اخباراخبار موتورسیکلت

بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه موتورسیکلت‌های برقی

اخبار خودرو

با توجه به آلودگی هوای شهرهای ایران و نقش موتورسیکلت‌های قدیمی و کاربراتوری در افزایش آن، شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تصمیم به تخصیص بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و خرید موتورسیکلت‌های برقی گرفته است.

این بودجه از منابع صندوق توسعه ملی و با هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های جوی به شرکت‌های تولیدکننده و خریداران موتورسیکلت‌های برقی اختصاص داده خواهد شد.

همچنین مقرر شده تا از این بودجه برای تامین زیرساخت‌های لازم مانند احداث ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت برقی و تعمیر و نگهداری موتورسیکلت‌های آنها استفاده شود.

این طرح با همکاری وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، ورزش و جوانان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، شورای شهر تهران و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط پیگیری خواهد شد.

با اجرای این طرح انتظار می‌رود که تعداد موتورسیکلت‌های برقی در کشور افزایش یابد و در عین حال مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

این اقدام می‌تواند گام مهمی در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد.

چالش این طرح – باتری الکترونیکی

اما چالش اصلی این طرح در زمینه تکنولوژی، تامین و تولید باطری الکتریکی در کشور است.

باتری‌های الکتریکی قطعه‌ای حساس و پیچیده هستند که نقش مهمی در عملکرد، کارآمدی، هزینه و امنیت این وسیله برقی دارد.

با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در کشور در حال حاضر توانایی تولید باتری‌های الکتریکی با کیفیت و استاندارد بالا صنعتی نشده و این قطعه بیشتر از واردات تامین می‌شود.

این وابستگی و البته نرخ ارز موجب افزایش قیمت نهایی محصول، کاهش رقابت‌پذیری بازار، محدودیت در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آنها می‌شود.

علاوه بر این، باتری‌های الکتریکی نیاز به زیرساخت‌های خاصی مانند ایستگاه‌های شارژ، سامانه‌های بازیافت و دورریز امن دارند که امید است با اجرا و تخصیص بودجه مربوطه در کشور این امر رشد مثبتی داشته باشد.

بنابراین، لازم است که دولت و سازمان‌های مربوطه حمایت قوی‌تری از تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری در زمینه تولید باطری الکتریکی انجام دهند و همچنین با اعطای تسهیلات، تشویقات و تعرفه‌های مناسب، شرایط را برای رشد صنعت باطری الکتریکی در کشور فراهم کنند.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!