آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

آشنایی با سیر تا پیاز طرح موتوریار پلیس

اخبار خودرو

طرح موتوریار پلیس با هدف فرهنگسازی و مشارکت موتورسواران متخلف در جریان کنترل ترافیک، توسط پلیس راهور تهران بزرگ اجرا می‌شود.

در این طرح، یا طبق روال سابق موتورسیکلت متخلف توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود یا پلیس به راکب آن روپوش با آرم پلیس داده و تابلو علامت ایست در اختیار راکب متخلف قرار می‌دهد تا برای ساعاتی در نقطه‌ای مشخص به کنترل ترافیک در کنار پلیس کمک کند.

جزئیات طرح موتوریار پلیس

 افسران پلیس راهور تهران بزرگ در صورت مشاهده موتورسوار متخلف، بجای صدور برگه جریمه راهنمایی و رانندگی یا توقیف موتورسیکلت یا حتی انتقال آن به پارکینگ پلیس، از موتورسوار متخلف درخواست می‌کند تا چندساعتی در کنار افسران پلیس بماند و آنها را در انجام و اجرای وظایف‌شان کمک کند.

راکب در صورت تمایل شرکت در این طرح باید حداکثر به میزان دو ساعت با پوشیدن کاور نسبت به همکاری با پلیس اقدام نماید و در غیر اینصورت با اعمال قانون جریمه و انتقال موتور سیکلت به پارکینگ مواجه خواهد شد.

هدف طرح موتور یار پلیس

هدف اصلی این طرح فرهنگ سازی و درک شرایط راکبان بابت تخلفات رانندگان و آموزش آنها بوده که در زیر لیست مهمترین آنها را به شما در پلاس موتو معرفی می‌کنیم

  • استفاده از یک روش جدید و بروز برای اعمال قانون
  • آموزش متخلفین بجای جریمه مالی برای راکبان
  • افزایش رضایت‌مندی اجتماعی از موتور سواران
  • افزایش سطح بردباری موتور سواران
  • کاهش هزینه‌های توقیف و …

مهمترین دلیل اجرای طرح موتوریار برای موتور سواران افزایش بردباری و شکیبایی این قشر از جامعه است زیرا بیشتر تخلفات آنان مانند عبور از خط ویژه یا چراغ قرمز به دلیل عجولانه رفتار کردن این افراد است.

البته اگر موتورسوار قانون‌گریز، تمایلی به شرکت در طرح موتوریار نداشت، پلیس از همان روش جریمه یا انتقال به پارکینگ، استفاده خواهد کرد.

آمار و ارقام اجرای این طرح و البته نظرسنجی از موتور سواران تهرانی حاکی از آن است ‌که طرح موتور یار نه تنها یک طرح ترافیکی موفق، که یک اقدام فرهنگی موثر در جهت کاهش تخلفات و حوادث مرتبط با موتور سواران بوده است.

تخلفات موتور سوار

  • مخدوش بودن پلاک موتور سیکلت (قرارگرفتن هر چیزی روی پلاک شامل طلق دودی، ماسک، قفل و زنجیر و …)
  • تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی
  • عدم استفاده از کلاه ایمنی
  • عدم داشتن گواهینامه موتورسیکلت
  • نداشتن بیمه
  • همراه نداشتن کارت موتور سیکلت
  • عدم دریافت معاینه فنی موتور سیکلت
  • و…..

این طرح موتوریار با همکاری بین پلیس راهور و قوه قضاییه در حال اجراست و بزرگترین هدفش فرهنگ‌سازی میان موتورسواران متخلف است و هیچگونه جریمه مالی ندارد.

از مزایای این طرح میتوان اعلام کرد که با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با بیمه مرکزی اگر خدایی نکرده موتور سوار متخلف در جریان همکاری در این طرح موتوریار، دچار حادثه یا سانحه‌ای شد، تحت پوشش حمایتی بیمه باشد.

اجرا در دیگر شهرها و نقاط کشور

با توجه به بازخورد اجرای طرح موتور یار در شهر تهران پیشبینی می‌گردد بزودی شاهد اجرای آن در دیگر شهرها و نقاط کشور باشیم.

البته در برخی از شهر‌ها از جمله اردبیل و … این طرح با هدف ارتقاء فرهنگ ترافیک و آموزش قوانین و مقررات به موتورسیکلت سواران در سطح کشور اجرا شده است.

در نتیجه طرح موتور یار می تواند امیدی به موتور سواران و نظم بیشتری را به شهرها ببخشد.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

یک دیدگاه

  1. طرح بسیار جالب و آموزنده آیی هستش ولی اگر به درستی اجرا شود چون ما الان دو الی سه روزه که میبینیم دوباره داستان کفی و اعزام موتور به پارکینگ راه افتاده و تک و توکی موتوریار را مشاهده میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!