راهنمای سرویس و نگهداری های کلیک یا طرح کلیک
وقتی از یکی از سازندگان موتورسیکلت در ایران یک های کلیک یا همان طرح کلیک تهیه میکنید (البته بقیه مدلهای موتوسیکلت از این ماجرا استثنا نیست) عملا با خروج از نمایندگی هر برندی خودتان باید به فکر نگهداری از این وسیله نقلیهای که خریدید باشید؛ همین موضوع باعث شد در ادامه مقاله طرح کلیک کویر S2 – تجربه خرید و سواری از صفر تا 100 مقالهای برای سرویس و نگهداری هایکلیک نیز بنویسیم.
متاسفانه با وجود همه تبلیغات گستردهای که این روزها شاهد هستیم، شرکتهای تولید کننده به فکر راهنمایی و تامین قطعات و خدمات پشتیبانی کالای فروخته شده خود نیستند.
بارها در قسمت کامنتهای سایت پلاس موتو از شکایت کاربرانمان در خصوص عدم دریافت خدمات مناسب پیغام دریافت کردهایم، بنابراین تصمیم بر این شد تا سلسه مقالاتی برای سرویس و نگهداری موتورسیکلتهای پر طرفدار داخلی تهیه کنیم.

سرویس و نگهداری های کلیک
قلب تپنده موتورسیکلتهای کلیک که یک انجین هوا خنک، چهار زمانه،SOHC ،۱۴۹ سیسی با توان تولیدی ۶.۹ کیلووات معادل ۹.۲۴ اسب بخار است. سیستم انتقال قدرت این موتورسیکلت CVT است که که از اصلیترین قسمتهای این موتور به حساب میآیند. بدیهی است که این قوای فنی همانند هر وسیلهی نقلیه نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارد.
پس در ادامه با نکات فنی این مدل موتورسیکلت با ما همراه باشید.
بهترین زمان تعویض روغن هایکلیک
حتما برای کاهش هزینههای خرابی و پایین آمدن استهلاک موتور، روغن موتور را به موقع تعویض کنید.
در کاتالوگ تمامی محصولات و مدلهای تولیدی هایکلیک نوع روغن مناسب این موتور را SAE 10W-30 اعلام کرده اند.
تنوع بالایی از روغن موتورهای موجود در بازار ایران بسیار است اما روغن موتورهایی مناسب موتورسیکلت به ترتیب کیفیت SE, SD بر اساس استاندارد API پیشنهاد میشود.
اما تمامی موتورسازیها این مدل روغن را موجود ندارند و روغن 10W-40 (روغن مورد استفاده در موتور TU5 از خانواده پژو 206 و 207) را در هنگام تعویض روغن هایکلیک مصرف میکنند.
با توجه به روغن مورد نیاز این موتور، مغازه های موتورسازی در سطح شهر پیشنهاد میکنند در فصل زمستان از روغن موتورهای 10W-40 و در تابستان 20W-50 استفاده نمائید.

بهترین معیار برای تعویض روغن = کارکرد کیلومتر
در سرویس و نگهداری هایکلیک موتورسازها پیشنهاد میکنند بعد از پیمایش هر 1000 کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور هایکلیک خود کنید.
همواره مقداری از روغن بخار میشود بنابراین باید میزان روغن را هر 500 کیلومتر چک کنید و اگر از آن کم شده بود به میزان مشخص شده پر کنید.
دقت داشته باشید در فصل تابستان در صورت امکان قبل از 1000 کیلومتر و نهایتا روی 1000 روغن موتورسیکلت خود را تعویض نمایید.
اما در فصل زمستان هم میتوانید روی 1500 روغن هایکلیک را تعویض کنید.
بصورت هفتگی حتما گیج روغن موتورهای کلیک را چک کنید تا اگر زمانی موتورسیکلت شما روغن کم کرده باشد مقدار مناسب را سرریز کرده یا برای رفع مشکل کم کردن روغن به موتورسازی مراجعه کنید.
تعویض روغن گیربکس طرح کلیک
گیربکس CVT طرح کلیک برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به بررسی و نگهداری دارد.
اگر موقع حرکت احساس ضربه زدن موتور به گیربکس میکنید یا میبینید هنگام گاز ندادن موتور خلاص نمیشود حتما برای رفع مشکل به تعمیرکار موتور خود مراجعه کنید.
در دفترچه هوندا کلیک اصلی ژاپن درج شده تا روغن گیربکس را برای اولین بار پس از 300 کیلومتر رانندگی و سپس، هر 6 ماه یکبار و یا پس از 3000 کیلومتر پیمایش تعویض نمایید.
اما باز در کمال تعجب موتورسازان پیشنهاد میکنند هر 7000 تا 8000 کیلومتر روغن گیربکس هایکلیک یا همان طرح کلیک خود را تعویض کنید.
آیا گیربکس موتورسیکلت مدلهای کلیک در سرویس و نگهداری طرح کلیک، جنسی فرازمینی دارد؟ 😉

زمان مناسب برای تعویض تسمه گیربکس های کلیک
باز با توجه به نبود اطلاعات کافی پیرو موتورسیکلت طرح کلیک برای تعویض تسمه گیربکس CVT هایکلیک ما به تجربه موتورسازان مراجعه کردیم.
تسمه موجود در بازار برای گیربکس CVT طرح کلیک در دو مدل اصلی و فرعی به فروش میرسد.
امیدواریم که قطعا تسمه موتورسیکلت صفر کیلومتر از جنس اصلی بوده و موتورسازان میگویند که زمان مناسب برای تعویض تسمه اصلی گیربکسهای کلیک 15.000 کیلومتر بوده و درصورت استفاده از تسمه فرعی حتما باید آن را در هر 7000 تا 8000 کیلومتر در هایکلیک تعویض کنید.
مراقبت از سیستم احتراق و سرویس انژکتور و شمع موتور
بررسی انژکتور در سرویس و نگهداری های کلیک
انژکتور نقش اصلی در پاشش احتراق هر موتور یا انجین دارد.
در سرویس و نگهداری هایکلیک پیشنهاد میشود انژکتور موتور طرح کلیک را هر 3000 – 7000 – 11.000 کیلومتر سرویس کنید.
بررسی شمعها در سرویس و نگهداری های کلیک
یک شمع کثیف با الکترودهای کثیف و یا فضای زیاد بین الکترودها، نمی تواند جرقه کامل ایجاد کند. برای تمیزکاری آن موارد زیر را استفاده کنید:
- شمعها را با ماده تمیز کننده مخصوص شمع، پاک کنید، تا نتیجه بهتری در عملکرد موتور داشته باشید.
- اگر دسترسی به تمیز کننده شمع ندارید، با یک برس سیمی عمل پاک کردن دوده ها و چربی آن را انجام دهید.
- تنظیم فاصله بین الکترودها را فراموش نکنید، این فاصله باید به طور معمول بین 0.6 تا 0.7 میلیمتر باشد.
بدلیل دور بالای انجین موتورسیکلت باید شمع موتور هایکلیک را در بهترین حالت بین 3000 تا 4000 کیلومتر تعویض کنید. اگر نرسیدید در این کارکرد تعویض کنید حتما در 7000 کیلومتر اقدام به تعویض آن نمایید.
زمان مناسب تعویض فیلتر هوا در سرویس و نگهداری هایکلیک
هواکش دارای یک بخش کاغذ مانند است که باید هر 20000 کیلومتر بررسی و تمیز شود. میتوانید آنرا با محلول آب و پودر لباسشوئی شسته و بگذارید تا خشک شود.
حتما در هر 2000 کیلومتر فیلتر هوای خود را تمیز (باد بگیرید) تا شتاب موتورسیکلت شما حفظ شود.
باید فیلتر هوای طرح کلیک یا هایکلیک را در هر 5000 کیلومتر تعویض کنید.
در زمان تعویض فیلتر هوا طرح کلیک در آب و هوای بارانی و شرایط گرد و غبار برای وارد شدن آسیب کمتر به داخل موتور در سریعترین حالت آنرا تعویض کنید.
نتیجه گیری و سوالات رایج
در شرایط فعلی و گرانی موجود بهتر است از وسایل خود مراقبت کنید.
با رعایت یک سری موارد ساده ولی مهم شما میتوانید از هزینههای احتمالی و تحمیلی گزاف تعمیرات جلوگیری کنید.
اگر موردی جا مانده و شما تجربه آن را داشتید خیلی خوشحال میشویم در قسمت کامنتها آن را با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول سرویس و نگهداری طرح کلیک
فیلترهوا، شمع، انژکتور، روغن موتور و گیربکس به همراه چک تسمه و باتری همه از مهم نگهداری از این وسیله نقلیه می باشد.
حتما میزان روغن را هر 500 کیلومتر چک کنید و در هر 1000 کیلومتر پیمایش آنرا تعویض کنید.
موتورسازان پیشنهاد میکنند هر 7000 تا 8000 کیلومتر روغن گیربکس های کلیک یا همان طرح کلیک خود را تعویض کنید.
تعویض به موقع روغن گیربکس و چکاپ تسمه بسیار مهم است.
با سلام
ویسکوزیته روغن گیربکس کلیک چه عددی است؟
آیا میتوان از زوغن گیربکس ماشین برای کلیک استفاده کرد؟
تو دفترچه سرویس کلیک اصلی یا همون واریو چیزی در مورد نوع روغن نگفته ولی دقیقا این موارد گفته شده که:
تعویض روغن گیربکس
روغن گیربکس را برای اولین بار پس از 300 کیلومتر رانندگی و سپس ، هر 6 ماه یکبار و یا پس از 3000 کیلومتر تعویض نمایید.
گنجایش روغن گیربکس: 0.11 لیتر
سلام وقتی موتور درجا و گاز نمیدی خلاص نمیکنه برای چی هستش؟ زوزه هم میکشه موقعی که گازو ول میکنیم
نمیدوتم این ایراد منم روی موتورم دارم و تا دیروز فکر میکردم طبیعیه! کسی میدوته این اگر یک مشکل هست چطور حل میشه؟