آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

راهنمای سرویس و نگهداری از زنجیر موتور و دوچرخه

اخبار خودرو

یکی از اساسی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اقدامات در فرایند تعمیر و نگهداری موتورسیکلت، مراقبت از زنجیر چرخ آن است. باید بصورت دوره‌ای زنجیر خود را بررسی کنید و علائم سایش روی آنرا قبل از خراب شدن شناسایی کنید. کوتاهی در همین امر ساده می‌تواند باعث ساییدگی چرخ‌دنده‌های گیربگس شما شود که با آسیب رساندن به انجین، مشکلات بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. به هر حال، مراقبت از زنجیر موتورسیکلت شما فقط شامل 5 مرحله ساده است و فقط 15 تا 20 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. پس با ما در پلاس موتو همراه باشید.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

مراحل سرویس و نگهداری زنجیر چرخ موتورسیکلت و روغن کاری آن

1- ثابت کردن موتور سیکلت

اولین قدم، برای هر نوع تعمیر و نگهداری موتورسیکلت باید مطمئن شوید که موتور شما به درستی و بصورت ثابت بدون حرکت باشد. اگر موتورسیکلت شما مجهز به جک وسط است، یا اگر پایه یا جک نگهدارنده برای آن دارید، موتور را روی آن قرار دهید.

زیر چرخ عقب موتور و محل زنجیر آن چیزی مانند یک تکه مقوا، روزنامه‌های قدیمی قرار دهید زیرا ممکن است در زمان روغن‌کاری زنجیر چرخ موتور آلودگی و روغن روی زمین بریزد و آن را کثیف کند.

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

2- تمیز کردن زنگ زدگی، چربی‌ها و آلودگی‌های روی زنجیر چرخ

در این مرحله کاری که باید انجام دهید این است که از یک پاک کننده مناسب برای زنجیر استفاده کنید تا تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌های چسبیده به زنجیر موتورسیکلت از بین برود. محصولات متعددی در بازار و یا حتی سایت‌های آنلاین وجود دارد که برای اینکار در دسترس هستند.

اگر دسترسی به این اسپری‌ها ندارید می‌توانید از نفت سفید (گازوئیل) نیز استفاده کنید که هم جایگزین ارزانی برای اسپری‌های تخصصی است و هم کارآمدی لازم را دارد.

برخی نیز حتی با استفاده از بنزین در تمیز کردن زنجیر موتور و دوچرخه استفاده میکنند، اما اگر زنجیر شما در داخل قاب باشد و دسترسی به آن سخت باشد دارد، استفاده از بنزین برای تمیز کردن آن خودداری کنید.

گزینه بعدی اسپری WD-40 است که تا حدی برای تمیز کردن زنجیر مناسب است، اما همیشه از آن نباید استفاده کنید و فقط برای مواقعی که میخواهید به کار خود سرعت ببخشید باید از WD-40 استفاده کنید.

هیچ گونه خصاصتی برای اسپری کردن روی زنجیر نداشته باشید و آنرا سخاوتمندانه روی تمام زنچیر اسپری کنید و برای جلوگیری از آلودگی در جاهای دیگر از یک تکه مقوا یا پلاستیک در پشت زنجیر استفاده کنید تا از پاشیدن آن به همه جا جلوگیری کنید. بعد از اینکه کل زنجیر دوچرخه با موتور را تمیز کردید، برای مرحله بعدی آماده باشید.

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

3- جرم زدایی و برس کشی زنجیر موتور و دوچرخه

یکسری از آلودگی‎های سخت ممکن است در مرحله قبل روی سطح زنجیر باقی مانده باشد. باید برای پاک کردن آنها از یک برس پلاستیکی یا برس هایی مخصوص زنجیر که دو طرف سطح زنجیر را تمیز می‌کنند استفاده کنید.

نکته: استفاده از برس سیمی ممکن است به زنجیر شما آسیب برساند.

سعی کنید اگر نیاز باشد در این مرحله از محلول و اسپری های مرحله قبل باز استفاده کنید. هرگز از آب برای شستشو استفاده نکنید زیرا ممکن است ماندگاری آب روی زنجیر باعث زنگ زدگی آن شود و یا اگر از آب استفاده کردید مطمئن شوید که زنجیر شما کاملا خشک شود. و بعد آنرا روغن‌کاری کنید.

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

4- روغن‌کاری زنجیر موتور و دوچرخه و چرب کردن آن

به شدت توصیه می شود که از روغن / گریس مخصوص زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه استفاده کنید که به طور خاص برای این منظور فرموله شده است.

استفاده از محصولات دیگر مانند اسپری WD-40 گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین استفاده می شود، اما به هیچ وجه در روانکاری صحیح زنجیره شما موثر نخواهد بود زیرا بیشتر یک محلول بر پایه مایع است تا یک عامل روان کننده مثل گریس و روی سطح آن زیاد دوام نمی‌آورد.

روانکاری زنجیر با یک روان‌کننده مخصوص زنجیره می‌تواند آنرا در برابر کثیفی، اصطکاک و اکسیداسیون محافظت کند.

در گام آخر روی سطح کل زنجیر (داخل و بیرون) را بصورت یکنواخت با روغن زنجیر اسپری کنید. در حین انجام این کار چرخ را نیز بچرخانید تا مطمئن شوید که حداقل سه دور کامل کل زنجیر را سرویس کرده باشید.

فرایند سرویس و نگهداری و روغن‌کاری زنجیر در هر 500 تا 1000 کیلومتر توصیه می‌شود.

چگونه زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه خود را روغن‌کاری کنیم؟

5- چک نهایی زنجیر موتورسیکلت و دوچرخه بعد از روغن کاری

اکنون در آخرین مرحله که زنجیر خود را از آلودگی‌ها پاک کرده با صبر و آرامش تمامی سطح زنجیر خود را به خوبی بررسی چک کنید. با دست چرخ عقب خود را بچرخانید و سعی کنید هر گونه نشانه‌ای از ساییدگی مانند ترک خوردگی یا هر چیز غیر معمول را پیدا کنید.

سفتی و کشش زنجیر خود را بررسی و در صورت نیاز تنظیم و ریگلاژ کنید. هنگامی که تمامی سطح آنرا بازرسی کردید به خود خسته نباشید بگید که به تازگی یکی از ابتدایی ترین و در عین حال مهم‌ترین کارهای تعمیر و نگهداری موتورسیکلت و دوچرخه خوئ را تکمیل کرده اید. شما اکنون با کمک این مقاله سایت پلاس موتو رسماً یک متخصص مبتدی گریس‌کاری و روغن‌کاری زنجیر دوچرخه و موتورسیکلت شده‌اید.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!