
هوندا در حال توسعه یک فناوری نوین است که میتواند تجربه رانندگی با موتورسیکلت را دگرگون کند. این سیستم که نسخهای پیشرفته از هشدار خروج از خط محسوب میشود، بهطور ویژه برای شرایط رانندگی بین خطوط در موتورسیکلتها طراحی شده است.
در سالهای اخیر بسیاری از خودروسازان و حتی تولیدکنندگان موتورسیکلت به سراغ سیستمهای کمکراننده پیشرفته مبتنی بر رادار یا همان ARAS رفتهاند، اما به نظر میرسید هوندا در این رقابت کمی عقب مانده است. اکنون شواهد نشان میدهد که این برند ژاپنی پشت درهای بسته روی راهکاری اختصاصی کار میکند که میتواند دوباره جایگاه پیشرو خود را در نوآوری بازپس گیرد.
هوندا پیشتر ایدههای متنوعی را معرفی کرده بود؛ از کروز کنترل تطبیقی مجهز به رادار و دوربین گرفته تا سیستمهای پیشگیری از تصادف و کمک به حفظ مسیر حرکت. اما جدیدترین پروژه تحقیقاتی این شرکت، به یک چالش خاص مربوط میشود که تقریباً فقط موتورسیکلتها با آن روبهرو هستند: عبور از بین خطوط.
در خودروها، سیستم هشدار خروج از خط با استفاده از دوربینها خطوط جاده را تشخیص داده و در صورت تغییر ناگهانی مسیر بدون استفاده از راهنما، به راننده هشدار میدهد. اما در موتورسیکلتها موضوع متفاوت است؛ چراکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی مناطق دیگر، حرکت بین خطوط برای موتورسواران کاملاً قانونی است و آنها اغلب روی خط جاده حرکت میکنند، نه کنار آن. همین موضوع باعث میشود سیستمهای معمول، در چنین شرایطی هشدارهای بیمورد و آزاردهنده صادر کنند.

فناوری جدید هوندا که روی یک مدل Gold Wing آزمایش شده، ترکیبی از یک رادار جلو و یک دوربین نصب شده بالای آن است. رادار، وسایل نقلیه پیشرو را شناسایی میکند و برای عملکرد کروز کنترل تطبیقی به کار میرود؛ در حالی که دوربین، اطلاعات تصویری مسیر را به واحد پردازش مرکزی ارسال کرده و خطوط جاده را تشخیص میدهد.
عملکرد این سیستم در حالت عادی مشابه نمونههای خودرویی است؛ یعنی هنگام نزدیک شدن به خط یا حاشیه مسیر بدون راهنما، هشدار فعال میشود. تفاوت اصلی در بخش نرمافزاری است: به محض اینکه سیستم تشخیص دهد موتورسوار بهصورت عمدی در حال عبور از بین خطوط است، هشدار بهطور موقت غیرفعال میشود. بر اساس توضیح هوندا، پس از فعال شدن هشدار اولیه، واحد کنترل مرکزی یک تایمر سهثانیهای را آغاز میکند تا اگر حرکت بین خطوط عمدی تشخیص داده شود، هشدار قطع شود.

علاوه بر این، سیستم هوشمند پس از تشخیص رانندگی بین خطوط، شعاع عملکرد رادار هشدار برخورد جلو را محدود میکند تا خودروهای کناری باعث فعالشدن بیمورد آن نشوند.
اگرچه این فناوری هنوز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد و زمان عرضه آن مشخص نیست، اما رویکرد دقیق و چندجانبه هوندا نشان میدهد این برند پیش از ورود جدی به رقابت سیستمهای کمکراننده موتورسیکلت، در حال تکمیل تمامی جزئیات است. باید منتظر ماند و دید که در آینده نسخه نهایی Lane Departure Warning چه قابلیتهای دیگری به همراه خواهد داشت.
شما چه دیدگاهی در زمینه آینده این سیستمها دارید؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران پلاس موتو در میان بگذارید.