پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی و مقایسه آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

اخبار خودرو

اسکوتر آپریلیا SR150 و SR160 توسط کمپانی مشهور و بنام پیاجیو ایتالیایی که به تولید موتورسیکلت‌های با کیفیت اسپرت و سوپر اسپرت سرعتی شهرت دارد ساخته شده است. Aprilia SR – آپریلیا SR با دو انجین 150 و 160 سی‌سی به بازار ایران توسط کبیرموتور معرفی و به فروش می‌رسد.

با توجه به ابنکه موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر به لحاظ ساختاری مجبور به رعایت یکسری استانداردهای خاص هستند؛ اما آپریلیا قواعد فوق را بر هم زده است. اسکوتر آپریلیا SR150 و SR160 نشان داده که محصولات این خانواده نیز می‌توانند قابلیت‌های اسپرتی در دل خود داشته باشند.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

درباره برند آپریلیا – Aprilia

سال 1945 درست بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، در شهر کوچک نواله ونیز ایتالیا، فرآیند ساخت یک شرکت موتورسیکلت‌سازی آغاز شد. این شرکت Aprilia نام گرفت. آپریلیا از همان ابتدا رویه اسپرت‌گرایی داست.

آپریلیا از نشان های تجاری زیر نظر پیاجیو ایتالیاست و اصالتی اروپایی داشته و شرکت‌هایی مثل ب‌ام‌و، دوکاتی، موتوگوتزی و … در مقابل برندهای معروف ژاپنی هوندا، سوزوکی، کاوازاکی و یاماها با پشتوانه پیاجیو همیشه حرفی برای گفتن در ارائه تکنولوژی و رقابت داشته‌اند و هرگز حریف دست و پا بسته‌ای درمقابلشان نبوده است.

براساس سیاست‌های گروه پیاجیو، نسخه‌های اسکوتر و اقتصادی این گروه موتورسیکلت ساز در کشورهای آسیایی چون هند مونتاژ و ساخته می‌شوند.

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

در سال های‌گذشته بواسطه حضور این شرکت در کشور هندوستان همکاری میان باجاج و گروه پیاجیو شکل گرفته و طی این مشارکت برخی از قطعات فنی محصولات وسپا، پیاجیو و آپریلیا توسط باجاج تأمین می‌گردد، اما قطعات ساخته شده توسط این موتورسیکلت ساز هندی بصورت انحصاری برای محصولات گروه پیاجیو ساخته و در دیگر نشان‌های تجاری استفاده نمی‌شود. البته می‌توان گفت آپریلیا SXR 160 از نظر ساختار فنی مشابه سایر محصولات پیاجیو و وسپا بوده و از سویی، بخشی از قطعات آن توسط باجاج هند تولید می شود.

همینک آپریلیا توسط شرکت کبیر موتور به بازار موتورسیکلت کشور عرضه می‌شود، کبیر نمایندگی عرضه برخی از محصولات برند وسپا، آپریلیا و …. را در اختیار دارد.

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160
بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

مشخصات فنی آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

پیشرانه این موتورسیکلت همانند برادر 150 سی‌سی تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک و دارای سه سوپاپ است که یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های هم کلاس با خودش شناخته می‌شود.

روشن شدن این دو پیشرانه پیشرانه هم با هندل پایی و هم استارتر الکتریکی انجام می‌شود و همانطور که در بالا عنوان کردیم می‌توان آن را بر روی محصولات وسپا که با آپریلیا که در یک خانواده هستند مشاهده کرد.

وزن خشک این دو موتور تقریبا برابر با 122 کیلوگرم است که وزن مناسبی برای یک اسکوتر در این رده به شمار می‌آید. در همین راستای وزن کن ما دراین دو موتور شاهد شتاب بسیار خوبی هستیم به نحوی که از نظر اسپرت بودن، پرفورمنس، کارایی و بازده پیشرانه یکی از بهترین های این رده شناخته می‌شود.

انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ عقب از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک و با تسمه صورت می گیرد که این روزها به یک استاندارد و شیوه رایج در اسکوترها تبدیل شده است.

ترمز آپریلیا اس آر در چرخ جلو دیسکی و چرخ عقب کاسه‌ای است. با این وجود داشتن سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS باعث شده عملکرد قابل قبولی این موتورسیکلت داشته باشد.

این اسکوتر به صورت استاندارد دارای ترمز ضدقفل هست که در کلاس اسکوترهای 150 و 160 سی‌سی به ندرت دیده می شود.

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

 آپریلیا SR150

پیش از هر چیز باید بگوییم که پیشرانه آپریلیا SR150 همان چیزی است که پیاجیو روی وسپا VXL150 و SXL150 نصب کرده بود. پیشرانه‌ای که برخلاف استانداردهای متعارف دنیای موتورسیکلت‌ها کمی حجیم‌تر از اسمش است. این قلب 154 سی‌سی 4 زمانه با 3 سوپاپ می‌تواند 10.2 اسب‌بخار قدرت در 6750 دور در دقیقه و 11 نیوتن‌متر گشتاور در 5000 دور در دقیقه تولید کند.

 آپریلیا SR160

این موتور در مقایسه با مدل SR 150 از نظر ابعاد و اندازه و شکل ظاهری کاملا یکی هست و فقط یکسری تغییراتی در پیشرانه تجربه کرده است.

همین تغییر کوچک منجر به بالا رفتن توان تولیدی انجین مدل SR160 به مقدار 0.4 اسب بخار و 0.2 نیوتن مترگشتاور شده هست.

در آپریلیا اس آر 150 و 160 سی‌سی قطر دهانه سیلندر هر دو انجین برابر با 58 میلیمتر می‌باشد اما کورس پیستون در موتور SR 160 با یک افزایش 1.6 میلیمتری به 60.6 رسیده و در نتیجه این تغییر کوچک حجم انجین از 154.8 سی‌سی در مدل SR150 به 160.03 سی‌سی در SR160 افزایش پیدا کرده است.

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160
بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160
بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

بررسی طراحی آپریلیا SR150 و SR160

فاصله موجود بین چرخ‌ها و بدنه این موتور، خطوط نوک‌تیز و حالت تهاجمی این موتور به وضوح قصد طراحان این کمپانی را نشان می‌دهد که نمی‌خواستند این محصول شباهتی با سایر مدل‌ها داشته باشد.

وقتی نگاه خودموان را از طراحی و ظاهر بدنه به اجزای این موتورسیکلت به سمت رنگبندی متمرکز می‌کنیم حس و حال جوان‌گرایانه‌اش را با پوست و خون خود لمس خواهید کرد. رنگامیزی رینگ‌های این اسکوتر الهام بخش از مدل‌های اسپرت آپریلیا است. این دقت از الهام گیری در طراحی جزئیاتی مثل رنگ زین برخی اجزا موتورسیکلت دیده می‌شود.

صفحع کیلومتر Aprilia SR آنالوگ و اسپرت بوده در نوع خودش احساس برتری خاص و جالب توجه‌ی به راکب منتقل می‌کند. ولی در آن جای نمایش چند المان دیجیتال روی آن خالیست.

این موتور برای افراد قد بلند بدلیل نبود فضای پای مناسب انتخاب خوبی نیست و خوشبختانه بر خلاف طرح کلیک براحتی در زیر زین آن یک کلاه ایمنی را می‌توانید قرار دهید.

بررسی و مقایسه خرید آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160

جمع بندی آپریلیا SR

از نکات مثبت آن نیز می توان از قیمت مناسب در مقایسه با اسکوترهای چینی و تایوانی، شتاب بالا در مقایسه با رقبا به عنوان سریع ترین در کلاس خود، هندلینگ عالی، چسبندی خوب به سطح جاده، ترمزهای پر قدرت در کلاس خود، عملکرد خوب و دقیق گیربکس، چراغ دوگانه جلو با نوردهی عالی و داشتن سیستم ترمز ضدقفل نام برد.

آپریلیا SR مناسب برای افرادی است که دنبال داشتن یک اسکوتر با خواص اسپرتی و ظاهر خاص هستند که با داشتن اشتراکات زیاد با وسپا، قیمت بسیار کمتری نسبت به این هم خانواده خود دارد.

نام موتورسیکلتآپریلیا SR150آپریلیا SR160
کلاس موتور سیکلتاسکوتراسکوتر
حجم پیشرانه / سیکل احتراق154.8 سی‌سی / چهار160.03سی‌سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFIانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 3 سوپاپتک سیلندر / 3 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور10.25 اسب‌بخار / 6750 rpm11.11 اسب‌بخار / 7600 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور11.4 نیوتون‌متر / 5,000 rpm13.44 نیوتون‌متر / 5,300 rpm
شعاع حرکتی228 کیلومتر210 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنکهوا خنک
نوع استارتهندل پایی و استارت الکتریکیهندل پایی و استارت الکتریکی
نوع گیربکساتوماتیک CVTاتوماتیک CVT
سیستم انتقال قدرتتسمه‌تسمه‌
وزن خشک (کیلوگرم)122122
حجم باک سوخت6.5 لیتر6 لیتر
ترمز جلو / عقبدیسکی با ABS / کاسه‎‌‌ایدیسکی با ABS / کاسه‎‌‌ای
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)1985 / 806 / 12611985 / 806 / 1261
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1365 میلیمتر1365 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر)780780
ارتفاع کف موتور از زمین (میلیمتر)155155
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس / تلسکوپی تکیتلکسوپی جفت معکوس / تلسکوپی تکی
Aprilia SR 150 & 160 Datasheet

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من هر دوتاش داشتم ۱۵۰ و الان ۱۶۰ دارم سواری ۱۵۰ پر شتاب و سرعت بیشتر ولی جون انژکتور ایرانی خرابی زیادی داره و ریپ زیاد و خاموشی زیادی داره عیب وایزاد موتر انژکتوری ایرانی داره ولی ۱۶۰ این مشکلات نداره سواری خیلی نرم اری داره و صدای اگزوز خیلی کمتر
    موتر هیلی خوبی ولی کبیر نتونسته این موتر خوب معرفی کنه تو هند پرفروش‌ترین موتور قیمت تو هند معال هندا واریو خدمات پس از فروش بد نیست
    مزایا مثل هندا کلیک و واریا جنس بدنه پلاستیک خشک نیست و خیلی مقاوم در برابر ضربه
    ولی ناشناخته است و بد فروش است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!