مشاوره خریدنقد و بررسی

مقایسه طرح کلیک با طرح ایروکس، انتخاب اسکوتر برتر بازار ایران

اخبار خودرو

مقایسه طرح هوندا کلیک با طرح یاماها ایروکس؛ اسکوترها موتورسیکلت‌هایی هستند که با هدف راحتی، مصرف سوخت پایین و ترددهای شهری ساخته می‌شوند. به همین دلیل، شاید آنها برای کسانی که به دنبال موتورسیکلت‌های جذاب و هیجان‌انگیز هستند خیلی مناسب نباشند اما با ورود اسکوترهایی نظیر کلیک و ایروکس ساخت برندهای مشهور هوندا و یاماها به کشورمان، این بخش موردتوجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

این مدل‌ها یکی از محبوب‌ترین اسکوترها در بازارهای جهانی محسوب می‌شوند و در کشورمان هم موردتوجه قرار گرفتند.

اما محبوبیت کلیک و ایروکس در بازار و قیمت بالا که آن‌ها را از دسترس بسیاری افراد خارج می‌کرد که باعث شده مدل‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان طرح کلیک و طرح ایروکس در کشورمان یاد می‌شود توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه شوند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم طرح کلیک را با طرح ایروکس مقایسه کنیم اما در ابتدا بهتر است با موتورسیکلت‌های طرح بهتر آشنا شویم.

موتورسیکلت طرح چیست؟

موتورسیکلت‌های طرح درواقع کپی‌های ارزان‌قیمتی هستند که از روی موتورهای مشهور و محبوب برندهای معتبر ساخته می‌شوند.

این مدل‌ها که عمدتاً ساخت کشورهای آسیای شرقی و خصوصاً چین هستند، معمولاً نصف نمونه‌های اصلی قیمت دارند و طبیعتاً به همین نسبت کیفیت پایین‌تری هم دارند؛ بنابراین، موتورهای طرح درواقع صرفاً در ظاهر شبیه نمونه‌های اصلی هستند و از لحاظ کیفیت هرگز با آن‌ها قابل‌مقایسه نخواهند بود.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که مدل‌های اصلی هوندا و یاماها قیمت بالایی دارند، از نمونه‌های طرح خصوصاً در کشورمان استقبال خوبی می‌شود.

تصویر طرح هوندا کلیک

موتورسیکلت‌های طرح در ایران

به دلایلی که بیان شد، از سال 1397 به‌مرور پای موتورسیکلت‌های طرح به کشورمان باز شد و شرکت‌های مختلفی اقدام به عرضه این موتورسیکلت‌ها به بازار با قیمتی کمتر از نمونه‌های اصلی کردند.

معروف‌ترین موتورهای طرح در زمان نگارش این مقاله برای مقایسه طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس هستند که بانام‌های مختلف توسط شرکت‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، طرح کلیک توسط شرکت‌های کویر موتور، کبیر موتور، ایران دوچرخ، دینو موتور و… در ایران عرضه می‌شود و طرح ایروکس با نام‌هایی مثل NVX، گلکسی و… توسط شرکت‌هایی مثل نیرو موتور، کبیر موتور و… به فروش می‌رسد.

همه این موتورسیکلت‌ها از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت تقریباً یکسان هستند و تفاوت‌های آن‌ها صرفاً در موارد جزئی مثل طرح ظاهری و آپشن‌های ساده‌ای خلاصه می‌شود.

دلیل اختلاف قیمت موتورهای طرح در ایران نیز همین آپشن‌های جانبی و رنگ آن‌ها است. در ادامه این مطلب، دو مدل از مهشورترین آنها یعنی طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس را با هم مقایسه خواهیم کرد.

تصویر طرح یاماها ایروکس

معرفی کلی طرح کلیک و طرح ایروکس

کویر موتور در حال حاضر طرح کلیک را با نام S2 و در دو مدل معمولی و ADV با پیشرانه 150 سی‌سی عرضه می‌کند که دومی از ترمزهای تقویت‌شده و طرح ظاهری جدیدتری بهره می‌برد و حدود سه میلیون تومان در زمان نگارش این مقاله گران‌تر است.

کبیر موتور نیز طرح ایروکس را با نام رایس NVX به فروش می‌رساند. این موتورسیکلت هم مثل طرح کلیک از یک پیشرانه هوا خنک 150 سی‌سی استفاده می‌کند.

طراحی طرح کلیک و طرح ایروکس

S2 و رایس NVX ازآنجایی‌که مشابه کلیک و ایروکس اصلی ساخته شده‌اند، هردو طراحی مدرنی و زیبایی دارند.

طراحی ظاهری طرح ایروکس

اکثر طرح‌های جدید ایروکس که در ایران عرضه می‌شوند برگرفته از نسخه فیس‌لیفت یاماها ایروکس هستند که طرح چراغ‌های جلو و پانل‌های بدنه آن متفاوت است اما رایس NVX کبیر موتور بر اساس نسخه اولیه یا پیش از فیس‌لیفت ایروکس ساخته شده است.

بااین‌حال، این موتورسیکلت که از حدود یک سال پیش راهی بازار شده، تنوع رنگ بیشتری نسبت به رقبا دارد و کبیر موتور رنگ‌های جذابی مثل قرمز و نارنجی را برای آن در نظر گرفته است.

نمای چراغهای جلو طرح یاماها ایروکس

طراحی ظاهری طرح کلیک

S2 کویر موتور اما در ظاهر کاملاً مشابه کلیک اصلی طراحی شده تا جایی که اگر لوگوی هوندا روی آن چسبانده شود تشخیص طرح بودن آن حتی برای افراد حرفه‌ای هم می‌تواند سخت باشد؛ بنابراین، در S2 شاهد چراغ‌های جلوی جذابی هستیم که دوقسمتی هستند.

در بالا چراغ‌های باریکی طراحی شده‌اند که حکم دی‌لایت را داشته و تا بالای پانل جلویی کشیده شده‌اند درحالی‌که پایین‌تر چراغ‌های اصلی جای گرفته‌اند.

همچنین مثل کلیک، در اینجا هم از تریم مشکی پیانو برای تزئین دماغه موتورسیکلت استفاده شده است.

نمای چراغهای جلو طرح هوندا کلیک

مقایسه پیشرانه این دو موتورسیکلت

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، S2 و رایس NVX هردو از پیشرانه‌های 150 سی‌سی استفاده می‌کنند که این پیشرانه در طرح کلیک 9.2 و در طرح ایروکس 8.5 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

همچنین این پیشرانه علاوه بر قدرت کمتر نسبت به نمونه‌های اصلی، در هردو موتورسیکلت توسط هوا خنک می‌شود و برخلاف کلیک و ایروکس اصلی خبری از سیستم آب خنک با رادیاتور نیست.

انتقال نیرو هم در هردو مدل توسط گیربکس CVT و تسمه صورت می‌گیرد.

سیستم سوخت‌رسانی پیشرانه هردو موتورسیکلت از نوع انژکتوری است و با استاندارد آلایندگی یورو 4 مطابقت دارد.

سیستم کی‌لس و نمای پای راننده در طرح کلیک

مصرف سوخت طرح ایروکس حدود 3 لیتر در هر صد کیلومتر است که با وجود قدرت کمتر پیشرانه، به دلیل سطح تکنولوژی پایین‌تر، مصرف بیشتری نسبت به مدل‌های طرح کلیک که تقریبا 2 لیتر در 100 کیلومتر است را دارد.

مشکلی که در طرح S2 و مدلهای مشابه بیشتر خود را نشان می‌دهد، نیاز به مراجعه زیاد به پمپ‌بنزین است زیرا باک این موتورسیکلت تنها 4 لیتر ظرفیت دارد که برای موتورسیکلتی با این حجم موتور و مصرف سوخت، گنجایش بسیار کمی محسوب می‌شود. از این لحاظ شرایط رایس NVX با باک 5.5 لیتری بهتر است.

همچنین در NVX باک در جلو قرار دارد که این باعث می‌شود راکب بتواند بدون نیاز به پیاده شدن از موتورسیکلت اقدام به سوخت‌گیری کند درحالی‌که باک S2 زیر زین نصب شده است.

به همین دلیل، در محفظه‌ای که برای اشیاء زیر زین S2 تعبیه شده حتی امکان قرار دادن یک کلاه ایمنی کوچک هم وجود ندارد.

بااین‌حال، در عوض فضای جلوی پای راکب در S2 به‌صورت بار و یکپارچه است درحالی‌که در NVX پاهای راکب طرفین باک قرار می‌گیرد.

سیستم کی‌لس و نمای پای راننده در طرح ایروکس

مقایسه سیستم ترمز

ترمز طرح کلیک

کویر S2 در جلو به ترمز دیسکی مجهز است اما در عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کند که یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود زیرا هرچند به لطف وجود سیستم CBS که هم‌زمان با گرفتن ترمز عقب ترمز جلو را هم فعال می‌کند، قدرت توقف مناسبی دارد اما ترمز عقب پس از مدت کوتاهی به رگلاژ نیاز خواهد داشت.

ترمز طرح ایروکس

از سوی دیگر، NVX هم در جلو و هم در عقب به ترمزهای دیسکی مجهز است ولی هرچند کبیر موتور وعده ارائه سیستم ABS را هم برای این موتورسیکلت داده بود اما هنوز خبری از آن نیست.

صفحه کیلومتر طرح کلیک یا های کلیک

تجهیزات جانبی

تجهیزات دو موتورسیکلت تقریباً در یک سطح است ولی NVX با برخورداری از صفحه آمپر تمام دیجیتالی، سیستم استارت بدون کلید، استارت برقی و هندلی، شارژر USB، قفل برقی و دی‌لایت، نسبت به قیمت، بالاتر از رقبای خود قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، صفحه آمپر تمام دیجیتالی، شارژر USB، سیستم استارت بدون کلید برقی و هندلی با درِ باک و محفظه زیر زین و چراغ‌های LED هم ازجمله تجهیزات S2 هستند.

همچنین یکی از آپشن‌های جالب و کاربردی این موتورسیکلت ترمز پارک دستی است که در شیب‌ها کمک زیادی به مالک می‌کند. در این موتورسیکلت همچنین با زدن جک، پیشرانه خاموش می‌شود.

صفحه کیلومتر طرح ایروکس

قیمت و جمع‌بندی

در حال حاضر، کویر S2 در نسخه معمولی 72 میلیون تومان و در نسخه ADV جدید 75 میلیون تومان قیمت دارد درحالی‌که رایس NVX توسط کبیر موتور با قیمت 68 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین، رایس NVX با قیمت کمتر و ترمزهای دیسکی در هردو چرخ شاید بتواند انتخاب بهتری باشد.

اما در مقابل S2 هم رقیب دست‌وپا بسته‌ای نیست و به لطف شرکت عرضه‌کننده باسابقه‌تر و مشهورتر یعنی کویر موتور همین‌طور شرایط فروش اقساطی، می‌تواند گزینه جذابی برای خریداران باشد.

به‌طورکلی، با توجه به قیمت بالای هوندا کلیک و یاماها ایروکس اصلی، این مدل‌های طرح با قیمتی بسیار کمتر برای کسانی که خواهان یک اسکوتر اقتصادی شهری هستند می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند اما خب در موتورهایی مثل کویر S2 و رایس SVX قطعاً نباید انتظار کیفیت و عملکرد نمونه‌های اصلی را داشت. همچنین کیفیت خدمات پس از فروش اکثر موتورسازان داخلی هم تعریف چندانی ندارد.

مقایسه طرح کلیک با طرح ایروکس

مشخصاتطرح هوندا کلیکطرح یاماها ایروکس
پیشرانهتک سیلندر دو سوپاپتک سیلندر دو سوپاپ
حجم موتور150 سی‌سی150 سی‌سی
قدرت9.2 اسب بخار8.5 اسب بخار
سوخت‌رسانیانژکتوریانژکتوری
سیستم خنک‌کنندههوا خنکهوا خنک
گیربکسCVTCVT
نوع انتقال نیروتسمهتسمه
حداکثر سرعت100 کیلومتر/ساعت85 کیلومتر/ساعت
روشن‌کنندهاستارت و هندلاستارت و هندل
وزن خالص101 کیلوگرم110 کیوگرم
مصرف سوخت1.8 لیتر در 100 کیلومتر3.1 لیتر در 100 کیلومتر
ظرفیت باک4.0 لیتر5.5 لیتر
جدول مقایسه‌ای طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس
  • پرسش و پاسخ‌های رایج در مورد این مقاله:
مهمترین مزیت طرح ایروکس به طرح کلیک چیست؟

ترمز دیسکی هر دو چرخ و و وجود سیستم abs در برخی مدلها را میتوانیم مهمتریم مزین این موتور نسبت به رقیبش دانست.

مهمترین مزیت طرح کلیک به طرح ایروکس چیست؟

مصرف کمتر و قدرت موتور بیشتر به همراه عرض کمتر برای تردد در ترافیک را از مهمترین مزایای طرح کلیک به طرح ایروکس دانست.

موتورسیکلت طرح چیست؟

موتورسیکلت‌های طرح درواقع کپی‌های ارزان‌قیمتی هستند که از روی موتورهای مشهور و محبوب برندهای معتبر ساخته می‌شوند.

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. خیر از نظر من عقب ایروکس زشت می باشد و در مدل های طرح رینگ ها کیفیت خوبی ندارند و قطعات هم گران تر از کلیک است و مصرف بالاتر و قدرت کم تر از دیگر بدی هایش است، سیستم کی لس کلیک سر تر از nvx هست و از لحاظ شتاب جفتش سوار شدم به اندازه هم هستند اما راکب دوم که بیاد کار سخت می شه برا جفتش که در nvx بیشتر

    1. طرح آیروکس کبیر بردارم یا نیرو موتور
      طرح آیروکسم مثل کیلیک ب صدا می یوفت
      ممنون میشم راهنمای کنید؟

  2. آخرش ما نفهمیدیم کدوم رو بخریم,هردو موتور رو شرکت همتاز موجود داره ولی من که نمیدونم کدوم بهتره برای خرید

  3. من طرح ایروکس پیشنهاد می کنم. 1چون لاستیکش و رینگش پهن تره. 2 سنگین تر و تو دست تره. 3قیافش بهتره سلیقه ای اما کلیک انگار اسباب بازیه و ایروکس گنده تره ابهتش بیشتره. 4 کیفیت بدنه ایروکس بهتره. 5 صندوق ایروکس و باکش بیشتر از کلیکه. 6 جفت ترمز ها در nvx ایروکس دیسک abs که کلیک بدون abs و فقط جلوشه. تفاوت قیمتشون نشون میده کدوم بهتره تمام کلیک اا بعد یه مدت صدای هلیکوپتر میگیرن

  4. من طرح ایروکس کبیر موتور دارم یکساله باهاش ۹هزارتا رفتم نسبت به طرح کلیک خیلی بهتره موتورشون زیاد تفاوتی باهم نداره ازلحاظ کیفیت قطعات ولی بدنه طرح ایروکس باکیفیت تره فقط باید بهش برسی سرویس به موقع و مواظبت ازش بکتی موتور خوبیه ولی اگر پولشو داشتم حتما اصلی شو میخریدم

    1. من اصلی دارم کلی تفاوت داره با nvx ، آیروکس اصب تو شتاب سریع تر از NVX هست و هم نرم تر در رانندگی، فکر نمیکنی تایلند و چین از مظر تکنولوژی چفدر با هم فرف داشته باشن و اونایی که موتور سوارن میدونن چی میگم

      1. چین هدفش تولید انبوه با کیفیت پایین و قیمت پایینه وگرنه تکنولوژی چین خیلی سر تر از تایلنده

    2. خیلی گرونه میشه ماشین خرید تو سرما هم آدم سگ لرز نگیره و امنیت الکی گرون

  5. سلام حدود ۹ ماهه طرح آیرکس کبیرموتور دارم
    واقعیتش راضی نیستم
    زیرموتور روغن ریزی داره
    بردم تعمیرگاه درست کرد دوباره بعد یه ماه دوباره روغن میده
    الان خیلی صدا میده
    موقع حرکت اول موتور خیلی صدا میده
    دلیلش از چیه؟

  6. سلام دوستان خیلی ممنون میشم راهنمایم کنید
    بنده متور طرح کلیک سالار گستر دارم و خیلی راضی هستم
    اما یه مشکلی دارم
    تحمل وزن و پایین بودن متور چون طرح کلیک از اونجایی که میدون تحمل 170 کیلو رو داره نهایت یعنی وقتی 2 نفره سوار میشیم تازه وقتی خیلی اروم دست انداز ها رو رد میکنیم کفش میگیره.
    اما در طرح ایروکس فکنم به علت 2 تا کمک فنر و تحمل وزن 220 کیلو و چون یه مقدار ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین داره اتفاغ نمیوفته ؟؟؟؟
    ممنون میشم از این لحاظ برسی کنید ببینیم کدوم مدل برای 2 نفره سوار شدن بهتره ؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. سلام
    این طرح واریو شرکت ثاقب که ادعا میکنه انجین همون انجین اصلی کلیک هست صحت داره یا خیر؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!