در دنیای اسکوترها، وسپا مشهورترین برند محسوب میشود و اسکوترهای این برند ایتالیایی با طراحی کلاسیک خود در سراسر جهان شناختهشده هستند. به دلیل همین شهرت و محبوبیت، اسکوترهای زیادی عمدتاً توسط شرکتهای شرق آسیا با کپیبرداری از روی وسپا ساخته شدهاند که به آنها طرح وسپا گفته میشود. ازآنجاییکه محصولات وسپا به دلیل قیمت بالا در دسترس همه قرار ندارند، این موتورسیکلتهای طرح با ظاهری شبیه وسپا توانستهاند نظر خریداران را جلب کرده و بازاری برای خود دستوپا کنند. یکی از این اسکوتر ها که حدود دو سال است در کشورمان هم عرضه میشود، دایچی CR 150 نام دارد که توسط نیرو موتور مونتاژ شده و به فروش میرسد. در ادامه ارزش خرید را به همراه بررسی ویژگیها و مشخصات دایچی 150 (DAICHI CR150) نیرو موتور خواهیم پرداخت.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
طراحی اسکوتر دایچی CR 150
دایچی (Daiichi) یک برند تایوانی است که البته موتورسیکلتهای خود را عمدتاً با قطعات چینی تولیدی میکند. همانطور که گفته شد، CR150 یک اسکوتر طرح وسپا است و طراحان تمام تلاش خود را کردهاند تا اسکوتری شبیه وسپا تولید کنند. دایچی حتی در نام این اسکوتر هم از وسپا الهام گرفته و نام وسنا را برای آن انتخاب کرده است! بنابراین، در دایچی هم شاهد همان المانهای ظاهری وسپا مثل چراغ جلوی دایرهای هستیم که یک نوار دیلایت نیمدایرهای زیر آن تعبیه شده تا نمایی مدرنتر ایجاد کند.
علاوه بر این، فرمان اسکوتر هم با اقتباس از وسپا طراحی شده است. بااینحال، دایچی خلاقیتهایی را هم در طراحی CR150 نیرو موتور به کار گرفته که مهمترین آن طراحی پانل جلو با راهنماهای افقی در طرفین و یکتریم کرومی در بالا است که در کنار حلقه کرومی دور چراغ جلو نمای لوکسی به اسکوتر بخشیده و با وسپا متفاوت است.
علاوه بر این، یک نوار کرومی هم راهنماها را به هم متصل کرده است. طراحان دایچی در استفاده از کروم دست و دلباز عمل کردهاند زیرا در قسمت جانبی هم روب بخش عقب یک نوار باریک کرومی کار شده و نوشته وسنا هم با فونت و طرحی مشابه وسپا در اینجا جلبتوجه میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه CR150 در این قسمت هم رینگهای براق چند پره است.
نوار کرومی مذکور در قسمت جانبی تا عقب کشیده شده و به راهنماها متصل شده است. بین این راهنماها هم چراغ عقب کوچکی با زه کرومی جای گرفته که شباهت زیادی به وسپا دارد. کمی پایینتر هم دو شبرنگ نارنجی و جا پلاک بین آنها به چشم میخورد.
دایچی 150 یکی از معدود اسکوترهایی است که اگزوز آن با ورق استیل پوشانده شده درحالیکه زیر پایی عقب هم به شکلی خلاقانه با قابلیت جمع شدن در داخل بدنه طراحی شده است.
مقابل راکب یک صفحه آمپر آنالوگ دایرهای دیده میشود که پایین آن یک صفحه دیجیتالی کوچک برای نمایشگر اطلاعات مختلف تعبیه شده است.
آینهها هم به شکل دایرهای کرومی هستند که با طراحی کلاسیک اسکوتر همخوانی دارند. یکی از ویژگیهای قابلتوجه این اسکوتر، نوع طراحی و دوخت خلاقانه زین است که نمایی فانتزی به CR150 بخشیده است.
محل قرارگیری پاهای راکب که از پلاستیک سیاه ساخته شده و حال و هوایی اقتصادی دارد، کمی باریک به نظر میرسد اما این مشکل چندان به چشم نخواهد آمد.
از دایچی CR 150 بهعنوان یک اسکوتر اقتصادی نباید انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت و صندوق زیر زین، جک کنار و وسط، چراغ هالوژن و پورت USB برای شارژ گوشی از تنها ویژگیهای قابلذکر آن هستند.
مشخصات فنی دایچی 150 نیروموتور
دایچی CR150 به یک پیشرانه تک سیلندر 149 سیسی هوا خنک اقتصادی مجهز است که 8.3 اسب بخار قدرت و 8.7 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این پیشرانه توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا میکند. حداکثر سرعت این اسکوتر 83 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است ولی با توجه به توان قابلقبول پیشرانه، دستیابی به سرعتی بیش از این هم امکانپذیر به نظر میرسد.
دایچی 150 نیروموتور در هر صد کیلومتر 2.5 لیتر بنزین مصرف میکند و باک بزرگ 6 لیتری بهخوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود تا این اسکوتر را به گزینه مناسبی برای کسانی تبدیل کند که روزانه مسافتهای زیادی را طی میکنند.
این کپی وسپا با 1,895 میلیمتر طول، 705 میلیمتر عرض و 1,145 میلیمتر ارتفاع، یکی از بزرگترین موتورسیکلتهای کلاس خود محسوب میشود و به همین دلیل، وزن 102 کیلوگرمی آن تعجبی نخواهد داشت.
همچنین درحالیکه اسکوترهای وسپا از رینگهای 10 و 11 اینچی استفاده میکنند، دایچی برای CR 150 رینگهای 12 اینچی را در نظر گرفته است. سیستم تعلیق این اسکوتر در جلو فنر هیدرولیکی و در عقب بازوی تکی است و حداکثر وزن قابلتحمل آن 380 کیلوگرم اعلام شده است. سیستم ترمز دایچی هم در جلو دیسکی و در عقب کاسهای است که برای یک اسکوتر اقتصادی قابلقبول به نظر میرسد هرچند که خبری از سیستم ABS نیست.
سواری و رانندگی CR150
دایچی CR150 به لطف قدرت مناسب پیشرانه و وزن سبک، از شتاب خوبی برخوردار است و حتی با وجود دو سرنشین، بازهم راکب را ناامید نخواهد کرد. یکی دیگر از نقاط قوت این اسکوتر مصرف سوخت پایین است.
از سوی دیگر اما یکی از مشکلات این اسکوتر لرزش است که راه مؤثری برای برطرف کردن آن وجود ندارد. علاوه بر این، تک کمک عقب هم ضعیف بوده و هرچند با یک سرنشین سواری مناسبی را فراهم میکند اما هنگام نشستن ترکنشین، اسکوتر کمی کوبش خواهد داشت و اگر زیاد از CR 150 بهصورت دوترکه استفاده شود کمک عقب زودبهزود نیاز به تعویض خواهد داشت.
قیمت و جمعبندی دایچی 150 نیرو موتور
در هنگام نگارش این مطلب یعنی آذر 1402، قیمت دایچی CR150 از سوی نیرو موتور 82 میلیون تومان اعلام شده است که با توجه به مشخصات آن رقم مناسبی به نظر میرسد و آن را به یکی از اسکوترهای اقتصادی بازار تبدیل میکند. با این قیمت، دایچی از کویر S2 طرح کلیک هم ارزانتر است و با بنلی پانارئا 125 که یکی دیگر از اسکوترهای طرح وسپای بازار محسوب میشود اختلاف قیمت زیادی دارد.
نقاط قوت
- طراحی زیبا
- قدرت مناسب پیشرانه
- مصرف سوخت پایین
- شتاب و کشش خوب
نقاط ضعف
- لرزش
- ضعف کمک عقب
- کیفیت ساخت نهچندان عالی
جدول مشخصات فنی اسکوتر دایچی CR150
عنوان | DAICHI CR150 |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر |
حجم موتور | 149 سیسی |
قدرت | 8.3 اسب بخار |
گشتاور | 8.7 نیوتن متر |
سوخترسانی | انژکتوری |
سیستم خنککننده | هوا خنک |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
نوع انتقال نیرو | تسمه |
حداکثر سرعت | 90 کیلومتر بر ساعت |
طول | 1,895 میلیمتر |
عرض | 705 میلیمتر |
ارتفاع | 1,145 میلیمتر |
وزن خالص | 102 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 6.0 لیتر |
قیمت | 82 میلیون تومان |