با وجود ممنوعیت ورود موتورسیکلتهای سنگین به کشورمان و محدودیتها و مشکلات زیادی که علاقهمندان به این موتورسیکلتها با آن مواجه هستند، کموبیش پای موتورسیکلتهای سنگین و قدرتمند روز دنیا طی چند سال گذشته به ایران باز شده است. یکی از این موتورسیکلتها که جذابیت بالایی هم دارد، کاوازاکی Z1000 است. در ادامه به بررسی این موتورسیکلت جذاب ژاپنی در موتور پلاس میپردازیم.
معرفی Z1000
Kawasaki Z1000 موتورسیکلتی در کلاس استریتفایتر است. این کلاس درواقع بین موتورسیکلتهای کروز و سوپربایکها قرار میگیرند.
یعنی استریتفایترها راحتی و قابلیت استفاده روزمره کروزرها را با پرفورمنس و سرعت سوپربایکها ترکیب میکنند.
Z1000 برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد و طی سالهای بعد نسلهای بعدی آن به بازار آمدند.
جدیدترین نسل Z1000 در سال 2014 معرفی شد که تعدادی از آن به کشورمان هم راه پیدا کرده است.
طراحی کاوازاکی Z1000
Kawasaki Z1000 در ظاهر به لطف ویژگیهایی مثل چهار خروجی اگزوز با طراحی زیبا، پانلهای تهاجمی جانبی و باک برجسته جذابیت بسیار بالایی دارد و قطعاً نگاهها را به سمت خود میکشد.
در مدل 2014 نیز این موتورسیکلت بازطراحی شد و چهره جذابتری به خود گرفت. خطوط برجسته روی باک این موتورسیکلت نمایی مشابه عضلات شانه یک بدنساز را ایجاد کرده و طراحی چراغهای جلو مشابه عینک، به Z1000 چهرهای شبیه یک شکارچی آماده شکار بخشیدهاند.
مقابل راکب هم طراحان یک صفحه کیلومتر دیجیتالی زیبا را تعبیه کردهاند که اطلاعات کاملی مثل سرعت، میزان بنزین، دنده درگیر و… را بهخوبی نشان میدهد.
دور موتور بالاتر از 4 هزار rpm نیز به زیبایی از طریق چراغهای LED رنگی در بالای صفحه آمپر به نمایش درمیآید درحالیکه دور زیر 4 هزار را باید در صفحه LCD آنرا ببینید.
مشخصات فنی Z1000
این موتورسیکلت از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم 1043 سیسی شانزده سوپاپ بسیار قدرتمند با نسبت تراکم 11.8 به یک بهره میبرد که 140 اسب بخار قدرت در دور 10 هزار rpm و 111 نیوتن متر گشتاور در دور 7,300 rpm تولید میکند.
نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس شش سرعته انتقال پیدا میکند. این گیربکس در مدل 2014 تغییراتی را تجربه کرده و ضرایب آن اصلاح شده تا رانندگی بهتری را فراهم کند.
به لطف این تغییرات، حالا گیربکس زودتر از قبل به دنده 6 میرسد و باعث تسهیل در رانندگیهای طولانی بزرگراهی میشود.
در پیشرانه مدل 2014 نیز بهبودهایی صورت گرفته تا هم تحویل قدرت نرمتری داشته باشد و هم لرزش میللنگ آن کاهش پیدا کند.
ظرفیت باک این موتورسیکلت 17 لیتر است و این مدل از کاوازاکی 220 کیلوگرم وزن دارد.
طول، عرض و ارتفاع Z1000 نیز به ترتیب 2,044 میلیمتر، 790 میلیمتر و 1,054 میلیمتر است و از زمین 140 میلیمتر فاصله دارد.
رانندگی با Kawasaki Z1000
Z1000 سواری بسیار خوبی دارد و هرچند موتورسیکلتی وحشی است ولی در شهر قابلکنترل خواهد بود اما اگر دستهگاز را بچرخانید فوراً آن روی خود را به شما نشان داده و با شتابی خیرهکننده در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
این در حالی است که میتوان تنها با دنده یک به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسید.
حداکثر سرعت موتورسیکلت نیز بیش از 260 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
صدای جذاب پیشرانه هیجان رانندگی با Kawasaki Z1000 را افزایش میدهد درحالیکه در دورهای پایینی و میانی موتور قدرت کافی را در اختیار راکب قرار میدهد.
همچنین موتورسیکلت در هر سرعتی از پایداری قابلقبولی برخوردار است و هندلینگ مناسب و انعطافپذیری را به نمایش میگذارد.
مصرف سوخت ترکیبی این موتورسیکلت در هر صد کیلومتر 6.1 لیتر است و به لطف افزایش ظرفیت باک از 15 به 17 لیتر امکان پیمایش بیشتری با هر بار سوختگیری را فراهم میکند.
سیستم ترمز آن از دو دیسک 310 میلیمتری و کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و یک دیسک 250 میلیمتری با کالیپر تک پیستونه در عقب تشکیل شده است که به لطف سیستم ABS قدرت توقف بسیار خوب و مطمئنی را برای این سامورایی چموش فراهم میکند.
رقبای کاوازاکی Z1000
یکی از اصلیترین رقبای Kawasaki Z1000 را باید موتور بیکینگ سوزوکی دانست که آنهم در کلاس استریتفایتر قرار دارد.
البته این موتورسیکلت قویتر بوده و پیشرانه 1340 سیسی آن حدود 180 اسب بخار قدرت دارد ولی در راحتی سواری برتری با Z1000 خواهد بود زیرا پیمودن مسافتهای طولانی با B-King میتواند خستهکننده باشد.
بهطورکلی، کاوازاکی Z1000 را باید یک موتورسیکلت تقریباً بینقص دانست که نماد مهندسی دقیق ژاپنیها محسوب میشود.
جدول مشخصات فنی کاوازاکی Z1000
نام موتور | Kawasaki Z1000 |
---|---|
پیشرانه | چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ |
حجم موتور | 1043 سیسی |
قدرت | 140 اسب بخار |
گشتاور | 111 نیوتن متر |
ضریب تراکم | یک به 11.8 |
سیستم خنککننده | آبخنک |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,044 میلیمتر |
عرض | 790 میلیمتر |
ارتفاع | 1,054 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,435 میلیمتر |
ترمز جلو | دو دیسک 310 میلیمتری |
ترمز عقب | تک دیسک 250 میلیمتری |
وزن خالص | 240 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک بنزین | 17 لیتر |
حداکثر سرعت | 260 کیلومتر/ساعت |
این موتورسیکلت به یک پیشرانه 1043 سیسی چهار سیلندر خطی با 140 اسب بخار قدرت و 111 نیوتن متر گشتاور مجهز است که به یک گیربکس شش سرعته متصل میشود.
این موتورسیکلتی بسیار وحشی است که در کمتر از سه ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
پیشرانه چهار سیلندر کاوازاکی در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی به 6.1 لیتر بنزین نیاز دارد و باک 17 لیتری برای این مصرف مناسب است.
140 کیلومتر سرعت
260 کیلوکتر اصلاح شد. ممنون بابت تذکر خطای تایپی
این موتور سیکلت ۲۷۰ کیلومتر سرعت دارد
طبق اعلام رسمی سازنده 260 کیلوکتر بود که 140 که به اشتباه درج شده بود اصلاح شد. ممنون بابت تذکر خطای تایپی
از وقتی طرح ۲۵۰ اومد گند زد تو ابهتش
وحشیه به تمام معناااا?????
دوستان لوازمش ایا تو بازار هست ممنون میشم اطلاع بدید،
توی طرح 250 کدوم برندش بهتر هستش؟
هیچ کپی شده ای خوب نیست
250 بهتر هم توی بازار وجود داره
من z250دارم فوق العاده س
طرح 250 چینی هست و موتور سه چرخ روش سوار شده