هوندا HONDA یکی از بزرگترین موتورسیکلتسازان جهان محسوب میشود. البته موتورسیکلت فقط یکی از حوزههای فعالیت این شرکت است و Honda در بخشهای دیگری مثل خودروسازی تجهیزات باغبانی، موتورهای دریایی، ژنراتورهای برق، هواپیما و جت اسکی هم فعال است.
بنیانگذار این شرکت، «سوئیچیرو هوندا» بود که به خودرو علاقه داشت و بهعنوان یک مکانیک به تیونینگ خودروها برای شرکت در مسابقات میپرداخت.
“قدرت رویاها” شعار شرکت ژاپنی خودروسازی هوندا موتور است. با وجود اینکه خودروهای Honda را در ایران زیاد نمیبینیم، ولی قطعاً موتورهایش را در هر مکانی دیدهاید.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استوره موتورسیکلت سازی با پلاس موتو همراه باشید.
شکلگیری شرکت هوندا
سوئیچیرو هوندا در سال 1937 شرکتی را برای ساخت رینگ پیستون تأسیس کرد و سپس موفق به عقد قراردادی با تویوتا برای تأمین رینگ پیستون شد.
بااینحال، حمله یک بمبافکن B-29 آمریکا در سال 1944 و زلزلهای در سال 1945 کارخانههای هوندا را ویران کردند. به همین دلیل، سوئیچیرو بقایای شرکت خود را به تویوتا فروخت و از سرمایه آن در اکتبر سال 1946 موسسه تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد.
چقدر راحتتر بود اگر دوچرخه برای حرکت، موتور داشت؟
در روزگاری که دوچرخه وسیله نقلیه متداولی بود، این ایده در ذهن سوچیرو رسید که با موتور خودرو سر و کار داشت شکل گرفت که برای قدرتدادن به دوچرخه روی آن موتور نصب کند.
سوچیرو فعالیت جدید خود را با 12 نفر نیروی مرد در یک کلبه 16 مترمربعی آغاز کردو با استفاده از پیشرانههای 5 سیسی دو زمانه ساخت توهاتسو اقدام به تولید دوچرخههای موتوردار کرد.
درنهایت به ساخت نسخه خود از این موتورها کرد و آنها را بهصورت مجزا به فروش میرساند تا خریداران روی دوچرخههایشان نصب کنند.
سوچیرو سال 1949 موسسه تحقیقات فنی خود را منحل و بجای آن شرکت هوندا موتور تأسیس شد.
ساخت اولین موتورسیکلت HONDA
اولین موتورسیکلت هوندا که هم فریم و هم پیشرانه آن توسط خودش ساخته شده بود، D-Type نام داشت که در سال 1949 به بازار عرضه شد.
هوندا در مدت کوتاهی بهسرعت رشد کرد و در سال 1959 به بزرگترین سازنده موتورسیکلت در جهان تبدیل شد و این عنوان را همچنان در اختیار دارد.
این شرکت تا پایان سال 2019 به تولید 400 میلیون دستگاه موتور رسید و در همین سال با تولید 20 میلیون دستگاه دیگر، رکورد جدیدی را ثبت کرد.
هرچند در دوران شیوع کرونا تولیدات HONDA کاهش یافت اما این شرکت در سال 2021 با تولید 16.8 میلیون دستگاه موتور که افزایشی 12 درصدی نسبت به سال 2020 داشت، همچنان با اختلاف زیادی عنوان بزرگترین موتورسیکلتساز جهان را حفظ کرد و سهم قابلتوجه 28.5 درصدی از کل فروش موتورسیکلت در جهان را به خود اختصاص داد.
ورود به خودروسازی
هوندا پس از رشد چشمگیر در حوزه ساخت موتورسیکلت، به بخش خودروسازی هم وارد شد. اولین خودروی این شرکت یک مینی وانت بنام T360 بود که در آگوست سال 1960 برای فروش به بازار عرضه شد.
این خودرو به یک پیشرانه بنزینی کوچک چهار سیلندر 356 سیسی مجهز شده بود و در دسته خودروهای موسوم به کی کار قرار میگرفت که مشمول مالیات کمتری میشدند.
دومین خودروی هوندا هم مدل اسپرت S500 بود که در اکتبر سال 1963 به بازار آمد. این خودرو از یک پیشرانه 531 سیسی چهار سیلندر شانزده سوپاپ استفاده میکرد که 44 اسب بخار قدرت داشت.
نیروی این موتور از طریق زنجیر به چرخهای عقب منتقل میشد که به منشأ موتورسیکلتی هوندا اشاره داشت.
هوندا در خودروسازی هم پیشرفت چشمگیری داشت و در سال 2001 پس از تویوتا به دومین خودروساز بزرگ ژاپن تبدیل شد.
ورود به بازار موتورسیکلت ایالاتمتحده
در دهه 60 میلادی یعنی زمانی که هوندا هنوز شرکت کوچکی بود، به فکر گسترش فعالیت خود به خارج از ژاپن افتاد و صادرات موتورسیکلتهای خود را به آمریکا آغاز کرد.
این شرکت برای فعالیت در آمریکا، با کمک آژانس تبلیغاتی Grey Advertising کمپین بازاریابی نوآورانهای را با استفاده از شعار «شما روی یک هوندا بهترین افراد را خواهید دید» ایجاد کرد.
در آن زمان، در آمریکا در مورد موتورسواران تصوری منفی وجود داشت که اکثر آنها را یاغیهای ضداجتماعی تلقی میکرد اما این کمپین قصد داشت نشان دهد که موتورسیکلتهای هوندا برای همه افراد ساخته شدهاند.
این تبلیغات که سه سال ادامه داشت، بسیار موفق عمل کرد و تا سال 1963 هوندا موفق به فروش 90 هزار دستگاه موتور در آمریکا شد.
بهمنظور ورود به بازار ایالاتمتحده، در ژوئن سال 1959 شرکت هوندا موتور آمریکا در کالیفرنیا تأسیس شد و این شرکت در سپتامبر همان سال با تنها هشت کارمند فروش موتورسیکلت در آمریکا را آغاز و در ابتدا سه مدل موتور را در این کشور برای فروش عرضه کرد.
مدل اول سوپر کاب بود که در سال 1958 معرفی شده بود و در آمریکا با نام هوندا 50 عرضه میشد.
مجموع تولید جهانی سوپر کاب در سال 2017 از صد میلیون دستگاه فراتر رفت و به پرتولیدترین وسیله نقلیه جهان تبدیل شد. دو موتورسیکلت دیگر Honda در آمریکا هم مدلهای بنلی 125 سیسی و دریم در دو نسخه 250 و 350 سیسی بودند.
دسته بندی محصولات
امروزه محصولات متنوعی بر اساس نوع کاربرد آنها در دنیای موتورسیکلت تولید میشود که براساس حجم موتور آنها را کلاس بندی میکنند.
هوندا نیز از این قوانین پیروی کرده و محصولات متنوعی روانه بازار میکند.
- اندرو
- کراس
- تریل (کراس شهری)
- بیابانی یا داکار
- ریس (مسابقهای)
- استریت (خیابانی)
- نیکد (لخت خیابانی)
- اسکوتر
- مسافرتی، تراول (Touring) مانند گلدوینگ
- موتورهای تفریحی (Cruiser) مانند هارلی دیویدسون
- موتورهای چهارچرخ (ATV)
چند نمونه از موتور سیکلتهای Honda که امروزه در ایران موجود است را میتوانید در زیر ببینید:
- بلید ۱۲۵
- کلیک ۱۲۵
- پی سی ایکس ۱۵۰
- جینیو
- سی جی ۱۲۵
موتور هوندا در ایران
وقتی حرف از موتورسیکلت میشود، قطعاً در ذهن ما ایرانیها یکی از اولین نامهایی که نقش میبندد هوندا 125 است زیرا این موتورسیکلتهای پرسروصدا را بهوفور در خیابانهای کشورمان میبینیم.
این موتور برای اولین بار در سال 1976 معرفی شد و تا سال 2008 در ژاپن تولید شد اما در کشورمان توسط شرکتهای مختلف همچنان در حال تولید است.
تولید این موتورسیکلت در سال 1992 در پاکستان هم آغاز شد و در نهایت سال 1985 تولید آن برای بازار اروپا را به برزیل و سپس ترکیه منتقل کرد.
هوندا 125 بسیار موفق عمل کرد و به همین دلیل کپیهای زیادی توسط شرکتهای تایوانی و کرهای از روی آن ساخته شد.
هوندا 125 بسیار ساده، بادوام و کمخرج بود و به همین دلیل در سراسر جهان فروش بالایی را تجربه کرد و HONDA طی سالها بهبودهای مختلف را در آن اعمال کرد.
در ایران نیز، هوندا 125 به خاطر استهلاک پایین و لوازمیدکی ارزان و فراوان، همچنان پرطرفدار و پرفروش است و حکم پراید را در دنیای موتوها دارد.
این موتورسیکلت از یک پیشرانه تک سیلندر هوا خنک چهار سیلندر 124 سیسی استفاده میکند که حدود 10 اسب بخار قدرت دارد.
هوندا در مسابقات
ازآنجاییکه Soichiro Honda خود راننده مسابقه بود، نمیتوانست از مسابقات بینالمللی دور بماند.
به همین دلیل در سال 1959 با پنج موتور وارد معتبرترین مسابقات موتورسیکلت جهان یعنی Isle of Man TT شد و در سال 1961 اولین پیروزی جایزه بزرگ خود را در کلاس 125 سیسی و 250 سیسی کسب کرد.
سپس این شرکت به حضور خود در مسابقات مختلف ادامه داد و در مسابقات جهانی موتور کراس تاکنون هفت قهرمانی کسب کرده است.
همچنین در سال 1964 یعنی تنها یک سال پس از شروع تولید خودرو، وارد مسابقات فرمول یک شد و اولین پیروزی خود را در گرند پری مکزیک 1965 کسب کرد.
البته هوندا در سال 1968 از مسابقات فرمول یک کنارهگیری کرد اما در سال 1983 بهعنوان تأمینکننده پیشرانه به این مسابقات بازگشت و بر فرمول یک سلطه یافت.