یاماها ان مکس 150 Yamaha NMAX یکی از پرفروشترین اسکوترهای جهان محسوب میشود و خصوصاً در کشورهای آسیایی طرفداران زیادی دارد.
این موتورسیکلت برای اولین بار در اوایل سال 2015 در اندونزی یعنی همان جایی که تولید میشود معرفی شد و سپس به دیگر کشورهای جهان صادر شد.
یاماها ان مکس در کشورمان نیز توسط شرکت نیرو موتور عرضه میشود و به لطف برند معتبر و تبلیغات گسترده، حضور موفقی داشته است.
این اسکوتر ژاپنی در سال 2019 بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد که با مدل 2020 به بازار عرضه شد. در ادامه این مقلاله پلاس موتور به بررسی یاماها NMAX 150 فیسلیفت خواهیم پرداخت.
طراحی موتورسیکلت یاماها NMAX 150
یاماها NMAX 150 در کلاس کروز اسکوتر قرار میگیرد.
این کلاس جدیدی دنیای موتورسیکلتها است که این روزها محبوبیت بالایی پیدا کرده است.
کروزر اسکوترها نسبت به اسکوترهای معمولی تواناییهای بیشتری داشته و برای پیمایشهای طولانی مناسبتر خواهند بود.
بااینحال، NMAX برخلاف رقبای خود که ظاهری تهاجمی با خطوط تیز و شکسته دارند، نمایی محافظهکارانه و ساده را برگزیده است.
شاید این سبک طراحی با خطوط نرم برای برخی خریداران جوان که به دنبال ظاهری تهاجمی هستند چندان جذاب به نظر نرسد اما طبق تجربه، معمولاً طراحیهای ساده دیرتر کهنه شده و ماندگاری بیشتری دارند.
هرچند NMAX در سال 2019 فیسلیفتی را تجربه کرد اما هنوز هم شباهت زیادی به نمونه اولیه سال 2015 دارد.
بااینحال، این اسکوتر در نسخه جدید با چراغ جلوی دوقلوی کوچکتر و بازطراحی پانلهای کناری، نمای مدرنتر و جذابتری به خود گرفته است.
در یاماها ان مکس چراغهای راهنما بهطور مستقل از چراغهای اصلی در طرفین پانل پایینی نصب شدهاند و چراغ عقب هم که بهصورت دوقسمتی طراحی شده هنگام روشن شدن در شب جلوه زیبایی دارد.
ازآنجاییکه یاماها NMAX 150 بهعنوان یک کروز اسکوتر برای مسافتهای نسبتاً طولانی طراحی شده است، زین پهن و راکتی برای راکب دارد که فاصله مناسبی با فرمان داشته و جاپاییهای بزرگ نیز آن را همراهی میکنند.
البته برخلاف اسکوترهای سبک وسپا، در این محصول یاماها فضای بین دو ساق پای راکب پر شده است و نمیتوان از آن برای قرار دادن وسایل مختلف استفاده کرد.
در این اسکوتر، فضای سرنشین دوم در مسافتهای کوتاه قابلتحمل خواهد بود اما به دلیل پهن بودن زین که باعث باز شدن زیاد پاها و همینطور تماس داخل رانها با زین میشود، در مسافتهای طولانی میتواند کمی آزاردهنده باشد هرچند که در این قسمت دستگیرههای خوبی برای سرنشین در نظر گرفته شده است.
همچنین مقابل راکب هم یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی قرار گرفته که وضوح و خوانایی خوبی دارد و اطلاعاتی مثل سرعتسنج، میزان سوخت، مصرف سوخت لحظهای و میانگین، کامپیوتر سفری ساعت، دمای آب و… را به نمایش درمیآورد.
مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها NMAX 150
یاماها NMAX در ایران همانطور که از نامش مشخص است با یک پیشرانه تک سیلندر 150cc چهارزمانه با سیستم سوپاپ OHC عرضه میشود که نزدیک به 14 اسب بخار قدرت در 7,750 rpm و 13.5 نیوتن متر گشتاور در 6 هزار rpm تولید میکند و انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت میگیرد.
این پیشرانه که از نوع آب خنک است، از سیستم سوخترسانی انژکتوری استفاده میکند و با استاندارد آلایندگی یورو 4 مطابقت دارد.
مصرف سوخت این موتورسیکلت 2.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و باک 7 لیتری آن نیز برای چنین مصرفی مناسب به نظر میرسد.
سواری و رانندگی موتورسیکلت یاماها NMAX150
توان پیشرانه 150 سیسی NMAX برای وزن نزدیک به 124 کیلوگرمی آن کافی بوده و در شهر رانندگی لذتبخشی را فراهم میکند.
در جاده و بزرگراه نیز به لطف شتاب خوب و گشتاور مناسبی که در دورهای مختلف پیشرانه ارائه میشود امکان سبقتگیری بهراحتی فراهم خواهد بود.
یاماها ان مکس 150 همچنین علیرغم جثه درشتی که دارد، از هندلینگ خوبی برخوردار است و در رانندگیهای شهری چابکی بالایی را به نمایش میگذارد بهگونهای که بهراحتی میتوان با آن تغییر جهت داد و از بین خودروها عبور کرد.
این اسکوتر همچنین میتواند به حداکثر سرعت 106 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
آینههای جانبی دید بسیار خوبی به راکب میدهند و شعاع گردش 2 متری فرمان در کنار فاصله محوری و طول مناسب، دور زدن و حرکت با یاماها NMAX در ترافیکهای شهری را آسان میکند.
سیستم تعلیق و ترمز یاماها ان مکس 150
این اسکوتر در جلو به دو کمکفنر تلسکوپی هیدرولیکی و در عقب به کمکفنرهای گازی مجهز است که کمی خشک عمل میکند و در عبور از روی سرعتگیرها و دستاندازها دقت بالاتری را میطلبد.
بااینحال، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب قدرت توقف مناسبی را فراهم میکنند هرچند که متأسفانه در نمونههای عرضهشده در ایران خبری از سیستم ABS نیست.
امکانات و تجهیزات موتورسیکلت یاماها NMAX150
زیر زین NMAX یک محفظه 23 لیتری وجود دارد که میتوان یک کلاه ایمنی را در خود جای دهد.
علاوه بر این، در کنسول مقابل پاهای راکب هم دو محفظه کوچک تعبیه شده که یکی از نوع دردار برای قرار دادن اشیاء ارزشمندی مثل گوشی موبایل است و در دیگری درگاه USB برای شارژ گوشی جای گرفته است.
این موتورسیکلت در کشورمان در نسخه معمولی و KLS عرضه میشود که دومی به سیستم کیلس استارت یا استارت بدون کلید مجهز بوده و از ریموت بهره میبرد.
قیمت و جمعبندی
در هنگام نگارش این مطلب یعنی بهمنماه 1401 قیمت موتورسیکلت یاماها NMAX150 در نسخه معمولی 199 میلیون تومان و در نسخه KLS یا ریموتی 205 میلیون تومان است که ارقام گزافی برای یک اسکوتر محسوب میشود و قطعاً آن را از دسترس بسیاری از مردم خارج میکند اما در بازار کشورمان که پر شده از موتورسیکلتهای طرح و بیکیفیت، عرضه این مدل از برند معتبر یاماها را باید به فال نیک گرفت.
رقیب اصلی NMAX 150 در بازار ایران هوندا PCX150 است که در قیمتهای کارخانهای دیماه 1401 حدود 20 میلیون تومان ارزانتر است.
نقاط قوت
- برند معتبر
- کیفیت بالا
- هندلینگ مناسب
- چابکی و قدرت مانور بالا
- قدرت و گشتاور کافی پیشرانه
- زین راحت
- عملکرد خوب ترمزها
نقاط ضعف
- قیمت گران
- خشکی کمکفنرهای عقب
- فقدان سیستم ABS
- زین نهچندان راحت در قسمت سرنشین
جدول مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها NMAX150
عنوان | مشخصات |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر OHC |
حجم موتور | 150 سیسی |
قدرت | 14 اسب بخار |
گشتاور | 13.5 نیوتن متر |
سوخترسانی | انژکتوری |
سیستم خنککننده | آب خنک |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
نوع انتقال نیرو | تسمه |
مصرف سوخت | 2.5 لیتر |
حداکثر سرعت | 106 کیلومتر بر ساعت |
طول | 1,965 میلیمتر |
عرض | 740 میلیمتر |
ارتفاع | 1,103 میلیمتر |
وزن خالص | 124 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 7 لیتر |
قیمت | 199 میلیون تومان |
چ فایده ک نمیشه خریدش الان ۲۵۰سیسی اون رو هر کس هر چی زورش میرسه میفروشه چیزی حدود ۴۰۰تا ۶۰۰ بعدشم به نظر من با پول خرید این موتور میشه یه ماشین درست و درمون خرید ،در صورتی امثال اینجانب مشتاق ب خریدش هستیم ک قیمتش اینقدر بالا و غیر منطقی نباشه
ر… ماوف نیرو موتور که نسخه abs رو نیاورد
سلام یک ماه هست که خریدم، خیلی عالی هست تا حالا موتور زیاد داشتم، حتی بنلی سیصد و صدو هشتاد و وی زد اما این یه چیز دیگه ای هست از همه بهتره، اگر قسطی خرید کنید واقعا ارزششو داره، خیلی عالی هست
دنیای طرح و تقلب در کشورهای جهان سومی باعث شده سودجوها کلی پول به جیب بزنند.طرح کلیک و ویو و ایروکس بازار پر کرده و خریدن همانا و اچاربدست شدن همان حتی طرح هوندا cdi.از نرمی کمک تا نرمی دنده استهلاک کم و لذت داشتن یک وسیله بی ازار .اعتقاد من به خرید یک اصل دست چندمه تا نو طرح.من تشکر میکنم از سایتهایی مثل شما که اگاهی بالا برده کاش زمانی برسه که بساط این موتورهای غیر استاندارد از ایران بره و نهایت به هندیها اکتفا بشه.
سلام
منمخریدم کیف میکنم کلا دیگه ماشین در نمیارم همه جا با ان مکس میرم
ایشاالله همه بتونن بخرن
حرف نداره
من یکماهه که خریدم البته قیمت الان ۲۵۷ میلیون هستش.ازش خیلی راضیم ولی هنوز شک دارم که شاید یاماها ایروکس یا هوندا پی سی ایکس بهتر بودن
خلاصه کلی پول دادم ولی هنوز شک دارم
کسی میتونه راهنمایی کنه لطفا؟
دوستان نخرید همش خرابی کنتور میندازه هرروز