمورد کمتر بودیم.داشتن یک موتور استاندارد کمتر از یک خودرو هزینه نداره و این یعنی اکثریت به اجبار موتورهایی سوار میشن که فقط ظاهر یک تریل یا اسکوتر یا ریس داره در عمل همشون قلابی و بیخاصیتن.به امید داشتن صنعت پایه ملی حداقل مثل هند نه ژاپن.

    1. حرف حق بود، من از بچگی عاشق موتور بودم ، ولی خب تو دوران مجردی به خاطر وضعیت مالی پدرم نمی‌تونستم بخرم،
      اما حالا چند سالی هست که موتور سوار میشم و دنبال موتورهای اسپرت هم هستم
      هر چند به خاطر قوانین مسخره موتور سنگین باید از برندهای کم اعتبار و در عین حال کم ارزش در قبال پول پرداختی استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!