بررسی مزایا و معایب هوندا CB 150R همتاز موتور
150سیسی با اصالت
همواره ما ایرانیان (البته در تمام دنیا) هوندا را بنام یک برند با کیفیت و قدیمی معتبر میشناسیم که توانسته در ادوار مختلف تاریخ با مدلهای متنوع خود قلب هر موتور سواری را تسخیر کند. هوندا CB 150R در سبک استریت یا خیابانی یکی از این مدلهای تاریخساز خواهد شد که تقریبا با هوندا CB 190 (CB190H یا CB190SS) بصورت همزمان وارد بازار ایران شدند. این موتورسیکلت در چهارمین نمایشگاه موتور سیکلت تهران از نزدیک توسط پلاسموتو در غرفه همتاز موتور رویت شد و همین موضوع بهانهای برای بررسی مزایا و معایب آن توسط تیم تحریریه شد.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
این موتور در سه مدل CB150R ExMotion، CB150R Streetster و CB 150R موجود است که ما در ادامه فقط مدل هوندا CB 150R را بررسی خواهیم کرد. ظاهر زیبا و اسپرتی، جمع و جور بودن این موتور یکی از مزایای آن بوده که در ادامه به آن میپردازیم.
طراحی و امکانات جانبی CB150R
این موتور در سبک استریت با حفظ زبان طراحی هوندا یعنی همان چراغ جلویی گرد نوستالژی آن ساخته شده است که هوندا با استفاده از تکنولوژی LED آنرا امروزی کرده است. بدنه عظلانی و اسپورت با کمک فلاپهای با کیفیت حس سوار شدن بر یک محصول درجه یک را به راکب آن میدهد.
در واقع بهتر است بگوییم این موتورسیکلت نیکد بر اساس فلسفه طراحی نئو اسپرت هوندا، طراحی خود را از برادران بزرگتر خود مانند CB1000R ،CB650R و CB300R به ارث برده است.
از دیگر نکات طراحی این موتور قرارگیری مناسب کلیدهای مورد نیاز راننده بر روی فرمان، طراحی جایگیری اگزوز زیبای آن در قسمت پایین موتور بدون ایجاد مزاحمت برای راکب و زین دو تکه آن که با مواد مرغوب، نرم و ضد لغزش برای رانندگی آسانتر موتور سوار نام برد.
با کیلومتر تمام دیجیتال السیدی و استفاده از سیستم روشنایی تمام الایدی از نکات طراحی خاص آن برشمرد.
تمامی ادوات و متعلقات این موتور در سر جای خود و جایی که انتظار دارید توسط هوندا نصب شده که نتیجه آن راحتی راکب در زمان رانندگی را به ارمغان آورده است.
مشخصات فنی هوندا CB 150R
هوندا CB 150R مجهز به یک انجین چهار زمانه DOHC تک سیلندر آب خنک با سیستم تزریق سوخت برنامه ریزی شده (PGM-FI) است و حداکثر توان ۱۱.۷۵ کیلووات معادل ۱۵.۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳.۳۶ نیوتن متر است که میتوانید با کمک گیربکس 6 سرعته آن به حداکثر سرعت موتورسیکلت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسید. با ظرفیت باک بنزین ۱۱ لیتر آن میتوانید حدود 385 کیلومتر برانید که تقریبا در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۲.۲ لیتر بنزین مصرف میکند وزن CB150R در حدود ۱۱۷ کیلوگرم است.
یکی از مزایای فنی این موتور سیستم خنک کننده آن یعنی آب خنک بودن آن است که برای بالا رفتن کارایی و بازدهی موتور در استفادههای طولانی مدت و فصول گرم سال بسیار کاربردی است.
سیستم ترمز ترکیبی دیسکی در چرخ های جلو و عقب در CB150R تعبیه شده و فقدان ترمز ضد قفل ABS در این موتور را به عنوان یکی از معایب آن باید برشمرد.
این موتور از یک شاسی دیاموند شکل یا الماس به سیستم تعلیق دوشاخه 41 میلی متری معکوس در جلو و یک کمک فنرتکی یا مونوشاک در عقب مجهز شده است.
جدول مشخصات فنی Honda CB 150R
انجین و انتقال قدرت | |
حجم | ۱۴۹.۱۶ سیسی |
حداکثر توان | ۱۱.۷۵ کیلووات معادل ۱۵.۷۵ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۳.۳۶ نیوتون متر |
چیدمان سوپاپها | DOHC |
نوع کلاچ | دستی |
نوع گیربکس | ۶ دنده مکانیکی |
نوع انتقال قدرت | زنجیر |
تعداد سیلندر | ۱ |
کورس و قطر پیستون | ۵۷.۳ میلیمتر در 57.843 میلیمتر |
نوع انجین | تک سیلندر، آب خنک، چهار زمانه، DOHC |
نسبت تراکم | ۱۱.۳:۱ |
نوع راه انداز | استارتی |
نوع سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم خنک کننده | آب خنک |
ابعاد وظرفیت ها | |
نوع کاربری | street |
ظرفیت باک | ۱۱ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ |
فاصله دو محور | ۱۲۹۶ میلیمتر |
فاصله کف موتورسیکلت از سطح زمین | ۱۳۹ میلیمتر |
طول*عرض*ارتفاع | ۱۹۷۳ میلیمتر در 822 میلیمتر در 1053 میلیمتر |
وزن خالص | ۱۱۷ |
جلو بندی و چرخ ها | |
سایز تایر جلو | ۱۱۰/۷۰-۱۷ |
سایز تایر عقب | ۱۵۰/۶۰-۱۷ |
نوع کمک فنر جلو | تلسکوپی معکوس |
نوع کمک فنر عقب | تک کمک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز ترکیبی | دارد |
ABS | (در برخی از مدلها) |
صفحه کیلومتر | |
نوع سرعت سنج | دیجیتال |
نوع نمایش سوخت | دیجیتال |
کیلومتر شمار سفر | دارد |
کیلومتر شمار | دیجیتال |
چراغها | |
نوع چراغ جلو | LED |
نور صفحه کیلومتر | دارد |
تنظیم چراغ | دارد |
نوع چراغ عقب | LED |
وصیت میکنم که روی سنگ قبرم بنویسند در آرزوی حداقل امکانات زندگی بود . حالا نیکد و اسپورتش بماند
همنام و همدرد
موتور سنگین مناطق محروم
آقایی که ماکس گذاشتی و چهار تا گزیده از سایت های مختلف مینویسی و توهم خبرنگاری گرفتدت،وقتی نظر امثال آقایی که نوشته در حسرت موتورم و ندارم بخرم،متوجه این نمیشی که باتعریف ازموتور فقط داغ جوانهایی که ندارن و اکثر جوونهای ایران الان موتوربراشون حسرت شده تازه میکنی؟مثل خشت خام باش که حرارت شناخت جامعه اونرو میپزه و سرسخت تر میشه و به تبعیض ها انتقاد کن،حرف دل جوانها بشو تا هدف کارت ارزشمندتر بشه
??? واقعا راست میگی، یعنی کل دنیا بخاطر اینکه یکی حسرت داره نباید پیش بره!!!!!!! آره شرایط جامعه و مردم سخته ولی چه ربطی داره به اینکه در مورد من درکشون نمیکنم؟! برو تو کل اینترنت بگرد این عکسای این موتور cb150 هوندا پیدا نمیکنی، خودم شخصا رفتم نمایشگاه این عکسا اختصاصی گرفتم ???
حتما کل دنیا رو شما پیش میبری.صحبت حسرت یک نفر نیست…
اصلا شما به کارت ادامه بده…
امثال شما جای اصل مطلب فقط حاشیه رو پیگیر میشن.یا حق.
ما سایتمون در مورد موتورسیکلت هست و طبیعیه در مورد این موضوع و انواع مدلهای اون صحبت کنیم و شما بحث حاشیهای میکنی و چیزی که در رابطه با سایتمون نیست پیش میکشید. WTF؟!
ممنونم که اینقدر با دقت به مسائل سایت میپردازید و برای آگاهی مردم وقت میزارید. بله حق با شماست من از این زاویه به موضوع نگاه نکردم. من کمی خودخواهانه به مسائل نگاه کردم و شما دیدم به دنیا باز کردید
عکساش که زیاده خدایی?? ولی حرفتو قبول دارم
خخخ داداش یعنی منبع عکساش همه سایتای خارجی هستن و خود سازنده های (مونتاژ کارا) میرن عکساشونو از اونجا برمیدارن و هزینه نمیکنن حتی از محصولاتشون یک عکاسی درست و حسابی بکنن
واقعا حرفت بی ربط بود به عنوان کسی اینو میگم که خودم چشمم بدجپ ری دنبال ام تی ۲۵ و این موتوره ولی خب با تمام سختی و شرایط ناجور باید تلاش کرد و البته نباید حسرت نداشته هارو خورد باید بلد لود با داشته ها خوش بود منم فعلی با بنلی ۱۵۰ خو.دم خوشم هر چند که عاشق ام تی و سی بی هستم
خواهش میکنم که تونستم اینقدر دید شما به مسائل ساده ای که در دنیا مطرح میشه باز کنم تا خودتونو آپدیت کنید
بله واقعا آپدیت شدیم.این نیز بگذرد….