آموزش و ترفند

راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک یا طرح کلیک

اخبار خودرو

وقتی از یکی از سازندگان موتورسیکلت در ایران یک های کلیک یا همان طرح کلیک تهیه می‌کنید (البته بقیه مدل‌های موتوسیکلت از این ماجرا استثنا نیست) عملا با خروج از نمایندگی هر برندی خودتان باید به فکر نگهداری از این وسیله نقلیه‌ای که خریدید باشید؛ همین موضوع باعث شد در ادامه مقاله طرح کلیک کویر S2 – تجربه خرید و سواری از صفر تا 100 مقاله‌ای برای سرویس و نگهداری های‌کلیک نیز بنویسیم.

متاسفانه با وجود همه تبلیغات گسترده‌ای که این روزها شاهد هستیم، شرکت‌های تولید کننده به فکر راهنمایی و تامین قطعات و خدمات پشتیبانی کالای فروخته شده خود نیستند.

بارها در قسمت کامنت‌های سایت پلاس موتو از شکایت کاربرانمان در خصوص عدم دریافت خدمات مناسب پیغام دریافت کرده‌ایم، بنابراین تصمیم بر این شد تا سلسه مقالاتی برای سرویس و نگهداری موتورسیکلت‌های پر طرفدار داخلی تهیه کنیم.

راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک

سرویس و نگهداری های کلیک

قلب تپنده موتورسیکلت‌های کلیک که یک انجین هوا خنک، چهار زمانه،SOHC ،۱۴۹ سی‌سی با توان تولیدی ۶.۹ کیلووات معادل ۹.۲۴ اسب بخار است. سیستم انتقال قدرت این موتورسیکلت CVT است که که از اصلی‌ترین قسمت‌های این موتور به حساب می‌آیند. بدیهی است که این قوای فنی همانند هر وسیله‌ی نقلیه نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارد.

پس در ادامه با نکات فنی این مدل موتورسیکلت با ما همراه باشید.

بهترین زمان تعویض روغن های‌کلیک

حتما برای کاهش هزینه‌های خرابی و پایین آمدن استهلاک موتور، روغن موتور را به موقع تعویض کنید.

در کاتالوگ تمامی محصولات و مدل‌های تولیدی های‌کلیک نوع روغن مناسب این موتور را SAE 10W-30 اعلام کرده اند.

تنوع بالایی از روغن موتورهای موجود در بازار ایران بسیار است اما روغن موتور‌هایی مناسب موتورسیکلت به ترتیب کیفیت SE, SD بر اساس استاندارد API پیشنهاد می‌شود.

اما تمامی موتورسازی‌ها این مدل روغن را موجود ندارند و روغن 10W-40 (روغن مورد استفاده در موتور TU5 از خانواده پژو 206 و 207) را در هنگام تعویض روغن های‌کلیک مصرف می‌کنند.

با توجه به روغن مورد نیاز این موتور، مغازه های موتورسازی در سطح شهر پیشنهاد می‌کنند در فصل زمستان از روغن موتورهای 10W-40 و در تابستان 20W-50 استفاده نمائید.

راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک زمان تعو.یض روغن موتور
به رنگ روغن قبل از تعویض دقت کنید.

بهترین معیار برای تعویض روغن = کارکرد کیلومتر

در سرویس و نگهداری های‌کلیک موتورسازها پیشنهاد می‌کنند بعد از پیمایش هر 1000 کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور های‌کلیک خود کنید.

همواره مقداری از روغن بخار می‌شود بنابراین باید میزان روغن را هر 500 کیلومتر چک کنید و اگر از آن کم شده بود به میزان مشخص شده پر کنید.

دقت داشته باشید در فصل تابستان در صورت امکان قبل از 1000 کیلومتر و نهایتا روی 1000 روغن موتورسیکلت خود را تعویض نمایید.

اما در فصل زمستان هم می‌توانید روی 1500 روغن های‌کلیک را تعویض کنید.

بصورت هفتگی حتما گیج روغن موتور‌های کلیک را چک کنید تا اگر زمانی موتورسیکلت شما روغن کم کرده باشد مقدار مناسب را سرریز کرده یا برای رفع مشکل کم کردن روغن به موتورسازی مراجعه کنید.

تعویض روغن گیربکس طرح کلیک

گیربکس CVT طرح کلیک برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به بررسی و نگهداری دارد.

اگر موقع حرکت احساس ضربه زدن موتور به گیربکس می‌کنید یا می‌بینید هنگام گاز ندادن موتور خلاص نمی‌شود حتما برای رفع مشکل به تعمیرکار موتور خود مراجعه کنید.

در دفترچه هوندا کلیک اصلی ژاپن درج شده تا روغن گیربکس را برای اولین بار پس از 300 کیلومتر رانندگی و سپس، هر 6 ماه یکبار و یا پس از 3000 کیلومتر پیمایش تعویض نمایید.

اما باز در کمال تعجب موتورسازان پیشنهاد می‌کنند هر 7000 تا 8000 کیلومتر روغن گیربکس های‌کلیک یا همان طرح کلیک خود را تعویض کنید.

آیا گیربکس موتورسیکلت مدل‌های کلیک در سرویس و نگهداری طرح کلیک، جنسی فرازمینی دارد؟ ?

راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک زمان تعویض تسمه گیربکس و روغن گیربکس موتور
تسمه و گیربکس طرح کلیک

زمان مناسب برای تعویض تسمه گیربکس های کلیک

باز با توجه به نبود اطلاعات کافی پیرو موتورسیکلت طرح کلیک برای تعویض تسمه گیربکس CVT های‌کلیک ما به تجربه موتورسازان مراجعه کردیم.

تسمه موجود در بازار برای گیربکس CVT طرح کلیک در دو مدل اصلی و فرعی به فروش می‌رسد.

امیدواریم که قطعا تسمه موتورسیکلت صفر کیلومتر از جنس اصلی بوده و موتورسازان می‌گویند که زمان مناسب برای تعویض تسمه اصلی گیربکس‌های کلیک 15.000 کیلومتر بوده و درصورت استفاده از تسمه فرعی حتما باید آن را در هر 7000 تا 8000 کیلومتر در های‌کلیک تعویض کنید.

مراقبت از سیستم احتراق و سرویس انژکتور و شمع موتور

بررسی انژکتور در سرویس و نگهداری های کلیک

انژکتور نقش اصلی در پاشش احتراق هر موتور یا انجین دارد.

در سرویس و نگهداری های‌کلیک پیشنهاد می‌شود انژکتور موتور طرح کلیک را هر 3000 – 7000 – 11.000 کیلومتر سرویس کنید.

بررسی شمع‌ها در سرویس و نگهداری های کلیک

یک شمع کثیف با الکترودهای کثیف و یا فضای زیاد بین الکترودها، نمی تواند جرقه کامل ایجاد کند. برای تمیزکاری آن موارد زیر را استفاده کنید:

  • شمع‌ها را با ماده تمیز کننده مخصوص شمع، پاک کنید، تا نتیجه بهتری در عملکرد موتور داشته باشید.
  • اگر دسترسی به تمیز کننده شمع ندارید، با یک برس سیمی عمل پاک کردن دوده ها و چربی آن را انجام دهید.
  • تنظیم فاصله بین الکترودها را فراموش نکنید، این فاصله باید به طور معمول بین 0.6 تا 0.7 میلیمتر باشد.

بدلیل دور بالای انجین موتورسیکلت باید شمع موتور های‌کلیک را در بهترین حالت بین 3000 تا 4000 کیلومتر تعویض کنید. اگر نرسیدید در این کارکرد تعویض کنید حتما در 7000 کیلومتر اقدام به تعویض آن نمایید.

زمان مناسب تعویض فیلتر هوا در سرویس و نگهداری های‌کلیک

هواکش دارای یک بخش کاغذ مانند است که باید هر 20000 کیلومتر بررسی و تمیز شود. می‌توانید آنرا با محلول آب و پودر لباس‌شوئی شسته و بگذارید تا خشک شود.

حتما در هر 2000 کیلومتر فیلتر هوای خود را تمیز (باد بگیرید) تا شتاب موتورسیکلت شما حفظ شود.

باید فیلتر هوای طرح کلیک یا های‌کلیک را در هر 5000 کیلومتر تعویض کنید.

در زمان تعویض فیلتر هوا طرح کلیک در آب و هوای بارانی و شرایط گرد و غبار برای وارد شدن آسیب کمتر به داخل موتور در سریعترین حالت آنرا تعویض کنید.

جدول سرویس و نگهداری دوره ای موتورسیکلت طرح کلیک تعمیرات و تعویش روغن موتور و روغن گیربکس و فیلتر هوا و شمع و تسمه
جدول سرویس و نگهداری دوره‌ای موتورسیکلت طرح کلیک – I = بازرسی مستمر و درصورت نیاز تعویض شود – R = تعویض شود – C = تمیز شود

نتیجه گیری و سوالات رایج

در شرایط فعلی و گرانی موجود بهتر است از وسایل خود مراقبت کنید.

با رعایت یک سری موارد ساده ولی مهم شما می‌توانید از هزینه‌های احتمالی و تحمیلی گزاف تعمیرات جلوگیری کنید.

اگر موردی جا مانده و شما تجربه آن را داشتید خیلی خوشحال می‌شویم در قسمت کامنت‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول سرویس و نگهداری طرح کلیک

بطور کلی چه مواردی را در سرویس و نگهداری های کلیک باید بررسی کنیم؟

فیلترهوا، شمع، انژکتور، روغن موتور و گیربکس به همراه چک تسمه و باتری همه از مهم نگهداری از این وسیله نقلیه می باشد.

بهترین زمان برای تعویض روغن های‌کلیک چیست؟

حتما میزان روغن را هر 500 کیلومتر چک کنید و در هر 1000 کیلومتر پیمایش آنرا تعویض کنید.

چه زمانی باید روغن گیربکس طرح کلیک را تعویض کنم؟

موتورسازان پیشنهاد می‌کنند هر 7000 تا 8000 کیلومتر روغن گیربکس های کلیک یا همان طرح کلیک خود را تعویض کنید.

برای نگهداری از گیربکس های‌کلیک چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

تعویض به موقع روغن گیربکس و چکاپ تسمه بسیار مهم است.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

‫75 دیدگاه ها

  1. با سلام
    ویسکوزیته روغن گیربکس کلیک چه عددی است؟
    آیا میتوان از زوغن گیربکس ماشین برای کلیک استفاده کرد؟

    1. تو دفترچه سرویس کلیک اصلی یا همون واریو چیزی در مورد نوع روغن نگفته ولی دقیقا این موارد گفته شده که:

      تعویض روغن گیربکس
      روغن گیربکس را برای اولین بار پس از 300 کیلومتر رانندگی و سپس ، هر 6 ماه یکبار و یا پس از 3000 کیلومتر تعویض نمایید.
      گنجایش روغن گیربکس: 0.11 لیتر

    2. من برا فیدل ۳ ۸۵ ۱۴۰ میریختم تو دفترچش زده بود روغن دنده ماشینه
      برای کلیک که گرفتم هنوز نریختم ولی میخام همینو بریزم

  2. سلام وقتی موتور درجا و گاز نمیدی خلاص نمیکنه برای چی هستش؟ زوزه هم میکشه موقعی که گازو ول میکنیم

    1. نمیدوتم این ایراد منم روی موتورم دارم و تا دیروز فکر میکردم طبیعیه! کسی میدوته این اگر یک مشکل هست چطور حل میشه؟

    2. اگر موقع حرکت احساس ضربه زدن موتور به گیربکس می‌کنید یا می‌بینید هنگام گاز ندادن موتور خلاص نمی‌شود حتما برای رفع مشکل به تعمیرکار موتور خود مراجعه کنید.اين فكر كنم يك مشكل گيربكسي باشه

    1. جایی نگفتیم رادیات داره. همه طرح های کلیک یک شکل هستند و یک مدل و فقط تولید کنندکان آن اسمشون در ایران فرق میکنه

  3. صفحه کیلومترم وقتی تو دست انداز میرم یا موقع استارت که موتور میلرزه کم نور میشه و یکم که فشار میدم درست میشه بخاطر چیه ؟

    1. دلیلش خیلی ساده میتونه باشه کانکتور زیرش شل شده یا از سمت صفحه کیلومتر یا از سمت دیگه کابلش

      1. 2 نا مقاله در این مورد توی سایت موحوده
        یکی 6 دلیل کویر adv 6 نخریم
        یکی هم تجربه خرید طرح کلیک کویر 0 تا 100
        حتما این دو مقاله مطالعه کنید و کامیتهای کاربران بخونید

    1. تابستان 50 20 sl نیمه سینتیک و زمستان 40 10 sl نیمه سینتیک. این نظر نمایندگی هست ولی تعویض روغنی ها تاکید دارند روی 40 10

    1. مگه میشه انجین بنزینی شمع نداشته باشه مثل اینه بپرسی موتورسیکلت چرخ داره و این چرهاش کجاشه؟!!!

  4. من کویر s2 دارم بعضی موقع ها از دورچرخ عقب یا گیربکسش صدای تق تق میده، اونم بعضی وقتا ، مشکل از کجا میتونه باشه؟؟؟

    1. سلام موتور من وقتی سرعتش ۸۰ به بالا میشه ی صدا خیلی شدید و بلندی از قاب تسمه میاد یهو قژژژ صدا میده از چی میتونه باشه؟

      1. توی مجموعه کلاچ معولا ساچمه ها و تسمه و کاسه کلاچ عقب به مشکل میخوره شایدم اتصلاا شل شده باز کن قابشو یه چک بکن شل و ول نباشه
        یه بکس میخاد فقط

  5. سلام.
    من کلیک نیرو موتور دارم..تازگی وقتی راه میوفتم یه صدای تق تق میده یا تو دست انداز ها هم صدا میده.. این مال چیه؟؟ و اینکه بعضی موقع ها وسط راه که گازو ول میکنی دباره میگیری گاز نمیخوره یه دو ثانیه بعد شروع میکنه گاز خوردن… اگه مشکلش رو بهم بگید ممنون میشم

    1. من کلیک اصلی دارم گاز میوخورد خفه میکرد یهو شتاب میگرفت
      ایراد از فیلتر هوا بود که خورد شده بود ریخته بود
      فیلتر فیک بهم انداخته بودن باز قبلیشو داشتم انداختم درست شد

  6. سلام کویر s2دارم
    موقع حرکت صدای تق تق، اونم بعضی مواقع میده
    خاموش هم چرخ رو میچرخونم بعضی مواقع همون صدا هست این از چی میتونه باشه .
    چیکار باید بکنم ؟
    آیا مال گیربکس هست یا بلبرینگ چرخ هست

  7. اکثر طرح کلیک های کویر بلبرینگ هاشون خیلی زود زیر ۱۰۰۰ تا خراب میشه صدای تق تق برای بلبرینگ چرخ عقب هست تنها راه چاره خرید بلبرینگ ژاپنی هست اونم سه مغازه هست میدان قزوین رسیدین سمت راست از پایین به سمت بالا میگم پشت دکه روزنامه فروشی فکر کنم داره خودش میدونه چه کدی بده بگین کلیک میده بهتون مشکل حل میشه و اینکه همشون تسمه گیرباکس مشکل داره چون متفرقه انداختن نمیدونم چرا برین گمرک تسمه اصلی کویر بخرین عوض کنید لرزش میوفته و موتور نرم میشه

  8. سلام من موتورمو تازه خریدم کارکردس دفترچه نداره از کجا میتونم دفترچه راهنماشو تهیه کنم ممنون میشم راهنماییم کنید؟

    1. ریپ یا از برقه یا بنزین
      فشار پمپ و کثیفیه انژکتور باید چک بشه
      باتری و شمع و وایر و …
      دیاگ بزنی راحت تری

  9. سلام، من کلیک اصلی دارم ، دو دفعه است که وقتی خلموش میکنم و بعد چند ساعت بر میگردم، دیگه کلید استارتش روشن نمیکنه و فرمان فعال شدن به موتور نمیده، در حدی که سوئیچ هم نمیچرخه که دسته موتور رو از قفل خارج کنم و یک چراغ قرمز در گوشه بالا سمت راست روشت و خاموش میشه،دلیلش چیه؟

  10. سلام، من کلیک کویر دارم، میخواستم بدونم که محل قرارگیری شمع کجاست و آیا نیازی به باز کردن فلاپ هست یا نه؟ ممنونم

    1. سلام زین رو بزن بالا ۴ تا پیچ داخل کابین رو باز کن دوتا پیچ بالای درب بنزین هم باز کن پلاستیک باک رو که باز کردی دوتا دیکه پیچ داره اونا رو هم باز کن و زین رو کلا بکش بیرون سیلندر معلوم میشه روی سیلندر هشتش

  11. برای تعویض روغن گیربکس کلیک، پیچ ورودی را باز کردم شاهد خروج روغن از بالا بودم. سپس پیچ تخلیه پایین را باز کردم. سوال اینکه کارخانه کویر چطور و چقدر روغن ریخته بود که از پیچ بالا هم تخلیه داشتیم. و من چقدر روغن باید وارد آن کنم؟ چون با سرنگ ۶۰ سی سی زدم. سپس اقدام به تزریق مقدار بیشتر کردم شاهد خروج روغن از ورودی بودم

    1. کارخانه با پمپ و تحت فشار تزریق کرده و محفظه را فول از روغن کرده. شما همین که از پیچ بالا سر ریز شده کفایت میکند

    1. روغن گیربکس‌معمولا روغن دنده ماشین میخوره من تو فیدل ۳ که داشتم گرید ۸۵ ۱۴۰ لوکینی ریختم الان دوساله داره کار میکنه بدون ایراد
      تو دفترچش‌زده بود
      فکنم همه اسکوترا مثل هم باشن

  12. سلام وقتی حرکت میکنم موتور لرزش داره وقتی سرعت میره بالا دیگه لرزش نداره ازچی میتونه باشه
    میشه راهنماییم کنین ممنون

    1. کاسه کلاچ عقب بعد یه مدت توش خط و خش یا تاب میوفته بخاطر جنس نامرغوب
      باید باز بشه بره تراشکاری تا لرزش بیوفته ۹۰ درصد مواقع از همینه

  13. سلام اگر هرم کلیک رو با اب بشوریم همه جاشو خراب میشه حتا روی مانیتور زیر موتور داخل موتور همه جاشو بشوریم با اب خراب میشه یا عیبی نداری میشه با اب شست ؟؟

  14. سلام وقت بخیر
    مقدار حجمی که باید در بریزیم 900 سی سی یا ۱ کیلو هستش؟
    ممنون از شما

  15. میزان روغن برای موتور 750 میلی لیتر
    و میزان روغن گیربکس 120 میلی لیتر

    دوستان دقت کنید سی سی با میلی لیتر یکی هست

  16. سلام طرح کلیک کویر دارم چراغ روغن تو حرکت روشن میشه روغنش هم فوله چیکار کنم بعضی وقتها هم تو حرکت کم میاره دوباره خوب میشه

  17. سلام موتورم طرح کلیک، هربار که کارواش میبرم یا بارون میخوره بعدش ایستادن های ناگهانی پی در پی داره مشکل چی میتونه باشه؟

  18. حجم روغن گیربکس طرح کلیک چقدر است
    کارخانه میگه 200 سی تعویض روغن میگه 120سی کدامش درسته

    1. احتمالا 200 برای زمانیه که همه چیز مثلا تسمه و اجزای احتمالی بخان عوض بشن هست و وقتی بخاین فقط روغن عوض کنید همون 120 سی سی باشه
      باز اساتید باید نظر بدن

  19. سلام ببخشید روغن گیربکس از کجا باید تعویض کرد و اینکه شتاب موتور هم خیلی کم شده سرعتش هم همین طور راهکار بکنید .
    صدا اگزوزش هم بالا رفته
    هر کس می‌دونه راهنمایی کن

  20. سلام داداش من ی طرح کلیک دارم وقتی سرعت موتور به ۲۷.۲۸تا میرسه کل موتور لرزه پیدا می‌کنه علتش از چی می‌تونه باشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  21. سلام طرح کلیک ۱۴۰۰دارم صفر هستش آیا نیاز به تعویض روغن هستش یا خیر چون میخام سوار بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا