موتورسیکلتی گرانتر از پورشه 911 GT3 RS: با جواهری به نام وینسنت HRD Series-A Rapide آشنا شوید!
دهه 1930 دو موتورسیکلت افسانهای به بازار آمدند، این دو مدل که Brough Superior SS100 و Vincent-HRD Series-A Rapide نام دارند، مانند الماسی در آن زمان میدرخشیدند و حسابی توجهها را به خود جلب کردند. برخلاف SS100 که صدها دستگاه از آن ساخته شد، مدل وینسنت -HRD Series-A Rapide تنها در 79 دستگاه تولید شد و به شدت محدود بود.
با این وجود، موتورسیکلت وینسنت یکی از کمیابترین موتورهای بازار در سال 2024 است و مدل Rapide Series-A آن نیز همچنان نایاب شناخته میشود. در ادامه به سراغ بررسی مشخصات این موتورسیکلت میرویم و به طور کامل این الماس کمیاب را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. پس لطفا برای اخبار بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.
هر چیزی که باید درباره موتورسیکلت وینسنت HRD Rapide Series-A بدانید
آغاز به کار پیشرانه دوقلو ویشکل
فیلیپ وینسنت از همان ابتدای دهه 20 سالگی علاقه فراوانی به دنیای موتورسیکلتها داشت! در همان زمانها موفق شد که با حمایت خانوادهاش، یک موتورسیکلت مدل HRD را از Howard R Davies در سال 1928 خریداری کند. حالا فرصت مناسبی برای بررسی بیشتر ابزارها، الگوها و بخشهای مختلف موتور بود. در این زمان بود که موتوری به نام وینسنت متولد شد تا همچنان سالها بعد محبوبیت بالایی داشته باشد.
این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت قدرتمند کلاسیک دنیا
او پس از گذشت سالها بالاخره توانست کمپانی کوچکی تشکیل دهد، پس از آن، به سراغ ساخت موتورسیکلتهایی با پیشرانه تک سیلندر JAP و Rudge رفت. کمی نگذشت که او موتور تویین ویشکل را طراحی کرد.
قدرت 55 اسب بخاری
انجین دوقلوی ویشکلی که توسط وینسنت طراحی شد، با بقیه پیشرانههای موجود در این رده کمی فرق میکرد. نمونه اولیه این پیشرانه قدرتمند بود و 55 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه قدرت تولید میکرد. بخشهای مختلف انجین و فریم آن ارتقا یافت تا در انتها شاهد Vincent-HRD Rapide Series-A باشیم!
هر دو سیلندر مشابه هم بودند و بالای لولهها نیز از بخش جلویی باهم برخورد داشتند. اگرچه این طراحی باعث میشد قیمت موتورسیکلت کمتر شود ولی لولههای زیادی در بخش ظاهری دستگاه به چشم میخورند و از زیبایی ظاهری آن کم میکردند.
گیربکس Burman آن نیز عملکرد خوبی نداشت و ترمز نیز به خوبی طراحی نشد. تمامی این موارد باعث شده بود که مهندسان و طراحان تصمیم بر ارتقای این مدل بگیرند. با این وجود، این موتورسیکلت یک مدل انقلابی بود و حسابی موردتوجه واقع شد. وزن آن حدود 450 پوند یا 204 کیلوگرم بود.
به عبارتی دیگر، بنظر میرسید که با وسیلهای سبکتر از پر سروکار داشتید! همین سبکی نیز موجب میشد تا در یک چشم بر هم زدن به سرعت 177 کیلومتر در ساعت برسد و به قول معروف از جا کنده شود!
مدل Rapide از بزرگترین رقیب خود یعنی SS100 با پیشرانه JAP نیز سریعتر بود. با تمام این تفاسیر، وینسنت فروش بالایی نداشت و موجب ناامیدی مهندسانش شد.
آغاز تولید سری A Rapide: پایان وینسنت
مدل Rapide Series-A در ابتدا در نمایشگاه موتورسیکلت Olympia در سال 1936 به نمایش در آمد. علاقمندان در همان ابتدا جذب این موتورسیکلت میشدند ولی چون با برند تازه تاسیسی روبرو بودند، اعتماد کافی هم در این بین وجود نداشت؛ که البته منطقی هم بود!
در هر صورت، مسابقهدهندگانی به نام مانلیف بارینگتون و جینجر وود ادعا کردند که موفق شدند با سری A Rapide به خوبی مسیرهای زیادی را در سرعت بالا و شتاب منحصربفرد سواری کنند و تمام بیاعتمادیهایی که نسبت به این مدل وجود داشت را از بین ببرند.
جزییات Vincent-HRD Rapide Series-A
در سال 1939، جنگ جهانی دوم آغاز شد، همین امر منجر به توقف تولید موتورسیکلت وینسنت شد. سپس در سال 1946 تولید آنها از سر گرفته شد و سری جدیدی به نام سری B تولید شده بود.
این مدل در بخش سلیندر، فریم و ساختار ارتقا یافت و سپس 1800 دستگاه از آن تولید شد. مدتی بعد، سری C Black Shadow به بازار آمد. خوب است بدانید که وینسنت موفق شد تنها بین سالهای 1928 و 1955 حدودا 11000 دستگاه موتورسیکلت تولید کند.
این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ سوپرموتور گرانتر از ابرخودروها
در نهایت، در این روزها از مدل Rapide Series-A تنها 60 تا 65 دستگاه باقی مانده است.
ویژگیهای مهم مدل Rapide Series-A:
- میل سوپاپ بالای انجین
- روغنکاری لولههای بیرونی با روش پاششی
- وجود سیلندر کوتاه که ظاهری قدرتمند به پیشرانه میبخشید
- وجود گیربکس چهار سرعته Burman
- سیستم تعلیق منحصربفرد با کارایی عالی
مشخصات فنی Vincent-HRD Rapide Series-A
پیشرانه | انجین دوقلوی ویشکل 47 درجه OHV مجهز به خنککننده مایع |
ظرفیت | 998 سیسی |
فریم | ساختار لولهای لحیمکاری شده |
سیستم تعلیق جلویی | دو شاخه Girdraulic وینسنت |
سیستم تعلیق عقب | سیستم فنری Cantilever عقب |
ارتفاع صندلی | 83 سانتیمتر |
وزن موتور | 204 کیلوگرم |
حداکثر سرعت | 177 کیلومتر در ساعت |
ظرفیت باک | 16.6 لیتر |
داستان جالب تولید وینسنت Grunter
موتورسیکلت Grunter در سال 1938 تولید شد و با گذشت سالها، مالکین بسیاری آن را خریداری کردند، جالب است بدانید که مدیرعامل سابق VMCC یعنی John Griffith نیز برای مدتی این محصول را تحت مالکیت خود داشت.
این موتور در حراجیهای زیادی حضور پیدا کرد و توسط کمپانیهای زیادی خریداری شد. در طی این سالها هر بار بر ویژگیهای آن افزوده میشد و تغییرات زیادی نیز در آن به وجود آمد. در کنار بخشی از قطعات ارتقا یافته، کمپانی از قطعات اصلی نیز استفاده کرد تا کارایی بهبود یابد.
همچنین آزمایشات زیادی روی آن صورت گرفت و میزان شتاب و سرعت موتور سنجیده شد. در این زمان بود که عنوان Grunter را کسب کرد. مالک آن در آن زمان اظهار داشت که میزان قدرت و هندلینگ عالی است و سواری خوبی دارد.
موتور Vincent-HRD Rapide Series-A Grunter مدل سال 1938 یکی از محصولاتی است که تاکنون تنها 79 دستگاه از آن ساخته شد. البته مدلهای سریعتر دیگری نیز توسط وینسنت تولید شده ولی در هر صورت باعث نمیشود که این شاهکار را نادیده بگیریم.
در نهایت باید اشاره کنیم که مدل Vincent-HRD Rapide Series-A یکی از شش محصولی است که توسط رابرت واتسون خریداری شده بود. او که یکی از علاقمندان این محصول محسوب میشود، عقیده داشت که در هنگام سواری با این موتور، ممکن است در سرعتهای بین 104 و 120 کیلومتر بر ساعت لرزش کوچکی را حس کنید. ولی با افزایش سرعت تا 136 کیلومتر بر ساعت، متوجه میشوید که همه چیز به حالت اول خود بازمیگردد و سواری نرمی را تجربه خواهید کرد. لطفا نظرات خود درباره این موتور را با ما در میان بگذارید.