اسکوتر آپریلیا SR150 و SR160 توسط کمپانی مشهور و بنام پیاجیو ایتالیایی که به تولید موتورسیکلتهای با کیفیت اسپرت و سوپر اسپرت سرعتی شهرت دارد ساخته شده است. Aprilia SR – آپریلیا SR با دو انجین 150 و 160 سیسی به بازار ایران توسط کبیرموتور معرفی و به فروش میرسد.
با توجه به ابنکه موتورسیکلتهای کلاس اسکوتر به لحاظ ساختاری مجبور به رعایت یکسری استانداردهای خاص هستند؛ اما آپریلیا قواعد فوق را بر هم زده است. اسکوتر آپریلیا SR150 و SR160 نشان داده که محصولات این خانواده نیز میتوانند قابلیتهای اسپرتی در دل خود داشته باشند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
درباره برند آپریلیا – Aprilia
سال 1945 درست بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، در شهر کوچک نواله ونیز ایتالیا، فرآیند ساخت یک شرکت موتورسیکلتسازی آغاز شد. این شرکت Aprilia نام گرفت. آپریلیا از همان ابتدا رویه اسپرتگرایی داست.
آپریلیا از نشان های تجاری زیر نظر پیاجیو ایتالیاست و اصالتی اروپایی داشته و شرکتهایی مثل بامو، دوکاتی، موتوگوتزی و … در مقابل برندهای معروف ژاپنی هوندا، سوزوکی، کاوازاکی و یاماها با پشتوانه پیاجیو همیشه حرفی برای گفتن در ارائه تکنولوژی و رقابت داشتهاند و هرگز حریف دست و پا بستهای درمقابلشان نبوده است.
براساس سیاستهای گروه پیاجیو، نسخههای اسکوتر و اقتصادی این گروه موتورسیکلت ساز در کشورهای آسیایی چون هند مونتاژ و ساخته میشوند.
در سال هایگذشته بواسطه حضور این شرکت در کشور هندوستان همکاری میان باجاج و گروه پیاجیو شکل گرفته و طی این مشارکت برخی از قطعات فنی محصولات وسپا، پیاجیو و آپریلیا توسط باجاج تأمین میگردد، اما قطعات ساخته شده توسط این موتورسیکلت ساز هندی بصورت انحصاری برای محصولات گروه پیاجیو ساخته و در دیگر نشانهای تجاری استفاده نمیشود. البته میتوان گفت آپریلیا SXR 160 از نظر ساختار فنی مشابه سایر محصولات پیاجیو و وسپا بوده و از سویی، بخشی از قطعات آن توسط باجاج هند تولید می شود.
همینک آپریلیا توسط شرکت کبیر موتور به بازار موتورسیکلت کشور عرضه میشود، کبیر نمایندگی عرضه برخی از محصولات برند وسپا، آپریلیا و …. را در اختیار دارد.
مشخصات فنی آپریلیا اس آر Aprilia SR 150 & 160
پیشرانه این موتورسیکلت همانند برادر 150 سیسی تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک و دارای سه سوپاپ است که یکی از قویترین پیشرانههای هم کلاس با خودش شناخته میشود.
روشن شدن این دو پیشرانه پیشرانه هم با هندل پایی و هم استارتر الکتریکی انجام میشود و همانطور که در بالا عنوان کردیم میتوان آن را بر روی محصولات وسپا که با آپریلیا که در یک خانواده هستند مشاهده کرد.
وزن خشک این دو موتور تقریبا برابر با 122 کیلوگرم است که وزن مناسبی برای یک اسکوتر در این رده به شمار میآید. در همین راستای وزن کن ما دراین دو موتور شاهد شتاب بسیار خوبی هستیم به نحوی که از نظر اسپرت بودن، پرفورمنس، کارایی و بازده پیشرانه یکی از بهترین های این رده شناخته میشود.
انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ عقب از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک و با تسمه صورت می گیرد که این روزها به یک استاندارد و شیوه رایج در اسکوترها تبدیل شده است.
ترمز آپریلیا اس آر در چرخ جلو دیسکی و چرخ عقب کاسهای است. با این وجود داشتن سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS باعث شده عملکرد قابل قبولی این موتورسیکلت داشته باشد.
این اسکوتر به صورت استاندارد دارای ترمز ضدقفل هست که در کلاس اسکوترهای 150 و 160 سیسی به ندرت دیده می شود.
آپریلیا SR150
پیش از هر چیز باید بگوییم که پیشرانه آپریلیا SR150 همان چیزی است که پیاجیو روی وسپا VXL150 و SXL150 نصب کرده بود. پیشرانهای که برخلاف استانداردهای متعارف دنیای موتورسیکلتها کمی حجیمتر از اسمش است. این قلب 154 سیسی 4 زمانه با 3 سوپاپ میتواند 10.2 اسببخار قدرت در 6750 دور در دقیقه و 11 نیوتنمتر گشتاور در 5000 دور در دقیقه تولید کند.
آپریلیا SR160
این موتور در مقایسه با مدل SR 150 از نظر ابعاد و اندازه و شکل ظاهری کاملا یکی هست و فقط یکسری تغییراتی در پیشرانه تجربه کرده است.
همین تغییر کوچک منجر به بالا رفتن توان تولیدی انجین مدل SR160 به مقدار 0.4 اسب بخار و 0.2 نیوتن مترگشتاور شده هست.
در آپریلیا اس آر 150 و 160 سیسی قطر دهانه سیلندر هر دو انجین برابر با 58 میلیمتر میباشد اما کورس پیستون در موتور SR 160 با یک افزایش 1.6 میلیمتری به 60.6 رسیده و در نتیجه این تغییر کوچک حجم انجین از 154.8 سیسی در مدل SR150 به 160.03 سیسی در SR160 افزایش پیدا کرده است.
بررسی طراحی آپریلیا SR150 و SR160
فاصله موجود بین چرخها و بدنه این موتور، خطوط نوکتیز و حالت تهاجمی این موتور به وضوح قصد طراحان این کمپانی را نشان میدهد که نمیخواستند این محصول شباهتی با سایر مدلها داشته باشد.
وقتی نگاه خودموان را از طراحی و ظاهر بدنه به اجزای این موتورسیکلت به سمت رنگبندی متمرکز میکنیم حس و حال جوانگرایانهاش را با پوست و خون خود لمس خواهید کرد. رنگامیزی رینگهای این اسکوتر الهام بخش از مدلهای اسپرت آپریلیا است. این دقت از الهام گیری در طراحی جزئیاتی مثل رنگ زین برخی اجزا موتورسیکلت دیده میشود.
صفحع کیلومتر Aprilia SR آنالوگ و اسپرت بوده در نوع خودش احساس برتری خاص و جالب توجهی به راکب منتقل میکند. ولی در آن جای نمایش چند المان دیجیتال روی آن خالیست.
این موتور برای افراد قد بلند بدلیل نبود فضای پای مناسب انتخاب خوبی نیست و خوشبختانه بر خلاف طرح کلیک براحتی در زیر زین آن یک کلاه ایمنی را میتوانید قرار دهید.
جمع بندی آپریلیا SR
از نکات مثبت آن نیز می توان از قیمت مناسب در مقایسه با اسکوترهای چینی و تایوانی، شتاب بالا در مقایسه با رقبا به عنوان سریع ترین در کلاس خود، هندلینگ عالی، چسبندی خوب به سطح جاده، ترمزهای پر قدرت در کلاس خود، عملکرد خوب و دقیق گیربکس، چراغ دوگانه جلو با نوردهی عالی و داشتن سیستم ترمز ضدقفل نام برد.
آپریلیا SR مناسب برای افرادی است که دنبال داشتن یک اسکوتر با خواص اسپرتی و ظاهر خاص هستند که با داشتن اشتراکات زیاد با وسپا، قیمت بسیار کمتری نسبت به این هم خانواده خود دارد.
نام موتورسیکلت | آپریلیا SR150 | آپریلیا SR160 |
---|---|---|
کلاس موتور سیکلت | اسکوتر | اسکوتر |
حجم پیشرانه / سیکل احتراق | 154.8 سیسی / چهار | 160.03سیسی / چهار زمانه |
سیستم تزریق سوخت | انژکتوری EFI | انژکتوری EFI |
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ | تک سیلندر / 3 سوپاپ | تک سیلندر / 3 سوپاپ |
بیشترین قدرت @ دور موتور | 10.25 اسببخار / 6750 rpm | 11.11 اسببخار / 7600 rpm |
بیشترین گشتاور @ دور موتور | 11.4 نیوتونمتر / 5,000 rpm | 13.44 نیوتونمتر / 5,300 rpm |
شعاع حرکتی | 228 کیلومتر | 210 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | یورو 4 |
نوع خنک کاری پیشرانه | هوا خنک | هوا خنک |
نوع استارت | هندل پایی و استارت الکتریکی | هندل پایی و استارت الکتریکی |
نوع گیربکس | اتوماتیک CVT | اتوماتیک CVT |
سیستم انتقال قدرت | تسمه | تسمه |
وزن خشک (کیلوگرم) | 122 | 122 |
حجم باک سوخت | 6.5 لیتر | 6 لیتر |
ترمز جلو / عقب | دیسکی با ABS / کاسهای | دیسکی با ABS / کاسهای |
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) | 1985 / 806 / 1261 | 1985 / 806 / 1261 |
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ | 1365 میلیمتر | 1365 میلیمتر |
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر) | 780 | 780 |
ارتفاع کف موتور از زمین (میلیمتر) | 155 | 155 |
سیستم تعلیق جلو / عقب | تلکسوپی جفت معکوس / تلسکوپی تکی | تلکسوپی جفت معکوس / تلسکوپی تکی |
سلام من هر دوتاش داشتم ۱۵۰ و الان ۱۶۰ دارم سواری ۱۵۰ پر شتاب و سرعت بیشتر ولی جون انژکتور ایرانی خرابی زیادی داره و ریپ زیاد و خاموشی زیادی داره عیب وایزاد موتر انژکتوری ایرانی داره ولی ۱۶۰ این مشکلات نداره سواری خیلی نرم اری داره و صدای اگزوز خیلی کمتر
موتر هیلی خوبی ولی کبیر نتونسته این موتر خوب معرفی کنه تو هند پرفروشترین موتور قیمت تو هند معال هندا واریو خدمات پس از فروش بد نیست
مزایا مثل هندا کلیک و واریا جنس بدنه پلاستیک خشک نیست و خیلی مقاوم در برابر ضربه
ولی ناشناخته است و بد فروش است