پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125

اخبار خودرو

شرکت نیکران موتور پاسارگاد که نمایندگی شرکت چینی ایتالیایی بنلی را در ایران در اختیار دارد، موتورسیکلت‌های مختلفی از این شرکت را در کلاس‌های گوناگون به بازار عرضه می‌کند که یکی از آن‌ها اسکوتر بنلی VZ 125 است. این اسکوتر که شباهت زیادی به هوندا ویو دارد و باید آن را یکی از کپی‌های پرشمار این موتورسیکلت محبوب ژاپنی دانست، در سال 2018 وارد بازارهای آسیایی مثل بنگلادش، فیلیپین و مالزی شده و تاکنون تغییر خاصی نداشته است.

جالب اینکه بنلی VZ125 با برند کی وی (Keeway) و با نام K-Blade 125 هم در برخی بازارها عرضه می‌شود. داستان از این قرار است که مالک بنلی یعنی شرکت چینی Qianjiang برند کی وی را هم در اختیار دارد و درنتیجه، اسکوتر VZ 125 را با دو برند مختلف خود به بازار عرضه می‌کند. این دو مدل به‌جز برچسب‌های روی بدنه تفاوت دیگری باهم ندارند. با این مقدمه سراغ بررسی بنلی VZ 125 می‌رویم.

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125

طراحی بنلی VZ 125

بنلی VZ125 برای یک اسکوتر ارزان‌قیمت طراحی جذاب و زیبایی دارد و طراحان بنلی به‌خوبی از هوندا ویو الگوبرداری کرده‌اند. چراغ‌های جلوی اسکوتر نمایی تهاجمی دارد و برچسب‌های روی پانل‌ها به همراه لوگوی شیر بنلی هم جالب به نظر می‌رسد. ازجمله دیگر ویژگی‌های ظاهری این موتورسیکلت هم می‌توان به راهنماهای ادغام شده با بدنه، آینه‌های آشنا و طراحی اسپرت و زیبای اگزوز اشاره کرد.

مقابل راکب یک نمایشگر LCD بزرگ و خوانا قرار گرفته که اطلاعاتی مثل سرعت، دور موتور، کامپیوتر سفری، ساعت و میزان بنزین را به نمایش درمی‌آورد. کمی پایین‌تر هم دو فضای جیب مانند بدون درب در طرفین ستون فرمان تعبیه شده که می‌توان از آن برای قرار دادن اشیاء کوچک استفاده کرد. زیر زین هم فضایی برای قرار دادن یک کلاه ایمنی نیمه وجود دارد. اندازه زین اسکوتر خوب و نسبتاً بزرگ بوده و راحتی مناسبی را فراهم می‌کند.

ازجمله دیگر تجهیزات VZ 125 می‌توان به قفل ضد سرقت، چراغ‌های تمام LED و پورت شارژ USB اشاره کرد اما متأسفانه این پورت USB زیر زین نصب شده که هوای این محفظه هنگام رانندگی داغ می‌شود و مکان مناسبی برای قرار دادن گوشی نخواهد بود.

همچنین از استارت کی‌لس هم خبری نیست که البته در این محدوده قیمتی انتظار دیدن آن را نداریم. VZ125 با 1,820 میلی‌متر طول، 700 عرض و 1,060 ارتفاع، اسکوتر جمع‌وجوری است که تردد در ترافیک و از بین خودروها را آسان می‌کند. فاصله زین از زمین نیز 137 میلی‌متر بوده و رینگ‌ها 14 اینچی آلیاژی هستند.

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
موتور سیکلت بنلی VZ 125

مشخصات فنی بنلی VZ 125

این اسکوتر همان‌طور که از نامش مشخص است از یک پیشرانه تک سیلندر 124 سی‌سی دو سوپاپ چهارزمانه استفاده می‌کند. این پیشرانه 8.5 اسب بخار قدرت در 7,500 دور در دقیقه و 9.2 نیوتن متر گشتاور در 6 هزار دور در دقیقه تولید می‌کند که نسبت به برخی رقبا اعداد چندان بالایی نیستند. نسبت تراکم این موتور 9.1 و سیستم سوخت‌رسانی آن انژکتوری است. انتقال نیروی پیشرانه به چرخ عقب هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت می‌گیرد.

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
چراغ جلو دیلایت روز و طراحی مدرن
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
اگزوز و روکش اگزوز

سواری و رانندگی بنلی VZ125

هرچند خروجی پیشرانه VZ125 چندان زیاد نیست و با وجود وزن خشک 97 کیلوگرمی اسکوتر، به دلیل تولید گشتاور مناسب در دورهای پایین، شتاب مناسب بوده و نیرو به شکلت یکنواخت در دورهای مختلف پیشرانه در دسترس خواهد بود. همچنین هنگام رانندگی می‌توان فهمید که لرزش به‌خوبی کنترل شده زیرا صرفاً لرزش اندکی در زیر زین احساس می‌شود درحالی‌که سروصدای پیشرانه و اگزوز هم کم بوده و همان چیزی است ک از یک اسکوتر شهری انتظار می‌رود. پیشرانه و گیربکس نیز هماهنگی خوبی داشته و شتاب گیری نرمی را فراهم می‌کند. حداکثر سرعت اسکوتر بنلی 90 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن حدود 2.2 لیتر در هر صد کیلومتر است که یعنی به لطف باک 4.9 لیتری، با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌توان کمی بیش از 200 کیلومتر را پیمود.

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
صفحه کیلومتر دیجیتالی و LCD
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
داشبورد و محل قرارگیری وسایل راکب

سیستم تعلیق VZ 125 از کمک‌فنرهای تلسکوپی 55 میلی‌متری در جلو و یک کمک‌فنر تلسکوپی 82 میلی‌متری گازی در عقب تشکیل شده است. این سیستم اما سواری خیلی نرمی را فراهم نمی‌کند زیرا تنظیم سیستم تعلیق بیشتر به سمت هندلینگ بهتر تمرکز داشته و از نرمی سواری کاسته است. بااین‌حال، از سوی دیگر سیستم ترمز که شامل تک دیسک 220 میلی‌متری با کالیپر دو پیستونه در جلو و ترمز کاسه‌ای 130 میلی‌متری در عقب می‌شود عملکرد خیلی خوبی داشته و اسکوتر را به‌راحتی متوقف می‌کند.

بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
فضای مناسب برای کلاه ایمنی
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
فضای مناسب پای راننده

قیمت و رقبا بنلی VZ125

در آشفته‌بازار این روزهای کشور، قیمت همه‌چیز افزایش داشته و قطعاً موتورسیکلت هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، اکثر تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی قیمت رسمی محصولات خود را از وب‌سایت خود برداشته‌اند و برای اطلاع از قیمت‌ها باید به بازار مراجعه کرد. در حال حاضر، بنلی VZ125 در بازار نزدیک به صد میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به حدود یک سال پیش دقیقاً دو برابر شده است. درهرحال، رقبای اصلی این اسکوتر در بازار کشورمان مدل‌های فراوان طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس مثل S2 ADV 150 کویر موتور هستند.

نقاط قوت VZ125

  • طراحی زیبا
  • ابعاد جمع‌وجور
  • چابکی در ترددهای شهری
  • ترمزهای قدرتمند
  • نمایشگر بزرگ و خوانا
  • سروصدای کم

نقاط ضعف VZ 125

  • محل نصب پورت USB
  • سواری خشک
  • قدرت کمتر از رقبا
  • کیفیت پایین برخی قطعات پلاستیکی
بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر بنلی VZ 125 بنلی VZ125
ترمز دیسکی چرخ جلو

جدول مشخصات فنی بنلی VZ 125

نام موتوربنلی VZ 125
پیشرانهتک سیلندر چهار سوپاپ
حجم موتور124 سی‌سی
قدرت8.5 اسب بخار
گشتاور9.2 نیوتن متر
ضریب تراکمیک به 9.1
سوخت‌رسانیانژکتوری برقی
سیستم خنک‌کنندههوا خنک
گیربکسCVT
نوع انتقال نیروتسمه‌ای
طول1,820 میلی‌متر
عرض700 میلی‌متر
ارتفاع1,060 میلی‌متر
فاصله محوری1,280 میلی‌متر
وزن خالص97 کیلوگرم
ترمز جلودیسکی 220 میلی‌متری
ترمز عقبکاسه‌ای
مصرف سوخت2.2 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک4.9 لیتر
حداکثر سرعت90 کیلومتر/ساعت
قیمت بازارحدود 100 میلیون تومان
مشخصات فنی بنلی VZ 125
مشخصات فنی بنلی VZ125 چیست؟

این اسکوتر از یک پیشرانه تک سیلندر دو سوپاپ هوا خنک استفاده می‌کند که 8.5 اسب بخار قدرت و 9.2 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس CVT متصل است.

رقبای بنلی VZ 125 در بازار کدامند؟

مدل‌های طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس که با نام‌های مختلف بطور گسترده‌ای در ایران عرضه می‌شوند رقبای اصلی این اسکوتر بنلی هستند.

تبلیغ پایین مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!