پیشنهاد سردبیرمشاوره خریدنقد و بررسی

اسکوتر کی وی ویسته 249 با انجین 278 سی‌سی!

اخبار خودرو

اکثر اسکوترهای بازار کشورمان نمونه‌هایی کم‌توان با پیشرانه‌های تا 150 سی‌سی هستند که هرچند برای ترددهای شهری مناسب خواهند بود اما به دلیل قدرت پایین پیشرانه، نمی‌توان انتظار سواری هیجان‌انگیزی را از آن‌ها داشت؛ اما در بخش بالاتر بازار می‌توان اسکوترهای قوی‌تری با پیشرانه‌های 250 سی‌سی را هم پیدا کرد که هم تنوع بسیار کمتری دارند و هم طبیعتاً قیمت بیشتری دارند اما در عوض با قدرت بیشتر، توانایی‌های بالاتری را ارائه می‌کنند. یکی از این اسکوترها، کی وی ویسته 249 – Keeway Vieste 250 است که توسط نیکران موتور به بازار عرضه می‌شود. این اسکوتر به لطف طراحی جذاب، پیشرانه قدرتمند و قیمت رقابتی توانسته نظر خریداران را به خود جلب کند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات و نقاط قوت و ضعف این اسکوتر خواهیم پرداخت.

شرکت Keeway

کی وی درواقع برندی متعلق به شرکت موتورسیکلت‌سازی چینی Qianjiang است یعنی همان شرکتی که برند ایتالیایی بنلی را هم در اختیار دارد. از سال 2016 نیز جیلی نزدیک به 30 درصد از سهام Qianjiang را در اختیار گرفته است.

این شرکت موتورسیکلت‌های خود را از طریق پنج برند مختلف به بازار عرضه می‌کند که یکی از آن‌ها Keeway است. شرکت نیکران موتور که پیش‌ازاین محصولات برند بنلی از این شرکت را در کشورمان عرضه کرده بود، مدتی است سراغ برند کی وی رفته است.

طراحی اسکوتر کی وی Vieste 249

در این سبک طراحی اسکوتر، یکی از مشهورترین مدل‌ها در جهان یاماها TMAX است و طبیعی است که بسیاری از برندهای کمتر شناخته‌شده در طراحی اسکوترهای خود از این موتور ژاپنی الهام بگیرند. در طراحی ظاهری ویسته 249 هم این موضوع به‌وضوح دیده می‌شود و این اسکوتر در ظاهر به‌وضوح از یاماها الگوبرداری کرده است. صرف‌نظر از اینکه چنین کپی‌برداری از یک مدل مشهور و فقدان هویت مستقل خوب است یا نه، لااقل نتیجه کار در ویسته 250 خوب از کار درآمده و با اسکوتر جذابی طرف هستیم.

با نگاه به طراحی چراغ‌های جلوی کی‌وی می‌توانیم الگوبرداری از یک موتورسیکلت دیگر یعنی دوکاتی پانیکال را هم در فرم کلی دو چراغ مجزای جلو ببینیم. کمی پایین‌تر هم راهنماها به شکل زیبا و یکپارچه با پانل جلویی موتور طراحی شده‌اند. در عقب هم شاهد یک چراغ خطی ساده هستیم که البته گرافیک داخلی جذابی دارد. تمام چراغ‌های این اسکوتر هم از نوع LED هستند.

Keeway در طراحی فرمان ویسته 249 هم از یاماها TMAX الهام گرفته است زیرا این فرمان به سمت عقب شیب دارد و موقعیت راکب روی موتورسیکلت کاملاً مشابه اسکوتر ژاپنی خواهد بود که البته موقعیت راحت و مناسبی است.

اسکوتر کی وی ویسته 249 با انجین 278 سی‌سی keeway vieste 250 نیکران موتور

مقابل راکب، صفحه آمپر بزرگی به شکل ترکیبی آنالوگ و دیجیتال قرار گرفته که از دو بخش آنالوگ در طرفین برای سرعت و دور موتور به همراه یک نمایشگر دیجیتالی در میان آن‌ها تشکیل شده است. این نمایشگر اطلاعاتی مثل کارکرد موتور، ساعت، آمپر بنزین، دمای آب و… را نشان می‌دهد.

باک 10 لیتری ویسته برخلاف بسیاری از اسکوترها، بجای زیر زین، در جلو نصب شده است که هرچند فضای جلوی پای راکب را محدود می‌کند اما در عوض از فضای صندوق زیر زین کاسته نشده و برای سوخت‌گیری هم نیازی به پیاده شدن نخواهد بود. البته با وجود این طراحی، فضای صندوق زیر زین چندان بزرگ نبوده و از دیگر رقبا کمتر است. در اینجا بسیاری از انواع کلاه‌های ایمنی جا نمی‌شود که نقطه‌ضعف بزرگی برای یک اسکوتر خواهد بود. زین موتورسیکلت نیز هرچند طراحی نسبتاً مناسبی دارد اما یک تکیه‌گاه کوچک روی آن تعبیه شده که چندان کاربردی ندارد و قسمت ترک‌نشین هم بیشتر برای افراد لاغر کارایی خواهد داشت.

به لطف ارتفاع 77 سانتی‌متری زین از زمین اما افراد کوتاه‌قد هم به‌راحتی امکان کنترل موتور را خواهند داشت.

در سمت چپ و راست کنسول جلو دو محفظه اشیاء تعبیه شده که سمت راستی در دارد و سمت چپی به پورت USB برای شارژ موبایل مجهز است. ویسته 250 از سیستم استارت بدون کلید هم مجهز است اما نیکران موتور آپشن گرم‌کن فرمان آن را حذف کرده است. علاوه بر این، کیفیت مونتاژ هم خیلی تعریفی ندارد و فاصل بین پانل‌ها یکنواخت به نظر نمی‌رسد. این اسکوتر 1,930 میلی‌متر طول، 800 میلی‌متر عرض و 1,130 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 1,390 میلی‌متر است.

مشخصات فنی ویسته 249

در مورد حجم پیشرانه این اسکوتر ابهام وجود دارد زیرا این محصول کی‌وی در دیگر کشورها با نام ویسته 300 عرضه می‌شود و هیچ کجا به‌جز کشورمان نام ویسته 249 را نمی‌بینیم. ویسته 300 در بازارهای دیگر با یک پیشرانه 278 سی‌سی تک سیلندر آب خنک عرضه می‌شود درحالی‌که نیکران موتور حجم پیشرانه ویسته 249 را 244 سی‌سی اعلام کرده است. مقایسه تصاویر و مشخصات نشان می‌دهد که به‌احتمال‌زیاد، نمونه عرضه شده در ایران همان ویسته 300 است که به دلیل مقررات شماره‌گذاری در ایران، نام آن به ویسته 249 تغییر پیدا کرده و حجم موتور آن 244 سی‌سی اعلام شده است. درهرصورت، این پیشرانه آب خنک با نسبت تراکم 11 به یک، 21 اسب بخار قدرت و 21 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای اسکوتری با 140 کیلوگرم وزن کاملاً کافی و مناسب خواهد بود. همچنین این پیشرانه ساخت پیاجیو چین است که این هم نکته مثبتی تلقی می‌شود. انتقال نیروی پیشرانه به چرخ عقب هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت می‌گیرد.

سواری و رانندگی کی وی ویسته 250

هنگام رانندگی با ویسته 249 چیزی که از همان ابتدا جلب‌توجه می‌کند شتاب خوب موتور به لطف قدرت مناسب پیشرانه و وزن 140 کیلوگرمی آن است و خیلی زود اسکوتر را به حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت خود می‌رساند البته صدای پیشرانه هم زیاد نیست. همین شتاب گیری سریع می‌تواند در محیط‌های شلوغ شهری خطرناک باشد زیرا این موتور خیلی زود به سرعت‌های بالا می‌رسد. همچنین در سرعت‌های بیش از 100 کیلومتر بر ساعت هم به دلیل فقدان بادگیر، رانندگی آزاردهنده خواهد شد. البته با افزایش سرعت و عبور دور موتور از 7 هزار rpm، مصرف سوخت هم بشدت بالا می‌رود و بنابراین بهتر است دور موتور در حدود 6 هزار rpm نگه داشته شود.

ویسته 249 در شهر سریع و چابک است و ابعاد جمع‌وجور آن امکان عبور از بین ترافیک را فراهم می‌کند. باک 10 لیتری هم امکان پیمودن حدود 250 کیلومتر را با هر بار سوخت‌گیری کامل فراهم می‌کند که نشان از مصرف سوخت نسبتاً بالای موتور دارد. پایداری موتورسیکلت مناسب است و سیستم تعلیق با دو کمک‌فنر قابل تنظیم در عقب و یک دوشاخ تلسکوپی در جلو، همراه با لاستیک 70/110 در جلو و 70/130 در عقب روی رینگ‌های 13 اینچی، سواری مناسبی را فراهم می‌کند که در عین ارائه حال و هوای اسپرتی، سفت و خشک نخواهد بود. ترمزهای دیسکی با کالیپرهای ساخت J Juan اسپانیا و سیستم ABS هم قدرت توقف مناسبی را فراهم می‌کنند.

قیمت و رقبا

در هنگام نگارش این مطلب در آذر 1402، قیمت کی‌وی ویسته 250 توسط نیکران موتور 235 میلیون تومان اعلام شده است. اصلی‌ترین رقیب این اسکوتر در بازار ایران، گلکسی JX249 نیرو موتور است که بسیار گران‌تر بوده و با قیمت 300 میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین اگر خواهان برند معتبر یاماها هستید و حاضرید به این منظور قید قدرت بیشتر را بزنید می‌توانید سراغ یاماها NMAX با پیشرانه 150 سی‌سی بروید که 277 میلیون تومان قیمت دارد.

نقاط قوت

  • پیشرانه قدرتمند
  • قیمت نسبتاً مناسب
  • تجهیزات مناسب
  • پایداری و سیستم تعلیق

نقاط ضعف

  • صندوق کوچک زیر زین
  • بادگیر جلوی کوتاه
  • کیفیت مونتاژ ضعیف
  • عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد مشخصات فنی (احتمالا برای اخذ مجوز پلاک و واردات)

مشخصات فنی Keeway Vieste 249

اسکوتر کی وی ویسته 249Keeway Vieste 250
پیشرانهتک سیلندر چهار سوپاپ
حجم موتور278 سی‌سی
قدرت21 اسب بخار
گشتاور21 نیوتن متر
ضریب تراکمیک به 9.1
سوخت‌رسانیانژکتوری برقی
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
گیربکسCVT
نوع انتقال نیروتسمه‌ای
طول1,930 میلی‌متر
عرض800 میلی‌متر
ارتفاع1,130 میلی‌متر
فاصله محوری1,390 میلی‌متر
وزن خالص140 کیلوگرم
ظرفیت باک10 لیتر
حداکثر سرعت130 کیلومتر/ساعت
قیمت (آذر 1402)235 میلیون تومان
Keeway Vieste 249
اسکوتر کی وی ویسته 249 با انجین 278 سی‌سی keeway vieste 250 نیکران موتور

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ببخشید تو بازه 130 تومن هندا بیت بهتره یا تی وی اس ntorq?
    تو بازه 170 هم میشه کلیک 150 خرید یا 230 تومن واریو 160 یا 250 تومن یاماها انمکس و ویسته، کدومو انتخاب کنم؟؟

    1. درود فراوان، ببینید برای خرید موتور باید اول از همه به استهلاک موتور دقت کنیم، طبیعتا اغلب موتورهای ژاپنی استهلاک کمتری دارند. در گام بعدی باید ببینید قطعات و لوازم اون موتور در کشور گیر میاد یا نه، چون 90 درصد موتورهای این تیپی قطعاتشون نیست و ممکنه مثلا بخاطر یک قطعه ساده موتورتون چند ماه تو تعمیرگاه بمونه و دست آخر بودجه که بسیار تعین کنندس هر چقدر بدی همونقدر هم آش میخوریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!