برترین‌هاپیشنهاد سردبیر

آشنایی با انجین قدرتمند کاوازاکی نینجا H2

اخبار خودرو

اگر به دنیای موتورسیکلت علاقمند باشید حتما می‌دانید که طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌‌ها وجود دارند و معمولاً افراد خواهان ویژگی‌های متفاوتی از یک موتورسیکلت هستند. سازندگان موتور سیکلت نیز سعی می‌کنند تا با قرار دادن قابلیت‌های جذاب و منحصر به فرد در محصولات خود توجه افراد بیشتری را به طیف گسترده موتور سیکلت جذب کنند.

یکی از این کمپانی‌ها کاوازاکی نام دارد که از چندین دهه قبل محصولات قدرتمندی را به بازار عرضه کرده و همیشه سعی کرده است که در صدر اول قرار داشته باشد. در اواخر سال 2014 بود که این شرکت تیزرهای متفاوتی از موتور سیکلت جدید خود منتشر می‌کرد که در آن‌ها قابلیت‌های زیاد محصولاتش را به نمایش می‌گذاشت. در این تیزرها علاقمندان به ویژگی‌های متفاوت موتور سیکلت‌های این کمپانی پی بردند و صدای غرش یکی از این موتور سیکلت‌ها را به دلیل وجود انجین سوپر شارژ آن عنوان کردند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی ۱۰ فناوری انقلابی در دنیای موتورسیکلت‌

البته استفاده از پیشرانه‌های سوپر شارژ از مدت‌ها پیش آغاز شده و حدوداً یک قرن است که سازندگان مختلف از این گونه انجین‌ها در محصولات مختلفشان استفاده می‌کنند. علاوه بر آنها پیشرانه‌های توربو شارژ نیز حضور دارند که قابلیت‌های جذابی را به همراه خواهند داشت.

طراحان نینجا H2 سعی کردند که در پروسه ساخت، موتور سیکلتی بر خلاف سایر مدل‌های موجود در بازار تولید کنند تا در نهایت به اهداف آینده نگرانه خود دست پیدا کنند. کاوازکی به دنبال توسعه این محصول بدون محدودیت‌های سواری بود. ما در این مطلب به سراغ رازهای نهفته انجین قدرتمند کاوازاکی نینجا H2 رفتیم و قصد داریم تمام اطلاعاتی که درباره این پیشرانه به آنها نیاز دارید را برای شما ارائه کنیم.

طراحی خوب و عملکرد سوپرشارژ

با یک نگاه به پیشرانه نینجا H2 متوجه می‌شویم که به لطف طراحی خوب و عملکرد سوپر شارژ آن، قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌شود. معمولا دور پیشرانه موتورسیکلت‌ها گسترده است و از 1200 دور در دقیقه تا 14000 دور در دقیقه گسترده خواهد بود. بنابراین سرعت و تغییرات دور موتور به سرعت تغییر می‌کنند.  

 کوهی یامادا، طراح نینجا 900 کاوازاکی در سال 1984، ساخت موتور سیکلتی با یک انجین سوپرشارژ را شروع کرد، اما در حین انجام آن و یافتن قطعات با مشکل مواجه شد! چرا که او قصد داشت با فشرده کردن هوای در جریان آن را گرم کند، ولی مشکل اینجا بود که اگر این گرما کنترل نمی‌شد می‌توانست موجب انفجار شود. بنابراین او به سمت شرکت‌های دیگر همچون کاوازکی رفت تا بتواند مشکل خود را حل کند.  

کاوازاکی معمولا در طراحی انجین موتورسیکلت‌های خود از طراحی داخلی کمک می‌گیرد و به یکی از شاهکارهای کاوازاکی شناخته می‌شود. در این فرایند، پیشرانه و سوپرشارژر تلاش می‌کنند تا گرمای پایینی ایجاد کنند و به طور همزمان به راندمان بالایی برسند. در نتیجه، با یک موتورسیکلت کوچک و سبک وزن ولی قدرتمند طرف هستیم که عملکرد خوبی را به ارمغان می‌آورد.

این انجین سوپر شارژ که در پشت سیلندر قرار دارد، می‌تواند از روغن موتور برای روان‌تر شدن استفاده کرده و با دقت و دوام بالایی ساخته شده است. تمامی عناصر به همراه پروانه ۶ تیغه‌ای در هدایت جریان هوا موثرند. پروانه قادر است تا 140000 دور در دقیقه بچرخد و بیش از 200 لیتر را در ثانیه هدایت کند.

ایرباکس آلومینیومی محفظه ورودی می‌تواند موجب خنک نگه داشتن هوای ورودی شود و به عملکرد بهتر انجین کمک کند. اکنون ترکیب سوخت و هوا یکنواخت‌تر می‌شود و در نهایت راندمان پیشرانه افزایش یافته و هوای ورودی خنک خواهد شد.

الکترونیک پیشرفته به کار رفته در انجین این مدل از نینجا کنترل قدرت خوبی را فراهم می‌کند در نتیجه می‌توان بر اساس اطلاعات سوارکار از ویژگی‌های مفیدی مانند کنترل کشش، کنترل ترمز موتورسیکلت، حفظ چسبندگی تایرها به زمین و غیره استفاده کرد. ما در پایین خلاصه‌ای از مشخصات این پیشرانه را ارائه کرده‌ایم:

مشخصات انجین

پیشرانهچهار زمانه، چهار خطی، DOHC، 16 سوپاپ
ظرفیت998 سی‌سی
حداکثر قدرت195 اسب بخار در 11 هزار دور در دقیقه
حداکثر گشتاور104.9 پوند فود در 11 هزار دور در دقیقه
ضریب تراکم8.5:1
سیستم خنک کنندهخنک کننده مایع

نکات مهم انجین کاوازاکی نینجا H2

  • مدل 750SS Mach IV با انجین دو زمانه 748 سی‌سی سه‌گانه شباهت‌هایی با کاوازاکی نینجا H2 دارد.
  • حداکثر توان خروجی آن نیز برابر با 227.83 اسب بخار است بنابراین با یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های کاوازاکی طرف هستیم.
  • روغن‌کاری دوام سیستم انتقال را افزایش می‌دهد.

سرسیلندر آلومینیومی کاوازاکی

کاوازاکی در بخش سرسیلندر انجین این موتورسیکلت از فولاد ضد زنگ کمک گرفته است. این سوپاپ‌ها نقش موثری در انتقال گازها در انجین سوپرشارژ دارند و باید بتوانند گازهای خروجی را با دمای بالا کنترل کنند. سازنده در بخش طراحی دریچه اگزوز از دو ماده فولاد ضد زنگ و نیکل مقاوم استفاده کرد تا عملکرد موتورسیکلت‌ را افزایش دهد.

آلیاژ مقاوم نیکل در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و در بخش سرسلیندر و نیمه پایینی آن استفاده می‌شود در حالی که فولاد مقاوم در برابر حرارت برای نیمه بالایی کاربرد خواهد داشت. دریچه‌های اگزوز در سرسیلندر به صورت صاف‌تر طراحی می‌شوند تا هدایت هوا راحت‌تر انجام شود. علاوه بر آن، قابلیت‌های فراوانی در سر سیلندر وجود دارد.

خنک نگه داشتن پیشرانه

طراحان کاوازاکی نینجا H2 توجه بالایی به خنک نگه داشتن پیشرانه داشته‌اند و سعی کردند که با استفاده از قابلیت‌های مناسب، عملکرد آن را افزایش دهند. چرا که عدم توجه به انجین می‌‌تواند موجب محدود ساختن قدرت نهایی باشد. علاوه بر خنک‌کنندگی و رفع گرمای انجین، اجزای مربوط به آن باید خنک نگه داشته می‌شدند.

جنس شمع‌ها و پایه سوپاپ از فولاد بود که موجب می‌شد نسبت به سرسیلندر آلومینیومی گرمای بیشتری را نگه داشته باشند. کاوازاکی هم تلاش می‌کرد تا سیستم خنک‌کننده یکسان و ساده‌ای برای انجین، سوپرشارژر و گیربکس بسازد. همچنین روغن‌کاری زنجیره‌های سوپرشارژر به پیستون‌ها امکان می‌داد تا بخش‌های زیرین به طور موثر خنک شوند و عملکرد بهتری داشته باشند.

سیستم انتقال MotoGP

تیم مسابقه تیم گرین روی توسعه و طراحی گیربکس کاوازاکی نینجا H2 تمرکز کردند و در آن از فناوری‌ MotoGP بهره بردند. به دلیل آنکه سرعت موتورسیکلت‌ خیلی بالا است، باید گیربکسی برای آن انتخاب می‌شد تا تعویض دنده در کمترین زمان ممکن و به صورت آسان‌تری انجام می‌شد، به همین خاطر گیربکس Dog-ring انتخاب شد تا تمام این اهداف را عملی کند.

کلاچ دمپایی و کمکی

سیستم کلاچ دمپایی و کمکی با فشرده کردن صفحات کلاچ بار روی فنرها را کاهش می‌دهند. موتورسیکلت H2 در گذشته با کلاچ دیگری عرضه می‌شد ولی اکنون با پیشرانه جدیدتر و سیستم پیشرفته کلاچ و کمکی، 40 درصد سبک‌تر شده است.

کاوازاکی نینجا H2 دارای فناوری‌های زیادی در انجین سوپرشارژ خود است و به لطف دانش گسترده افراد حاضر در تیم شرکت‌ها به این موفقیت دست یافته است. کاوازاکی نینجا H2 علاوه بر اینکه یک جهش رو به جلو محسوب می‌شود می‌تواند نشانگر پیشرفت کمپانی در توسعه موتورسیکلت‌های مختلف باشد. مهندسان در ساخت این محصول از 750 H2 1972 با انجین دو زمانه الهام گرفته بودند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت سریع زیر ۱۰.۰۰۰ دلار

کاوازاکی در نظر داشت تا در دنیای موتورسیکلت‌ انقلابی ایجاد کرده و یکی از پرسرعت‌ترین موتورسیکلت‌های تاریخ را تولید کند، چیزی که اکنون کاملا واضح است که به آن دست یافته است!

سایر مشخصات کاوازاکی نینجا H2:

  • احتراق: از نوع دیجیتالی
  • سیستم انتقال 6 سرعته رفت و برگشت از نوع dog-ring
  • درایو نهایی: زنجیر آب‌بندی شده
  • نوع فریم: داربستی، فولاد با کشش بالا
  •  سیستم تعلیق جلو: دو شاخه معکوس 43 میلی متر/ 4.7 اینچ
  • سیستم تعلیق عقب: شوک گازی Öhlins TTX36 /اینچ 5.3 اینچ
  • ترمز جلویی: کالیپرهای 4 پیستونه برمبو استایلما، دو دیسک نیمه شناور 330 میلی متری
  •  ترمز عقب: کالیپرهای 2 پیستونی، تک دیسک 250 میلی متری، سیستم ترمز ضد قفل هوشمند کاوازاکی
  • ابعاد: ۸۲.۱ در ۳۰.۳ در ۴۴.۳ اینچ
  • فاصله بین دو محور: 57.3 اینچ
  • ارتفاع صندلی: 32.5 اینچ
  • وزن: 524.8 پوند
  • ظرفیت مخزن سوخت: 4.5 گالن
  • قابلیت‌های الکترونیکی: کنترل کشش، سیستم ترمز ضد قفل هوشمند (KIBS)، کنترل ترمز انجین (KEBC)، شیفتر سریع کاوازاکی (KQS) و دمپر الکترونیکی فرمان Öhlins

ما سعی کردیم که در این مقاله به بررسی بخش‌های مختلف انجین منحصر به‌فرد کاوازاکی نینجا H2 بپردازیم و دلایل عالی بودن آن را به شما معرفی کنیم. کاوازاکی با توسعه این پیشرانه به موفقیتی روزافزون رسیده و بدون شک در آینده نیز شاهد موفقیت بالاتری از این کمپانی خواهیم بود. لطفا نظراتتان را درباره این نوع از انجین با ما در میان بگذارید.

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!