پیشنهاد سردبیرمشاوره خرید

آیا موتور پاکشتی و موتور برقی گواهینامه و پلاک لازم دارند؟

اخبار خودرو

اینروزها افراد سودجو و کلاهبردار ادعا می‌کنند که سواری و تردد در سطح شهر توسط موتور پاکشتی و موتور برقی نیاز به پلاک و گواهینامه موتور ندارند؛ اما طبق قانون، هر وسیله نقلیه‌ای که در شهر تردد می‌کند و دارای انجین (چه برقی و چه بنزینی) است باید پلاک داشته باشد و باید به این موضوع توجه داشته باشید که در دام این افراد نیفتید؛ چراکه اگر پلیس موظف است هر موتورسیکلت یا وسیله نقلیه بدون پلاکی در شهر مشاهده کند را توقیف کند.

شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های «پاکشتی» و «برقی»

برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های «پاکشتی» و «برقی» هیچ مشکل قانونی وجود ندارد.

تنها نکته مهم برای شماره گذاری این است که طبق قانون لازمه شماره‌گذاری یک وسیله نقلیه، داشتن اسناد مالکیتی است؛ یعنی هر فردی که سند مالکیت یک موتورسیکلت را داشته باشد، می‌تواند برای پلاک کردن آن اقدام کند.

از آنجایی که اکثر موتورسیکلت‌های پاکشتی بصورت دسته دوم و قاچاق وارد کشور می‌شوند و فاقد اسناد گمرکی هستند، در نتیجه اسناد مالکیتی نیز نداشته و پس از توقیف این موتور سیکلت پلیس راننده آنها را به پلیس امنیت اقتصادی جهت تعیین تکلیف از طریق مراجع قضایی معرفی می‌کند.

آیا موتور پاکشتی و موتور برقی گواهینامه و پلاک لازم دارند؟

آیا موتور کم حجم و 50 سی‌سی نیاز به پلاک و گواهینامه دارد؟

در قانون و بخش صدور گواهینامه صراحتا اشاره شده که هرگونه وسیله نقلیه‌ای باید دارای گواهینامه متناسب با آن وسیله صادر شود و شخص آن را در اختیار داشته باشد.

این وسایل نقلیه موتوری بعد از رویت توسط پلیس توقیف به پارکینگ هدایت و به پلیس امنیت اقتصادی تحویل داده می‌شوند و در نهایت به اداره تعزیرات ارجاع داده خواهند شد تا به عنوان مرجع قضائی بر اساس قوانین تصمیم نهایی برای آنها صادر شود.

در چه صورتی این وسایل آزاد می‌شوند؟

این وسایل چون کالای قاچاق محسوب می‌شوند در نهایت در چرخه پلاک گذاری قرار نمی‌گیرند مگر اینکه در آینده تشریفات گمرکی را رعایت کنند و مجوزهای قانونی کشوری برایشان صادر و پلاک گذاری گردند.

تجمیع گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت

موتورسواران بدون گواهینامه جریمه می‌شوند

پلیس برای جلوگیری از تداوم رفتار پرخطر رانندگان بدون گواهینامه، طرح غدیر یا گواهینامه موتور یک روزه را اجرا کرده و همه موتورسواران موظف به اخذ و ارائه مدرک رانندگی در صورت نیاز به پلیس بوده و بدون شک در صورت نداشتن گواهینامه، جریمه می‌شوند.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. استفاده از موتور سیکلتهای پاکشتی و برقی داخل شهر مزایای فراوانی به کشور و مردم داره ۱- باعث مصرف بنزین کم ۲- کاهش ترافیک شهری ۳- کاهش تصادفات و حجم کار پلیس ۴- کاهش الودگی هوا در کل سراسراز مزایا برای کشور و مردم داره اگه هدف دولت صرفه جویی و کاهش هزینه ها و هدر رفت منابع کاهش آلودگی و کاهش ترافیک باشه باید از این نوع موتورها حمایت کنه حتی یکسری مزایا نیز بع این موتورسوارها تعیین کنه ، مشخصه همش شعاره چون روز به روز موتور گران شده و محدودیت شدید برا موتور سواران ایجاد میکنند مشخصه مافیای خودرو چقدر قوی عمل میکنه

  2. این گونه موتور ها هم مطمئنا در آینده نیاز به پلاک دارن چون برای راهور و همچنین دولت درآمد زایی داره، پس مراقب باشید کلاه سرتون نره و موتور بی مدرک خریداری نکنید و به حرف فروشنده ها هم گوش نکنید چون فقط به فکر فروش و سود خودشون هستن… موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!