پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

هوندا اسکوپی – بررسی تمامی نسل ها (Honda Scoopy)

اخبار خودرو

آیا به دنبال یک اسکوتر کوچک جذاب، کارآمد و قابل اعتماد هستید؟ آیا دوست دارید با یک سبک خاص موتورسیکلت برانید و در هر جای شهر با توجه اندازه جمع جور آن راحت حرکت کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله است، اسکوتر هوندا اسکوپی honda scoopy قطعا آن موتورسیکلتی که بدنبال آن هستید است.

مطالعه این مقاله حتما پیشنهاد می‌شود: آیا موتور پاکشتی و موتور برقی گواهینامه و پلاک لازم دارند؟

تاریخچه و معرفی کوتاه

سابقه تولید هوندا اسکوپی به سال 2001 در کشور ژاپن برمی‌گردد که با نام کری اسکوپی (Crea Scoopy) در آن زمان به بازار عرضه شد.

این اسکوتر همان هوندا CHF50 است که با حجم 50 سی‌سی است که از سال 2002 به بازار آمریکا معرفی شده است.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

این موتور در کشورها و مناطق مختلف دنیا با نامهای متفاوتی به فرروش رسیده که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم. البته با توجه به واردات غیر قانونی به اسم موتور پاکشتی هوندا اسکوپی شناخته می‌شود. که اکثرا فاقد مدارک گمرکی و پلاک هستند.

  • در آمریکا بنام متروپولیتن (Metropolitan)
  • در کانادا بنام جَز (Jazz)
  • در استرالیا و آسیا بنام اسکوپی (Scoopy)
  • در ژاپن بنام کری اسکوپی (Crea Scoopy)

برای عرضه د رآمریکا انجین اسکوپی ازسال 2013 با تغییراتی مواجه بود که مهمترین آن اضافه شدن سیستم سوخت رسانی انژکتوری بجای کاربراتوری بود و در نتیجه با کد NCH50 به جای CHF50 در این کشور عرضه شد.

هوندا اسکوپی در اصل یک اسکوتر سبک است که با الهام از طراح های کلاسیک وسپا ساخته شده است. این اسکوتر در سال 2010 در اندونزی رونمایی شد و با نام های مختلفی در بازارهای مختلف عرضه شد.

در ادامه این مقاله در سایت پلاس موتو قصد داریم به شما برای انتخاب و خرید این اسکوتر کمک کنیم. ما به بررسی جزئیات فنی و ظاهری، نقطه قوت و ضعف، به تمامی شبهات شما در رابطه با آن پاسخ داده و به شما در مورد خرید آن راهنمای خواهیم کرد. البته شما را با رقبای آن در بازار نیز آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما در ادامه همراه باشید.

Honda CHF50 موتور پاکشتی 50 سی سی هوندا اسکوپی - Honda Scoopy
Honda CHF50

موتور سیکلت هوندا اسکوپی – Honda CHF50

Honda CHF50 یک موتور به اصطلاح پاکشتی است و دارای یک انجین چهار زمانه ۴۹ سی‌سی خنک کننده با مایع است که باعث افزایش عمر، قابلیت اطمینان و کاهش مصرف سوخت شده است. برخلاف بسیاری از موتور پاکشتی های دیگر، هوندا اسکوپی Honda CHF50 دارای چرخ‌های ۱۰ اینچی است که لرزش کمتر و بهبود راندمان درپی دارد.

فضای زیر زین بقدری مناسب است که به راحتی می‌توانید در آن یک کلاه ایمنی را جای دهید و آن را قفل کنید.

مشخات فنی اسکوپی Honda CHF50

مشخصات فنی اسکوپی هوندا Honda CHF50 به شرح زیر است:

  • نوع موتور: چهار زمانه، تک سیلندر، خنک کننده مایع، دو سوپاپ
  • حجم موتور: ۴۹ سی سی
  • توان موتور: ۴.۹ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور موتور: ۳.۳۵ پوند فوت در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
  • نسبت فشار: ۱۱.۹ به ۱
  • سیستم سوخت رسانی: کاربوراتور CV ۱۸ میلی متر
  • سیستم جرقه زنی: CDI
  • سیستم انتقال قدرت: اتوماتیک V-Matic با کمربند متغیر
  • سیستم تعلیق جلو: فورک دو لوله ای با حرکت ۱.۹ اینچ
  • سیستم تعلیق عقب: شوک تکی با حرکت ۲.۶ اینچ
  • سیستم ترمز جلو و عقب: دیسک با سیستم ترمز همزمان جلو
  • اندازه تایرها: ۹۰/۹۰-۱۰
  • طول: ۶۷.۱ اینچ
  • عرض: ۲۴.۶ اینچ
  • ارتفاع: ۳۹ اینچ
  • ظرفیت باک بنزین: ۵ لیتر
Honda NCH50 موتور پاکشتی 50 سی سی هوندا اسکوپی - Honda Scoopy
Honda NCH50

موتورسیکلت هوندا اسکوپی Honda NCH50

اسکوپی Honda NCH50 به عنوان نسل دوم و جدید هوندا CHF50 شناخته می‌شود که در ایالات متحده به نام Metropolitan و در کانادا و سایر نقاط جهان به نام Giorno شناخته می‌شود. این موتور از سال ۲۰۱۳ تا کنون در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود.

این موتور دارای یک اینجین چهار زمانه ۵۰ سی‌سی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری است که باعث افزایش عمر، قابلیت اطمینان و کاهش مصرف سوخت آن می‌شود. براساس اعلام رسمی و برآورد هوندا، این موتور می‌تواند تا ۱۱۷ مایل با کمک تنها یک گالن بنزین حرکت کند. همچنین این موتور همانند نسل قبلی خود دارای چرخ‌های ۱۰ اینچ، فورک جلو دو لوله ای، شوک عقب تکی، ترمز دستی جلو و عقب، صفحه نمایش دیجیتال، فضای زیر صندلی قفل شو و جعبه داخلی برای نگهداری آب و لوازم جانبی است.

Honda NCH50 در بازار آمریکای شمالی با رقبایی همچون Yamaha Vino Classic ،Vespa LX 50 و Kymco Like 50 رقابت می‌کند. این موتور پاکشتی به علت طراحی زیبا و عملکرد خوب در بین علاقه مندان به اسکوتر پذیرفته شده است.

مشخصات فنی Honda NCH50

مشخصات فنی Honda NCH50 به شرح زیر است:

  • نوع موتور: چهار زمانه، تک سیلندر، خنک کننده هوا (۲۰۱۳-۲۰۱۵) یا خنک کننده مایع (۲۰۱۶ به بعد)، دو سوپاپ
  • حجم موتور: ۵۰ سی سی
  • توان موتور: ۴.۵ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور در دقیقه
  • گشتاور موتور: نامشخص
  • نسبت فشار: نامشخص
  • سیستم سوخت رسانی: انژکتوری PGM-FI
  • سیستم جرقه زنی: CDI
  • سیستم انتقال قدرت: اتوماتیک V-Matic با کمربند متغیر
  • سیستم تعلیق جلو: فورک دو لوله ای با حرکت ۲.۱ اینچ
  • سیستم تعلیق عقب: شوک تکی با حرکت ۲.۳ اینچ
  • سیستم ترمز جلو و عقب: دیسک با سیستم ترمز همزمان جلو
  • اندازه تایرها: ۸۰/۱۰۰-۱۰ جلو و ۹۰/۱۰۰-۱۰ عقب
  • طول: ۶۶.۷ اینچ (NCH50) یا ۶۶.۹ اینچ (NCW50)
  • عرض: ۲۶.آ اینچ (NCH50) یا ٦.٦ اینچ (NCW50)
  • ارتفاع: ٤١.٨ اینچ (NCH50) یا ٤١.٩ اینچ (NCW50)
  • ظرفیت باک بنزین: ٤.٨ لیتر
موتور پاکشتی 110 سی سی هوندا اسکوپی - Honda Scoopy

بررسی مشخصات هوندا اسکوپی 110 سی سی – Honda Scoopy

این مدل از هوندا اسکوپی دارای یک انجین چهار زمانه 109.5 سی‌سی است که توانایی تولید 9 اسب بخار قدرت و 9.3 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور با سیستم تزریق سوخت بوده و با کمک هوا خنک می‌شود که با گیربکس CVT عمل انتقال قدرت از انجین به چرخ عقب آن انجام می‌شود. این اسکوتر قادر است تا با یک لیتر بنزین حدود 59 کیلومتر را طی کند.

این مدل از اسکوپی دارای طولی معادل 1864 میلی متر، عرض 683 میلی متر، ارتفاع 1070 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 1251 میلی متر است. وزن خالص آن 91 کیلوگرم و ظرفیت باک سوخت آن 4.2 لیتر است.

اسکوپی 110 سی‌سی دارای ترمز دیسکی برای چرخ جلو و ترمز کاسه‌ای برای چرخ عقبش است. همچنین دارای سامانه ترمز ترکیبی همزمان (CBS) هوندا است که باعث بهبود عملکرد ترمز شده و کاهش فاصله توقف می‌شود.

نقطه قوت و ضعف

برخی از نقطه قوت های هوندا اسکوپی 110cc عبارتند از:

  • طراحی شاداب و منحصر به فرد
  • عملکرد روان و کارآمد
  • قابلیت های پیشرفته و راحت
  • قابل اعتماد و با کیفیت

برخی از نقطه ضعف‌‎های Honda Scoopy 110cc عبارتند از:

  • قدرت پایین نسبت به برخی از رقبا
  • قیمت بالا نسبت به برخی از رقبا
  • فضای کم برای مسافر یا بار

توصیه نهایی

در این مقاله، ما سه مدل از هوندا اسکوپی را به عنوان یک اسکوتر سبک معرفی کردیم. ما به جزئیات فنی و ظاهری، نقطه قوت و ضعف آن را بررسی کرده و سعی کردیم به معرفی رقبای آن در بازار بپردازیم.

موتور پاکشتی 110 سی سی هوندا اسکوپی - Honda Scoopy
Honda Scoopy 110cc – نسخه 110 سی سی

اما اگر شما به دنبال یک اسکوتر با قدرت بیشتر و توانایی حرکت در سرعت‌های بالاتر، فضای بزرگتر یا قیمت پایین تر هستید، پس شاید باید هوندا واریو 125 یا هوندا ویو بررسی نمایید.

در نهایت تصمیم نهایی و انتخاب آن با شماست. شما باید بر اساس هدف، نیاز، بودجه و سلیقه خود یک اسکوتر را انتخاب کنید. ما فقط سعی کردیم به شما اطلاعات مفید و موثق را ارائه دهیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند.

مطالعه این مقاله حتما پیشنهاد می‌شود: آیا موتور پاکشتی و موتور برقی گواهینامه و پلاک لازم دارند؟

در این بین نیز مراقب سودجویانی که با عنوان‌هایی که موتور پاکشتی 50 سی سی به گواهینامه و پلاک نیاز نداشته باشد هم باشید، زیرا ممکن است موتورسیکلت پاکشتی هوندا اسکوپی و مدلهای دیگر آنها بصورت قاچاق وارد کشور شده باشند و با توجه به طی نکردن مراحل قانونی ورود به کشور در مواجه با پلیس توقیف و جز خسارت مالی، جریمه‌های دیگری نیز شامل حال شما شود.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خوب چرا این موتور به این خوبی رو با مدرک معتبر وارد بازار نمی کنن ،تا مصرف کننده ،بتواند باخیال راحت با پلاک ملی سوارش بشه ؟؟؟؟؟

    1. هوندا اسکوپی 50 سی سی و 120 سی سی اون مدلی که شما گفتید هم وارد میشه، منتها تعداد ورود قاچاثش زیادتره. فقط کافیه شما از جای معتبر خریداری بکنید. ضمن اینکه موتورهای پاکشتی معمولا بصورت استوک و قاچاق وارد میشوند و با توجه به دوزمانه بودن (سوختن بنزین و روغن همزمان) آلایندگی زیادی بخاطر سوختن ترکیبی بنزین با روغن ایجاد میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!