اخباراخبار موتورسیکلت

مجازات رانندگی بدون گواهینامه مشخص شد

اخبار خودرو

همان‌طوری که اطلاع دارید، رانندگان باید قبل از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری مانند موتورسیکلت، خودرو، اتوبوس، کامیون و سایر وسایل گواهینامه داشته باشند. این گواهینامه در اصل همان مجوزی است که از سوی پلیس راهنمایی رانندگی صادر می‌شود. 

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

بهتر است بدانید که گواهینامه وسایل نقلیه مختلف باهم متفاوت هستند و باید برای رانندگی با هر کدام از وسایل نقلیه موتوری گواهینامه‌های مختص به آنها را دریافت کرد. برای مثال، دارندگان گواهینامه موتورسیکلت نمی‌توانند با خودروهای سواری رانندگی کنند و برای این کار باید در ابتدا به گواهینامه خودروهای سواری دست پیدا کنند. گواهینامه‌ها انواع مختلفی دارند که شامل گواهینامه رانندگی پایه سوم، گواهینامه رانندگی پایه دوم، گواهینامه رانندگی پایه یک، گواهینامه رانندگی ویژه و گواهینامه رانندگی موتورسیکلت می‌شوند.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در ماده 723 قانون مجازات اسلامی آمده و به طور کامل شرح داده شده است. رانندگی بدون گواهینامه جرم بوده و راننده‌ای که هنوز گواهینامه خود را برای موتورسیکلت یا خودرو دریافته نکرده است، نمی‌تواند رانندگی کند؛ در غیر این صورت، مجرم شناخته شده و بدون شک این امر عواقبی در پی خواهد داشت.

بنابر ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر این فرد در هنگام رانندگی به دلیل عدم داشتن گواهینامه متوقف شود، وسیله نقلیه او (موتور، خودرو یا هر وسیله دیگری) توقیف شده و راننده نیز به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. در حال حاضر میزان مجازات نیز در بار اول رانندگی بدون گواهینامه برابر با دو ماه حبس تعزیری و یا پرداخت یک میلیون تومان پول نقد است؛ البته امکان دارد هردوی این موارد نیز برای یک فرد تعیین شود.

اگر همان راننده برای بار دوم بدون گواهینامه رانندگی کند، مجازاتی برابر با دو تا شش ماه حبس در نظر گرفته می‌شود.

اگر تاریخ اعتبار گواهینامه شخصی تمام شده باشد و او نسبت به تمدید آن اقدام نکرده باشد، تنها باید جریمه نقدی را که در بالا مبلغ آن را ذکر کردیم، پرداخت کند. پس بهتر است که سریعا پس از اتمام مهلت گواهینامه‌تان، نسبت به تمدید تاریخ اقدام کنید. نظر شما درباره این حکم چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در زمینه موتورسیکلت با ما همراه باشید.

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!