برخلاف بسیاری از کشورهای جهان خصوصاً اروپا و آمریکای شمالی، در ایران خریداران خیلی روی خوشی به موتورسیکلتهای ادونچر تورینگ مثل بنلی TRK 249 یا بنلی TRK جزء خانواده موتورهای ماجراجویی مسافرتی نشان ندادهاند.
دلایل این موضوع را میتوان قیمت بالای موتورسیکلتهای این کلاس و همینطور عدم رونق گردشگری و سفر با موتورسیکلت در کشورمان دانست.
بااینحال، طی چند سال اخیر کلاس ادونچر تورینگ بیشتر موردتوجه خریداران ایرانی قرار گرفته و به همین دلیل شاهد عرضه مدلهایی در این کلاس به بازار کشورمان بودهایم.
رقبای بنلی trk
معتبرترین و گرانترین موتورسیکلت ادونچر تورینگ در بازار ایران کاوازاکی ورسیس 250 است که البته قیمت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل خریداران چندانی آن را انتخاب نمیکنند.
بنلی چینی است یا ایتالیایی؟ جواب این سوال در تاریخچه برند بنلی بخوانید.
اگر کاوازاکی را در نظر نگریم، در این کلاس در بازار ایران فقط دو گزینه دیگر خواهیم داشت که زونگشن RX3 (یا نامی RX249) و بنلی TRK 249 هستند.
این دو موتورسیکلت در بازار کشورمان رقیب مستقیم یکدیگر بوده و از لحاظ قیمت هم در یک سطح هستند.
حال در ادامه به بررسی یکی از این دو موتورسیکلت ادونچر تورینگ محبوب بازار یعنی TRK 249 از بنللی خواهیم پرداخت.
طراحی بنلی TRK 249
این موتورسیکلت در ظاهر طبق رویه موتورسیکلتهای کلاس ادونچر تورینگ طراحی شده و خلاقیت چندانی در آن دیده نمیشود.
بااینحال، این موتورسیکلت طراحی جذاب و چشمگیری در ایران یا توجه به رقبای کمش دارد که قطعاً میتواند توجهات را به خود جلب کند.
روی دماغه موتورسیکلت بنلی TRK یک شیلد شیشهای و دو چراغ زیبا به چشم میخورد که یکی نورپایین و دیگری نوربالا است.
دیگر قسمتهای بدنه موتورسیکلت مثل فلاپهای جانبی هم طراحی تهاجمی و جذاب دارند اما تعداد زیاد این پانلها و پیچ کردن آنها باعث تولید سروصدای مزاحم در طول استفاده خواهد شد که میتواند کاملاً آزاردهنده باشد.
ابلته کیفیت رنگ این پانلها نیز جالب نیست و خیلی زود شاهد خط و خش روی آنها خواهید بود.
علاوه بر این، جنس زین که بهصورت دوتکه طراحی شده بسیار خشک است که باعث ناراحتی راکب و سرنشین در سواریهای طولانیمدت خواهد شد.
همچنین عرض زین عقبی هم مقداری کم به نظر میرسد که میتواند برای سرنشین آن آزاردهنده باشد. بااینحال، طراحی و ارتفاع جاپای راکب مناسب است که خستگی پا را به حداقل میرساند.
در عقب موتورسیکلت نیز یک ترک میلهای تعبیه شده که هم سرنشین میتواند از آن بهعنوان دستگیره استفاده کند و هم امکان اتصال باکسهای سفری به آن وجود خواهد داشت.
مقابل چشمان راکب نیز یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی قرار گرفته که وضوح و خوانایی بسیار خوبی داشته و اطلاعات زیادی مثل سرعت، دور موتور، آمپر بنزین و… را ارائه میکند.
مشخصات فنی بنلی TRK
بنلی TRK 249 به یک پیشرانه تک سیلندر چهارزمانه چهار سوپاپ با حجم 249cc مجهز است که 25 اسب بخار قدرت و 21 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این پیشرانه به سیستم سوخترسانی انژکتوری مجهز است و از طریق استارت برقی روشن میشود.
سیستم خنککننده پیشرانه نیز از نوع آبخنک با رادیاتور آبی است.
انتقال نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس شش سرغته دستی با کلاچ خیس صفحه روغنی و زنجیر صورت میگیرد که این زنجیر نسبتاً بیکیفیت بوده و به سروصداهای آزاردهندهای که در بالا اشاره کردیم میافزاید.
سواری و رانندگی بنلی TRK
یکی از مشکلات بنلی TRK لرزش بالای ساختار موتورسیکلت است.
دلیل این موضوع، استفاده از پیشرانه بهعنوان بخشی از شاسی است و این پیشرانه تک سیلندر لرزش بالای خود را به بدنه و فرمان موتورسیکلت منتقل میکند.
بااینحال قدرت این پیشرانه برای وزن 173 کیلوگرمی موتورسیکلت کافی است و سرعت و شتاب خوبی را فراهم میکند.
همچنین TRK 249 در سربالاییها هم از کشش خوبی برخوردار است. از سوی دیگر، تعویض دندهها خشک و همراه با تقه صورت میگیرد و نرمی موتورسیکلتهای ژاپنی را ندارد.
مصرف سوخت این موتورسیکلت حدود 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر است و باک 18 لیتری که امکان پیمودن حدود 450 تا 500 کیلومتر را با هر بار سوختگیری فراهم میکند برای یک موتورسیکلت مسافرتی مناسب است.
حداکثر سرعت بنلی TRK 249 تقریبا 125 کیلومتر بر ساعت است اما سرعت پیمایش آن که فشاری به پیشرانه وارد نکند حدود 105 کیلومتر بر ساعت خواهد بود که برای این حجم پیشرانه راضیکننده به نظر میرسد.
هندلینگ TRK 249 نیز عالی است و در پیچها عملکرد خوبی دارد. رینگهای این موتورسیکلت 17 اینچی است که لاستیکهای پیرلی آنهم روی جاده و هم در آفرود عملکرد راضیکنندهای دارند ولی در مسیرهای خاکی سروصدای پانلهای بدنه چند برابر میشود.
بااینحال، کمکفنرهای تلسکوپی جلو و تک کمک روغنی عقب در مسیرهای ناهموار بهخوبی ضربات را جذب میکنند.
وظیفه متوقف کردن موتورسیکلت هم بر عهده دیسکهای ترمز 280 میلیمتری در جلو و 240 میلیمتری در عقب است ولی از سیستم ABS در نمونههای بازار ایران خبری نیست.
جمعبندی بررسی بنلی trk 249
در حال حاضر بنلی TRK با توجه به نوسانات نرخ دلار، قیمتها رو به افزایش است اما هماکنون (دی 1401) قیمت بنلی TRK حدود 140 میلیون تومان است.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، اصلیترین رقیب این موتورسیکلت، مدل نامی RX249 است که توسط شرکت نیرو محرکه عرضه میشود.
بااینحال، بنلی TRK249 را به دلیل عملکرد فنی مناسب، تواناییهای آفرود قابلقبول و طراحی جذاب، نسبت به قیمت باید بهترین موتورسیکلت کلاس ادونچر تورینگ در بازار ایران دانست.
نقاط قوت بنلی trk
- طراحی جذاب
- قدرت مناسب پیشرانه
- کشش و هندلینگ خوب
- تواناییهای آفرود قابلقبول
- عملکرد خوب کمکفنرها
- باک بزرگ
نقاط ضعف بنلی trk
- لرزش بالای ناشی از پیشرانه
- زین خشک و ناراحت
- تعویض دندههای خشک گیربکس
- کیفیت پایین ساخت و رنگ پانلهای پلاستیکی
- سروصدای زیادی ناشی از پانلهای بدنه
جدول مشخصات فنی بنلی TRK 249
عنوان | مشخصات بنلی TRK |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر چهار سوپاپ |
حجم موتور | 249 سیسی |
قدرت | 25 اسب بخار |
گشتاور | 21 نیوتن متر |
ضریب تراکم | یک به 11.2 |
سوخترسانی | انژکتوری برقی |
سیستم خنککننده | آبخنک |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,070 میلیمتر |
عرض | 8,40 میلیمتر |
ارتفاع | 1,065 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,300 میلیمتر |
وزن خالص | 173 کیلوگرم |
روشنکننده | استارت برقی |
قیمت | حدود 140 میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله) |
خدایی ان اس ۲۰۰ با حجم ۲۰۰ سی سی همون قدرت این بنلی و چندتا دیگه برند مختلف هست که همه ۲۵۰ سی سی هستن و ان اس قدرتی برابر با اینها داره. ان اس انژکتور ۲۵/۰۵ اسب قدرت داره و شتاب اولیه خوبی هم داره.
البته مقایسه ان اس 200 با تی آر کی 249 بنلی درست نیست باید با مدل شهری بنلی مثل tntها مقایسه بشن چون کارایی هر کودوم متفاوته
من تعمیر کار موتورسیکلت سنگین هستم خدایی بگم نامی RX249 خیلی بهتر از بنلی هستش هم به خاطر کیفیت لوازم به کار رفته بادوام هستش سیستم خنک کننده هم رادیاتور آب و روغن داره داغ کردن تو کارش نیست ۴سال پیش با نامی RX249 یه سفر تا گرجستان داشتم من راضی بودم الانم برای مسافرت با یاماها TDM850 سفر میکنم انجین ۲سیلندر خیلی بزرگ و شتاب و نرمی بسیار زیادی برای سفرهای طولانی مدت مناسب هستش…
واقعا این موتور TRK 249 بنلی نقطه مثبت هم مگه داره؟
بررسی سایتهای خارجی رو بخونید. موتور ۲۵۰ بیشتر از ۱۷۰ کیلو وزنشه. بعد جالبه یه سری هم وزن زیاد رو نقطه قوت میدونن که باعث میشه موتور تو سرعت پایدارتر باشه
ممنون، نکتهی وزن نکته خوبی بود ارائه کردید.
من زونتس ۲۵۰ ادونچر دارم ، از نظر شکل ظاهر و کیفیت و همچنین هندلینگ و جا دار بودن باکس های مسافرتی بسیار بهتر از بنلی