طرح یاماها ایروکس بخریم یا نخریم؟
با ورود موتور یاماها ایروکس ۱۵۵ و طراحی کاملا اسپرت و به بازار که در قالب یک اسکوتر با سایز بزرگ با ظاهری جذاب و مدرن تنوعی در خیابانهای شهر شاهد هستیم. البته در کنار مدل اصلی این موتور واردکنندگان و مونتاژکنندگان موتوسیکلت در ایران برای رقابت با هوندا کلیک و نمونههای کپی اقتصادی آن که مثل مور و ملخ داشت در خیابانها تردد میکرد اقدام به عرضه طرح یاماها ایروکس در بازار ایران کردند.
مقایسه طرح کلیک با طرح ایروکس، کدام یک اسکوتر بهتری است؟
یاماها ایروکس یا طرح ایروکس
نکته ای که باید در انتخاب این دو مدل (یاماها ایروکس یا طرح ایروکس) به آن توجه کنید این است که آیا خرید این موتور برای بودجه شما مناسب است یا خیر؟
در بازار ایران موتور یاماها آیروکس در مدلها و رنگهای مختلفی عرضه میشود که میتوان گفت در حالت کلی با دو مدل معمولی و special که بعضی از آنها ساخت کشور تایلند و یکسری از آنها ساخت اندونزی است عرضه میشود.
در ایران و حال حاضر یاماها ایروکس در دو نسل مختلف موجوده که خرید و فروش آن در مدلهای قدیمی و مدل فیس لیفت انجام میشود.
اگر شک در خرید بین بنلی TNT300s و TNT249s دارید مقایسه این دو مدل را پلاس موتو حتما ببینید.
مدل فیس لیفت همان مدل قبلی این موتورسیکلت است و فقط از لحاظ ظاهری تغییراتی داشته و تغییری در انجین آن نبوده و اگر ظاهر مدل نیو فیس ایروکس رو بخواهیم با نسل قبلی آن مقایسه کنیم این موضوع قطعا توجه شما را جلب خواهد کرد که ظاهر نیوفیس جذاب تر و تو دل برو تر شده است.
مزیت ایروکس و طرح ایروکس نسبت به هوندا کلیک و مدلهای طرح آن
اکثر مدلهای وارداتی و مونتاژ طرح ایروکس در زمان نگارش این مقاله (پاییز 1401) برگرفته از مدل نیو فیس یاماها ایروکس بوده است.
بنظر میرسد ترمز دیسکی برای چرخ عقب و سیستم ترمز ضد قفل ABS یکی از بزرگترین محاسن این موتور نسبت به رقیب فعلیاش در بازار یعنی هوندا کلیک و مدلهای طرح کلیک بحساب میآید که هم در بعضی مدلهای اصلی و فرعی آن موجود است.
انجین موتور ایروکس
یاماها ایروکس اصلی مجهز به انجین ۴ زمانه تک سیلندر با حجم ۱۵۵cc و ۴ سوپاپ sohc است و به کمک یک رادیاتور آب خنک میشود و در 8000 دور قدرتی معادل ۱۴/۷ اسب بخار و گشتاوری حدود ۱۳/۷ نیوتن متر در ار پی ام ۶۵۰۰ تولید میکند.
اما اینجای داستان زیباست که اغلب مونتاژکنندگان مدلهای طرح این یاماها جذاب از اعلام قدرت انجین محصول خود به اسب بخار تفره میروند و با عبارت کیلووات قصد دارند میزان قدرت آن را اعلام کنند ولی با تحقیقات میدانی plusmoto قدرت انجین نسبت به نوع تولید کننده بین 8.5 تا 9.5 اسب بخار اعلام میشود و برخلاف انجین اورجینال که با آب و رادیاتور خنک میشود در پیشرانه انژکتوری تک سیلندر و ۴ زمانه منطبق بر استاندارد آلایندگی EURO 4 با خنککاری از نوع هواخنک است.
امکانات یاماها ایروکس
این اسکوتر اتومات شهری در بحث امکانات تاحدی بالاتر از رقبای همقیمت است.
یکی دیگر از مزایای آن وجود درب باک 5 لیتری در قسمت جلوی موتورسیکلت این امکان را به راکب خود میدهد تا هنگام سوختگیری از موتورسیکلت پیاده نشود و به راحتی کار سوختگیری را انجام دهد.
در موتور ایروکس شاهد جلوآمپر دیجیتالی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، استارتر بدون کلید یا هما سیستم کی لس، سیستم استارت برقی و هندل، شارژر USB در محفظه مجزای داشبورد برای شارژ موبایل و پاور بانک، فضای بار زیر زین و در قسمت زیر نشیمنگاه موتور سیکلت، قفل الکتریکی باک و زین، چراغ روشنایی روز، جاپایی تاشو ترکنشین و… هستیم.
اما در همه مدلهای طرح یاماها ایروکس با وجود، ترمزهای دیسکی جلو و عقب شاهد ترمز ABS نیستیم و کمکهای دوبل گازی عقب نیز در بعضی مدلها عرضه نمیشود.
ظرفیت باک این اسکوتر اقتصادی و کپی، ۵.۵ لیتر اعلام شده و مصرف سوخت آن در حالت بهینه ۳.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که این اعداد و ارقام بالاتر از مدل اورجینال است.
این اسکوتر شهری میتواند به حداکثر سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.
سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت در نمونههای طرح یاماها ایروکس از نوع CVT تسمه ای یا به عبارتی دارای جعبه گیربکس اتوماتیک و کلاچ اتومات است.
در کل عملکرد گیربکس CVT این اسکوتر نسبتا خوب و در هماهنگی کامل با پیشرانه خود را دارد.
اگر به مدل بنلی 150 نیوفیس علاقه دارید میتوانید مقاله آنرا در پلاسموتو بخوانید.
طراحی و ظاهر طرح ایروکس
نمونههای طرح این موتور از نظر ظاهری تفاوتی با نمونه اولیه یاماها ایروکس ندارد و میبینیم که این اسکوتر براساس نسخههای قبل فیس لیفت و بعد فیس لیفت ایروکس به وفور در بازار یافت میشوند.
این موتورسیکلت همانند دیگر موتورسیکلتهای استاندارد و شهری دارای دو جک که یکی در بغل و دیگری در وسط موتور سیکلت قرار دارد است.
از نظر ویژگیهای ظاهری در بحث رنگ، مدلهای طرح ایروکس تنوع بیشتری را به مشتریان میتوانید در بازار بخرید.
پرسش و پاسخهای رایج در مورد این مقاله:
طرح ایروکسهای موجود در بازار ایران توسط این شرکتها عرضه میشوند:
گلکسی، کبیر موتور، نیرو موتور، زیگما و هانی
همانطور که در این مقاله اعلام شد. از نظر فنی تفاوت اندکی بین مدلهای نیوفیس و معمولی وجود دارد ولی بزرگریت تفاوت در بازطراحی ظاهر و بدنه آن میتوانیم بیابید.
خیر، با توجه به تنوع بالای مدلهای طرح ایروکس در هنگام خرید باید به این موارد در موتورسیکلت دقت فرمائید.
بله تقریبا 5 تا 6 اسب بخار در مدلهای طرح قدرت موتور کمتر است.
شخصا هوندا cdi و هوندا ویو و کاوازاکی gto و کاوازاکی amx به عنوان صاحب و راننده انها تو عمر ۵۰ ساله ام تجربه کردم و دقیقا طرحهای همه اونها وارد بازار شد که تست کردم.
نتیجه اگه موتور میخواسته باشی داشته باشی با هزینه نگهداری کم و لذت رانندگی بالا فقط اصل. یه چیز تو تمام طرحها مشترک بود و اونم گیربکس اون بود که واقعا تعویض دنده سخت و غیر نرمی دارند نسبت به اصل که همون لحظه حرکت متوجه میشید الباقی ایرادات که کیفیته بالا دوستمون گفت.
ولی صد افسوس که ۵۰ ملیون یک کلیک طرح الان بسختی بدست میاد چه برسه به ۱۳۰ ملیون اصل.
دوست عزیز دقیقا حرف دل زدی و آنچه از دل براید خوش آید
به به
سلام دوستان عزیز. وام بگیرید موتور هوندا کلیک یا یاماها آروکس اصل بخرید…به هیچ عنوان طرح موتورهارو نخرید که بسیار بی کیفیت هستن.هندا کلیک کارکرده کم کار بخرید..گول قیمت قیمت های پایین نخورید.
سلام دوستان، با کمی مطالعه در سایت های خارجی متوجه میشید که NVX نسخه ارزان شده آیروکس می باشد و هیچ فرقی بین شون از نظر انجین نیست هیچ فرقی ! فقط آیروکس سیستم خنک کننده رادیاتور آب هست و در NVX هوا خنک همین و تمام قطعات بکار رفته در انجین همان قطعات اصلی هست و بزرگترین اشتباه هم اینکه بهش میگن طرح آیروکس که در واقع باید گفت NVX نه چیز دیگری که نسخه چینی NVX رو شرکت کبیر وارد کرده و فرق آنچنانی با آیروکس نداره فقط پول برند یاماها رو میگیره واگر نه ساختمان همون ساختمانه !… یه کم مطالعه کنید متوجه میشید …
اما در آخر آیروکس هم باید هم قیمت nvx باشه ! اما چون ما توو ایران هستیم و محدود، باید این باشه …
سلام، کاملا این نظر شخصی شماست و محترم ولی تفاوت رادیاتور، قدرت موتور، صدای اگزوز، حجم باک، ترمز abs و ترمزهای دیسکی عقب و …. همه نشان دهنده این است که NVX یک نسخه کپی چینیزه شده کاملا متفاوت از نسخه اورجینال است.
ًسلام.من کلیک اصل خریدم ولی واقعا از کمک هاش راضی نیسام و خیلی ضعیفه.تو کوچکترین دست اندازی کلی ضربه میزنه،کمک پشت هم که افتضاحه.چه موتوری پیشنهاد میکنید که هم قیمتش بالا نباشه هم نرمی و راحتی داشته باشه؟
موتوری ک کمکهاش گازی باشه، چن وقت پیش یک کلیک دیدم تو خیابون کمکشو عوض کرده بود و گازی انداخته بود
لوکی ۱۸۵ عالیه، هم شهریه هم جاده
و اینکه نسخه نیرو موتور sym رو حتما خریداری کنید
سلام من طرح کبیر خریدم پایه آیینه ضعیفه طلق می بندی می شکند و خدمات بعد فروش ضعیفه ۱۲۰۰ کار کردم راضیم البت من ۶۰ ساله هستم
در مورد خدمات پس از فروش “کویرموتور” هم نظر من مثل شما درمورد “کبیرموتور” یکیه
من خودم 7 ماهی میشه طرح کلیک کویر گرفتم واقعا پشتیبانی زیر صفر هست.
متاسفانه موتورسازهای داخلی فقط به دنبال فروش هستند و فکری به حال پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصولاتشون نمیکنند.
دقیییییقا
با این قیمت ها، یک کارگر و یک کارمند، حقوق بگیر چجوری می تواند ۶۵ تا ۱۲۰ میلیون بدهد، مثلا یک موتورسیکلت طرح ایروکس یا طرح هوندا یا اصل بگیرد!؟
دیگه با این شکل و شمایل، با رنگ خوشی، خدا حافظی کرد!!!!!!!!
بله حق با شماست و شرایط سختی وحود دارد به شخصه همیشه من اعتقادم امید به درست کردن آینده با تلاش و کوشش هست و شکر میکنم خداوند با توجه به تلاشم کمک یارم بوده
باسلام من طرح خریدم گلکسی 155خیلی هم ازش راضیم توآب بندی هم تا 110کیلومتر باهاش رفتم جهت اطلاع دوست عزیزمون که نوشته 80تابیشترنمیره، شتابشم حرف نداره خیلی هم از قطعات باکیفیتی استفاده کردن
من که 75تومن هزینه کردم
داشته باشی 200تومن بدی ایروکس اصلی بحثش جداست
ممنون از راهنمایی های که کردید. ما ماکسیمم سرعت اعلام شده توسط فروشندکان و کاتالوگ محصولات اعلام کردیم
ولی رعایت شرایط ایمنی و جان افراد با سرعت مطمئنه قطعا اهمیت ویژه ای داره و باید طوری رانندگی کنیم تا حداقل آسیب به خودمون و عزیزانمون برسه 🙂
طرح ایروکسی که خریدید مال چه برندی بود؟
همه طرح های ایروکس مشخصات یکسانی دارند. چون مبداشون یک کشوره
درود برشما من هم ی طرح ایروکس شرکت کبیر گرفتم و کاملا ازش راضیم واقعا هم نرم هم پرشتاب خوش رخ ترمزا عالی واقعا با وجود اینکه میتونستم اصلیشو بخرم این موتور نسبت ب پول و موتورای هم رده و این رنج قیمت سره
لطفا راجب کاوازاکی ها و امکان خریدش در ایران هم بگید
گلکسی نیروموتور یا nvxکبیرموتور ؟ 155 cc .
لططفا راهنمایی کنید .
بدون شک نیرو موتور / خدمات و گارانتی بسیار بهتری داره و تفاوت کیفیت قابل توجهی در همه بخشهای موتور و بدنه / البته اگر بتونید تایرهاشو خارجی کنید که دیگه بهتر هم میه / لاستیکهای ایران یاسا دوام و سواری ضعیف تری دارند
در موتورهای مونتاژ و اورجینال آره خدمات بهتری دارن ولی موتورهایی ک حکم پراید دارن و زیاد میفروشن خدماتشون صفر هست
با سلام
یکی از بهترین اسکوترهای موجود در ایران لاکی 180(sym) تایوان است که از بعضی لحاظ از کلیک اصلی و ایروکس یاماها بهتر است.
در مورد نقد و بررسی موتور خودتان سرچ کنید.
توی طرحها گلکسی ایروکس از همه قویتر و کم مصرف تر هست مصرفش 2.3لیتره و توانش 9.3 کیلووات هست
توی طرحها گلکسی بهتره یا blenta؟
سلام، من گلکسی طرح آیروکس گرفتم باید بگم خدمات پس از فروش عالیه و اینکه موتور عملکرد خوبی داره و بسیار نرم تر از کلیک هست ولی خوب قدرت و شتاب قطعا به هوندا نمیرسه چون تو قع بیجا هست ، در کل راضیم، قیمتش هم فعلا مناسبه.
موفق باشید
سلام۔tvs راکرز 125
کدوم طرح ایروکس بهتره؟صداش مثل طرح کیلیک نیست؟صدای تراکتور میدن میترسم از طرح لطفا راهنمایی کنید
نمونه های طرح تنها فرقش توی موناتاژ کنندشه که چ شرکتی مونتاژش میکنه و طرح ها هیچ فرقی با هم ندارن
سلام یه سوال ایا ایروکس طرح اپشن vva رو داره ؟؟؟
من گلکسی طرح آیروکس دارم، سرعت بالای ۶۰ تا فرمون موتور شروع به لرزش میکنه، هر جا که رفتم میگن که جلوبندی این موتور ها ضعیفه باید باهاش نرم حرکت کنی و مدارا کنی