اخباراخبار موتورسیکلتگوناگون

برای اولین بار در کشور استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت تدوین شد

اخبار خودرو

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم آقای داریوش گل‌علیزاده گفت: استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار در کشور تدوین شده است.

به نقل از اخبار سازمان حفاظت محیط زیست، گل‌علیزاده ضمن اعلام ضروری تدوین استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت پایش و کنترل تجهیزات پس پالایش آلایندگی منابع متحرک گفت: با توجه به اهمیت اساسی عملکرد قطعه کاتالیست (کاتالیزور) در کاهش انتشار آلاینده‌های وسایل نقلیه به ویژه در موتورسیکلت و خودرو، با پیگیری‌های این مرکز در راستای تحقق اهداف قانون هوای پاک و همچنین نظارت دقیق، فنی و جامع در مراحل تولید، نصب و استفاده قطعه مهم کاتالیزور با همکاری سازمان ملی استاندارد، اقدامات لازم برای تدوین استاندارد ملی کاتالیست به صورت کامل صورت پذیرفت.

وی افزود: انتظار می رود حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری، تشریفات قانونی اجباری سازی استاندارد مربوط صورت پذیرد تا شرایط و ضوابط لازم به منظور پایش و بازرسی قطعه مذکور در تمامی مراحل شامل واحد سازنده کاتالیست، واحد تولیدکننده وسایل نقلیه و مصرف کننده‌ها، مهیا شود.

استاندارد ملی کاتالیست

به نقل از اخبار سازمان ملی استاندارد و به گزارش دفتر تدوین استانداردهای ملی، پیش نویس استاندارد ملی «تأیید نوع کاتالیست سه‌راهه‌ی خودروی بنزین‌سوز، کاتالیست سه‌راهه‌ی خودروی گازسوز، کاتالیست اکسنده‌ی دیزل و کاتالیست اکسنده‌ی آمونیاک در موتور‌های احتراق دیزلی مجهز به کاتالیست» که به صورت پژوهش محور براساس دانش بومی، مطالعات و تحقیقات متخصصان کشور در راستای تحقق ماده 7 آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک تهیه شده بود، در اجلاسیه 1050 کمیته ملی خودرو و نیرومحرکه با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، واحدهای تولیدی، صاحب نظران و متخصصان کشور به تصویب رسید.

هدف از تدوین این استاندارد، ارزیابی و تأیید نوع کاتالیست‌های پس پالایش مورد استفاده در موتورهای احتراق داخلی به عنوان یک تجهیز مستقل است.

کاتالیست سه راهه به عنوان سیستم پس پالایش موتور سیکلت و خودروهای بنزین سوز استوکیومتری (کاتالیست سه راهه ی بنزین سوز)، کاتالیست سه راهه به عنوان سیستم پس پالایش خودروهای گازسوز استوکیومتری (کاتالیست سه راهه ی گازسوز)، کاتالیست اکسنده ی دیزل به عنوان بخشی از سیستم پس پالایش موتورهای دیزل و کاتالیست اکسنده ی آمونیاک به عنوان بخشی از سیستم پس پالایش موتورهای دیزل مجهز به سیستم کاهنده اکسیدهای نیتروژن در دامنه کاربرد این استاندارد قرار می گیرند.

نسخه این استاندارد ملی به زودی در درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی standard.inso.gov.ir برای بهره برداری کاربران و صاحب نظران قرار خواهد گرفت.

منبع
سازمان حفاظت محیط زیست
تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم. عاشق روندن با ماشین و موتورم هستم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!