آموزش و ترفندپیشنهاد سردبیر

8 نکته درباره رعایت اصول ایمنی و رانندگی با موتورسیکلت

اخبار خودرو

از آنجائیکه موتورسیکلت در مقایسه با اتومبیل از ایمنی کمتری برخوردار است، لذا توجه کافی به نکات مشروحه زیر و بکار بستن آنها در هنگام رانندگی با موتورسیکلت باعث حفظ سلامتی و لذت در حین رانندگی ایمن خواهد شد. پس در ادامه با چند نکته درباره رعایت اصول ایمنی و شیوه رانندگی صحیح با موتورسیکلت در پلاس موتو همراه باشید تا با این موارد آشنا شوید.

چکاپ اولیه

  1. همواره قبل از روشن کردن موتور، موتورسیکلت را بازرسی کنید. اینکار باعث کاهش وقوع حادثه یا خسارت مالی می‌گردد.
  2. فشار باد لاستیک‌ها نیز بستگی به وزن راکب و سرنشین و بار روی موتورسیکلت دارد. لذا پیوسته باد لاستیک‌ها را کنترل نمائید.
گواهینامه موتورسیکلت

نحوه رانندگی ایمن و گواهینامه رانندگی

  1. توجه داشته باشید که شخص واجد شرایط برای رانندگی کسی است که دوره و آزمون رانندگی را گذرانده و گواهینامه رانندگی را اخذ کرده باشد و هیچکس بدون داشتن گواهینامه اجازه رانندگی را ندارد. کسانی که رانندگی طولانی می‌کنند باید به قوانین توجه بیشتری کنند تا صدمه‌ای نبینند.
  2. بسیاری از حوادث رانندگی متوجه رانندگان بی‌تجربه می‌شود. هرگز به راننده ناشی اجازه استفاده از موتورسیکلت خود را ندهید.
  3. بسیاری از تصادفات اتومبیل با موتورسیکلت بخاطر عدم دیده شدن موتورسیکلت سوار از جانب رانندگان اتومبیل است. لذا به منظور اجتناب از چنین حوادثی ضروری است هنگام موتور سواری لباس‌های روشن و با رنگ‌های قابل روئیت بپوشید. درضمن همیشه سعی کنید در نقاط کور سایر رانندگان قرار نگیرید.
  4. رانندگی با سرعت بالا دلیل بسیاری از تصادفات است. همیشه در هر جاده‌ای با سرعت مجاز رانندگی کنید و هرگز در کوچه‌های باریک سبقت نگیرید و قوانین ترافیکی را رعایت کنید.
  5. قبل از پیچیدن به فرعی و یا تغییر مسیر، حتماً از چراغ راهنما استفاده کنید. از تغییر مسیر ناگهانی به چپ و راست، حرکتهای مارپیچی و مانورهای غیر ضروری اجتناب نمائید، تا باعث سلامتی و آرامش خود و سایرین شوید.
  6. رانندگی با یک دست منجر به بروز حوادث جانی و مالی می‌گردد. لذا به هنگام رانندگی فرمان را با هر دو دست گرفته و پاهای خود را بر روی جاپایی بگذارید. سرنشین نیز باید راننده موتورسیکلت را با هر دو دست محکم گرفته و هر دو پایش را بر روی جاپایی مخصوص سرنشین بگذارد. (سرنشین می‌تواند بجای گرفتن راننده از ترکبند یا دستگیره سرنشین نیز استفاده نماید.)
بهترین نحوه ترمز گرفتن در موتورسواری

نحوه ترمزگیری

  1. هنگام ترمز کردن بطور همزمان از ترمز جلو و عقب استفاده نمائید. در ترمزهای ناگهانی استفاده از یک ترمز باعث سُر خوردن و ایجاد حادثه خواهد شد. برای استفاده از ترمز در سطح شیب دار طولانی، ابتدا گاز را تا آخر بسته و سپس با استفاده همزمان از ترمزهای عقب و جلو سرعت موتورسیکلت را کنترل نمائید.
  2. در روزهای بارانی و یا جاده های خیس و لغزنده از ترمزها کمتر استفاده کنید و با احتیاط و سرعت مطمئنه برانید؛ زیرا استفاده از ترمز جلو یا ترمز شدید در جاده خیس باعث سُر خوردن موتورسیکلت خواهد شد.
  3. هنگام رانندگی بر روی جاده های خاکی و ناهموار با سرعت کم و با احتیاط برانید.
تعویض دنده موتورسیکلت

موارد مهم درباره تعویض دنده

  1. استفاده از دنده معکوس در دورهای بالا باعث آسیب رسیدن به انجین می‌شود. لذا در این گونه موارد ابتدا با استفاده از ترمزها دور موتور را کاهش داده و سپس از دنده معکوس استفاده نمائید.
  2. فقط در صورت نیاز به افزایش شتاب و سرعت فوری، با استفاده از دنده معکوس قدرت لازم را به موتورسیکلت بدهید.
  3. برای جلوگیری از هدر رفتن قدرت موتور در سر بالایی های تند، دنده را با توجه به سرعت و قدرت موتور تعویض نمائید.

شرایط پارک کردن موتورسیکلت

  1. همیشه در هنگام پارک کردن موتورسیکلت به افقی بودن سطح پارکینگ دقت کنید تا موتورسیکلت در حالت متعادل و بی خطر پارک شود.
  2. هیچگاه در محلهای عبور و مرور، تقاطع‌ها و مقابل درب پارکینگ‌ها، موتورسیکلت خود را پارک نکنید و سعی کنید موتورسیکلت خود را در مکان‌های پارکینگ خط کشی شده پارک نمایید.

حمل بار با موتورسیکلت

  1. ترکبند موتورسیکلت جهت بارهای سبک طراحی شده است. دقت نمایید برای حمل بار باید آن را برروی ترکبند محکم بسته و آن را کاملاً مهار کنید تا از حرکت کردن و افتادن بار جلوگیری و پیشگیری شود.
  2. بار آویزان و شل در ثبات و کنترل وسیله نقلیه اثر معکوس دارد. پس گاه به گاه ایمنی بار را در طی مسیر کنترل نمائید.
  3. وسایل بزرگ یا سنگین را به دسته‌های فرمان آویزان نکنید زیرا نتیجه آن عدم ثبات در کنترل موتورسیکلت، کاهش قدرت مانوردهی و چرخش نامناسب فرمان خواهد بود.
انجین یا موتور و اگزوز داغ موتورسیکلت

انجین و اگزوز موتور

  1. انجین و اگزوز یکی از داغ ترین نقاط موتورسیکلت است که حتی پس از خاموش کردن موتور تا مدتی داغ می‌مانند. لذا قبل از خنک شدن کامل موتورسیکلت به آنها دست نزنید.
لباس موتورسواری استاندارد و ایمن

لباس موتورسوار

  1. کلاه کاسکت، عینک مخصوص، دستکش، لباسهای مخصوص و کفش مناسب از مهمترین وسایل ایمنی بوده که استفاده از آنها برای محافظت موتورسیکلت سوار در هنگام رانندگی و برای اجتناب از حوادث پیشنهاد می‌شود.
    • کلاه ایمنی: کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت مهمترین پوشش محافظتی شما هنگام رانندگی است. یک کلاه استاندارد می‌تواند شما را در برابر حوادث شدید و ضربات وارده به سر محافظت کند.
    • عینک محافظ: هرگز عینک آفتابی را به عنوان یک محافظت کننگده چشم محسوب نکنید. عینک مخصوص موتورسواری یا کلاه ایمنی دارای صفحه محافظ چشم و صورت بهترین پیشنهاد ما برای محافظت از چشم‌های شماست. آنها باید تمیز نگه داشته شده و در مقابل ضربه و خرد شدن مقاوم باشند.
    • دستکش: دستکش مخصو موتورسواری با پدهای ضگربه گیگر در انگشتان، بهترین چیز برای راحتی و محافظت دست‌های شما از آسیب‌های احتمالی است.
    • پوتین ساق بلند: بهترین پوشش برای پا یک جفت پوتین چرمی محکم پاشنه دار شبیه پوتین‌های موتورسواری است.
    • لباس: همیشه لباس‌های آستین دار و شلوار بلند بپوشید تا دست‌ها و پاهای شما را محافظت کند. شلوارهای موتورسواری با پدهای ضگربه گیگر در زانوها و پیراهن کشباف با پدهای ضربه گیر محافظ در آرنج بهترین پوشش محافظتی برای شما هستند.
  2. راکب باید پوتین بلند یا لباس‌های بلند بپوشد تا بر اثر حرارت بالای اگزوز پایش صدمه نبیند. لوله اگزوز در زمان روشن بودن موتورسیکلت و مدتی پس از خاموش شدن آن داغ می‌ماند. پس مراقب باشید که در این مدت لباس شما با آن تماس نداشته باشد.
  3. لباس‌های گشاد برای راننده و راکب مناسب نیست. زیرا در هنگام استفاده از اهرم‌های کنترلی موتورسیکلت، مزاحمت ایجاد می‌کند و حتی امکان دارد لباس‌های گشاد به هندل یا جاپایی یا چرخ گیر کند و منجر به جراحات شدید گردد.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!